Hjort Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Är dock inte alltför säker på att jag ska köra för mkt ben (eller ben alls). Har redan väldigt grova ben sen jag var aktiv i ett volleyboll-lag i div 3 när jag var tonåring och grövre ben än så vill jag inte ha. http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html
Supertequila Postad 2 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2011 http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html "Listen carefully. Squats and deadlifts are undisputably the two best full body movements in the god damn Universe and that's reason enough to be doing them." Låter som man får smyga in dem i träningen ändå.
Starfitter Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 frivändningar är ju ännu styggare, avsluta med stöt så är du set. fast hur kul är det sen när man går på stranden utan goda biceps?
Metaddict Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Nu tränade jag mycket i min ungdom så helt lost är man inte i gymmet. Var just väldigt noga med tekniken i marklyft plus att alltid använda bälte. Måste för övrigt köpa greppremmar eftersom min rygg är väldigt mkt starkare än mina fingrar. Är dock inte alltför säker på att jag ska köra för mkt ben (eller ben alls). Har redan väldigt grova ben sen jag var aktiv i ett volleyboll-lag i div 3 när jag var tonåring och grövre ben än så vill jag inte ha. Kvittar ju nästan om man tränat en massa innan, det är ändå inga övningar man skojar bort. Bälte är bra, just do it Knäböj är ju inte bara en benövning, den aktiverar även rygg och mage rätt ordentligt och kör man högreppare blir det rätt bra för konditionen med. Och det är inte som att 20 minuter knäböj i veckan är jättemycket tid att lägga ner på benen
Kakmonstret Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Kvittar ju nästan om man tränat en massa innan, det är ändå inga övningar man skojar bort. Bälte är bra, just do it Knäböj är ju inte bara en benövning, den aktiverar även rygg och mage rätt ordentligt och kör man högreppare blir det rätt bra för konditionen med. Och det är inte som att 20 minuter knäböj i veckan är jättemycket tid att lägga ner på benen För att inte tala om sittdynan. Men ST kanske har ett grovt arsle också?
Metaddict Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 För att inte tala om sittdynan. Men ST kanske har ett grovt arsle också? Mm men rätt få män vill ha stor röv såvitt jag vet så jag utelämnade det för att inte ST ska tappa suget för böjen
Supertequila Postad 2 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Läste igenom leangains och IF-metoden... låter klart intressant och sammanfaller ganska väl med min nuvarande matintagsmodell. Hittade inga träningstips där så jag antar att sidan handlar om just IF. laddade ner boken "starting strength" och skummade igenom den, ska läsas mer noggrant sen, men verkar som den rekommenderar att i princip bara köra: Dead lift Squat Bänkpress Chin-ups (i mitt fall lär det bli rodd lr liknande) o sen skita i allt annat.
Starfitter Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Kör en variant av 5x5 atm. Lär varar rätt fint, se om jag hittar mitt schema. Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning: Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM Vila 60s mellan set. Dag 2 - underkropp, Lätt Explosiv Träning: Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM Vila 90s mellan set. Dag 4 - överkropp, Lätt Explosiv Träning: Lutande hantelpress, 4 set, 10 reps @ 12RM Hantelrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM Vila 90s mellan set.
Kakmonstret Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Läste igenom leangains och IF-metoden... låter klart intressant och sammanfaller ganska väl med min nuvarande matintagsmodell. Hittade inga träningstips där så jag antar att sidan handlar om just IF. laddade ner boken "starting strength" och skummade igenom den, ska läsas mer noggrant sen, men verkar som den rekommenderar att i princip bara köra: Dead lift Squat Bänkpress Chin-ups (i mitt fall lär det bli rodd lr liknande) o sen skita i allt annat. Ja, grundprogrammet är två pass som du alternerar. Pass 1 Knäböj Bänkpress Marklyft Pass 2 Knäböj Militärpress (gissar jag det heter på svenska?) power cleans Så detta resulterar i Vecka 1 Måndag: Pass 1 Onsdag: Pass 2 Fredag: Pass 1 Vecka 2 Måndag: Pass 2 Onsdag: Pass 1 Fredag: Pass 2 osv i evighet (eller tills det slutar funka.) Dock är det viktigaste att du faktiskt gör något. Optinoja osv kan vänta tills du ligger på 10% kroppsfett eller drar 400 i mark. Sålänge du ligger högt i protein(gissningsvis 200-300g), lyfter vikter (för att bibehålla muskler) och äter på ett underskott kommer det bli skitbra. Rekar denna forumdel på kolozzeum också. Skönt för lite inspiration på mat. http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15 Speciellt denna tråd om du är peppad på periodisk fasta. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161145 2p2 har en förvånansvärt bra FAQ också. http://forumserver.twoplustwo.com/85/health-fitness/faq-please-read-before-you-post-176665/
Supertequila Postad 2 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2011 För att inte tala om sittdynan. Men ST kanske har ett grovt arsle också? Mm men rätt få män vill ha stor röv såvitt jag vet så jag utelämnade det för att inte ST ska tappa suget för böjen jo jo.. röven känner man till... kan va bra iofs. hade en fin rund rumpa en gång i tiden (blev vald till klassens snyggaste rumpa i en halvseriös omröstning inför studentbalen) men nu är det bara platt.
Kakmonstret Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Mm men rätt få män vill ha stor röv såvitt jag vet så jag utelämnade det för att inte ST ska tappa suget för böjen Äh vafan. Klart man ska ha en hockeyröv. Ser du inte ensam mamma söker? Det är ju det enda kvinnor letar efter.
