Gå till innehåll

Moderaterna vill skrota spelmonopolet


sturedenstore

Recommended Posts

Dessutom innebär inte monopolet att folk inte kan tänka självständigt eller ta ansvar.

 

Som utlandssvensk med lite perspektiv vågar jag drista mig till att säga att det gått så långt att många (de flesta?) i jämförelse med andra människor inte KAN tänka självständigt och ta ansvar. Tror heller inte att du kan upskatta det enorma priset för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 143
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Källa:

http://www.sorad.su.se/doc/uploads/publications/SoRADrapport-20-Swedish.pdf

 

 

 

Trodde alla visste att Sverige har en lägre alkoholkonsumtion och därmed lider av mindre skador av alkohol än andra EU länder. Statsmonopolet har bevisligen hjälpt. Däremot har vi ännu inte sett konsekvenserna av de nya införselreglerna etc.

 

Leo frågade, som jag förstod det, efter en källa som innehåller nån form av jämförande studie, mellan olika länder, angående omfattningen av alkoholkonsumtionen och skador därav, i synnerhet då alkoholism. Så vitt jag kan se så innehåller inte någon av artiklarna i den länk som du anger någon sådan. Det påpekas förvisso att delar av "forskningen" i framtiden skall vara del i en jämnförande studie. Tillåt mig betvivla din förståelse för ordet "källa" i det här sammanhanget.

 

Jag vet inte huruvida det är så att sverige har en lägre förekomst av vad som kan se ut som alkoholrelaterade folkhälsoproblem, men frågan kvarstår. Är det någon som egentligen har en trovärdig källa, skulle vara intressant.

 

För övrigt så tackar jag i alla fall på länken. Jag skummade bara igenom men snappade upp ett flertal riktiga guldklimpar. Tex från sammanfattningen av artikel/kapitel 7 på s.130:

 

"Vi kan konstatera att högre alkoholkonsumtion bland både män och kvinnor tenderar att öka risken för försämrad självkontroll, problem med lag och ordning, ohälsa och problem i sociala relationer"

 

Vilken tur att socialdepartementet sponsrade den ""forskningen"", Hur skulle vi annars fått reda på det.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa:

http://www.sorad.su.se/doc/uploads/publications/SoRADrapport-20-Swedish.pdf

 

 

 

Trodde alla visste att Sverige har en lägre alkoholkonsumtion och därmed lider av mindre skador av alkohol än andra EU länder. Statsmonopolet har bevisligen hjälpt. Däremot har vi ännu inte sett konsekvenserna av de nya införselreglerna etc.

Jag bara skummade igenom pdf'en, men jag såg inga siffror på hur vi mäter oss med andra europeér.

Sedan så är det en mängd fakorer man måste ta hänsyn till om man skall kunna komma fram till en slutsats om Svenskar har mindre alkoholproblem än andra EU länder.

Jag tror t.ex. inte att mängden alkohol man konsumerar är direkt relaterad till antalet medborgare med missbruksproblem.

Och att komma fram till hur stor roll just monopolet spelar i våra alkoholvanor är inte lätt även om man vet hur mycket vi konsumerar.

 

Hursomhelst, det är mycket möjligt att jag hade fel och att vi verkligen har betydligt färre alkoholister än länder med en liknande kultur men utan monopol. Och det är mycket troligt att monopolet har spelat en väsentlig roll där...vore bara intressant att se om det finns några riktiga belägg för det.

 

Räknat i kronor och ören är det otroligt billigt. Alkoholrelaterade skador kostar idag 40 miljarder om året. Aningen mer än hela Försvarsmakten alltså. Då räknas också skador uppkomna vid fylleslagsmål, rattfyllons framfart, misshandel i hemmet etc.

Denna kostnad hade ökat ganska mycket utan monopol.

Intressant är dock att Sverige tydligen har större andel alkoholrelaterade våldsbrott och trafikolyckor jämfört många andra EU länder.

 

http://www.rikoksentorjunta.fi/uploads/94cat_1.pdf

http://www.ntf.se/Tidning/default32118.asp

 

Om vi nu konsumerar mindre p.g.a. monopolet, är det också monopolets fel att vi inte kan hantera att dricka då vi väl gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom innebär inte monopolet att folk inte kan tänka självständigt eller ta ansvar.

