Gå till innehåll

Har idioterna rätt är lättmjölk godare än standard??


mrfiskman

Recommended Posts

Kul med folk som beskriver saker som självklara när de i själva verket är ute och cyklar.

 

Mättade animaliska fetter hör till de sämre för kroppen. Dit räknas alltså fett från mejeriprodukter.

 

om det vore så dåligt för kroppen är det lite kul att kroppen faktiskt bedriver egenproduktion av ämnet. för att kroppen har ett lägre behov av mättat fett genom kost än andra fettkällor betyder inte att det är onyttigt. du pratade ju själv om a-vitamin några poster upp, är a-vitamin ett sämre vitamin eller ett dåligt vitamin för kroppen för att överdriven konsumption har negativa hälsoeffekter?

Nej, mättat fett INGÅR faktiskt i en hälsosam kost, behåll din anna skipper propaganda för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag förstår att du vill se källor när du uppenbarligen inte tror på det som skrivs, jag jobbar på den biten.

 

Men det är faktiskt lite tråkigt att mötas av någon som är uppkäftig och inte tänker lyssa på någonting alls utan att först hävda "Du har inget här och göra om du inte har källor". Man ska aldrig någonsin kunna diskutera t.ex modern fysik? Där har man ju aldrig konkreta bevis för någonting.

 

Uppkäftig? Vem är uppkäftig egentligen?

 

Kommer man och påstår att något ÄR på ett speciellt vis så får man ta att man blir ifrågasatt. Speciellt när det enda man kan säga till sitt försvar för påståendet är att det inte är motbevisat. Jag säger inte att man måste ha källor till allt men påstår man att nåt är sanning så bör man kunna backa upp det med fakta. Annars kanske man ska använda andra formuleringar som tex "jag tror...", "jag har hört...", "jag har läst nånstans..."

 

Du må tycka jag är uppkäftig och dryg och whatever men jag tycker det är otroligt störigt med folk som kommer och påstår en massa "sanningar" på forum. Skaffa er belägg för det ni påstår eller sluta påstå en massa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det vore så dåligt för kroppen är det lite kul att kroppen faktiskt bedriver egenproduktion av ämnet. för att kroppen har ett lägre behov av mättat fett genom kost än andra fettkällor betyder inte att det är onyttigt. du pratade ju själv om a-vitamin några poster upp, är a-vitamin ett sämre vitamin eller ett dåligt vitamin för kroppen för att överdriven konsumption har negativa hälsoeffekter?

Nej, mättat fett INGÅR faktiskt i en hälsosam kost, behåll din anna skipper propaganda för dig själv.

 

Jag har då aldrig hört talas om någon som lidit av brist på mättat fett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig hört talas om någon som lidit av brist på mättat fett.

Det finns studier som pekar på fördelarna med mättade fetter och det inte alls så att alla biologer håller med om att mättat fett är enbart av ondo.

 

Men visst...jag har aldrig hört om någon som har brist av omättat fett heller.

Det man ofta diskuterar är överkonsumption av fett och det verkar finnas rätt tydliga belägg för att det är värre att överkonsumera mättade fetter, men det betyder inte per automatik att mättade fetter är ohälsosamma om man konsumerar det i rätt mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppkäftig? Vem är uppkäftig egentligen? .

 

Du?

 

Kommer man och påstår att något ÄR på ett speciellt vis så får man ta att man blir ifrågasatt. Speciellt när det enda man kan säga till sitt försvar för påståendet är att det inte är motbevisat. Jag säger inte att man måste ha källor till allt men påstår man att nåt är sanning så bör man kunna backa upp det med fakta. Annars kanske man ska använda andra formuleringar som tex "jag tror...", "jag har hört...", "jag har läst nånstans..."

 

Du må tycka jag är uppkäftig och dryg och whatever men jag tycker det är otroligt störigt med folk som kommer och påstår en massa "sanningar" på forum. Skaffa er belägg för det ni påstår eller sluta påstå en massa.

 

Å andra sidan har jag nämnt att mina påståenden grundar sig på muntliga uttalanden från en bekant som forskar i ämnet. Om du själv inte klarar av att omvandla det till "AKM har hört att..." så tycker jag synd om dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det vore så dåligt för kroppen är det lite kul att kroppen faktiskt bedriver egenproduktion av ämnet. för att kroppen har ett lägre behov av mättat fett genom kost än andra fettkällor betyder inte att det är onyttigt. du pratade ju själv om a-vitamin några poster upp, är a-vitamin ett sämre vitamin eller ett dåligt vitamin för kroppen för att överdriven konsumption har negativa hälsoeffekter?

