Crispo Postad 17 December , 2007 Rapport Postad 17 December , 2007 Hejsan, vet inte om jag hamnade i rätt del av forumet. Jag är i vilket fall normalt sett en nl50 grinder som tänkte växla över till Heads up 025-05 för ett tag. Problemet är att jag är väldigt ny när det gäller HU och jag behöver tips på böcker, eller annan läsning på nätet, kanske någon blog här? Allt som ny tycker man bör känna till om HU, ös på med tips. Läsningen får gärna vara på svenska men absolut inget krav. Mvh/Crispo Citera
sexyterran Postad 17 December , 2007 Rapport Postad 17 December , 2007 Haha, detta ämnet är även jag intresserad av. Spelar uteslutande HU men har hamnat i något av en nedåtspiral på sistonde. Tacksam om någon svarar på tråden. Citera
frekje Postad 17 December , 2007 Rapport Postad 17 December , 2007 Jag spelar mycket HU och har själv letat runt en del. Har inte hittat något direkt bra literatur och har mest tränat genom att spela. Den bit av läsning som jag har hittat finns i Harringtons andra bok där han skriver en del om HU. Det är både bra och läsvärt men jag tycker att nätspelet är än mer aggresivt. Ju mer du spelar desto mer märker du att spelet är extremt beroende av anpassning. Generellt sätt så gäller det att vara aggresiv och höja och trebeta betydligt oftare än annars. Om någon har bra läsning på lager så är jag också intresserad. Citera
Softish Postad 17 December , 2007 Rapport Postad 17 December , 2007 Generellt sätt så gäller det att vara aggresiv och höja och trebeta betydligt oftare än annars. Gäller detta generellt även då man själv inte har träff? Citera
frekje Postad 17 December , 2007 Rapport Postad 17 December , 2007 Gäller detta generellt även då man själv inte har träff? Ofta. Citera
Crispo Postad 17 December , 2007 Författare Rapport Postad 17 December , 2007 Jag spelar mycket HU och har själv letat runt en del. Har inte hittat något direkt bra literatur och har mest tränat genom att spela. Den bit av läsning som jag har hittat finns i Harringtons andra bok där han skriver en del om HU. Det är både bra och läsvärt men jag tycker att nätspelet är än mer aggresivt. Ju mer du spelar desto mer märker du att spelet är extremt beroende av anpassning. Generellt sätt så gäller det att vara aggresiv och höja och trebeta betydligt oftare än annars. Om någon har bra läsning på lager så är jag också intresserad. Okey, får kolla vidare, filmer är såklart också välkomna! trebeta= vad? Citera
SuperiorFish Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Signa upp hos cardrunners. De har en massa HU-filmer allt från $0.25/$0.5 och uppåt. Det är lite dyrare än en bok, men det är mer lärorikt också. Citera
QuantumSatis Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 trebeta= vad? Att man höjer en höjning. Om någon höjer efter det kallas det för att 4-beta. Citera
Rebonius Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Parre har skrivit en grundläggande artikel här på pf. http://pokerforum.nu/forum/artiklar/8405-att-spela-hu-tx-nl-taenk-pa-dessa-saker.html Citera
jello Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Tänk på att 99% av alla som spelar nlt hu spelar för tajt. Citera
QuantumSatis Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Tänk på att 99% av alla som spelar nlt hu spelar för tajt. Antar att du syftar på preflop. Postflop är folk ofta för lösa. Och även preflop ur position är väldigt många alldeles för lösa. Citera
DinJävlaKyckling Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Antar att du syftar på preflop. Postflop är folk ofta för passiva. Och även preflop ur position är väldigt många alldeles för passiva. fyp imo Citera
jello Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Antar att du syftar på preflop. Ja Postflop är folk ofta för lösa. Mja Och även preflop ur position är väldigt många alldeles för lösa. Nej, väldigt få. Åtminstone så fort de är ur no foldem-stadiet. Citera
jackbalsam Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Parre har skrivit en grundläggande artikel här på pf.http://pokerforum.nu/forum/artiklar/8405-att-spela-hu-tx-nl-taenk-pa-dessa-saker.html Man kanske ska ha i åtanke att Parre backade rakt ut när han spelade. Tänk på att 99% av alla som spelar nlt hu spelar för tajt. När jag spelar HU ($1-2 nivån oftast) så spelar jag kanske 75% av händerna från knappen och <50% OOP. Det känns som de dåliga spelare man möter är de som spelar lika många händer OOP som på knappen medan när man möter bättre spelare så känns det som man turas om att folda OOP. Imo så känns det som man inte ger upp jättemycket värde om man spelar på detta sätt men du verkar inte hålla med. Hur tycker du man exploater denna spelstil? Citera
brut Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Det är bra om man får en känsla av frekvensernas koppling till HD. Citera
QuantumSatis Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Nej, väldigt få. Åtminstone så fort de är ur no foldem-stadiet. Det här kan jag inte förstå, spelar du mycket HU och är vinnare? Som jag ser det är just detta något av de allra vanligaste felspelen. Position är extremt viktigt i NL. Att med marginella händer gång på gång spela ur position är något man verkligen bör undvika. Givetvis ska man 3-beta hyffsat light (anpassat efter motståndaren), men att gång på gång syna raise med händer som Q9o, K8s, T7s etc. är vanligt och definitivt dåligt. Citera
jackbalsam Postad 20 December , 2007 Rapport Postad 20 December , 2007 Det är bra om man får en känsla av frekvensernas koppling till HD. Var det där ett svar på min fråga? Utveckla det gärna isf. Citera
