Gå till innehåll

Skatt på vinst från stakning?


gulderan

Recommended Posts

Ställer väl mest den här frågan för jag är principiellt nyfiken, har inte själv tjänat några pengar på det här sättet.

 

Vad är korrekt beteende om jag köper en 50% andel i en annans spelares av exempelvis ett turningsinköp för säg €2500 på något EPT event och han går och vinner säg €50000.

 

Han ger mig €25000 och jag gör vad?

 

A. Skattar ingenting för pokervinster inom EU är skattefria

B. Skattar 30% av (50000-2500) för andelsköpet är att betrakta som en investering och det är därför kapitalvinst? Såklart kan man då kvitta det mot eventuella kapitalförluster och omvänt, hade killen inte vunnit hade jag haft €2500 att dra av?

 

Hur ändras det om det är WSOP istället?

 

Ändras något av ovanstående resonemang om det handlar om löpande stakning av cash-games online?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Ställer väl mest den här frågan för jag är principiellt nyfiken, har inte själv tjänat några pengar på det här sättet.

 

Vad är korrekt beteende om jag köper en 50% andel i en annans spelares av exempelvis ett turningsinköp för säg €2500 på något EPT event och han går och vinner säg €50000.

 

Han ger mig €25000 och jag gör vad?

 

A. Skattar ingenting för pokervinster inom EU är skattefria

B. Skattar 30% av (50000-2500) för andelsköpet är att betrakta som en investering och det är därför kapitalvinst? Såklart kan man då kvitta det mot eventuella kapitalförluster och omvänt, hade killen inte vunnit hade jag haft €2500 att dra av?

 

Hur ändras det om det är WSOP istället?

 

Ändras något av ovanstående resonemang om det handlar om löpande stakning av cash-games online?

B. är rätt.

 

Kul tanke angående att kunna dra av €2500 om han inte klonkar. Hur det är i verkligheten vet jag inte. Men jag gissar att du får mothugg av SKV.

 

Du gav mig en alldeles strålande idé! Tack som fan för denna fina tråd!!!! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B. är rätt.

 

Kul tanke angående att kunna dra av €2500 om han inte klonkar. Hur det är i verkligheten vet jag inte. Men jag gissar att du får mothugg av SKV.

 

Du gav mig en alldeles strålande idé! Tack som fan för denna fina tråd!!!! :mrgreen:

 

Vi har väl varit och nosat på det här innan?

 

Kan något vara mer eller mindre lotteri? Kan fler än en deltaga i ett lotteri på samma andel? Hur blir problematiken med andelsspel på exempelvis V75 eller stryktipset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter den som spelar skatta för det hela och får din andel förutom skatten.

 

PS De flesta EPT tävlingar är skattefria.

 

Jo, det är väl så man bör ordna det men det löser ju inte den teoretiska biten av problemet. Är den som köpt en andel av pokerspelaren skattepliktig för sin del av vinsten. Bör i så fall spelaren också få slippa betala skatt för den del av vinsten som han inte behåller själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B. är rätt.

 

Kul tanke angående att kunna dra av €2500 om han inte klonkar. Hur det är i verkligheten vet jag inte. Men jag gissar att du får mothugg av SKV.

 

Du gav mig en alldeles strålande idé! Tack som fan för denna fina tråd!!!!

 

Jag betalar titt inköp och du betalar mitt? Mmm, jaghar funderat i de banorna tidigare. Men kommit fram till att inte väcka sovande björnar och själv bara spela inom EU, utan att sälja andelar till folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

accepterar skatteverket verkligen andelsköp?

Jag har för mig att kniven hade sålt andelar när han vann WPT, men skatteverket tyckte att han skulle skatta för hela beloppet.

 

Då borde det logiskt bli så att om man köpt in sig till 50 % i någon som går och vinner 1 miljon i las vegas så ska den som vinner betala 30 % skatt och jag får hälften av det som är kvar (350000) skattefritt.

 

å andra sidan så är inte skatteverket kända för sin logik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver "stakning" ... men heter det stakning eller staking? Låt mig komma med ett tredje alternatv till stavning... "stakeing"!

 

Omröstning tack!

A. Stakning

B. Staking

C. Stakeing

 

:ola:

 

(jo, jag tänker skriva en massa svammel i protest för att det blå lådorna är borta!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver "stakning" ... men heter det stakning eller staking? Låt mig komma med ett tredje alternatv till stavning... "stakeing"!

 

Omröstning tack!

A. Stakning

B. Staking

C. Stakeing

 

:ola:

 

(jo, jag tänker skriva en massa svammel i protest för att det blå lådorna är borta!)

ehwhat, stejkning eller stejking måste det väl ändå vara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver "stakning" ... men heter det stakning eller staking? Låt mig komma med ett tredje alternatv till stavning... "stakeing"!

 

Omröstning tack!

A. Stakning

B. Staking

C. Stakeing

 

:ola:

 

(jo, jag tänker skriva en massa svammel i protest för att det blå lådorna är borta!)

Kunde man inte hitta ett svenskt uttryck. Pålning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...