Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

20$ Rebuy

15 får pris och vi är 13 kvar.

Seat 1: andreimich ($23,284 in chips)

Seat 2: HERO ($23,205 in chips)

Seat 4: id48 ($22,943 in chips)

Seat 5: kari105 ($23,692 in chips)

Seat 6: 2BPeterAndre ($62,132 in chips)

Seat 7: theexiles1 ($33,635 in chips)

Seat 10: Floyd_le_haq ($13,247 in chips)

ANTES/BLINDS

HERO posts blind ($1,000), id48 posts blind ($2,000).

PRE-FLOP

kari105 folds, 2BPeterAndre folds, theexiles1 folds, Floyd_le_haq bets $13,247 and is all-in, andreimich folds, HERO bets $22,205 and is all-in, id48 folds.

Jag har alltså :Ad::6c:. Är det värt att ta dessa gambles som jag gjorde då man oftast bara är 5% favorit?

Postad

Nej man är inte oftast en 5% favorit, man är en viss % mot hans HD. Om han trycker korrekt summa händer är det syn. Antagligen gör han inte det, speciellt nära bubblan.

Men vi har 42.3% om han ställer 22.6% så jag tror inte det är jätteilla hur som helst.

Postad
Nej man är inte oftast en 5% favorit, man är en viss % mot hans HD. Om han trycker korrekt summa händer är det syn. Antagligen gör han inte det, speciellt nära bubblan.

Men vi har 42.3% om han ställer 22.6% så jag tror inte det är jätteilla hur som helst.

well bubblan ser ut o va spräckt...

Postad

Helt klart svårt att göra en syn där.

Om fi är skapligt lös skulle han kanske ställa med:

44+,A4s+,K7s+,Q9s+,J9s+,T9s,A9o+,KTo+,QTo+,JTo

Då är han 57% favorit.

Jag skulle inte syna även om han ställde varenda hand...du är 57% favorit mot en slumpmässig hand och har BB som kan vakna upp med en hand bakom dig.

Släng och hitta ett läge då du inte med allra största sannolikhet är i underläge om du synar eller kan öppna själv.

Postad
Helt klart svårt att göra en syn där.

Om fi är skapligt lös skulle han kanske ställa med:

44+,A4s+,K7s+,Q9s+,J9s+,T9s,A9o+,KTo+,QTo+,JTo

Då är han 57% favorit.

Jag skulle inte syna även om han ställde varenda hand...du är 57% favorit mot en slumpmässig hand och har BB som kan vakna upp med en hand bakom dig.

Om fi är skapligt lös trycker han en bra bit mer.

Att du inte synar för 12.2 i 15.2k pot som 57% favorit gör att du omöjligt kan plussa på turneringspoker. Det är poänglöst att diskutera med dig om du verkligen tror såhär.

Postad

Du är i princip bara en favorit om han ställer med precis vadsomhelst och du har fortfarande en spelare bakom dig.

Chansen att du dominerar med A6o är ytterst liten. Visst finns det en chans att det är 25o eller A5 men vad du sannolikt kan hoppas på är två mellankort och du har några % fördel men är det ett starkare ess eller 66+ så är du i riktigt usel form.

Jag ställer hellre med vadsomhelst själv nästa vända än att synar med en såpass urusel hand.

Postad
Du är i princip bara en favorit om han ställer med precis vadsomhelst och du har fortfarande en spelare bakom dig.

Chansen att du dominerar med A6o är ytterst liten. Visst finns det en chans att det är 25o eller A5 men vad du sannolikt kan hoppas på är två mellankort och du har några % fördel men är det ett starkare ess eller 66+ så är du i riktigt usel form.

Jag ställer hellre med vadsomhelst själv nästa vända än att synar med en såpass urusel hand.

Men vad gör du? Varför pratar du om olika händer? Om det finns chans att han ställer 25o ställer han typ allt, och då kan du prata om varför du inte tror att det är bra att ta en 57% chans i det här läget.

A6o är givetvis inte urusel.

Postad
Om fi är skapligt lös trycker han en bra bit mer.

