Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

 

kändes som hans strategi i början inte var överdrivet smart.

 

 

:D

 

allvarligt talat, vissa borde skickas till Darfur och leva där i en månad, så lär de sig att inte slösa på jordens resurser...

 

http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article7542147.ab

 

äh, bara bra om de rika slösar bort sina pengar imo. elda upp är väl smidigare, men med vår statligt skapade 10% arbetslöshet är det ju inte ett jätteproblem att de ger någon stackare chans vända burgare och någon bonde chanse att valla kossor.

 

skulle de gett hamburgarna till de bakom i kön eller liknande hade McD:s omsättning minskat, om de nu uppskattar tjänsten McD, bonden, bagaren och ketchupmakaren gör och vill belöna dem är ju dumpning rätt praktisk metod.

 

visst barn i darfur svälter, men inte direkt så att vi anklagar folk för att de väljer att ha två njurar när de kunde sålt den ena och gett pengarna till välgörenhet. vi är glada för alla som ger pengar men börja skylla på folk som inte ger pengar när man själv inte ger alla pengar man kan är att kasta sten i glashus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh, bara bra om de rika slösar bort sina pengar imo. elda upp är väl smidigare, men med vår statligt skapade 10% arbetslöshet är det ju inte ett jätteproblem att de ger någon stackare chans vända burgare och någon bonde chanse att valla kossor.

 

att några enstaka köper 50 burgare ändrar ju omsättningen såpass marginellt att det är försumbart ur nationalekonomisk perspektiv.

 

De visar dock en sådan förakt för resurser, och mindre bemedlades situation (om de skulle t ex dela ut maten till hemlösa skulle inte det påverka hamburgarkedjans och dess underleverantörers situation alls, eftersom den hemlöse inte är en kund), vilket jag räknar med genomsyrar hela deras syn på tillvaron, o inte bara avseende champagne och hamburgare.

 

Det är helt enkelt ett äckligt tillvägagångssätt imo.

 

Sedan tycker jag inte att man ska analysera allt ur ett enbart samhällsekonomiskt perspektiv. Det finns ju andra värderingar som ska tas med i beaktning.

 

Låt oss säga att någons barn råkar ut för en olycka och behöver life support för resten av sitt liv. Det här belastar samhällsekonomin. Rent objektivt borde man då låta barnet dö.

 

Tror dock inte att du, om inte nu, möjligen efter att ha blivit förälder, anser det vara rätt.

 

Det finns dock resursslöseri i massiv skala som påverkar, t ex dumpning av överskottsproduktion av majs för att behålla världsmarknadspriser.

 

Tycker helt enkelt vi lever i en cynisk värld just nu. Egoisten i mig borde vid första anblick inte reagera, men jag tror att långsiktigt är det en fördel om man inte har en fattig, svältande massa i världen som med fördel kunde tagit del av den dumpade majsen.

 

Slutligen tycker jag ändå att folk har rätt o göra va de vill med sina pengar. Jag gillar inte just det här fenomenet bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

äh, bara bra om de rika slösar bort sina pengar imo. elda upp är väl smidigare, men med vår statligt skapade 10% arbetslöshet är det ju inte ett jätteproblem att de ger någon stackare chans vända burgare och någon bonde chanse att valla kossor.

 

skulle de gett hamburgarna till de bakom i kön eller liknande hade McD:s omsättning minskat, om de nu uppskattar tjänsten McD, bonden, bagaren och ketchupmakaren gör och vill belöna dem är ju dumpning rätt praktisk metod.

 

visst barn i darfur svälter, men inte direkt så att vi anklagar folk för att de väljer att ha två njurar när de kunde sålt den ena och gett pengarna till välgörenhet. vi är glada för alla som ger pengar men börja skylla på folk som inte ger pengar när man själv inte ger alla pengar man kan är att kasta sten i glashus.

 

keynesism ftw- så länge det är privat :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer berättelsen om när jag körde i 180-200 km/h o snuten stoppade mig o jag klarade mig utan böter lr indraget körkort.

 

Har för mig att det var år 2000. Jag jobbade som inkassohandläggare på Intrum Justitia i Göteborg. Min hobby var teknisk analys på aktiemarknaden.

 

Såg en annons i Sthlm där en firma sökte noobs att lära upp till daytraders. Drömjobbet, tänkte jag. Skickade ansökan, och de kallade mig till intervju.

 

Tog en dags semester och planerade att köra upp till Sthlm och tillbaks samma dag.

 

Jag ägde en Mercedes C280 -96 (2,8 liters V6 197 hk), automatlåda, azuritblå metallic, elegance-paketet. Det här var för övrigt den sista bilen jag har ägt för jag gillar inte bilar men min iranska materialistiska flickvän på den tiden tvingade mig i princip att köpa en merca.

