Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag funderar på att ta tjänstledigt under 6mån-1år och spela poker på heltid. Min bakgrund i livet och poker:

37 år med fru, barn, radhus och hela paketet. Arbetar på ett statligt verk och har en medelgod akademisk utbildning och för låg lön. Arbetet är riktigt skoj. Har ett par kompisar som spelar poker, men de flesta gör det inte. Hela min familj (frun, mina föräldrar och svärföräldrar) har svårt för spel om pengar men har numera någorlunda vant sig med tanke på att jag spelar om ”stora” summor.

Pokermässigt har jag spelat på 5/10$ i +2 års tid och har varit en stor vinnare på den nivån (sannolikt +200-250k). Sammantaget är dock mina vinster avsevärt mindre då jag ofta spelat på högre nivåer och dessutom donerat feta summor på online blackjack. I övrigt är det värt att notera att jag sällan är speciellt stabil och jag blandar vinst- och förlustsessioner om vartannat. Antagligen förlorar jag pengar minst 1 månad av 4 eller tom 1 månad av 3. Har dessutom gulat flertalet rullar och några från +30k$ tidigare.

I övrigt kan noteras att jag älskar att spela poker, har både spel och tävlingsinstinkt i blodet och kan spela i stort sett hur länge som helst. Är sannolikt riktigt duktig på poker men har en hel del allvarliga brister gällande disciplin och förmåga att spela efter rimliga bankrullekrav.

Förutom ovanstående så är en anledning att jag just nu funderar på att ta tjänstledigt att jag ständigt är ruskigt trött. En vanlig dag antingen skjutsar eller hämtar jag barnen på dagis, arbetar heltid och grindar på kvällen i allt mellan 1-6 timmar. Ofta blir det spel från 21-01 eller så. Har försökt att minska ned på den tid jag lägger ned, men det är snarare så att jag istället spelar mer och mer (händer att jag spelar från 19-02 på vardagar). Uppskattningsvis lägger jag ned runt 20-25 timmar på pokern i veckan och det bekommer mig inte, men med alla andra åtaganden är det svårt att få tiden att räcka till.

Onlinerullen är för nuvarande på 65k$ och dessutom har jag runt 10k$ att tillgå i liverulle.

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är att jag skulle vilja få tips och råd om hur jag skall se på min situation. Om det finns någon annan som har tagit steget att bli heltidsspelare så skulle jag uppskatta om ni delade med er av era erfarenheter.

(Vill nu ha mera bakgrund gällande mitt pokerspelande titta in på min dagbok på dagboksavdelningen på forumet)

• Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Rent spontant skulle jag säga att du nog ska vänta lite. Det låter som att du har vad som krävs men har du också tänkt på att lägga undan så att du har säker försörjning under hela din tjänstledighet?

Anledningen till att jag anser att du ska vänta är att du själv skriver om ett antal blåsta rullar, din svaghet för black jack samt brist på disciplin. Ta ett halvår och jobba på disciplinen, ingen black jack, inget skottande. Klarar du det har du säkert goda chanser.

Lycka till!

Postad

Arbetar på ett statligt verk och har en medelgod akademisk utbildning och för låg lön. Arbetet är riktigt skoj.

I övrigt är det värt att notera att jag sällan är speciellt stabil och jag blandar vinst- och förlustsessioner om vartannat.

.

Postad
Arbetet är riktigt skoj.

Är inte det svar på frågan... Kan du inte gå ner på halvtid på jobbet? Inte för att du behöver inkomsten, utan för att du inte blir hjärndöd som man blir när man bara grindar poker

Postad

Efter att följt din dagbok från och till så är du nog den siste jag skulle rekommendera att bli heltidsspelare, framförallt när du har en familj att försörja. Intrycket jag fått är att du inte har någon disciplin öht och har du det inte efter så här lång tid så kommer du nog aldrig att ha det. Behåll jobbet.