Nej, mättat fett INGÅR faktiskt i en hälsosam kost, behåll din anna skipper propaganda för dig själv.

 

Att mättat fett ingår i en balanserad kost förändrar inte det faktum att nästan alla får i sig för mycket av det. Det är ju inte onyttigt att äta rent smör med sked heller om du i övrigt i princip inte får i dig något mättat fett. Men innebär det att det är korrekt att säga att smör inte på något vis är onyttigt? Knappast. Man måste ta hänsyn till hur en normal kosthållning ser ut när man gör ett sådant uttalande. Och att dricka standardmjölk till vardags är ett av de allra effektivaste sätten att få i sig alldeles för mycket mättat fett. Sen får du gärna kalla det propaganda, det gör det inte mindre sant.

 

Fråga: är inte chips och godis heller onyttigt enligt dig? Trots allt är ju kolhydrater och fett nödvändiga i vår kosthållning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mättat fett ingår i en balanserad kost förändrar inte det faktum att nästan alla får i sig för mycket av det. Det är ju inte onyttigt att äta rent smör med sked heller om du i övrigt i princip inte får i dig något mättat fett. Men innebär det att det är korrekt att säga att smör inte på något vis är onyttigt? Knappast. Man måste ta hänsyn till hur en normal kosthållning ser ut när man gör ett sådant uttalande. Och att dricka standardmjölk till vardags är ett av de allra effektivaste sätten att få i sig alldeles för mycket mättat fett. Sen får du gärna kalla det propaganda, det gör det inte mindre sant.

 

Fråga: är inte chips och godis heller onyttigt enligt dig? Trots allt är ju kolhydrater och fett nödvändiga i vår kosthållning.

 

dina försök att rubricera födoämnen som nyttiga eller onyttiga är totalt ointressanta då de endast är något av dem när de sätts in ett väldigt specifikt sammanhang. Sluta prata om att mättat fett, chips eller lösgodis är onyttigt och lär dig vad de olika nutrienterna har för egenskaper och inverkan på kroppen så kan du applicera det åt båda hållen istället. Det finns många människor som har tex. lösgodis som en del i sin diet där det fyller viktiga funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken föda är ohälsosam i "rätt mängder"? Lite av poängen här är ju att standardmjölk är ett snabbt sätt att få i sig alldeles för stora mängder mättat fett.

Det finns mängder med mat som är direkt onyttig och det därav inte finns några rätta mängder. All föda är även onyttig i för stora mängder.

Som sagt är det inte ens helt klart om det är så mycket nyttigare att hålla sig till huvudsakligen omättade fetter även om det är en majoritet av biologer som tror på den hypotesen.

 

Att säga att "standardmjölk är ett snabbt sätt att få i sig alldeles för stora mängder mättat fett" betyder inte mycket om man inte har klart för sig vad som är för stora mängder mättat fett och hur mycket man kan anse som normal konsumtion.

Olivolja är ett snabbt sätt att få i sig för stora mängder omättat fett.

 

Jag tror inte det är bra att dricka flera liter mjölk om dagen och samtidigt äta mängder med matprodukter med t.ex. palm eller kokosfetter.

Men att välja bort standardmjölk om man konsumerar en halv liter om dagen och har ett i övrigt normal fettintag tror jag inte resulterar i en bättre hälsa.

Och dricker man litervis med mjölk per dag skall man nog orora sig lika mycket för det homogeniserade fettet i sin mellanmjölk och att få i sig för mycket av de tillsatta vitaminerna och skära ned hursomhelst om man är mån om sin hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fattigt på mikronutrienter ja, makronutrienterna lösgodis innehåller fyller livsnödvändiga funktioner i kroppen ja, vad är din poäng?

 

du skrev: som en del i sin diet där det fyller viktiga funktioner.

 

Och de viktiga funktionerna är?

Jag kan enbart tänka mig psykiska, som i ätardagar som svagare individer behöver (nyttan med ätardagar har ifrågasatts på senare tid, vill du ha källor?).

 

Jag citerar "King Grub" på Kolozzeum. Han är gud på sånt här. Jag vill inte länka till inlägget eftersomd et är ett annat forum, men om du vill ha och det är okej med moderatorerna så gör jag självklart det gärna.

