Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

Korpmatch 20.30 idag då.

 

Korpiaden i helgen gick inte så bra och vi förlorade alla 3 gruppmatcherna. De två första matcherna var jämna o vi förlorade på uddamålet på rena skitmål. Sista matchen var de division-spelare som körde över vårt lag.

 

Själv fick man titta på från sidolinjen pga skada och blev alltmer frustrerad över hur lamt försvaret var, både saknaden av riktigt hårt fysiskt spel och att mittfältarna inte hjälpte till.

 

Efter matchen idag ska det bli träning i veckan och jag ska lägga upp lite övningar som lär pojkarna hur man spelar fotboll som senior, med hela kroppen.

 

idag är jag tillbaks som högerback och det ska köras Materazzi-style där ute. Ingen kommer förbi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick möta ett lag som spelade mycket fysiskt och stundtals ful fotboll. Det kostade dem bl a 1 gult kort och 5 min numerärt överläge för oss.

 

Att de körde fysiskt passade mig som handen i handsken för nu kunde jag också trycka på ordentligt utan att det stack ut.

 

Vi spelade ett fint och solitt spel och spelarna höll sina positioner för det mesta. Vid ett tillfälle fick vår mittback för sig att sticka upp på anfall och orkade inte tillbaks på kontringen som följde... aja baja...

 

Vänsterbacken som jag bett hålla mitten var ute på vift till vänster (han är iofs inte ordinarie utan avbytare) och plötsligt såg jag 3 pers rusa mot vårt mål.

 

Vi ledde med 2-0 i det läget men fan heller att det ska bjudas på gratismål här.

Jag kutade mitt snabbaste fr högerback rätt högt i banan och hann precis ikapp bollhavaren när han hade var på väg in i straffområdet ensam mot målvakten och hade 2 andra spelare helt fria med sig.

 

Det fick bli 100 kg glidtackling bakifrån med hela kroppen... inte en sån där vacker där man bryter bollen med stortån, utan mer en lavin som kommer med hela sin tyngd.

 

Och han hann knappt fatta vad som hade hänt förrän han låg med ansiktet i gräset. Domaren såg inte glad ut och blåste för straff.

Jag bytte snabbt ut för att inte åka på kort och tacklingen måste vart någorlunda ok ändå för kortet åkte inte upp.

 

Vår målvakt gjorde en otrolig räddning och vi fortsatte leda med 2-0.

 

Glidtacklingen slog upp skadan i baklåren och jag fick sitta vid sidan resten av andra halvleken.

 

I vart fall vann vi med 4-1 i en stabil insats, har tagit full pott i ligan än så länge, men målet vi släppte in var ren slarv från försvaret.

 

Vi har 5 försvarsspelare som är gedigna och håller sina positioner bra. Vi kör med 3 backar och en av de här ordinarie kunde inte vara med idag. När jag blev skadad fick vi slänga in några avbytare emellanåt och det straffade sig ganska direkt.

 

I vart fall ser det bättre o bättre ut. Men man ska inte sluta jobba för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får en massa roliga bilder i skallen, när du beskriver hur du jagar ikapp honom och levererar den brilljanta 100pannors-glidtacklingen =)

 

grattis btw

 

tack.

 

Måste bara komma på ett sätt så inte baklåren pajar för varje glidtackling. Det håller ju helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig lite i din tackling där st. Vi spelade match igår mot ett ganska grisigt Bäckseda som hade några kaxiga utlänningar. Och så på vänster kanten kom en spelare i full kareta och drog förbi vår vänsterback, så jag som mittback fick ta på mig raketskorna och flög bakom honom, sorgligt nog kapade jag både han och bollen och de fick straff.. men vi vann iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiljer sig den listan från mainstream-listan för 2010, 2009, 2008..? Skulle vara att Tokyo är borta 8-) Och vad fan gör Tallinn där?

 

Ja Tallinn kändes ju fel. Jag menar sätt dit Cape Town istället.

 

Du sa till vänsterbacken att hålla mitten och han höll till vänster, att folk inte lyssnar....

 

Einstein, när mittbacken är ute på uppdrag måste någon annan täcka bakom hans position. Eftersom bollen var på högerkanten måste jag pressa upp bakom min mittfältare och vänsterbacken får täcka hålet där bak.

Basic zonförsvar.

 

Känner igen mig lite i din tackling där st. Vi spelade match igår mot ett ganska grisigt Bäckseda som hade några kaxiga utlänningar. Och så på vänster kanten kom en spelare i full kareta och drog förbi vår vänsterback, så jag som mittback fick ta på mig raketskorna och flög bakom honom, sorgligt nog kapade jag både han och bollen och de fick straff.. men vi vann iaf!

 

hahaha wp.

Hur fan kan vänsterbacken låta nån komma förbi honom där? Om man så greppar motståndaren om midjan ska han fan inte komma förbi i sånt läge.