 

Jag hatar dessutom att köra långa sträckor och här såg man fram emot typ 10-12 timmars körning t/r.

 

Jag vill ju inte åka själv, så jag tvingar med flickvännen. Hur kul är det att bara åka med henne? Jag tvingar med lillbrorsan och han tar med sig sin afghanska polare som nyligen invandrat till Sverige och knappt talar svenska, men persiska förstår han. Jag är typ 24 år gammal, lillbrorsan o hans polare är typ 17.

 

Vi ankommer till Sthlm genom att köra lagligt hela vägen. Jag går på intervju (fick inte jobbet sen) och sen käkar vi på Mcdonalds, o så åker vi hemåt.

 

Nu är jag så less o trött på att köra, och bilen går ju som en pil, att jag trycker lite extra på gasen... o så lite till... o så lite till...

 

Plötsligt ligger jag o trycker i 180-200 km/h på 90-110 landsväg och det var första gången i mitt liv jag körde så fort. Alla andra bilar verkade stå stilla och det såg rätt så roligt ut. Adrenalinkicken gjorde att man var superkoncentrerad framåt för man vill ju inte att en bil får för sig att byta fil när man ligger o pressar max.

 

Min flickvän kom från början fr Norrköping och när vi låg i jämnhöjd med Norrköping tyckte jag mig skymta något i backspegeln... Yepp det var blåljus och en polisbil jagade mig i full fart.

 

Nu vet jag inte hur länge han låg bakom mig eftersom jag hade tunnelseende framåt men hjärtat stannade till och jag tänkte: FUCK.

 

Förutom böter och indraget körkort såg jag framför mig straffrättsliga konsekvenser i form av vårdslöshet i trafik.

 

Jag stoppar bilen vid vägrenen och polisbilen stannar bakom mig....

 

Va ska jag göra? Finns det en chans att jag kan komma undan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger till min flickvän: Sara... du måste spela sjuk så jag kan skylla på det. Hon vägrade blankt och sa att hon klarar inte av det.

Jag vänder mig till Calvin, lillbrorsan och han säger att han fan inte kommer att kunna hålla sig för skratt.

Hans polare Fred gick slutligen med på att spela magsjuk.

 

Sara sa att det finns ett sjukhus i Norrköping o jag kan säga att vi är på väg dit.

 

aja... jag tänker: here goes nothing.

 

Jag var klädd i kostym så jag tror att det möjligen gav ett mer förtroendeingivande intryck.

 

En polisman dyker upp vid rutan och är uppenbart förbannad.

- Vad håller du på med? Tror du att du är på en racingbana eller?

Jag:

- Jag ber så hemskt mkt om ursäkt men min vän här bak är magsjuk o har jättemkt smärtor och vi var på väg mot sjukhuset.

P: Om nån blir sjuk så hoppar man inte i bilen o kör, man ringer ambulansen.

J: Jag vet, men jag bor i Gbg o var på anst.intervju i sthlm över dan. vi käkade på mcdonalds innan vi åkte o han blev plötsligt jättedålig och jag kunde ju inte stanna på motorvägen o ringa efter ambulans.

 

Polisen tittar mot Fred som ligger i baksätet o gnyr bäst han kan med händerna över magen.

P: Hur mår du?

Fred: Jag micket sjuk.. micket ont... mage ont...

 

Polisen vänder sig mot mig och tittar lite på bilen o säger: Är det din egen bil?

Jag: Ja, här är regbeviset o körkortet.

Polisen: följ med mig till polisbilen.

 

Jag är så nervös att jag skakar o är likblek.

vi sitter i polisbilen o han visar en inspelning som de gjort bakom mig där jag kör som en biltjuv medan hans kollega kollar upp mina papper.

 

Han berättar historien för sin kollega och kollegan säger till mig:

- det är ju närmare till XXX-sjukhus än Norrköpings sjukhus. Varför åkte ni inte dit?

Jag: alltså, jag känner ju inte till området här. Min flickvän är urspr fr Norrköping så hon känner till sjukhuset.

 

De tittar på varann och det är tyst i bilen i några sekunder.

så säger den ena:

- Du vet att om du ljuger nu så blir det tingsrätten för dig?

 

jag tänker WAT? Håller jag på att komma undan här nu? FUCK

Jag: Jag svär på allt att min polare är jättedålig o vi måste komma till sjukhuset.

 

Han: Ok kör vidare, vi kommer att följa efter er till sjukhuset.....

 

forts följer nedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går tillbaks o börjar köra medans jag förklarar allt för folket i bilen. Sara visar vägen till sjukhuset och polisen ligger efter.

 

Strax före sjukhuset så släppte de oss dock o körde vidare. Kanske fick de en anrop? Jag tänkte inte riskera nåt vid en ev efterkontroll så vi drar till sjukhuset.

