Gå till innehåll

Har idioterna rätt är lättmjölk godare än standard??


mrfiskman

Recommended Posts

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror det är en vanesak för dem flesta. I min ungdom drack jag bara standardmjöl men dricker nu bara lättmjölk. I dagsläget klarar jag inte alls av ett glas med röd mjölk.

 

Håller helt klart med om att det är en vanesak.

Kunde inte dricka lättmjölk tidigare då den smakade vatten. Men man vänjer sig. Lättmjök smakar för mig nu lika bra som standardmjölk (bara annorlunda)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funny story, jag skulle äta min morgonliga portion fiberhavregrynsgröt med mjölk och lingonsylt. Fumlar upp kyldörren och tar tag i den gröna kartongen. Medan jag häller märker jag att mjölken minsann var trög idag, är den dålig? Faktum var att det var en grön kartong från ett konkurrerande mejeri och det var deras filmjölk jag hällde i!

 

Så tokigt det kan bli!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt onyttigt med mjölk ? hmm...

 

Ja. 30g mättat fett per liter, svårt att kalla det annat än sjukt onyttigt. Skulle du bre den mängden smör på mackor skulle folk tro att du var galen, men dricka en liter går på nolltid.

 

Dessutom får man a-vitaminöverskott pga tillsatserna i mjölken, vilket leder till urkalkning och benskörhet. Det är ingen slump att sverige har bland den högsta (kanske absolut högsta) frekvensen av benskörhet och högsta konsumtionen av mjölk i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon den där jefla gestapo-donnan i "Du är vad du äter" skulle nog spöa den som drack röd mjölk iofs...

 

...Fast å andra sidan skulle hon nita den som drack lättmjölk också. Den innehåller säkert farliga spjuvfragment som man (om man fick i sig 20 kg av) kan få huvudvärk av... eller nåt annat obegripligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som så många andra säger så är standardmjölk/röd mjölk/3-procentig den enda riktiga mjölken.

Grön, blå och gul borde inte få kallas mjölk? Hamburgare får väl t ex bara kallas hamburgare om dom har...90 (?) eller 95 (?) % nötkött.

 

Noterbart: Människan är väl det enda däggdjur som fortsätter dricka mjölk efter di-perioden?

Fast från andra djur i o f s... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grön, blå och gul borde inte få kallas mjölk? Hamburgare får väl t ex bara kallas hamburgare om dom har...90 (?) eller 95 (?) % nötkött.

Bra jämförelse :roll:

Köttfärs med lägre fetthalt får fortfarande kallas köttfärs.

 

Själv köper jag bara minimjölk. Dricker ungefär en liter om dan, och lägger hellre de 200 kalorierna på något roligare än mättat fett i mjölken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Vill bara inflika att den enda riktiga mjölken är den som man fick som barn.

 

Spenljummen direkt från kon. DET är riktig mjölk.

 

Har du horn och säger muu?

 

Själv är jag försiktig med produkter med fettmolekyler så små och förvridna att de kan passera genom kärlväggarna. Jag är helt enkelt för feg för minimjölk. Fetta loss, våga vägra light.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skämtar ni aprillo eller? En liter lättmjölk torde innehålla 5g fett, det är ju typ vad man har på en macka. Två liter av den gudadrycken om dagen är alltså två extra mackor om dagen, minus bröd och pålägg. Sen är ju frågan vad man dricker istället. Allt annat än vatten lär ju vara onyttigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättmjölken är gul iofs..

 

För övrigt är fett från mejeriprodukter inte speciellt hälsosamt, så att dricka en jäkla massa standardmjölk är inget jag skulle göra. Näringsmässigt är det dessutom i princip bara fettinnehållet som skiljer sorterna åt och därför håller inte resonemanget om att lättmjölk är som utspädd standardmjölk.

 

Läser du innehållsförteckningen är näringsinnehållet det samma. Men det är bara bullshit för att vi ska bli lurade. Forskning visar att kroppen tillgodogör sig näringsämnena i mjölk mer än 10ggr så bra om de är naturliga jämfört med om de är tillsatta.

 

När man gör komjölk till minimjölk försvinner alla näringsämnen för att sedan tillsättas. Dvs 100% tillsatta näringsämnen som kroppen inte kan tillgodoräkna sig.

 

Det är väl lite som skillnaden på köpe-cola och donken-cola, köpe-cola är lite godare men när man är riktigt törstig är den utspädda donken-colan bättre på att släcka törsten.

 

Håller jag inte med om. Fördelen med donkencola är att den bara rinner ned i halsen för att det saknas kolsyra bland annat. Skillnaden på mjölken är så liten att det inte spelar någon roll alls vilken du häller ned när du ska släcka törsten (givetvis spelar innehållet roll för hur det påverkar kroppen i efterhand).

 

Innehåller inte röd mjölk (lättmjölk) mer vitaminer än orange (standardmjölk)?

 

Nej, man tillsätter då att all mjölk innehåller nästan exakt samma mängd vitaminer. Som jag nämnt ovan är det bara bullshit eftersom kroppen inte kan tillgodoräkna sig tillsatta vitaminer i mjölk. Mini-/lättmjölk är som vatten ur näringssynpunkt.

 

Dricker mellan eller lättmjölk om jag dricker bara mjölk. Till matlagning är det godare med röd (Arla) mjölk.