Att du inte synar för 12.2 i 15.2k pot som 57% favorit gör att du omöjligt kan plussa på turneringspoker. Det är poänglöst att diskutera med dig om du verkligen tror såhär.

Omöjligt? Alla andra spelar perfekt då eller? Fan, jag måste sluta med poker.

Postad

Varför jag pratar om olika händer?

A6o är just en sådan hand som nästan aldrig dominerar och ofta är dominerad.

Visst kan du ha några % övertag mot en stor del av fi's händer, men bättre än så blir den nästan aldrig och ofta har du kraftigt underläge.

Hade vi varit BB hade läget varit lite annorlunda och jag hade självfallet tagit en 50-50 chans att kamma hem fi's stack och mörkar.

Men iom att A6o i princip alltid är dominerad om han hittar en syn är det en av de sämsta tänkbara händer jag kan ha isåfall.

Visst finns det många tillfällen då man skall singla slant i en MTT, men syna med ess-skräp då en kortstack ställer in då man har folk bakom sig och hoppas på att han har två mellankort och att ingen vaknar upp med en hand bakom sig är inte ett bra läge.

T.o.m 22 eller 9Ts är bättre om du får en syn från BB av topp 10% händer och vi har en stack som vi klarar att vänta ett tag på en bättre chans.

A6o är inte ens bland topp 30% så visst är det en usel hand, vi har ingen FE, den gör sig riktigt illa mot nästan alla händer som kan tänkas syna oss och är som allra bäst en marginell favorit mot de händer som fi kan tänkas ha och mycket möjligt även där dominerad.

Om vi är säkra på att fi ställer med vadsomhelst här och att BB nästan aldrig hittar en syn så är det en bra slantsingling.

I min erfarenhet i en $20R+A så är det dock ofta som fi's HD är topp 30% och BB synar med topp 10% så A6o slänger jag utan att tveka.

Postad

Om man lägger när man har så bra EV+ läge som det Leo pratade om kan man omöjligt vinna.

Visst kan du ha några % övertag mot en stor del av fi's händer, men bättre än så blir den nästan aldrig och ofta har du kraftigt underläge.

Några procents övertag mot en stor del av fi´s händer? Vad menar du? Vad spelar det för roll? Menar du några få procents övertag mot fi´s HD?

Hade vi varit BB hade läget varit lite annorlunda och jag hade självfallet tagit en 50-50 chans att kamma hem fi's stack och mörkar.

Men iom att A6o i princip alltid är dominerad om han hittar en syn är det en av de sämsta tänkbara händer jag kan ha isåfall.

För det första så spelar det väldigt liten roll att vi har en person bakom oss. För det andra så tror jag den spelar nästan lika bra som diverse annat mot 30% och 10%.

Visst finns det många tillfällen då man skall singla slant i en MTT, men syna med ess-skräp då en kortstack ställer in då man har folk bakom sig och hoppas på att han har två mellankort och att ingen vaknar upp med en hand bakom sig är inte ett bra läge.

Vi hoppas inte "att han ställer med två medelkort", vi hoppas att han ställer med över ca 28%.

T.o.m 22 eller 9Ts är bättre om du får en syn från BB av topp 10% händer och vi har en stack som vi klarar att vänta ett tag på en bättre chans.

Vart fick du det ifrån? T9s är 34.5% mot 9.8% och A6o är 34.7%. 22 är 40.1%.

Om vi är säkra på att fi ställer med vadsomhelst här och att BB nästan aldrig hittar en syn så är det en bra slantsingling.

Om vi är säkra på att fi ställer med vad som helst och att BB får se våra kort innan han bestämmer vad han ska göra är det här en bra push.

I min erfarenhet i en $20R+A så är det dock ofta som fi's HD är topp 30% och BB synar med topp 10% så A6o slänger jag utan att tveka.

Då tror jag att du gör fel, 45.6% är antagligen fullt tillräckligt här. 22 har 45.5 och T9s har 39.0%.

Vad vill du ha mot pusharen för att kunna spela din hand i det här läget? Om jag förstod rätt så var 57% inte tillräckligt.

Men många pushar så tajt, den här frågan beror lite på sidan.