I vårt fall vann de kaxiga utlänningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har iaf varit där och kan inte förstå att den är med på listan...

 

Jag har varit där med och menar att den slår Sthlm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Amsterdam och Villnius alla dagar i veckan. Det gör det till en av de mest intressanta städerna i denna delen av världen och bör ha en plats på listan.

 

Sen ska jag väl lägga till att det är oerhört personligt vad man gillar och letar efter i en stad. Själv tycker jag London är oerhört överskattad och vore det inte för att Europas mest underhållande fotboll spelas där hade det vart ett riktigt bottennapp. Trist väder, trist stad, dyrt som fan, fula människor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "ST" eller "two aces" själva varit i Tallinn?

 

Ja jag har festat där i en vecka när jag lyckades hamna i en ungdomsläger för FN. Lyckades med bravaden att ragga upp tullpolisen och få hennes nummer.

 

Var inte alls impad av Tallinn.

 

Visst är det 7-manna som gäller? Så ni lirar 3-2-1? GTO för er nivå är 2-3-1.

 

mvh

vikingbacken

 

Man får anpassa systemet efter spelarmaterialet men jag tycker mycket bättre om 3-2-1 än 2-3-1 under förutsättningen att ytterbackarna aktivt deltar i anfallet.

 

I första uppställningen har man en central försvarare som är extremt viktig i zonförsvar, samt ytterbackar som går upp i anfallet så anfallsläge får man 1-4-1 vilket gör att man totalt dominerar mittfältet och får en otrolig bredd på spelet för att det ska va 7v7.

 

I försvar kan man även bättre kontrollera kanterna med 2 ytterbackar och en mittback (istället för 2-3-1 där mittfältarna måste ner i nån typ av 4-1-1 uppställning defensivt) samt 2 mittfältare som går ner och skapar en kompakt 3-manna centrum tillsammans med mittbacken vilket gör det mycket svårare för motståndaren att bryta igenom mitten och tvingas ut mot kanterna, vilket man vill.

 

Anfallaren hänger kvar där uppe förstås vilket skapar härliga kontringschanser.

 

Jag var själv anhängare av 2-3-1 i början men insåg att vi inte har så konditionsstarka yttrar som den uppställningen kräver.

 

på pojkfotbollstiden lastade man ju alltid ut alla miffon som yttermittfältare och ytterbacksplatserna och stoppade in alla de bästa på centrala positioner. Mega-std ;)

 

Inser man inte vikten av duktiga kantspelare som breddar spelet offensivt och fixar av 1 mot 1 lägen på kanten mot motståndarens yttrar, så kommer inte laget o gå långt.

 

Men du har rätt i att man sätter den stabilaste och bollskickligaste spelaren som mittback respektive centermittfältare för att kontrollera den så viktiga centrum.

 

Just nu känner jag att vårt lag har varit bäst av alla lag vi mött i serien på att låsa försvaret (med undantag av vissa slarvfel som jag hoppas kunna råda bot på så småningom).

 

Vår mittback är väldigt bollskicklig, stor karl som klarar av att tackla, hantera bollen under press och lägga fina passningar. Han är dessutom hyggligt positionssäker, men kommer att bli bättre o bättre.

 

Jag och min polare Rami har ytterbackspositionerna och jag tycker att han har utvecklats nåt enormt. Han var rätt dålig i början men har verkligen tagit till sig det här med att spela fysiskt och han är rätt lång o har fin hydda så nu ser jag i match efter match hur han trycker ner motståndaren i gräset gång på gång när de försöker komma förbi honom.

 

Själv gillar jag när det gör ont på mig och andra så jag tror inte motståndarna trivs med att komma i närheten av mig.

 

Det som brister är konditionen och vi är inte med i varje anfall, vilket vi borde, men tack vare våra duktiga mittfältare och forwards, har vi lyckats producera ett målsnitt på över 5 mål per match, så det känns inte direkt akut att kuta upp om man inte känner att man orkar tillbaks.

 

Vi behöver jobba lite mer på mittfältets försvarsarbete som jag tycker har varit den största läckan hittills, men ett gäng övningar i framtida träningar bör lösa det, och så länge de gör 5 mål per match så förlåter man att de inte rusar tillbaks varje gång vi tappar boll. Jag menar, ser vi i backlinjen att det kan bli ett jobbigt läge med spelarövertag för motståndaren är mina instruktioner att de ska kapa spelaren för att slöa ner spelet och låta mittfältarna komma i position.

 

ST, vem vinner BB?

 

Alla inofficiella omröstningar visar ju på ett markant favoritskap för Simon.

 

Själv tycker jag han är lite för tråkig och tycker väl att Peter är den roligaste av de som är kvar.

 

Men överlag var startfältet i BB i år riktigt svagt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...