"

Vid ett långvarigt energiunderskott sjunker leptinnivåerna i kroppen, och dessa är till viss del ansvariga för din metabolism, energiförbrukning. Genom ett moderat, kolhydratbaserat överätande en dag var 10:e dag eller så är det åtminstone i teorin möjligt att höja dessa och därmed också din förbränning.

(Här klippte jag bort en massa)

För bästa effekt på leptinnivåerna skall sackaros och fruktos i möjligaste mån undvikas."

 

Och på sista meningen där så sprack även det där med ätardag.

 

Däremot om individen uppfyller kravet på all näring den behöver genom annan mat och samtidigt uppnår det antal kalorier som krävs för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt så kan den såklart äta lösgodis fast det inte fyller någon som helst funktion utom för att få i sig många kalorier lätt.

 

Däremot fyller aldrig lösgodis några viktiga fysiska funktioner och innehåller varken essentiella fettsyror eller proteiner.

 

Jag tror jag täckte allt. Det var min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de viktiga funktionerna är?

Jag kan enbart tänka mig psykiska, som i ätardagar som svagare individer behöver (nyttan med ätardagar har ifrågasatts på senare tid, vill du ha källor?).

 

Jag citerar "King Grub" på Kolozzeum. Han är gud på sånt här. Jag vill inte länka till inlägget eftersomd et är ett annat forum, men om du vill ha och det är okej med moderatorerna så gör jag självklart det gärna.

"

Vid ett långvarigt energiunderskott sjunker leptinnivåerna i kroppen, och dessa är till viss del ansvariga för din metabolism, energiförbrukning. Genom ett moderat, kolhydratbaserat överätande en dag var 10:e dag eller så är det åtminstone i teorin möjligt att höja dessa och därmed också din förbränning.

(Här klippte jag bort en massa)

För bästa effekt på leptinnivåerna skall sackaros och fruktos i möjligaste mån undvikas."

 

Och på sista meningen där så sprack även det där med ätardag.

 

Däremot om individen uppfyller kravet på all näring den behöver genom annan mat och samtidigt uppnår det antal kalorier som krävs för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt så kan den såklart äta lösgodis fast det inte fyller någon som helst funktion utom för att få i sig många kalorier lätt.

 

Däremot fyller aldrig lösgodis några viktiga fysiska funktioner och innehåller varken essentiella fettsyror eller proteiner.

 

Jag tror jag täckte allt. Det var min poäng.

 

Får jag fråga innan jag går vidare, har du letat upp det där inlägget som handlar om att stimulera förbränning vid viktnedgång för att du inte vet vad ordet diet betyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diet innebär att en person har något slag av kosthållning. Nu kan du gå vidare.

 

Jamen vad käckt, då har vi båda samma definition :-D

Till saken. Jag förstår inte varför du väljer att citera ett inlägg(från en mycket kunnig person) som beskriver varför lösgodis är dåligt vid det specifika fallet att man skall stimulera förbränning vid viktnedgång. Jag har inte påstått och det är rätt självklart att godis inte är så mycket att hänga i granen om man vill gå ner i vikt. Varför posta detta inlägget när ingenting i det talar mot det jag sade från början?

 

Det han skriver om att det inte fyller några fysiska funktioner menar KG att det inte innehåller några näringsämnen så du har missförstått hans inlägg totalt.

I delen du citerat står det:

 

Däremot om individen uppfyller kravet på all näring den behöver genom annan mat och samtidigt uppnår det antal kalorier som krävs för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt så kan den såklart äta lösgodis fast det inte fyller någon som helst funktion utom för att få i sig många kalorier lätt.

 

Zing! Detta är en av anledningarna till att många låter lösgodis vara en del av sin diet med positiva resultat. Finns det bättre subsistut för lösgodis? Självklart men det finns bättre substitut för nästan allt du stoppar i dig. Ett wienerbröd och en coca cola om dagen kan innebära skillnaden mellan att lägga på sig muskelmassa eller att stå still i sin utveckling vid styrketräning.

