Gå till innehåll

Drabbad av keyloggers, vad göra?


SadGirl

Recommended Posts

Jag sökte lite i forumet men hittade inte riktigt vad jag ville ha så här kommer mitt dilemma:

 

Bor i en trea med en datatokig(galen?) kille som idag knackade på min dörr och berättade att vårt nätverk har blivit infekterat av keyloggers. Vi delar på en och samma lina men har väl inte riktigt skapat ett eget nätverk...eller, jag vet inte helt hur det funkar. Jag bytte genast alla mina lösenord genom att skriva dem i notepad och sedan klistra in, fast det är ju en väldigt dum lösning....eller ska jag behöva göra så här varje gång jag ska logga in nånstans?

 

Hur fungerar keyloggning och framförallt: hur blir jag fri från dem? Kan jag formattera datorn och återinställa alla säkerhetsprogram?

 

Snälla, snälla, ge mig ett bra svar. Kan nästan inget om datorer :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte lite i forumet men hittade inte riktigt vad jag ville ha så här kommer mitt dilemma:

 

Bor i en trea med en datatokig(galen?) kille som idag knackade på min dörr och berättade att vårt nätverk har blivit infekterat av keyloggers. Vi delar på en och samma lina men har väl inte riktigt skapat ett eget nätverk...eller, jag vet inte helt hur det funkar. Jag bytte genast alla mina lösenord genom att skriva dem i notepad och sedan klistra in, fast det är ju en väldigt dum lösning....eller ska jag behöva göra så här varje gång jag ska logga in nånstans?

 

Hur fungerar keyloggning och framförallt: hur blir jag fri från dem? Kan jag formattera datorn och återinställa alla säkerhetsprogram?

 

Snälla, snälla, ge mig ett bra svar. Kan nästan inget om datorer :cry:

 

Jag tycker du ska fråga killen vad han menar. Har någon dator på det lokala nätverket en keylogger som 'automatiskt' försöker sprida sig till andra datorer? Kan han titta på din dator och se om den har blivit infekterad. Om den inte har det och killen har tagit bort det elaka programmet, så borde faran vara över för den här gången.

 

Sedan din andra fråga. Du kan nästan inget om datorer, skriver du, och jag tror inte att du har lust till att kunna så mycket heller. Så då räcker det kanske med att veta att det finns virus, spyware och annat som man bör skydda sig mot genom att ha antivirus, antispyware och en bra brandvägg. Det kan ngn kunnig person se på ett par minuter om du har.

 

Sedan gäller det att inte ta emot all skit som okända personer skickar via t ex msn. Oavsett hur bra skydd man har så hjälper det inte om man själv oförsiktigt tar emot vilka 'skoj' program som helst och klickar igång dem, och de visar sig vara virus.

 

Edit: glömde att svara på vad en keylogger är. Det är ett program som registrerar alla knapptryckningar via tangentbordet (eventuellt är den smart nog att bara logga lösenord och/eller formulär du fyller i), och sedan sparar dessa data eller tillochmed skickar dem över internet till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor i en trea med en datatokig(galen?) kille som idag knackade på min dörr och berättade att vårt nätverk har blivit infekterat av keyloggers.

 

Ett nätverk kan inte bli infekterat av keyloggers. Maskiner på ett nätverk kan det.

 

Vi delar på en och samma lina men har väl inte riktigt skapat ett eget nätverk...eller, jag vet inte helt hur det funkar. Jag bytte genast alla mina lösenord genom att skriva dem i notepad och sedan klistra in, fast det är ju en väldigt dum lösning....eller ska jag behöva göra så här varje gång jag ska logga in nånstans?

 

Nej, det skall du inte för det hjälper inte det minsta att skriva dem i notepad om du verkligen har fått en keylogger installerad. Den spelar in allt du skriver, även det i notepad.

 

Hur fungerar keyloggning och framförallt: hur blir jag fri från dem? Kan jag formattera datorn och återinställa alla säkerhetsprogram?

:cry:

 

Ja, inte bara kan utan du bör göra det OM det nu verkligen är så att du har drabbats. Lita inte på att ett anti-virus-program får bort allt. Fråga datasnubben varför han tror att din maskin är smittad.

 

När du installerat om din dator så kan jag rekommendera att ha dina lösenord i: http://passwordsafe.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nätverk kan inte bli infekterat av keyloggers. Maskiner på ett nätverk kan det.

 

rätt, men ett dator kan oxå vara smittad av en sniffertrojan, är det tillräckligt dåligt säkerhet så kan man hitta se allt som skickas ut på internet. Iofs är det oftast så att inloggningar är krypterade, men kommer en hacker in i en dator på ett nätverk, är chansen större att han kommer in i nästa dator än om hela nätverket var slutet.

 

Det där med notepad, säger sig självt att det ej är spec bra. men det är bättre än inget eftersom trojaner/keyloggers loggar i vilket fönster man skriver så använder du 'klistra in' med musen, o inte ctrl+v(o ctrl+c för den delen) så är chansen större att du är safe. Oxå istället för notepad, är kommandotolken bäst att skriva i om du använder NT(xp,2k). Då det är svårare, o anses som en onödig finess av de som skriver sådana program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...