 

Vill förtydliga lite vad jag menar, men varning. Om någon tycker att jag skriver för starkt är avsikten inte att vara otrevlig och spy galla, utan att få fram det viktiga. På sista raden är jag svensk och älskar Sverige. ;-)

 

Det borde vara uppenbart att man är bättre på de saker som man övar sig för. Så är fallet givetvis med att tänka självständigt och ta ansvar också. Ta ansvar för sig själv och sitt eget liv t ex. (Det skulle jag för övrigt vilja kalla att leva.) Min krassa uppskattning är att det tar cirka tre år för en normal grön utlands-svensk att lära sig leva när väl tvångsbojorna från Sverige är borta. Jag talar om valfritt annat land och det finns dessutom en inte helt försummbar risk till "game over" under de tre åren. Riskerna för de helt otränade svenskarna gäller inte bara alkoholkonsumtion och droger. Det gäller allt möjligt. T ex Autobahn, skid-pistar, glacierär, lokal-guidade turer i tredje världen, skrupel-lösa människor. I stort sett allt där det finns en möjlighet att visa dåligt omdöme.

 

Tillbaka till kostnader. Pröva följande tanke-experiment:

Slut ögonen och glöm Sverige. Tänk på ett samhälle där de flesta verkligen klarar av att tänka självständigt och ta ansvar. Tänk på det i dess fulla betydelse! Tänk på hur lätt och därmed billigt det skulle vara att organisera och se till att olika saker skulle fungera. Behåll tanken ett ögonblick och byt sedan.

 

Tänk nu på ett samhälle där folk gör i stort sett vad som helst för att det är tillåtet. De gör dessutom en hel del annat bara för att det INTE är tillåtet. Nu kan du vakna. Du är hemma i Sverige igen!

 

Att tillåta människor att själva ansvara för sin alkoholkonsumtion, sin egen ekonomi och annat behöver faktisk inte innebära att man fullständigt struntar i de som inte klarar av att ta hand om sitt eget liv. Man kan faktiskt hjälpa på andra sätt.

 

Mentalsjukhus t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant är dock att Sverige tydligen har större andel alkoholrelaterade våldsbrott och trafikolyckor jämfört många andra EU länder.

 

http://www.rikoksentorjunta.fi/uploads/94cat_1.pdf

http://www.ntf.se/Tidning/default32118.asp

 

Om vi nu konsumerar mindre p.g.a. monopolet, är det också monopolets fel att vi inte kan hantera att dricka då vi väl gör det?

 

Du drar lite förhastade slutsatser här. Hur vi dricker (dvs mängdkonsumtion under helger och högtider ist för den europeiska normen ”lite varje dag”) är kulturellt betingat och har troligen ingenting eller mycket lite att göra med monopolet.

 

Massa text om utlandsvenskar etc.

 

Kom inte dragande med utlandssvensk-liknelsen. Jag var själv utlandssvensk tills för bara några månader sedan. Man såg helt klart tydliga tendenser i vardagen på en otroligt mycket högre alkoholkonsumtion än hemma i Sverige. Jag bodde i London i ca ett år och det var starköl som standard till lunch varje dag samt ytterligare 2-3 öl efter jobbet – varje dag. Den vanan delade jag med i princip hela befolkningen. Pubtätt och överfullt på varenda bar mellan 17 och 19.

Jag hade kollegor som drack tio pints utslaget på en dag och ingen höjde på ögonbrynen. Folk i allmänhet var lite fnittriga på kontoret direkt efter lunch, inte det minsta konstigt. Jag tyckte inte att det inverkade negativt på någon, så länge det höll sig på den nivån vill säga.

 

Och att svenskar skulle ha svårt att anpassa sig (mer än någon annan folkgrupp) är ju bara dumheter rakt igenom. Det blir alltid en kulturkrock när invandrare kommer till ett nytt land. Dessutom är folk i allmänhet jävligt korkade och lättlurade, svenskar eller inte. En ”normalbegåvad” person, boende i ett nytt land går säkert på en mängd större och mindre minor innan denne har anpassat sig, men att det skulle ha med monopolet eller svensk mentalitet att göra är ju bara... lol typ.

 

Nu låter jag som värsta kommunisten här, men spritmonopolet har faktiskt fyllt sitt syfte. Frågan för mig är om det fortfarande gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tillåta människor att själva ansvara för sin alkoholkonsumtion, sin egen ekonomi och annat behöver faktisk inte innebära att man fullständigt struntar i de som inte klarar av att ta hand om sitt eget liv. Man kan faktiskt hjälpa på andra sätt.

 

Mentalsjukhus t ex.

 

Snyggt där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du drar lite förhastade slutsatser här. Hur vi dricker (dvs mängdkonsumtion under helger och högtider ist för den europeiska normen ”lite varje dag”) är kulturellt betingat och har troligen ingenting eller mycket lite att göra med monopolet.

Jag drog inte direkt några slutsatser utan ställde en fråga.