 

Eftersom du tyckte KG är gud på sånt här så skall jag givetvis inte vara sämre än att citera ett annat inlägg av honom. I en tråd som heter "posta en vanlig dags matintag" skrev KG att han käkat hallonbåtar och skumbananer, fick såklart motfrågan om lösgodis verkligen är något att hänga i granen efter träning varpå han svarar detta:

 

Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

 

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

 

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

 

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

 

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

 

Jag äter allt från 100-250 gram efter passet. Oftast den lägre siffran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen vad käckt, då har vi båda samma definition :-D

Till saken. Jag förstår inte varför du väljer att citera ett inlägg(från en mycket kunnig person) som beskriver varför lösgodis är dåligt vid det specifika fallet att man skall stimulera förbränning vid viktnedgång. Jag har inte påstått och det är rätt självklart att godis inte är så mycket att hänga i granen om man vill gå ner i vikt. Varför posta detta inlägget när ingenting i det talar mot det jag sade från början?

 

Det han skriver om att det inte fyller några fysiska funktioner menar KG att det inte innehåller några näringsämnen så du har missförstått hans inlägg totalt.

I delen du citerat står det:

 

Däremot om individen uppfyller kravet på all näring den behöver genom annan mat och samtidigt uppnår det antal kalorier som krävs för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt så kan den såklart äta lösgodis fast det inte fyller någon som helst funktion utom för att få i sig många kalorier lätt.

 

Zing! Detta är en av anledningarna till att många låter lösgodis vara en del av sin diet med positiva resultat. Finns det bättre subsistut för lösgodis? Självklart men det finns bättre substitut för nästan allt du stoppar i dig. Ett wienerbröd och en coca cola om dagen kan innebära skillnaden mellan att lägga på sig muskelmassa eller att stå still i sin utveckling vid styrketräning.

 

Eftersom du tyckte KG är gud på sånt här så skall jag givetvis inte vara sämre än att citera ett annat inlägg av honom. I en tråd som heter "posta en vanlig dags matintag" skrev KG att han käkat hallonbåtar och skumbananer, fick såklart motfrågan om lösgodis verkligen är något att hänga i granen efter träning varpå han svarar detta:

 

Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

 

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

 

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

 

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

 

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

 

Jag äter allt från 100-250 gram efter passet. Oftast den lägre siffran.

 

Citattecken är mycket bättre än understrykning, men jag antar att det du strukit under är citat.

 

Och syftet med ditt inlägg är om jag läser det rätt:

 

du skrev: som en del i sin diet där det fyller viktiga funktioner.

Den viktiga funktionen är det är kalorier man får i sig lätt?

 

Det anser jag inte vara en viktig funktion. men om du tycker det så får du väl tycka det.

 

Kollade du datumet på KGs inlägg? Ett tips, gör det. Inse sedan att forskningen går framåt och att han i ett annat inlägg säger att det han skrev för några år sedan inte behöver gälla idag! =)

 

Jag citerade KG eftersom det var en gissning på varför han åt godis, som du ser så har jag ingenstans påstått att din vän ska gå ner i vikt, jag skrev t.om.

 

"för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt"

 

Vi vet båda att jag har rätt, men du vägrar inse att du har fel. svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dina försök att rubricera födoämnen som nyttiga eller onyttiga är totalt ointressanta då de endast är något av dem när de sätts in ett väldigt specifikt sammanhang. Sluta prata om att mättat fett, chips eller lösgodis är onyttigt och lär dig vad de olika nutrienterna har för egenskaper och inverkan på kroppen så kan du applicera det åt båda hållen istället. Det finns många människor som har tex. lösgodis som en del i sin diet där det fyller viktiga funktioner.

 

När någon utan närmare bakgrundsbeskrivning frågar om fettet i mjölk är onyttigt menar sannolikt personen inte "finns det någon diet där det är nyttigt/onyttigt för någon person över huvud taget". Detsamma gäller lösgodis och chips.

 

Sammanhangen jag diskuterar är alltså tvärtemot var du skriver väldigt allmänt hållna, och det är det enda intressanta när vi inte har någon information om givna specifika förutsättningar. Mättat fett är onyttigt i allmänhet, eftersom de flesta får i sig på tok för mycket och det leder till komplikationer.

 

Påståendet du ger att det inte är "dåligt på något vis" är ju dessutom fel oavsett perspektiv, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det inte ens helt klart om det är så mycket nyttigare att hålla sig till huvudsakligen omättade fetter även om det är en majoritet av biologer som tror på den hypotesen.

 

Därför är det ju rimligt att vi tills vidare utgår från att det är sant, eller?

 

Att säga att "standardmjölk är ett snabbt sätt att få i sig alldeles för stora mängder mättat fett" betyder inte mycket om man inte har klart för sig vad som är för stora mängder mättat fett och hur mycket man kan anse som normal konsumtion.