 

Väl framme så håller jag o Calvin i Fred som överspelar grovt, och knappt kan gå för han är dubbelvikt av smärta.

 

Vi kommer in på akuten och där sitter skitmånga och väntar på sin tur. Men va fan, ska jag behöva sitta här i ett par timmar nu?

 

Jag knackar på fönstret och sköterskan öppnar luckan:

- Du snälla, min kompis har enorma magsmärtor och kan knappt röra sig.. han måste få hjälp omgående.

 

Fred gråter, skriker, han har jätteont.

 

Ssk visar in oss på rummet och tar Freds uppgifter o jag ber henne även skriva upp mina.

 

Hon går ut och Fred slutar spela. Han:

- Vad tycker du Sean? Sköter jag mig bra?

Jag: ja, jättebra... håll upp föreställningen nu hela vägen.

 

Vi sitter o väntar och jag ser en box med genomskinliga kirurghandskar... får en prank-idé. Kan ju tänkas att det inte var rätt läge, men jag och mina polare är hjärnskadade när vi ser pranklägen.

 

Jag: ehm... Fred.. ser du de handskarna där?

Fred: aha?

Jag: har du varit magsjuk i Sverige förut?

Fred: nej, hur så?

Jag: ehm... jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här... men standardundersökningen är att läkaren tar på sig handskarna och kör upp ett par fingrar i röven på dig för att kolla tarmarna.

 

Fred fryser till. Man ser att hans ansikte tappar färgen. Jag försöker se seriös och oroad ut.

 

Fred: fingrar, röv... WHAT?

Jag: Ja... så du får hålla masken nu.. det tar max 5-10 minuter, sen är det över. De måste gräva ett tag förstår du.

Fred: hell no... jag tänker inte gå med på det. Jag ska säga att allt var lögner.

Jag: är du dum i huvet? Vi lurade precis polisen. Det är kriminellt. Om du inte spelar övertygande så kommer jag att hamna i fängelse o du blir utvisad till Afghanistan.

 

Man såg skräcken i hans ögon att bli återsänd till talibanriket. Han fick riktiga tårar i ögonen och säger:

- snälla sean.. snälla... låt de inte utvisa mig.... låt de inte köra upp fingrar i röven på mig... snälla...

 

och börjar gråta...

 

jag: Men Fred.. vi har inget val... du måste offra din röv idag. Jag är ledsen, men jag ska alltid komma ihåg att du ställde upp för mig med din röv och jag ska återgälda dig på nåt sätt.

 

Fred är tröstlös och gråter ohejdat nu... 17 år och naiv o vill inte tillbaks till hemlandet... Snälla Sean... låt inte de köra upp fingrar i mig.

 

Jag sa: sluta va en sån pussy nu... skärp dig... det är över på 5-10 minuter.

 

Han sitter i sängen o gråter när läkaren kommer in och Fred hoppar till av ren skräck.

 

Läkaren: Oj oj oj.. här verkar det göra ont som du gråter... hur är det egentligen?

 

Innan Fred hinner säga nåt säger jag:

- det är bra nu.. smärtan är borta... konstigt va?

 

Läkaren tittar skeptiskt på mig o säger till fred: Är det sant.

 

Fred... som ser ut som han vunnit jackpot på lotto tittar först på mig, sen på läkaren, sen på mig, o sen:

-Ja ja Doktor.. jag micket bra nu... inte ont.. mage bra... mår bra.

 

Jag säger: hans svenska är inte det bästa,, men du kanske kan ge honom ett par alvedon så vi kan åka vidare mot Gbg. Om han blir sämre sen åker jag direkt till Sahlgrenska.

 

Läkaren gick slutligen med på det och Fred är nu överlycklig över att inte bli våldtagen och utvisad.

 

Väl inne i bilen berättar jag för sara o calvin om hur jag blåste fred där inne och calvin ligger på sätet och vrider runt i skratt och Fred som nu inser att han blivit blåst är så arg att det kommer rök ut ur öronen på honom.

 

Resten av vägen hem körde jag lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest nyfiken på om afghanen Fred fortfarande är i Sverige? Han kanske inte pallade stanna av rövpularskräck? Är Fred vanligt namn på en Afghan (nationaliteten alltså)?

 

/#LOUDmouth#

 

Han är kvar... är typ Socionom nu lr nåt... spelar en hel del poker också, inte alltid så framgångsrikt dock.

 

Hans namn var Zia, men han bytte till Fred senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att va sån, men ditt upptåg visar lika lite respekt samt belastar nog samhället mer än nån som slänger 49 burgare...

 

njah... Jag försökte komma undan oproportionell bestraffning för ett relativt harmlöst "brott" som fortkörning. Tycker det tillhör överlevnadsinstinkten. Att vaska hör väl knappast dit.

 

Jag slösade inte på resurser enbart i syfte att visa upp min förmögenhet för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...