Postad

Några procents övertag mot en stor del av fi´s händer? Vad menar du? Vad spelar det för roll? Menar du några få procents övertag mot fi´s HD?

Jag tvivlar på att vi har några % övertag mot fi's HD då det endast är möjligt om han ställer med vilka två somhelst.

Ställer han med 50% så har vi 51% chans att vinna....vilket skulle göra det till en syn om vi var säkra på det och struntar i BB.

För det första så spelar det väldigt liten roll att vi har en person bakom oss. För det andra så tror jag den spelar nästan lika bra som diverse annat mot 30% och 10%.

Det är ju en 10% chans att BB har en topp 10% hand och har han de är det troligt att han synar...och då ligger vi illa till.

Så helt oväsentligt är det knappast då den sannolikheten äter upp några % fördel vi har mot fi.

Mot en riktigt lös HD så är A6o ok, men mot en tightare HD är den riktigt pissdålig.

Vi hoppas inte "att han ställer med två medelkort", vi hoppas att han ställer med över ca 28%.

Den del av fi's HD på topp 28% du inte är krossad av är just två medelkort...det är de som gör att A6o har 44% chans att vinna mot en HD på topp 28%.

Det finns inte en enda hand i den HD'n som du dominerar, många som du singlar slant med och en del som totalt krossar dig.

Vart fick du det ifrån? T9s är 34.5% mot 9.8% och A6o är 34.7%. 22 är 40.1%.

Jag körde handen i pokerstove med både fi och BB.

A6o är då 22.7% men 9Ts 26.4%.

Sedan får man räkna med det faktum att människor räknar vanligtvis inte helt enkelt ut sin EV på samma sätt som pokerstove så HD där kan bli lite missvisande mot en vanlig motståndare.

Tror t.ex. det är större chans att få syn av ATo än QJs även om det är en sämre hand...men det gör att A6o gör sig ännu sämre.

Om vi är säkra på att fi ställer med vad som helst och att BB får se våra kort innan han bestämmer vad han ska göra är det här en bra push.

Jepp...men nu verkar inte det vara scenariot.

Då tror jag att du gör fel, 45.6% är antagligen fullt tillräckligt här. 22 har 45.5 och T9s har 39.0%.

Jo...desto lösare HD du sätter fi på desto bättre gör sig A6o i jämförelse med t.ex. 22 och T9s.

Vad vill du ha mot pusharen för att kunna spela din hand i det här läget? Om jag förstod rätt så var 57% inte tillräckligt.

Skulle jag känna mig övertygad om jag hade 57% skulle jag nog syna och jag överdrev nog lite då jag sade annorlunda.

Men poängen är att inte ens då så är det en solklar syn med BB bakom utan endast marginellt +EV.

Men många pushar så tajt, den här frågan beror lite på sidan.

Visst vore det fel att vänta på typ topp 15% i det läget för fi, men det är ett vanligt misstag att vara för tight i sådana lägen så därför har jag svårt att säga att fi ställer med topp 50% där utan någon read.

Och detta är inte en bra spot i min mening att ta alltför marginella synar.

Förlorar du så har du drygt 5BB och har snart inte mycket FE. Nu har du fortfarande en stack du kan stjäla med och bli riktigt farlig om du lyckas dubbla upp.

Hade jag haft 50k+ i min stack och vetat att jag hade endast en aning +cEV hade jag tagit det, men i detta läget räcker det inte med några enstaka chips i EV för att det skall vara värt det.

Postad

Jag har en HH från 33r på FTP igår natt när shaundeeb synade en spelare med A5 i ett någorlunda liknande läge om jag inte minns fel. Ska försöka leta reda på HHn....

Postad
well bubblan ser ut o va spräckt...
Den riktiga turneringsbubblan i turrar ligger normalt kring topp 3-5 eftersom det först där som det är stor skillnad på att busta och potentialen att vara kvar.

Alla priser under topp fem är normalt sett väldigt liten del av ens totala väntvärde för en turre eftersom de normalt är i storleksordningen 1% och förstapriset ofta är 20-30% av prispoolen.