Olivolja är ett snabbt sätt att få i sig för stora mängder omättat fett.

 

Nej, det är det ju inte. Och det beror just på konsumtionsmängden som du själv tar upp. Skolkids (och andra, givetvis) kan utan problem sätta i sig en liter standardmjölk till måltiden, något liknande sker helt enkelt inte med olivolja. På samma sätt är läsk en problematisk produkt för många, eftersom det är ett lätt sätt att få i sig för mycket kolhydrater.

 

Men att välja bort standardmjölk om man konsumerar en halv liter om dagen och har ett i övrigt normal fettintag tror jag inte resulterar i en bättre hälsa.

Och dricker man litervis med mjölk per dag skall man nog orora sig lika mycket för det homogeniserade fettet i sin mellanmjölk och att få i sig för mycket av de tillsatta vitaminerna och skära ned hursomhelst om man är mån om sin hälsa.

 

Att det inte ger bättre hälsa att skära ner på mättat fettintag om det redan är på en bra nivå säger sig väl självt? Problemet är ju att väldigt många inte är på den bra nivån.

 

Sen förstod jag inte varför man ska oroa sig "lika mkt" för fettet i mellanmjölk när det är hälften så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade du datumet på KGs inlägg? Ett tips, gör det. Inse sedan att forskningen går framåt och att han i ett annat inlägg säger att det han skrev för några år sedan inte behöver gälla idag! =)

 

Jag citerade KG eftersom det var en gissning på varför han åt godis, som du ser så har jag ingenstans påstått att din vän ska gå ner i vikt, jag skrev t.om.

 

"för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt"

 

Vi vet båda att jag har rätt, men du vägrar inse att du har fel. svårare är det inte.

 

Den viktiga funktionen är det är kalorier man får i sig lätt?

 

Det anser jag inte vara en viktig funktion. men om du tycker det så får du väl tycka det.

Det är en viktig funktion för nästan alla som tränar och väldigt många andra som försöker gå upp i vikt eller vid tillfällen då man behöver snabb energi.

 

Kollade du datumet på KGs inlägg? Ett tips, gör det. Inse sedan att forskningen går framåt och att han i ett annat inlägg säger att det han skrev för några år sedan inte behöver gälla idag! =)

Varför väljer du då att posta ett nästan tre år gammalt inlägg själv?

Chansen att forskningen på det vi talar om här gått såpass framåt att det totalt omkullkastat det han sa för några år sen är mycket liten. Glukos och fruktos inverkan på kroppen är inte några nya rön precis.

 

Jag citerade KG eftersom det var en gissning på varför han åt godis, som du ser så har jag ingenstans påstått att din vän ska gå ner i vikt, jag skrev t.om.

 

"för att individen ska bibehålla, öka eller minska sin vikt"

Ja, det står ju att om personen redan uppfyller kravet på näring samt kalorier så fyller inte lösgodiset någon funktion. Det gör ju per definition ingenting i det fallet eftersom personen redan har fått i sig allt?

 

Vi vet båda att jag har rätt, men du vägrar inse att du har fel. svårare är det inte.

Nej, det vi pratar om här, glukossirap(dvs i princip samma sak som du hittar i sk. "gainers") eller glukos+fruktos är mycket, mycket långt ifrån ej värdefulla livsmedel om vissa krav behöver uppfyllas. Fruktos har en del negativa egenskaper och ses som en ganska dålig kolhydrat men den lagras ändå in i levern och används som bränsle till muskler vid arbete. Det tillsammans med att den ofta förekommer i lägre doser än motsvarande glukos gör ju inte saken sämre precis. Jämför med tex. bananer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag läst igenom hela tråden en gång till och det var egentligen riktigt jävla onödigt av mig att ens dra igång den här diskussionen baserat på att jag hakade upp mig på meningen att godis fyller en viktig funktion i en diet.

 

Godis uppfyller ingenting för kroppen men kan säkert göra det i en diet. Du och jag sitter praktiskt taget och säger samma sak för att ingen vill ha fel.

 

Så jag säger såhär: Du har rätt och jag har rätt eftersom vi säger samma sak och om din polare lider av det lyxproblemet att han behöver käka godis för att komma på Kcal+ så är jag så förbannat avundsjuk så att jag ska gå in på PLO2 och trycka pott 100 ggr innan jag slutar. :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...