Supertequila Postad 2 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2011 Ja, grundprogrammet är två pass som du alternerar. Pass 1 Knäböj Bänkpress Marklyft Pass 2 Knäböj Militärpress (gissar jag det heter på svenska?) power cleans Så detta resulterar i Vecka 1 Måndag: Pass 1 Onsdag: Pass 2 Fredag: Pass 1 Vecka 2 Måndag: Pass 2 Onsdag: Pass 1 Fredag: Pass 2 set o reps?
Kakmonstret Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 set o reps? 3x5 på allt utom power cleans (5x3) och marklyft (1x5) du bör dock läsa wikin åtminstone (om du inte orkar läsa hela boken) http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki
Supertequila Postad 2 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2011 3x5 på allt utom power cleans (5x3) och marklyft (1x5) du bör dock läsa wikin åtminstone (om du inte orkar läsa hela boken) http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki fan va korta pass (7-11 set tot per dag)... man hinner ju knappt komma in i gymmet innan man får gå hem. Vad sägs om att man kör 30-60 min cykel eller löpband efter för att helt tömma glykogenet?
Kakmonstret Postad 2 Oktober , 2011 Rapport Postad 2 Oktober , 2011 fan va korta pass (7-11 set tot per dag)... man hinner ju knappt komma in i gymmet innan man får gå hem. Vad sägs om att man kör 30-60 min cykel eller löpband efter för att helt tömma glykogenet? Ja ett pass tar 30-40 min + uppvärmning/stretchning/vad man nu vill göra. Tror du tömmer dig rätt bra, men ska du köra cardio är det ju bättre att du kör efter passet. Kan dock bli jobbigt med återhämtning osv så känn efter. Du kommer efter ett par veckor lyfta väldigt tungt. Det blir mer påfrestning än man tror faktiskt. det blir lite fler set än så också. Även om det är "lätta" set. En uppvärmning inför en 100kg knäböj kan väl se ut ungefär såhär; 20kg 2x5 40kg 1x5 (ev hoppa över) 60kg 1x5 80kg 1x3 90kg 1x2 sen det "riktiga" på 100kg 3x5. Gissar också att löpning kommer vara det sista du är sugen på om du kör djupa knäböj med tyngre vikter.
Hjort Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Postad 3 Oktober , 2011 Vad sägs om att man kör 30-60 min cykel eller löpband efter för att helt tömma glykogenet?And the fuckarounditis begins
urmy Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Postad 3 Oktober , 2011 överdriven uppvärming imo. Kör 12-15 reps på 50% av arbetsvikten, sen en 6 reps på 70% och sedan är du redo. Kan även köra någon singelrep på 85-90% om man känner att man behöver det.
Kakmonstret Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Postad 3 Oktober , 2011 överdriven uppvärming imo. Kör 12-15 reps på 50% av arbetsvikten, sen en 6 reps på 70% och sedan är du redo. Kan även köra någon singelrep på 85-90% om man känner att man behöver det. vad är poängen med en sån högreppare (15) som uppvärmning? Uppvärmningen är inte endast till för skadeprevention. Det handlar minst lika mycket om att jobba på form som nybörjare. Sen förespråkar du 21 reps som uppvärmning, medans mitt exempel låg på 20(om man skippar 40kg) - 25. Känns som det kvittar. Sen ska du givetvis inte bli trött av uppvärmningen. Om det påverkar din förmåga att lyfta tungt senare så får man ju justera.
Kakmonstret Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Postad 3 Oktober , 2011 chins/latsdrag? power cleans och militärpressar tar hand om det rätt fint. Poängen med starting strength är att jobba på de stora lyften som involverar många muskelgrupper samtidigt. Det där är ju bara början. Sedan kan man gå vidare till chins, dips osv osv. "programmet" funkade fint för mig. Är standard reken på 2p2 och utan berkhan(killen bakom leangains.com) Men det är inget magiskt över det hela som sagt. Många program funkar, och fördelen med detta är att det inte krånglar till det alltför mycket. Finns annat jag hört bra saker om .. 5x5 http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program , reverse pyramid http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html osv osv
Supertequila Postad 3 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2011 Rätta mig om jag har fel nu, men det är väl knappast så att man behöver värma upp inför varje övning... kroppen bör ju va rätt uppvärmd efter att man värmt upp och kört sina Knäböj (om man väljer o starta med det), så man bör väl sedan kunna köra både press och marklyft utan uppvärmning. Sen har jag aldrig kört power cleans innan så det känns lite riskfyllt. Läste att med den här övningen var utförandet det viktiga och inte att man når failure så ska försöka mig på den med lätta vikter o se hur det känns. Såg rätt avancerat ut.
lolzor Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Postad 3 Oktober , 2011 Alltså, om du äter rätt så går du UPP i vikt av styrketräning (mestadels fett och vatten men även lite muskler). Baserat på bilderna man har sett av dig så skulle jag rekommendera att du kör cardio ~70% av all din träning. Ett förslag skulle kunna vara att investera i en viktväst och hitta en schysst uppförsbacke à la Papy:
Supertequila Postad 3 Oktober , 2011 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2011 Alltså, om du äter rätt så går du UPP i vikt av styrketräning (mestadels fett och vatten men även lite muskler). Baserat på bilderna man har sett av dig så skulle jag rekommendera att du kör cardio ~70% av all din träning. Ett förslag skulle kunna vara att investera i en viktväst och hitta en schysst uppförsbacke à la Papy: Vikten är inte det primära målet, utan att kroppen ser bra ut, sen om det visar sig att man i slutändan gått upp i antal kg så skitsamma. Jag hatar cardio och skulle aldrig få motivation o köra en sån träning under en längre preiod... gym är kul däremot.
Recommended Posts