Ignatius Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 ...finns för övrigt länder med typ bara 1st politiker. Kan detta vara att föredra? Åtminstonde färre att störa sej på å förakta. Nej, jag är inte antidemokrat, jag tror inte heller att direktdemokrati vore så mycket bättre än representativ. Jag tycker bara att politiker är low lifes. Citera
AdslVerbe Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Nej, jag är inte antidemokrat, jag tror inte heller att direktdemokrati vore så mycket bättre än representativ. Jag tycker bara att politiker är low lifes. Så du förespråkar systemet men föraktar dess representanter som vi via personval valt skall representera oss? (luktar lite "alla är dumma utom jag" mentalitet) Citera
pokerfacket Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Vet ni förresten vem som sa: "Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna." Citera
honest99 Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Kanske dags att lämna walk over. Jag ser ännu en gasell framträda på savannen. Jag är jättesugen men är det värt en varning...? Mjeoaaanjaaa... jag låter det vara så länge... Äsch då. Du har vunnit min fulla respekt för seriöst debatterande. Jag har fortfarande svårt att få dina utsagor att logiskt gå ihop fullt ut, men det kanske går om man har det som långsiktig målsättning och anstränger sig hårt. Citera
Ignatius Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Så du förespråkar systemet men föraktar dess representanter som vi via personval valt skall representera oss? FYI så kan vi ju knappast sägas ha personval i Sverige. Det är några få religiösa fundamentalister och partiledare som är valda på personkryss i riksdagen. Resten sitter där för lång och trogen tjänst: man börjar med att koka kaffe och dela ut reklam i sin stadsdel och sköter man det riktigt bra kan man avancera till att få dricka gratissprit på partidagarna samt le och säga ja när Bildt eller Borg berättar hur de har tänkt att det ska gå till. Och i grunden förstår jag inte varför man skulle behöva högakta representanterna bara för att man är villig att tolerera det demokratiska styrelseskicket (i brist på bättre - i världsräddaren och nobelpristagaren Churchills anda). Citera
AdslVerbe Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 FYI så kan vi ju knappast sägas ha personval i Sverige. Det är några få religiösa fundamentalister och partiledare som är valda på personkryss i riksdagen. Resten sitter där för lång och trogen tjänst: man börjar med att koka kaffe och dela ut reklam i sin stadsdel och sköter man det riktigt bra kan man avancera till att få dricka gratissprit på partidagarna samt le och säga ja när Bildt eller Borg berättar hur de har tänkt att det ska gå till. Och i grunden förstår jag inte varför man skulle behöva högakta representanterna bara för att man är villig att tolerera det demokratiska styrelseskicket (i brist på bättre - i världsräddaren och nobelpristagaren Churchills anda). LOL Citera
honest99 Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Jag, du medflera har valt dessa politiker. Dom representerar oss och våra åsikter. Sluta upp med politikerförakt. Var istället glad att det forfarande finns folk som överhuvudtaget vill angagera sej politiskt. Sorry, missade ditt inlägg. Jag gillar din optimism! Men mitt läge ser ut ungefär så här: Säg att du röstar på A för att A skall representera A och föhoppningsvis kunna utföra A. Vad du ser är att A kommer till makten och utför B! Vad innebär det i demokratisk mening? Säg att du väljer A och ser B utföra C? I mitt fall är det kanske A som ger Z. Z vill utföra ö, men lyckas bara skapa lilla q! Det hela är ett mest att likna med ett stort jättehån mot alla seriösa väljare. Upprepa det här val efter val och lägg till att direkt kriminella handlingar som borde leda till fängelse (typ vansinniga och oansvariga budget-missar) bara flyter igenom som rinnande vatten. Vad borde en ansvarsfull medborgare göra då? Är det inte rimligare att motverka snarare än att stödja en sådan "leksaks"-demokrati? Citera