Men om du tror att det är kulturellt betingat och inte har att göra med monopolet så är frågan om man inte kan säga samma sak om resten av våra alkoholvanor som du påstår är bättre än i andra europeiska länder.

Man kan inte både ha kakan och äta den.

Att vi inte kan hantera drickandet like bra resulterar i mer kostnader per liter drucken sprit, så frågan är hur mycket vi sparar egentligen, oavsett anledningen till våra alkoholvanor.

 

Själv tror jag att systemet mest har varit ett symptom på en viss mentalitet som dels gör att vi dricker mer sällan, men att vi överlag är dåliga på att hantera drickandet.

Det är inget tvivel om att vi historiskt har haft väldigt allvarliga alkoholproblem och det har tillslut resulterat i en mer negativ inställning till alkoholen.

Det är en moral som kommer ifrån nykterhets- och arbetarrörelsen som har genomsyrat samhället gett upphov både till mentaliteten samt motbok och systembolag.

 

Jag har också bott i London och har samma erfarenheter som du att det är inget skämmigt att bli lite full på lunchen, vilket är tabu här.

Jag tror inte det är systembolaget som programmerat oss till den inställningen, utan det är pga den inställningen vi har ett systembolag.

Det är det som gör att vi dricker mindre, och att vi är sämre på att hantera drickandet då vi väl dricker.

Jag tror heller inte att om man kunde köpa sig en starköl på 7/11 att folk plötsligt skulle börja dricka på lunchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez,

 

kan inte påstå att engelsmän inte dricker, speciellt inte med två exempel på motsatsen mer eller mindre bredvid mig. Det jag hävdar är att din (den svenska) modellen att TVINGA folk till sundhet, i motsats till att tvinga folk att tänka på konsekvenser, bidrar till oförmogan att se konsekvenser och ta ansvar.

 

Ta dina engelmän som exempel. Den uppenbara första konsekvensen av alkohol heter baksmälla. Ordet "hangover" råkar vara ett av det mest använda sökorden på google just bland engelsmän. Skulle tro att baksmälla för svenskar mest är något som de upplever. Ibland får man baksmälla, sedan går det över.

 

Du talar om kulturkrock. Söt bortförklaring. :lol:

Ta engelsmännen igen. Skulle tro att få andra så snabbt som engelsmännen skaffar pejl på läget i ett nytt land, men anpassar de sig? Absolut inte! Istället har de sina klubbar där de kan träffa varandra och har en bas för sitt ständiga försök att civilicera världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drog inte direkt några slutsatser utan ställde en fråga.

Men om du tror att det är kulturellt betingat och inte har att göra med monopolet så är frågan om man inte kan säga samma sak om resten av våra alkoholvanor som du påstår är bättre än i andra europeiska länder.

 

Jag har inte påstått att våra alkoholvanor är bättre än i övriga Europa. Tvärtom är det sämre/skadligare att dricka sig tokberusad en gång i veckan än att dricka en mindre mängd varje dag.

Jag säger bara att jag inte tror att mönstret beror på monopolet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du talar om kulturkrock. Söt bortförklaring. :lol:

Ta engelsmännen igen. Skulle tro att få andra så snabbt som engelsmännen skaffar pejl på läget i ett nytt land, men anpassar de sig? Absolut inte! Istället har de sina klubbar där de kan träffa varandra och har en bas för sitt ständiga försök att civilicera världen.

 

Kulturkrocken blir naturligtvis olika stor och tar sig olika uttryck beroende på vilka kulturer det är som möts. Personer från Europeiska länder med i stort sett samma kultur och värdegrund har naturligtvis lättare att mötas i respektive land jämfört med en kongoles och en australier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa trådar kommer någon moderator och hotar med spöstraff om man så mycket som tänker något som går OT. I andra trådar släpps diskussionen helt fri. Så kan det vara....

 

Ja, det är dags att dela av tråden.

 

Dessutom tror jag att det är skillnad på nonsens-OT och seriös diskussion-OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående alkoholism så har vi väsentligt färre fall i Sverige än i övriga Europa. Man kan tycka vad man vill om spritmonopolet men faktum är att det har minskat missbruket.

 

Jag har inte påstått att våra alkoholvanor är bättre än i övriga Europa. Tvärtom är det sämre/skadligare att dricka sig tokberusad en gång i veckan än att dricka en mindre mängd varje dag.

Jag säger bara att jag inte tror att mönstret beror på monopolet.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utlandssvensk med lite perspektiv vågar jag drista mig till att säga att det gått så långt att många (de flesta?) i jämförelse med andra människor inte KAN tänka självständigt och ta ansvar. Tror heller inte att du kan upskatta det enorma priset för det.

