sturedenstore Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 De tar av sig hatten och tittar efter? Citera
andand Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 * Den första säger hattfärgen på fången framför. * Nästa säger det han fick höra men om nästa gubbe inte har samma färg säger han det med förställd röst * Nästa säger samma färg om den förre sa det med normal röst, annars säger han den andra färgen. Och han passar samtidigt på att imitera Musse Pigg om nästa inte har samma färg som han säger. * Osv. Får jag godkänt? Citera
sandis84 Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 * Den första säger hattfärgen på fången framför.* Nästa säger det han fick höra men om nästa gubbe inte har samma färg säger han det med förställd röst * Nästa säger samma färg om den förre sa det med normal röst, annars säger han den andra färgen. Och han passar samtidigt på att imitera Musse Pigg om nästa inte har samma färg som han säger. * Osv. Får jag godkänt? NEJ! Citera
pi Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Sista killen räknar antalet röda hattar han ser. Om det är ett jämt antal, så säger han röd, annars blå. Han har 50% chans att bli dödad. Nästa kille i ledet kan höra att killen bakom sig säger antingen röd (det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) eller blå (det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) Alt 1 : Om han hör att killen bakom sig säger röd. Då vet han att det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han blå, är det ett udda antal röda hattar säger han röd. Alt 2 : Om han hör att killen bakom sig säger blå. Då vet han att det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han röd, är det ett udda antal röda hattar säger han blå. och så fortsätter alla fångar och säger sin korrekta hattfärg. Summering: Sista killen klarar sig i hälften av fallen. Alla andra klarar sig alltid. Får jag godkänt? Citera
sandis84 Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Sista killen räknar antalet röda hattar han ser. Om det är ett jämt antal, så säger han röd, annars blå. Han har 50% chans att bli dödad. Nästa kille i ledet kan höra att killen bakom sig säger antingen röd (det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) eller blå (det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) Alt 1 : Om han hör att killen bakom sig säger röd. Då vet han att det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han blå, är det ett udda antal röda hattar säger han röd. Alt 2 : Om han hör att killen bakom sig säger blå. Då vet han att det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han röd, är det ett udda antal röda hattar säger han blå. och så fortsätter alla fångar och säger sin korrekta hattfärg. Summering: Sista killen klarar sig i hälften av fallen. Alla andra klarar sig alltid. Får jag godkänt? Det hade varit mer 1337 om du bara skrivit "paritetsbit", men det var lösningen jag fiskade efter. wp! Citera
Pfoskariot Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Haha, lösningen på min gåta var att kliva av karusellen Citera
Sansrom Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 wp =)En till: Du sitter bakom ratten i en bil och håller en konstant hastighet. På din vänstra sida har du en avgrund. På din högra sida har du en brandbil och den håller samma hastighet som du. Framför dig springer en gris, som är större än din bil. En helikopter förföljer dig i markhöjd bakom bilen. Både helikoptern och grisen håller samma hastighet som du. Hur ska du göra för att komma ur denna situation? Haha, lösningen på min gåta var att kliva av karusellen Hur kan du sitta på en karusell och hålla konstant hastighet? Är den konstanta hastigheten noll? Citera
Apex Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Postad 23 Oktober , 2007 Baggis första talet : 1!!! = 1!! = 1! = 1 andra talet : 2!!! = 2!! = 2! = 2 tredje talet : 3!!! = 6!! = 720! = det långa tredje talet fjärde talet : 4!!! = 24!! = 620448401733239439360000! = ett jävligt långt tal som jag inte orkar räkna ut. ! betyder fakultet n! = 1 * 2 * 3 * 4 * ... * n / pi Bra jobbat!!! Även om jag själv hade tänkt mig en något annorlunda lösning: 1!, 2!!, 3!!!, 4!!!!, ... Citera
kurtan Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Postad 23 Oktober , 2007 Hur kan du sitta på en karusell och hålla konstant hastighet? Är den konstanta hastigheten noll? Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet? Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning. Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området. Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell... Citera