Matfrid Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Sorry, missade ditt inlägg. Jag gillar din optimism! Men mitt läge ser ut ungefär så här: Säg att du röstar på A för att A skall representera A och föhoppningsvis kunna utföra A. Vad du ser är att A kommer till makten och utför B! Vad innebär det i demokratisk mening? Säg att du väljer A och ser B utföra C? I mitt fall är det kanske A som ger Z. Z vill utföra ö, men lyckas bara skapa lilla q! Det hela är ett mest att likna med ett stort jättehån mot alla seriösa väljare. Upprepa det här val efter val och lägg till att direkt kriminella handlingar som borde leda till fängelse (typ vansinniga och oansvariga budget-missar) bara flyter igenom som rinnande vatten. Vad borde en ansvarsfull medborgare göra då? Är det inte rimligare att motverka snarare än att stödja en sådan "leksaks"-demokrati? Jamen det är ju tur att partierna tar ut varandra så att dom aldrig lyckas utföra sina idiotiska ideer. Citera
AdslVerbe Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Sorry, missade ditt inlägg. Jag gillar din optimism! Men mitt läge ser ut ungefär så här: Säg att du röstar på A för att A skall representera A och föhoppningsvis kunna utföra A. Vad du ser är att A kommer till makten och utför B! Vad innebär det i demokratisk mening? Säg att du väljer A och ser B utföra C? I mitt fall är det kanske A som ger Z. Z vill utföra ö, men lyckas bara skapa lilla q! Det hela är ett mest att likna med ett stort jättehån mot alla seriösa väljare. Upprepa det här val efter val och lägg till att direkt kriminella handlingar som borde leda till fängelse (typ vansinniga och oansvariga budget-missar) bara flyter igenom som rinnande vatten. Vad borde en ansvarsfull medborgare göra då? Är det inte rimligare att motverka snarare än att stödja en sådan "leksaks"-demokrati? Politiker är som sagt mäniskor som även representerar mäniskor. Jag tror inte att dom personerna vi valt genom demokratiska val är mer kriminella än folket i genomsnitt. Vad skulle du föredra för system som skulle vara bättre? Citera
honest99 Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Vad skulle du föredra för system som skulle vara bättre? Vad sägs om demokti? Citera
Weedobooty Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Om spelmonoplet skrotas, så kommer travsporten att drabbas ganska hårt. ATG återför massor av pengar (sin rake) in i sporten i form av drift av banor, avelsverksamhet, veterinärkliniker och annat. Det kommer knappast ett företag som Ladbrokes att göra. Citera
Leo Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Det är väl inget tvivel om att det finns stora problem med demokratin som den fungerar idag. Jag vet inte om man kan säga att de helt enkelt är så att folk är så dumma att de väljer ett parti som tillsätter ministrar som inte har en aning om det område de skall befoga över. Utrikesminister som inte vet var Phuket ligger eller försvarsminister som aldrig gjort lumpen är ett par typiska exempel. Det borde vara som vilken annan befattning som helst, den som är mest kvalificerad för posten skall ha den. Men det verkar som kriteria nummer ett är hur väl man är bundis med partitoppen och kunskaper och erfarenheter inom området man skall fatta beslut om är i princip överflödigt. Vad man kan göra åt problemen är inte lätt att svara på, men det betyder inte att det är lönlöst att ifrågasätta och tänka på. Citera
pokerfacket Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Det är väl inget tvivel om att det finns stora problem med demokratin som den fungerar idag.Jag vet inte om man kan säga att de helt enkelt är så att folk är så dumma att de väljer ett parti som tillsätter ministrar som inte har en aning om det område de skall befoga över. Utrikesminister som inte vet var Phuket ligger eller försvarsminister som aldrig gjort lumpen är ett par typiska exempel. Det borde vara som vilken annan befattning som helst, den som är mest kvalificerad för posten skall ha den. Men det verkar som kriteria nummer ett är hur väl man är bundis med partitoppen och kunskaper och erfarenheter inom området man skall fatta beslut om är i princip överflödigt. Vad man kan göra åt problemen är inte lätt att svara på, men det betyder inte att det är lönlöst att ifrågasätta och tänka på. I en demokrati är folket underkastat sin egen vilja och det är ett hårt slaveri. Citera
Jennez Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Om spelmonoplet skrotas, så kommer travsporten att drabbas ganska hårt. ATG återför massor av pengar (sin rake) in i sporten i form av drift av banor, avelsverksamhet, veterinärkliniker och annat. Det kommer knappast ett företag som Ladbrokes att göra. Varför skulle travsporten ha ett existensberättigande om den inte kan bära sig själv? Ge ATG en jäkla licens då så löser det sig (om det nu inte är så att pengar från andra spel investeras i trav). Citera