Postad
Efter att följt din dagbok från och till så är du nog den siste jag skulle rekommendera att bli heltidsspelare, framförallt när du har en familj att försörja. Intrycket jag fått är att du inte har någon disciplin öht och har du det inte efter så här lång tid så kommer du nog aldrig att ha det. Behåll jobbet.

:-D Ord och inga visor. Jag tror och hoppas dock att några anledningar till att jag inte varit disciplinerad nog är att jag tänkt 1) Jag behöver inte pengarna, alltså kan jag spela om dem på högre nivåer och 2) Att jag ofta helt enkelt blir för trött och tappar omdömet efter en längre periods vinnande när kombinationen trötthet och tilt tar ut sin rätt.

Om jag blir heltidsspelare blir jag helt enkelt tvungen att vara mera disciplinerade plus att jag slipper vara så ruskigt trött hela tiden.

Postad
Är inte det svar på frågan... Kan du inte gå ner på halvtid på jobbet? Inte för att du behöver inkomsten, utan för att du inte blir hjärndöd som man blir när man bara grindar poker

Har funderat på det, men har ett lite speciellt arbete som gör att deltidsarbete är lite mera svårhanterat än i ett vanligt arbete. Ska dock fundera lite mera på detta.

Postad
Rent spontant skulle jag säga att du nog ska vänta lite. Det låter som att du har vad som krävs men har du också tänkt på att lägga undan så att du har säker försörjning under hela din tjänstledighet?

Anledningen till att jag anser att du ska vänta är att du själv skriver om ett antal blåsta rullar, din svaghet för black jack samt brist på disciplin. Ta ett halvår och jobba på disciplinen, ingen black jack, inget skottande. Klarar du det har du säkert goda chanser.

Lycka till!

Tack för tipset. Håller på med det som bäst just nu. Går skapligt, inte helt perfekt direkt men bättre än tidigare.

Postad
Jag funderar på att ta tjänstledigt under 6mån-1år och spela poker på heltid. Min bakgrund i livet och poker:
Kan du ta ledigt och komma tillbaka utan problem, så go for it. Är ju ingen jätterisk du tar då.

Angående proffsspel i allmänhet så håller jag med om att du troligen inte är lämpad för det. Massor av faktorer som talar emot.

* Håller inte koll på vinster så pass att du inte ens vet om du plussat 200k på två år.

* Håller inte koll på vunna pengar.

* Har familj.

* Har fru som inte gillar poker.

* Speltorsk.

* Är ostabil.

* Har dålig nog förståelse för spelet att inte förstå att det är normalt att ofta bland vinst- och förlustsessioner. Vilket inte är bra för redan nämnda instabila känslor.

* Spelar inte särskilt mycket.

* Skottknarkar mot bra spelare.

* Jättehög tro på egen förmåga, vilket har jättenedsida i form av att spela för mycket mot bättre spelare. Ökar drastiskt risken för många händer med rejält -EV.

* Dålig uppfattning om hur heltidsgrind faktiskt ser ut.

Och det finns säkert ännu fler faktorer jag inte sett/kommit på.

That being said, så är det inte jättefarligt om du gör ett skott i form av några månaders tjänstledigt. Men du måste tänka på att ha en jättebuffert för familjekostnader och ha järnkoll på onödiga utgifter. Varje spänn du lägger på BJ och att spela mot bättre spelare är ju pengar du direkt tar ifrån dina barn och fru.

Tror som sagt inte att det kommer funka för dig, men ser inte direkt vad du har att förlora så länge du har jobbet som reserv om det skiter sig.

Postad
Kan du ta ledigt och komma tillbaka utan problem, så go for it. Är ju ingen jätterisk du tar då.

Angående proffsspel i allmänhet så håller jag med om att du troligen inte är lämpad för det. Massor av faktorer som talar emot....

Tror som sagt inte att det kommer funka för dig, men ser inte direkt vad du har att förlora så länge du har jobbet som reserv om det skiter sig.