 

Ehh, är det för att de inte tänker som du och har friheten att fortsätta tänka annorlunda (självständigt) visst kan det vara frustrerande när folk har en annan åsikt...

 

Är ditt påstående statistiskt riktigt? Kanske vistas bland ett speciellt urval som inte är representativt för riket i stort.

 

I övrigt är det ganska skönt att se att fördomar inte endast förekommer bland inbitna ursvenskar... även om de nog ofta är värre där...

 

Men men, i vissa fall håller jag med dig om att en del männkiskor (säkert även du och jag) inte alltid tänker självständigt. Dock inte för att de saknar förmågan utan av ren lathet. Att sedan dra det till folkhälsomässiga företeelser tycker i all fall jag är att dra de argumenten för långt. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att man pga monompolet funderar varför det är så och sedan kommer fram till att det finns konsekvenser av att dricka för mycket.

 

De flesta som har problem med alkoholen är nog väldigt medvetna om dess skadeeffekter men fortsätter att dricka ändå. Handlar alltså inte om förmågan att tänka sig fram till hur man ska agera utan snarare att agera som man tänker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lambdan,

 

håller med om att jag ger en bild av generalisering och överdrift, men jag väljer den vägen för tydligheten skull, inte för att det exakt speglar verkligheten.

 

;-)

 

Tycker för övrigt den här diskussionen är viktig. I värsta fall faller hela möjligheten till poker (som i USA) pga av de översittar-fasoner som ännu år 2007 är accepterade i Sverige.

 

Det som stör mig mest är att de som inbillar sig veta bäst är politiker ???

Typ:

Jag har inte lyckats utbilda mig och skaffa mig ett bra jobb. Jag har ett överdrivet behov av att hävda mig. Vad kan jag göra med mitt ynkliga liv? Aha, det finns bara ett val. Jag måste bli politiker!

 

Dessa NOLLOR (oavsett parti) skall bestämma över MINA alkoholvanor, över MITT pokerspelande, osv, osv, osv. Trots år utanför Sverige kokar jag fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lambdan,

 

håller med om att jag ger en bild av generalisering och överdrift, men jag väljer den vägen för tydligheten skull, inte för att det exakt speglar verkigheten.

 

;-)

 

Tycker för övrigt den här diskussionen är viktig. I värsta fall faller hela möjligheten till poker (som i USA) pga av de översittar-fasoner som ännu år 2007 är accepterade i Sverige.

 

Det som stör mig mest är att de som inbillar sig veta bäst är politiker ???

Typ:

Jag har inte lyckats utbilda mig och skaffa mig ett bra jobb. Jag har ett överdrivet behov av att hävda mig. Vad kan jag göra med mitt ynkliga liv? Aha, det finns bara ett val. Jag måste bli politiker!

 

Dessa NOLLOR (oavsett parti) skall bestämma över MINA alkoholvanor, över MITT pokerspelande, osv, osv, osv. Trots år utanför Sverige kokar jag fortfarande.

 

Ok, point taken...

Håller med om politikers kunskap i många avseenden. Tror i och för sig att även den liknelsen är lite haltande då många politiker inte stämmer på din bakgrundsbeskrivning. Där det brister tycker jag är när en person, politiker eller inte, hävdar att de har kunskap kring något bara utifrån det faktum att de är kunniga på ett annat område vilket jag ibland (eller ganska ofta) tycker mig se hos politiker. Tror i och för sig inte att politiker i högre utsträckning har denna otrevliga egenskap men den syns oftare bland dessa då vi knappast kan undvika deras utfall.

 

Jag är för frihet och inte inskränkning i ansvar.

 

Så som nu är fallet kan man nog också ifrågasätta monopolet eftersom sprit förs in i mängder på annat sätt. Tittar man utanför Sveriges gränser så har vi i praktiken knappast ett monopol längre. Men faktum kvarstår att möjligheten att förtära påverkar mängden förtärande. I nuläget så har ju möjligheten vad gäller alkoholkonsumtion ökat med våra öppnade gränser...

 

Vad gäller spelmonopol så är min upfattning att staten inte tar ansvar för baksidorna av spel vilket jag tycker att de borde göra utifrån de intäkter som de får från detsamma. Om den delen kan skärpas om man häver monopolet så kan det ju i det avseendet vara bra.

 

Om man vidare bortser från oss som spelar så kan jag fundera vad det blir för merkostnader för gemene man om inkomsten från spel inte längre kommer staten till del. Vad fyller man igen hålet med? Jag vill liksom även bestämma över en så stor del av mina pengar som möjligt.