jello Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Det här kan jag inte förstå, spelar du mycket HU och är vinnare? Som jag ser det är just detta något av de allra vanligaste felspelen. Position är extremt viktigt i NL. Att med marginella händer gång på gång spela ur position är något man verkligen bör undvika. Givetvis ska man 3-beta hyffsat light (anpassat efter motståndaren), men att gång på gång syna raise med händer som Q9o, K8s, T7s etc. är vanligt och definitivt dåligt. Jaha, den frågeställningen alltså, haha. Jag tänker inte framhäva mina resultat i ett försök att hävda mig. Jag skiter ärligt talat i om du håller med mig eller inte, skyll er själva ifall ni inte tror på mig eller har vett nog att räkna lite på saker och ting för att se hur pass väl mina påståenden stämmer. Och vem har sagt nåt om att man måste just syna marginella händer? Mot en spelare som höjer allt i sb måste man bredda sin bb-range bortom de flestas fantasi för att inte bli sönderknullad och ge honom vinst rakt av utan att han ens behöver bry sig om postflopspelet. Inte många är smarta eller observanta nog att klara av den anpassningen och det är inte heller lätt att göra. Som tur är för de flesta är det inte många som spelar så aggressivt i sb, utan foldar alltför många händer pre i position och därför kan man också komma undan med att folda väldigt mycket i bb. För övrigt förstår jag inte den här idén om att man HU generellt måste spela mycket mer exploativt än 6-max eftersom HU är så mycket närmare en spelteoretisk lösning av tämligen självklara skäl. Citera
QuantumSatis Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jaha, den frågeställningen alltså, haha. Jag tänker inte framhäva mina resultat i ett försök att hävda mig. Jag skiter ärligt talat i om du håller med mig eller inte, skyll er själva ifall ni inte tror på mig eller har vett nog att räkna lite på saker och ting för att se hur pass väl mina påståenden stämmer. Och vem har sagt nåt om att man måste just syna marginella händer? Mot en spelare som höjer allt i sb måste man bredda sin bb-range bortom de flestas fantasi för att inte bli sönderknullad och ge honom vinst rakt av utan att han ens behöver bry sig om postflopspelet. Inte många är smarta eller observanta nog att klara av den anpassningen och det är inte heller lätt att göra. Som tur är för de flesta är det inte många som spelar så aggressivt i sb, utan foldar alltför många händer pre i position och därför kan man också komma undan med att folda väldigt mycket i bb. För övrigt förstår jag inte den här idén om att man HU generellt måste spela mycket mer exploativt än 6-max eftersom HU är så mycket närmare en spelteoretisk lösning av tämligen självklara skäl. Jag frågade om dina resultat eftersom det du anser om positionsspelet är väldigt kontroversiellt och om du då har uppnått bra resultat genom ett sånt spel skulle det vara väldigt intressant. När du svarar som du gör får jag väl anta att du har spelat ganska lite och kanske gått back en del... Varför man måste spela mer exploativt? Du menar väl varför man måste utnyttja sin motståndare mer än i 6-max? På ett tiomannabord kan du ofta spela ABC-poker, på 6-max blir det viktigare att anpassa sig efter motståndaren (det är naturligtvis viktigt även på tiomannabord) och ju färre motståndare du får, desto viktigare blir det att anpassa sig efter dem eftersom ABC-pokern generellt sett funkar sämre och sämre ju färre motståndare du har. Citera
NickLeeson Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jag känner att en Jello-graf är på väg att leta sig in i tråden... Citera
FiSherman63 Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jag frågade om dina resultat eftersom det du anser om positionsspelet är väldigt kontroversiellt och om du då har uppnått bra resultat genom ett sånt spel skulle det vara väldigt intressant. När du svarar som du gör får jag väl anta att du har spelat ganska lite och kanske gått back en del... nice read sir Citera
eurythmech Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Någonstans i Sverige kissar Zyr på sig. Citera
QuantumSatis Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jaha ok, såg din dagbok jello och förstod ganska snabbt att du är en bra spelare. Då är det väl bara att upprepa det jag sa tidigare och glömma det andra som jag, inte alltför ologiskt, antog: "...det du anser om positionsspelet är väldigt kontroversiellt och om du då har uppnått bra resultat genom ett sånt spel skulle det vara väldigt intressant". Citera
LilleKatt Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jag stjäl tråden lite nu, jag tyckte det var lite onödigt att göra en ny tråd. Jag tänkte köpa denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609061 Jag har faktiskt aldrig läst en texas holdem NOLIMIT bok. Men jag är bra på nolimit, så tror ni att jag lär mig något eller är det mera grunderna för nolimit som boken innehåller? Nån som har läst den kanske kan berätta vad den innehåller? tack Edit: Är denna bok för turneringar? Om den är det, kan någon tipsa någon CG texasholdem nolimitbok på svenska ? Citera
fiddski Postad 21 December , 2007 Rapport Postad 21 December , 2007 Jag stjäl tråden lite nu, jag tyckte det var lite onödigt att göra en ny tråd.Jag tänkte köpa denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609061 Jag har faktiskt aldrig läst en texas holdem NOLIMIT bok. Men jag är bra på nolimit, så tror ni att jag lär mig något eller är det mera grunderna för nolimit som boken innehåller? Nån som har läst den kanske kan berätta vad den innehåller? tack Edit: Är denna bok för turneringar? Om den är det, kan någon tipsa någon CG texasholdem nolimitbok på svenska ? det är en bra bok för cash game. du kommer nog kanske inte lära dig så speciellt mycket, det mesta vet du nog redan, dock kanske du kommer tänka på ett annat sätt. Citera
Recommended Posts