Gå till innehåll

Världens bästa debutskiva


affe2000

Recommended Posts

Vem/vilka har gjort världens bästa debutskiva. Din åsikt bör naturligtvis motiveras.

 

Jag tycker frågan är intressant då många bra tips kan komma fram på lite mer okända artister som kanske bara har gjort en bra skiva och sen försvunnit eller blivit en i mängden. Själv har jag två kandidater just nu.

 

Ryan Adams - Heartbreaker

 

Vet inte riktigt om denna skivan räknas eftersom Ryan hade släppt två album med Whiskeytown och spelat in ytterligare ett innan han släppte sin solodebut.

 

Redan när det inledande spåret, som bara är en diskussion om någon Morrisey-låts vara eller inte vara på någon skiva, övergår till spår nummer två och To be young (is to be sad, is to be high) så förstår man att detta är något alldeles extra. Oh my sweet Carolina, winding wheel, damn Sam och come pick me up är mina favoriter på en skiva som egentligen inte har några dåliga låtar. Ett måste för alla som någonsin blivit dumpade eller bara tycker om fantastisk musik.

 

Tom Waits - closing time

 

Sorgsna och deppig låtar tilltalar mig mer än något annat. Tom Waits lyckas på sin debut vara mer sorgsen på 12 spår än vad de flesta lyckas med under en hel karriär. När jag för första gången hörde Martha och en 25-årig kille som låter som om han vore 60 så var jag helt såld. Jag lyssnade på den flera gånger i rad och det tog därför lite tid innan jag upptäckte att låten efter, Rosie, är nästan lika bra. Och så fortsätter det. Varje låt på skivan är helt fantastisk även om Martha bara överträffas av avslutande och instrumentala closing time. Helt jävla sanslöst att några musiker kan spela in något sådant och få med alla känslor som låten förmedlar. Det är enligt mig utan tvekan världens bästa musikstycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jimmy Nordin - Shot Put Records

 

Vem kan inte älska vårat nya riksfyllo Jimmy Nordin?

 

Med låtar som Gör mig till kung, Ensam i min eka, Rotationsteknik, och från hans senaste julalbum låtar som Fantastiska jul, Snälla barn, med flera, så är han självskriven i musikhistorien.

 

Ett musikaliskt geni!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy Nordin - Shot Put Records

 

Vem kan inte älska vårat nya riksfyllo Jimmy Nordin? Med låtar som Gör mig till kung, Ensam i min eka, Rotationsteknik, och från hans senaste julalbum låtar som Fantastiska jul, Snälla barn, med flera. Ett musikaliskt geni!

 

Pratar vi om diskuskastaren nu? Eller var det kula?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iron Maiden - Iron Maiden

 

Det punkiga soundet blandat med metal, bra driv och Paul Dianno på sång.

Får mig fortfarande att le efter 27 år. Det är en sjukt bra debutplatta.

 

För att inte tala om att det är starten för Eddies framfart över världen/undervärlden/någonstans i tiden/Egypten/dårhus od. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iron Maiden - Iron Maiden

 

Det punkiga soundet blandat med metal, bra driv och Paul Dianno på sång.

Får mig fortfarande att le efter 27 år. Det är en sjukt bra debutplatta.

 

Håller med om denna skiva och vill nämna en till:

 

 

Ramones - Ramones

 

Kom 1976 och är fortfarande jättebra; Blitzkrieg Bop, Beat on the Brat, Now I Wanna Sniff Some Glue och min favorit-Ramoneslåt, 53rd & 3rd bland andra låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hanoi Rocks debut album (1981): "Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks" går bara inte att slå, rätt igenom suverän

200px-Bangkok_Shocks_Saigon_Shakes_Hanoi_Rocks.jpg

 

...för dom som inte är gamla nog, eller inte känner igen gruppen: Hanoi hann trots allt aldrig bli riktigt kända(se nedan): http://sv.wikipedia.org/wiki/Hanoi_Rocks

...Gruppen hade stort inflytande på glam- och hårdrocken på 1980-talet, trots att de splittrades innan de nådde stjärnstatus på mainstream-marknaden. Hanoi Rocks musik har rötterna i klassisk rock à la Rolling Stones och punk, kryddat med en ordentlig dos poppiga melodier. Bland band som nämner Hanoi Rocks som förebild finns Mötley Crüe, Poison, Guns N' Roses, Skid Row, Backyard Babies, The Hellacopters och HIM. Enligt Encyclopedia of Heavy Metal har inget band förutom Aerosmith haft så stor betydelse för glamrocken som Hanoi Rocks...
..det säger väl lite om en grupp som aldrig ens hann bli kända. Gruppen splittrades i stort sätt när trummisen Nicholas ”Razzle” Dingley dog i bilkrashen som orsakades av Mötley Crüe sångaren Vince Neil 1984 (ironiskt att Mötley hade just Hanoi som förebilder)

 

 

Ramones - Ramones

Kom 1976 och är fortfarande jättebra; Blitzkrieg Bop, Beat on the Brat, Now I Wanna Sniff Some Glue och min favorit-Ramoneslåt, 53rd & 3rd bland andra låtar.

en annan kanondebut som saknar dåliga låtar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag krosspostar det jag skrev i en gammal och bortglömd tråd, gällande den fantastiska bananskivan.