 

Vad är det för fel på grädde till matlagning?

Och om röd mjölk är godare i maten uppskattar du rimligtvis smaken av extra fett. Hur kommer det sig då att du inte uppskattar den smaken när du dricker mjölk rent?

 

Bra jämförelse :roll:

Köttfärs med lägre fetthalt får fortfarande kallas köttfärs.

 

Själv köper jag bara minimjölk. Dricker ungefär en liter om dan, och lägger hellre de 200 kalorierna på något roligare än mättat fett i mjölken.

 

Vet inte om det finns någon gräns för hamburgare som OP hävdar, men jämför med choklad istället. Där finns det en gräns på antalet procent kakao som chokladen ska innehålla för att den ska få kallas choklad. Varför inte tillämpa det på mjölk?

 

Varför inte dricka vatten som är gratis istället för minimjölk när näringsinnehållet exkl fett är detsamma? Måste ju finnas godare saker att lägga pengarna på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du innehållsförteckningen är näringsinnehållet det samma. Men det är bara bullshit för att vi ska bli lurade. Forskning visar att kroppen tillgodogör sig näringsämnena i mjölk mer än 10ggr så bra om de är naturliga jämfört med om de är tillsatta.

 

När man gör komjölk till minimjölk försvinner alla näringsämnen för att sedan tillsättas. Dvs 100% tillsatta näringsämnen som kroppen inte kan tillgodoräkna sig.

 

 

 

Håller jag inte med om. Fördelen med donkencola är att den bara rinner ned i halsen för att det saknas kolsyra bland annat. Skillnaden på mjölken är så liten att det inte spelar någon roll alls vilken du häller ned när du ska släcka törsten (givetvis spelar innehållet roll för hur det påverkar kroppen i efterhand).

 

 

 

Nej, man tillsätter då att all mjölk innehåller nästan exakt samma mängd vitaminer. Som jag nämnt ovan är det bara bullshit eftersom kroppen inte kan tillgodoräkna sig tillsatta vitaminer i mjölk. Mini-/lättmjölk är som vatten ur näringssynpunkt.

 

 

 

Vad är det för fel på grädde till matlagning?

Och om röd mjölk är godare i maten uppskattar du rimligtvis smaken av extra fett. Hur kommer det sig då att du inte uppskattar den smaken när du dricker mjölk rent?

 

 

 

Vet inte om det finns någon gräns för hamburgare som OP hävdar, men jämför med choklad istället. Där finns det en gräns på antalet procent kakao som chokladen ska innehålla för att den ska få kallas choklad. Varför inte tillämpa det på mjölk?

 

Varför inte dricka vatten som är gratis istället för minimjölk när näringsinnehållet exkl fett är detsamma? Måste ju finnas godare saker att lägga pengarna på?

 

Hej, grattis till sm-guldet i att försöka felinformera människor. Ska du hävda något så ange källa.

 

till andra: Ignorera hans inlägg.

 

istället för minimjölk när näringsinnehållet exkl fett är detsamma

 

sånt här är exempelvis bland det värsta jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du innehållsförteckningen är näringsinnehållet det samma. Men det är bara bullshit för att vi ska bli lurade. Forskning visar att kroppen tillgodogör sig näringsämnena i mjölk mer än 10ggr så bra om de är naturliga jämfört med om de är tillsatta.

 

När man gör komjölk till minimjölk försvinner alla näringsämnen för att sedan tillsättas. Dvs 100% tillsatta näringsämnen som kroppen inte kan tillgodoräkna sig.

 

Vågar man be om en källa på denna forskning och tillverkningsprocess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, grattis till sm-guldet i att försöka felinformera människor. Ska du hävda något så ange källa.

 

till andra: Ignorera hans inlägg.

 

 

 

sånt här är exempelvis bland det värsta jag hört.

 

Grattis till sm-guldet i att vara dryg.

Jag har fått informationen muntligt från en som bedriver forskningen, som jag också litar på, men jag ska givetvis leta fram en länk åt dig.

 

Vågar man be om en källa på denna forskning och tillverkningsprocess?

 

Upp till dig om du vågar :-P

Ska fixa fram en källa till Djens. Är han snäll får du säkert också titta.

 

Låt mig gissa - proteinet kissar man bara ut? :roll:

 

Jag menade givetvis bara vitaminerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Vill bara inflika att den enda riktiga mjölken är den som man fick som barn.

 

Spenljummen direkt från kon. DET är riktig mjölk.

Fy för att kalla din mamma för kossa!!!

 

Lättmjölk och mellanmjölk fungerar bra men standardmjölk smakar så pass "klibbigt" att jag lätt illamående om den inte är iskall. Kontenetan är att ju kallare mjölk desto fetare kan den vara, ungefär som med bra resp. dålig whiskey. En Lord Calvert går ner om den serveras med en massa iskross medan en Macallan kan man njuta rumstempererad! Samma sak gäller för öl och vin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt/mellanmjölk förstår jag inte hur man kan dricka...och ha i kaffet går ju bara inte.

Om det är så att man tycker att det är äckligt med lite gräddsmak så vet jag inte varför man dricker mjölk överhuvudtaget.

 

Men all den homogeniserade mjölken går bort.

Detta är mjölk:

 

17389.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...