I övrigt så tycker jag handen ligger rätt långt åt vikhållet, men det har ju inget att göra med att det är extra dåligt att busta här, utan att vinstchansen verkar kass och under 50%.

Skulle någon vilja flippa stack här med en död bb i potten så tror jag det är ett bra bet för de flesta. Men här är ditt väntvärde troligen mkt mer slim än så. Är det positivt skulle jag tro att det är under .1bb (vilket för övrigt är mkt bättre än folk tror).

För övrigt så är topp%-rankingen i pokerstove konstruerad efter vilket showdownvärde händer har mot två eller tre randomhänder, kommer inte riktigt ihåg vilket. Iaf så är den rankingen aningen skiljd från vad folk faktiskt pushar med. På så sätt att småpar och småess blir undervärderade, och kanske även lite osuitade stora kort. Alltså så övervärderar den rangen värdet på händer som A6o, eftersom händer som QTs är övervärderade relativt händer som 33 eller A7-A9.

Postad

Med en HD på ställaren på A8+ 77+ KQ KJs så är det en fold. MEN kanske ställer Fi med 25-30% av händerna. A8 är normalt den hand man brukar säga är minimihanden för att syna med.

Så A6o är en enkel fold.

PS Den HD som angivits tidigare är nog för vid.

Postad

Om man lägger när man har så bra EV+ läge som det Leo pratade om kan man omöjligt vinna.

Så en vinnande spelare gör aldrig ett dåligt spel? Det räcker väl att motståndarna gör ännu sämre för att man själv ska vara vinnande. Men om du nu tror att alla spelar så bra, varför tror du då att shortstacken kan ställa med skit?

Postad
Det räcker väl att motståndarna gör ännu sämre för att man själv ska vara vinnande.
Nä, de måste spela dåligt på ett sådant sätt att man drar nytta av det. Eg, superLAG vs vektight.
Postad

När jag skrev att jag var 5% favorit ofta menade jag lite dolt att FI ställer löst, minst 60% av händerna.

Såhär slutar handen

FLOP [board cards: 9D,2H,2D ]

TURN [board cards: 9D,2H,2D,JC ]

RIVER [board cards: 9D,2H,2D,JC,JS ]

SHOWDOWN

HERO shows [ 6C,AD ]

Floyd_le_haq shows [ 8H,JD ]

HERO wins $9,958, Floyd_le_haq wins $28,494.

Om fi ställer med 60% är jag 52.8% favorit.

Men var går gränsen för syn egentligen?

Hur många % favorit måste jag vara för att hitta synen i detta läge?

Postad
Nä, de måste spela dåligt på ett sådant sätt att man drar nytta av det. Eg, superLAG vs vektight.

Om man inte skulle dra nytta av att de är vektighta så är det, per definition, inte dåligt att spela så.

Väl?

Postad

Jag skulle nog vilja ha mer än ett par % i detta läge då det är en mycket stor skillnad på att ha runt 5BB jämfört med över 10 som du har nu.

De chips du förlorar är värda lite mer än de du vinner.

Om vi sätter fi på topp 60% så håller jag med det någon sade tidigare...A8 skulle jag hitta en syn med.

Det ger dig 56.2% vilket är svårt att tacka nej till.

Postad
Om man inte skulle dra nytta av att de är vektighta så är det, per definition, inte dåligt att spela så.
Nä, "dåligt" är över huvud taget inte väldefinierat för poker så det är inte alls särskilt meningsfullt att snacka om.

Däremot kan man säga att en spelare de flesta bra spelare skulle bedöma som dålig kan förlora mot en spelare som samma spelare skulle klassa som urusel.

Postad

Med 1.3 mot 1 behöver du inte vara favorit mot honom, break even ligger på 43%. Det om det är långt till pengarna, bubbelsituationen gör att du måste tajta till dig.

Postad
Med 1.3 mot 1 behöver du inte vara favorit mot honom, break even ligger på 43%. Det om det är långt till pengarna, bubbelsituationen gör att du måste tajta till dig.
Det är ju långt till de riktiga pengarna. Är det här typisk struktur så är det inte särskilt viktigt alls att hoppa upp en placering.