Tack för svaret. Ser ju rätt illa ut man listar det så där (fast det antar jag att det gör för många pokerproffs). Vad skulle du säga är de kvaliteer som behövs för att kunna bli en bra heltidsspelare? Är du själv det och har du lust att dela med dig av dina erfarenheter i sådana fall?

Postad
Tack för svaret. Ser ju rätt illa ut man listar det så där (fast det antar jag att det gör för många pokerproffs). Vad skulle du säga är de kvaliteer som behövs för att kunna bli en bra heltidsspelare? Är du själv det och har du lust att dela med dig av dina erfarenheter i sådana fall?

öööh, inte särskilt många framgångsrika iallafall.

Postad

Nu har jag personligen ingen erfarenhet av "proffsspel" men jag tror att de allra viktigaste egenskaperna du bör ha är:

* Ett sjuhelvetes tålamod och vilja.

* Mycket bra och seriöst money management.

* Hitta en nivå där du känner dig bekväm och har råd att förlora.

* Ha något att falla tillbaka på om det skulle gå åt skogen.

* Ha levnadskostnader för ett år framöver undanstoppat.

* Kunna tänka på helt andra saker än poker när du inte spelar. Och ägna mycket kvalitetstid åt familj och vänner.

Det här är iaf saker jag skulle prioritera om jag ens skulle överväga att heltidsspela.

Postad
Vad är din plan om allt går bra? Fortsätta grinda för alltid?

Det har jag svårt att tänka mig. Känns mera som om det vore ett bra läge att verkligen göra ett seriöst försök att bli riktigt bra på poker och dessutom tjäna bra med stålar på det. Sedan tror jag inte att jag vare sig har kraft eller lust att spela på heltid för evigt.

Postad

Tog en paus på ett halvår från studierna och grindade. Skönt första veckan men resten av tiden kände man sig som världens mest meningslösa människa.

Föreställer mig att det är lika stimulerande och utvecklande som att vara gaystreetcrackhora i Bronx vintertid.

Postad
Tog en paus på ett halvår från studierna och grindade. Skönt första veckan men resten av tiden kände man sig som världens mest meningslösa människa.

Gjorde samma sak i våras. Tyckte iofs det var skönt hela tiden, men jag fick en känsla av att stå still i livet och inte göra något vettigt. Ganska skönt på det sättet att vara tillbaka i studierna nu. Dessutom hade jag inte spelsug nog att snitta mer än uppskattningsvis 10-20 timmar i veckan, vilket jag ju kan göra även om jag har annan heltidssysselsättning.

Också jobbigare med dåliga perioder när man känner sig tvungen att spela och att vinna. När man har skola/jobb hela dagarna är det ju bara skönt att pausa från pokern tills man är sugen igen och fokusera på sitt riktiga liv ett tag. Om man bara spelar poker är ju pokern ens riktiga liv.

Ångrar dock inte mitt beslut på något sätt, var skönt att få en paus i pluggandet och gött att kunna göra det utan att ta ett vanligt jobb.

Postad

Menar inte att vara taskig nu HTDrD, men hur står din fru ut med den nuvarande situationen? För jag gissar att hon får dra ett jättelass hemma plus att hon inte får träffa dig speciellt mycket?

Postad

sjukskriv dig från jobbet en vecka och sitt o grinda minst 8h varje dag.. du kommer tycka det är gott att gå tillbaka till jobbet och se lite folk o tjöta skit.

Om du lagt lite mer energi på ditt jobb eller bytt jobb så hade du haft alla möjligheter att ha förhandla upp din lön/förmåner (med din akademisk utbildning) i denna högkonjuktur som varit.

Pokerproffs javisst om man får sponsring och åka runt i världen och lira.