Leo Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 I en demokrati är folket underkastat sin egen vilja och det är ett hårt slaveri. För det är ju så enkelt att folket har makten i en demokrati? Och "sin vilja"? Folket är en enhet och det finns inte olika idéer om hur samhället skall skötas? Som ett extremt exempel, om 51% anser att resterande 49% skall gasas ihjäl, är det demokratiskt? Det tycker inte jag, och om det skulle vara så är det helt klart ett bristande system om det inte kan ta någon hänsyn till minoriteter. För de flesta tror jag dock att det inte är helt främmande att demokratin också innebär att att man värnar om vissa principer och det är inte omöjligt att ändra på vissa aspekter på systemet utan att ta bort principen om folket skall välja vilka vem som skall representera dem vid makten. Man måste vara aningen naiv om man tycker att det demokratiska system vi har helt enkelt innebär att det är folket som bestämmer och därmed att alla problem med systemet är problem vi själva har skapat. Verkligheten är aningen mer komplicerad än så, och både det ekonomiska och politiska systemet har makt på nivåer som inte vi helt enkelt kan påverka genom att gå och rösta var fjärde år. Folk måste engagera sig och bilda sig en uppfattning om var de tycker system brister för att det skall bli aktuellt att ta upp på politisk nivå. En attityd där man säger att det är vi som bestämmer så klaga inte på politiker för de gör bara vad vi säger åt dem är i min mening bara att sopa problemen under mattan och utesluter all hopp om en väl fungerande demokrati. Vi måste kunna säga att de gör ett uselt jobb och missbrukar vårat förtroende om vi tycker att de gör det...det enda sättet att påverka eller uttrycka sin mening skall inte vara genom att lägga sin röst. Självfallet skall man kunna diskutera och uttrycka sitt missnöje med politiker i allmänhet om man inte tycker de gör ett bra jobb. Att säga att man skall vara tacksam att de engagerar sig och hålla tillbaka eventuellt missnöje låter mer som en mentalitet som man skulle förvänta sig av en anhängare till en diktator än någon som försöker försvara demokratin. Citera
AdslVerbe Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Man skall ifrågsätta, man skall debattera. Det är bra. Att bara säga -"du e dum - jag e snäll" är korkat. Sataten stjäl från folket å oxå en klassik korkad kommentar tycker jag. Det finns lika många demokratiska system som det finns demokratier. Säkert bättre å sämre på olika sätt. Själv tycker jag Sverige har ett relativt bra politiskt system. Men allt har för och nackdelar. I vissa fall kan längre mandatperioder vara att föredra, i andra sammanhang kanske det är bättre med kortare tex. Systemet förändras kontinuerligt. Vi skall vara glada för att vi har möjligheten att rösta,det är inte alla förunnat. Med det inte sagt att vi skall vara nöjda. Allt kan alltid bli bättre. Citera
pokerfacket Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 För det är ju så enkelt att folket har makten i en demokrati? Ja så enkelt är det. Som ett extremt exempel, om 51% anser att resterande 49% skall gasas ihjäl, är det demokratiskt? Många anser att demokrati måste vara något mer än två vargar och ett lamm som röstar om vad som ska ätas till middag eftersom en av förutsättningarna för en demokratisk sammanlevnad är att man förstår att man inte ensam har rätt. För de flesta tror jag dock att det inte är helt främmande att demokratin också innebär att att man värnar om vissa principer och det är inte omöjligt att ändra på vissa aspekter på systemet utan att ta bort principen om folket skall välja vilka vem som skall representera dem vid makten. Betyder dessa till synes slumpmässigt sammansatta ord någonting? Man måste vara aningen naiv om man tycker att det demokratiska system vi har helt enkelt innebär att det är folket som bestämmer och därmed att alla problem med systemet är problem vi själva har skapat. Vem tror du det är som har skapat de olika demokratiska system som finns i världen om det inte är folket? Verkligheten är aningen mer komplicerad än så, och både det ekonomiska och politiska systemet har makt på nivåer som inte vi helt enkelt kan påverka genom att gå och rösta var fjärde år. Snälla ge exempel på vilka maktfaktorer i Sverige som inte går att påverka genom demokratiska val. Folk måste engagera sig och bilda sig en uppfattning om var de tycker system brister för att det skall bli aktuellt att ta upp på politisk nivå. Helt rätt, och det görs runt om i Sverige varje dag. Alla som vill kan ge förslag och jobba för