 

Rent ideoligiskt håller jag dock med dig i sak, jag vill styra över mitt eget liv. Samtidigt ser jag ett värde i att medborgarna inte kan traska de hälsoskadliga och på andra sett negativa vägarna utan ansträgning.

 

Blev mycket nu, hoppas det går att läsa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att se lite skepsis mot politiker. För det är ju så att många politiker:

 

- gillar att synas och ta åt sig äran av andras arbete;

 

- har a-kassa som bästa outside option till politiken;

 

- har en narcissistisk personlighetsstörning: jag är utvald att förändra världen;

 

- gillar att höra sin egen röst, oavsett vad som sägs;

 

- har en övertro på att det går att lösa samhällsproblem med politik (yrket blir mer intressant då);

 

- med tiden utvecklar en förmåga att svara på frågor utan att förmedla någon som helst information;

 

- älskar intriger, mygel, maktkamp och personstrider;

 

- hårdprioriterar yta framför innehåll (läs mediatränade och stylade analfabeter);

 

- tycker att det är nöten att ägna helkväll åt att i fullmäktige debattera om Bäverns gränd ska enkelriktas, särskilt om pensionärerna kan se eländet i den lokala tv-kanalen.

 

- tycker att livet blir så mycket bättre om allt är tillrättalagt och politiskt korrekt;

 

- bedömer strykan i ett argument efter hur många väljare som ställer upp på det.

 

- bedömer vänskap efter maximen: en vän, en röst ...

 

Etc i all oändlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att se lite skepsis mot politiker. För det är ju så att många politiker:

 

- gillar att synas och ta åt sig äran av andras arbete;

 

- har a-kassa som bästa outside option till politiken;

 

- har en narcissistisk personlighetsstörning: jag är utvald att förändra världen;

 

- gillar att höra sin egen röst, oavsett vad som sägs;

 

- har en övertro på att det går att lösa samhällsproblem med politik (yrket blir mer intressant då);

 

- med tiden utvecklar en förmåga att svara på frågor utan att förmedla någon som helst information;

 

- älskar intriger, mygel, maktkamp och personstrider;

 

- hårdprioriterar yta framför innehåll (läs mediatränade och stylade analfabeter);

 

- tycker att det är nöten att ägna helkväll åt att i fullmäktige debattera om Bäverns gränd ska enkelriktas, särskilt om pensionärerna kan se eländet i den lokala tv-kanalen.

 

- tycker att livet blir så mycket bättre om allt är tillrättalagt och politiskt korrekt;

 

- bedömer strykan i ett argument efter hur många väljare som ställer upp på det.

 

- bedömer vänskap efter maximen: en vän, en röst ...

 

Etc i all oändlighet.

:cry:...poor bitch...:cry:

 

...finns för övrigt länder med typ bara 1st politiker. Kan detta vara att föredra? Åtminstonde färre att störa sej på å förakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående alkoholism så har vi väsentligt färre fall i Sverige än i övriga Europa. Man kan tycka vad man vill om spritmonopolet men faktum är att det har minskat missbruket.

 

Jag har inte påstått att våra alkoholvanor är bättre än i övriga Europa. Tvärtom är det sämre/skadligare att dricka sig tokberusad en gång i veckan än att dricka en mindre mängd varje dag.

Jag säger bara att jag inte tror att mönstret beror på monopolet.

:shock:

 

Ytterligare ett bevis på att genomsnittsutalndssvensken är... just det.

 

Pappa ska skriva i klartext så att du förstår: Det är skadligare för kroppen att dricka som vi svenskar gör. Trots det har vi färre alkoholister än övriga Europa. Hur går nu detta ihop? Dricker du för mycket sprit vid ett enda tillfälle kan detta skada flera vitala organ. Det innebär inte att du utvecklar alkoholism. Du måste skilja på alkoholskador och på alkoholism.

 

Kanske dags att lämna walk over. Jag ser ännu en gasell framträda på savannen. Jag är jättesugen men är det värt en varning...? Mjeoaaanjaaa... jag låter det vara så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker du för mycket sprit vid ett enda tillfälle kan detta skada flera vitala organ. Det innebär inte att du utvecklar alkoholism. Du måste skilja på alkoholskador och på alkoholism.

Hehe, jo. Dricker man för mycket sprit vid ett å samma tillfälle riskerar man nog att skada en del yttre organ å kroppsdelar oxå...kanske i ännu större skala än inre.

 

Men det värsta är ju att folk i ganska stor utsträckning tenderar att skada även andras kroppsdelar å yttre organ på det ena eller andra viset när dom dricker för mycket.

 

Detta är ju oxå alkoholrelaterade skador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...