 

Velvet_Underground_Velvet_Underground_and_Nico.jpg

 

The Velvet Underground and Nico

 

Kanske tidernas bästa skiva. Den människa är inte född som inte blir kär i första spåret "Sunday Morning" den första genomlyssningen. Inte för att det spelar så stor roll, det är väl det enda spåret på skivan med den produktionen, resten låter mycket råare och mer Velvet. Resten av skivan blir bättre. Lou Reeds röst blandat med den kanske svåra, men helt underbara Nico utgör den överlägset bästa man/kvinna-duon 20 år framåt. En epokgörare, en klassiker, ett måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tillägg till Velvet och Hellman vill jag också tala mig varm om mitt älskade Pixies.

 

Vad var debuten, Surfer Rosa kanske? Det var ju den första fullängdaren, men Come on Pilgrim är, även om den bara är en EP, minst lika bra den. Fan, vi får snacka om båda, antar jag.

 

Come on Pilgrim

 

Pixies.jpg

 

Surfer Rosa

 

B00005LAGO.02.LZZZZZZZ.jpg

 

Två skivor släppta inom ett år från varandra, med låtar skrivna under samma period. En skiva som består av i princip bara singelaktiga låtar (Pilgrim) - det skulle väl vara "Vamos" undantaget då, och en skiva som är så osinglig en skiva kan bli - förutom "Gigantic" och "Where is my mind?", så klart. Men ändå två helt olika skivor. Svaret stavas väl Steve Albini. Jag hade så gärna velat se hur Pilgrim hade låtit om Albini producerat även den.

Men samtidigt...jag är så våldsamt kär i den när den låter precis som nu.

Klangen, trummorna, kören, allt det ska ligga precis som det gör nu, medan Black Francis gnyr vidare om incest och sin egen skruvade bild av kärlek. Man ska nog inte röra mästerverk ändå, bara låta det ligga.

 

Om Surfer Rosa skulle jag kunna säga hur mycket som helst, jag har en känsla av att jag kommer göra det också, så jag ska försöka lägga band på mig.

Har ni aldrirg velat slå ett trubbigt föremål i bakhuvudet på någon medan ni hör "Something against you"? Nej, inte jag heller. Men om man nån gång skulle, så vore det låten att göra det till.

 

Ju mer jag lyssnar, desto mer blir jag övertygad om att "River Euphrates" är skivans höjdpunkt. Jag har två huvudsakliga kategorier till varför:

 

1) Det är en våldsamt hjärnknullande bra låt, speciellt kontrasten till hur han går in i de två refrängerna gör mig mysig i byxan. Sättet den börjar på är också helt jävla sanslöst. Finns det någon låt som börjar med samma självklarhet? Redan efter en sekund så vet man ju att man är med om musikhistoria. Det är helt sjukt egentligen.

 

2) Den bästa versionen av "Broken Face" är inte med. Jag tror den är med på Purple Tape istället, den där Kim körar mer...jag vet inte...jag kan inte musikaliska termer...men mer melodiskt. "I've got no lips I've got no tongue", på nåt vis. Ni som hört båda versionerna vet nog vad jag menar.

 

Ingen skiva är ju dock komplett utan att låta som en enhet. Det är väl här Albini kommer in. Jag vet inte riktigt hur man gjort för att lägga trumljuden 2mm under min hud i varje enskild låt, men det är precis så det känns.

 

Jag ska nog sluta skriva nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Velvet Underground & Nico är hands down den bästa debutskivan någonsin. Ganska överlägset därtill. Bara en annan jag hört kommer ens nära, och det är Antony and the Johnsons selftitled platta.

 

Annars är några andra skivor rätt heta med, varav några som redan nämnts - duktiga pokerforumare, ta en kaka. I ingen särskild ordning:

 

* Tom Waits - Closing Time

* Múm - Yesterday Was Dramatic – Today Is OK

* Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine

* Jakob Hellman - ... och stora havet

* King Crimson - In the Court of the Crimson King

* Beastie Boys - License to Ill

* KoЯn - KoЯn

* The Doors - The Doors

* Sambassadeur - Sambassadeur

* Lampshade - Because Trees Can Fly

* Air - Moon Safari (välj själva om den räknas eller inte)

* Joshua Radin - We Were Here

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...