att en politisk idé drivs igenom, men om du inte har någon uppfattning är det svårt att ta ställning, det är helt rätt. En attityd där man säger att det är vi som bestämmer så klaga inte på politiker för de gör bara vad vi säger åt dem är i min mening bara att sopa problemen under mattan och utesluter all hopp om en väl fungerande demokrati. Om vi tappar tron på att det är vi som bestämmer det är då vi tappar tron på demokratin. Du har all rätt att klaga på politiker och den kraftigaste formen av kritik i den politiska världen är att inte ge de politiker du är missnöjd med förtroende vid nästa val. Vi måste kunna säga att de gör ett uselt jobb och missbrukar vårat förtroende om vi tycker att de gör det...det enda sättet att påverka eller uttrycka sin mening skall inte vara genom att lägga sin röst. Självklar får du säga vad du tycker. En demokrati är en stat där fritt meningsutbyte inte slutar med begravning. Självfallet skall man kunna diskutera och uttrycka sitt missnöje med politiker i allmänhet om man inte tycker de gör ett bra jobb.Att säga att man skall vara tacksam att de engagerar sig och hålla tillbaka eventuellt missnöje låter mer som en mentalitet som man skulle förvänta sig av en anhängare till en diktator än någon som försöker försvara demokratin. Absolut, demokrati behöver mer yttrandefrihet, för även talet från dåraktiga personer är värdefullt om det fungerar som en garanti för att de vise får tala. Citera
decoy Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 I den här diskussionen kan det vara viktigt att ifrågasätta vilken definition av demokrati olika människor har. Demokrati betyder folkstyre, d.v.s. att alla röstberättigade personer får vara med och bestämma. Så långt låter det ju bra. Det är väl bättre än motsatsen, diktatur, där några korrupta svin tar makten och bestämmer över massan? Det tycker nog de flesta i Sverige. Men problemet med demokratin är, att den t. ex. kan graderas. Hur hög grad av demokrati har man i ett visst land? Utan att jämföra detaljer, kan man t. ex. påstå att ett latinamerikanskt land har en lägre grad av demokrati än Sverige. Ryssland är utan tvekan ett annat exempel på ett land med lägre demokratigrad. Graderingen av demokrati beror på ett antal faktorer, som rättsäkerhet, kontroll mot valfusk m.m. Innebär EU-medlemskapet att Sverige blivit mer demokratiskt, eller är det tvärtom? Har den enskilde väljarens möjlighet att påverka politiska beslut ökat? nej, knappast. Även om många pokerspelare nog är för ett EU-medlemskap, då det svenska statliga spelmonopolet inte är i linje med EU:s intentioner. Risken med EU-medlemskapet är ökad maktkoncentration, och minskat inflytande för folket. Någon har sagt, att EU är en produkt av det amerikanska CIA. Rent konspirationsteoretiskt nonsens? Behöver nog inte vara så..vilket land var först med att införa rökförbud på krogen? USA. Några år senare "exporterades" rökförbudet till Sverige, och nu står Tyskland och Österrike på tur. Tids nog kommer det att finnas i hela EU. Benägenheten att ta efter amerikansk lagstiftning i Europa generellt har av allt att döma ökat efter det att EU utvidgats. Citera
AdslVerbe Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 decoy! Du verkar ha koll! Finns det några bra exempel på länder som i högre grad, har demokrati än Sverige? Citera
Jennez Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Finns det några bra exempel på länder som i högre grad, har demokrati än Sverige? Schweiz. Citera
Klyka Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Tror de får svårt eftersom nya lagar måste godkännas av EU, och om lagändringen innebär att bara vissa företag stoppas lär de aldrig godkännas. Vet inte om detta, som stod på trådens första sida, har blivit bemött, men det är iaf helt tokfel. Citera
AdslVerbe Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Schweiz. Argument förutom EU? Citera
AdslVerbe Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Vet inte om detta, som stod på trådens första sida, har blivit bemött, men det är iaf helt tokfel. Det har blivit bemött. Det hela var en missuppfattning och en lite dålig formulering. Citera
Klyka Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Det har blivit bemött. Det hela var en missuppfattning och en lite dålig formulering. Ok, sorry. Citera
freso Postad 1 November , 2007 Rapport Postad 1 November , 2007 Alltså, sluta vara så Off topic... vill ni diskutera Hur en demokrati ska styras kan ni väl skapa en sån tråd... Citera
Recommended Posts