Sitta å grinda i kalsongerna mitt på dan framför datorn... njee rätt patetiskt för en 37-åring med barn

Postad

Håller nog med i övriga kören att stanna vid jobbet. Vid tyngre perioder så kan det vara skönt om man har ett jobb på dagarna så man kan tänka på annat, samt att man har den vanliga månadslönen så kan man se eventuella pokervinster som ett extra tillskott. En annan viktig faktor är det sociala vilket man tappar en hel del av då man mest bara lirar poker och inte kommer ut lika ofta..

Pengar är ju inte allt här i livet utan det är viktigt att ens nära och kära också trivs med tillvaron. Speciellt familjen kan ju drabbas då man har det riktigt tufft pokermässigt och det är lätt man går runt och irriterar sig på allting.

Postad
:-D Ord och inga visor. Jag tror och hoppas dock att några anledningar till att jag inte varit disciplinerad nog är att jag tänkt 1) Jag behöver inte pengarna, alltså kan jag spela om dem på högre nivåer och 2) Att jag ofta helt enkelt blir för trött och tappar omdömet efter en längre periods vinnande när kombinationen trötthet och tilt tar ut sin rätt.

Om jag blir heltidsspelare blir jag helt enkelt tvungen att vara mera disciplinerade plus att jag slipper vara så ruskigt trött hela tiden.

Fast den ambitionen har väl haft förr, och misslyckats kapitalt?

Håller med dem som säger att du ska stanna jobbet. Har följt din dagbok till och från och den stora frågan jag ställer mig är: Är du tillräckligt bra? Jag tycker inte att ditt spel imponerar. Känns som du är ute och trevar i många och händer och ofta synar ner helt planlöst för att du inte har en aning om var du står. Bara ett allmänt intryck.

Stanna på jobbet eller behåll det åtminstone på deltid.

Postad
Vid tyngre perioder så kan det vara skönt om man har ett jobb på dagarna så man kan tänka på annat, samt att man har den vanliga månadslönen så kan man se eventuella pokervinster som ett extra tillskott.

Månadslönen är en klen tröst när man är stuck $30k. :-/

Postad

Jag har inte läst din dagbok men måste hålla med dom flest andra här.. din (så som det verkar) brist på diciplin och dåliga pengakoll kan sätta dig fort i en ond cirkel... jag provade det du funderar på att göra och ångrar det ganska mkt, du trivs ju dessutom på jobbet så stanna kvar och spela poker på sidan om.

Det viktigaste av allt är ju att du har en familj att tänka på. Som du sa i ett svar så när du spelade innan så "behövde" du inte pengarna när du förlorade men om du skulle gå upp i heltid så skulle du få bättre diciplin eftersom pokern är din enda inkomst.. I paradiset så fungerar det jättebra men i verkligheten så är tyvär den mänskliga kapaciteten inte tillräckligt stark.

Man är sin egen chef och måste ha diciplin hårdare än stålmannen om man ska klara det.

Bättre stanna på jobbet å ha pokern som "extra" cash du verkar ju endå spela in rätt mycket pengar så spar dom å splasha på familjen med semestrar, goda middagar och annat mys.

Postad
Menar inte att vara taskig nu HTDrD, men hur står din fru ut med den nuvarande situationen? För jag gissar att hon får dra ett jättelass hemma plus att hon inte får träffa dig speciellt mycket?

Hon har det tungt som attan. Det skulle vara en av poängerna med att spela på heltid. Som det är nu är mitt och familjen stora problem att vi dels är ruskigt trötta och dels inte hinner med allting. Själv ser jag mitt pokerspelande som ett andra arbete. Jag har under 2,5 års tid kontinuerligt dragit in mera pengar på poker än på att jobba och det börjar ta ut sin rätt nu eftersom alla är väldigt slitna. Jag är osäker på vad jag skall göra och en stor anledning till att jag funderar på att spela på heltid är för att frigöra tid för att få ordning på situationen. Sedan har jag alltid varit nyfiken på och se om jag skulle kunna klara det och isådana fall hur bra jag skulle kunna bli.