Apex Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Postad 23 Oktober , 2007 Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet? Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning. Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området. Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell... Här måste man skilja mellan hastighet och fart. Hastigheten inkluderar rörelsens riktning medan farten är hastighetens belopp och alltså inte innehåller någon information om dess riktning. I karuseller och rondeller och andra roterande system förändras ju färdrikningen hela tiden och därmed är alltså hastigheten inte konstant (medan farten däremot mycket väl kan vara det). Citera
pi Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Postad 23 Oktober , 2007 Bra jobbat!!! Även om jag själv hade tänkt mig en något annorlunda lösning: 1!, 2!!, 3!!!, 4!!!!, ... Din lösning är snyggare. Tyckte att mitt tal 4!!! var lite för pyttigt. 4!!!! är mycket trevligare. Citera
pi Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Postad 23 Oktober , 2007 Löser ni den här: Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11. Med hjälp av en balansvåg ska man på 3 vägningar avgöra vilken kula som avviker och om den väger mer eller mindre. Hur gör man? Numrera kulorna 1 till 12 Gör följande tre vägningar med fyra kulor i vardera vågskålen: [1, 2, 3, 4] mot [5, 6, 7, 8] [1, 2, 3, 5] mot [4, 9, 10, 11] [1, 4, 6, 9] mot [2, 7, 10, 12] Resultatet av en vägning är antigen L : Vänster väger tyngst = : Väger lika R : Höger väger tyngst Den första bokstaven är resultatet av vägning 1. Den andra för vägning 2 och den sista för vägning 3. RRR boll nummer 1 väger för lite LLL boll nummer 1 väger för mycket RRL boll nummer 2 väger för lite LLR boll nummer 2 väger för mycket RR= boll nummer 3 väger för lite LL= boll nummer 3 väger för mycket RLR boll nummer 4 väger för lite LRL boll nummer 4 väger för mycket LR= boll nummer 5 väger för lite RL= boll nummer 5 väger för mycket L=R boll nummer 6 väger för lite R=L boll nummer 6 väger för mycket L=L boll nummer 7 väger för lite R=R boll nummer 7 väger för mycket L== boll nummer 8 väger för lite R== boll nummer 8 väger för mycket =LR boll nummer 9 väger för lite =RL boll nummer 9 väger för mycket =LL boll nummer 10 väger för lite =RR boll nummer 10 väger för mycket =L= boll nummer 11 väger för lite =R= boll nummer 11 väger för mycket ==L boll nummer 12 väger för lite ==R boll nummer 12 väger för mycket Detta är endast ett av många olika sätt som det går att kombinera ihop vägningarna för att få fram ett resultat. Citera
Akumila Postad 24 Oktober , 2007 Rapport Postad 24 Oktober , 2007 Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet? Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning. Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området. Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell... Om man kör i 0 står man still, och om man kör i 50 km/h så rör man sig. Ingen i den här tråden har påstått något annat. Citera
Jennez Postad 24 Oktober , 2007 Rapport Postad 24 Oktober , 2007 Och framförallt; i vilken typ av karusell har man en avgrund? Citera
Hakflem Postad 24 Oktober , 2007 Rapport Postad 24 Oktober , 2007 En liten gåta till då; Vem är Pi och vad har han egentligen i IQ? Ledtråd: Jag har varit medlem i Mensa, men jag gick ut för att jag tyckte dom var för korkade där. Citera
kurtan Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Här måste man skilja mellan hastighet och fart. Hastigheten inkluderar rörelsens riktning medan farten är hastighetens belopp och alltså inte innehåller någon information om dess riktning. I karuseller och rondeller och andra roterande system förändras ju färdrikningen hela tiden och därmed är alltså hastigheten inte konstant (medan farten däremot mycket väl kan vara det). Tack för förklaringen! Jag blev lite konfunderad av kommentarerna innan, men nu förstår jag varför. Har det här ändrats de senaste årtiondena? Jag kommer inte ihåg den här skillnaden från min tid i skolan... Eller har jag helt enkelt glömt det? Då är det ju lite otydligt med begrepp som hastighetsmätare och hastighetsbegränsning. Är det som du säger så borde det ju vara fart istället... En klassisk hastighetsmätare kollar ju bara hur fort hjulen snurrar och vet inget om riktning. Citera
Sansrom Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Då är det ju lite otydligt med begrepp som hastighetsmätare och hastighetsbegränsning. Är det som du säger så borde det ju vara fart istället... En klassisk hastighetsmätare kollar ju bara hur fort hjulen snurrar och vet inget om riktning. Ja, det är egentligen fel att använda hastighet, men jag tror inte mer än nån promille av befolkningen vet om det alt. bryr sig. Karusellgåtan var så jävla dum, det var mest därför jag högg på det. Citera
Pfoskariot Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Ja, det är egentligen fel att använda hastighet, men jag tror inte mer än nån promille av befolkningen vet om det alt. bryr sig. Karusellgåtan var så jävla dum, det var mest därför jag högg på det. Haha antar att du satt o klurade ut den i flera timmar för att bli blåst sen Citera
Hyler Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Och framförallt; i vilken typ av karusell har man en avgrund? En ond karusell! Citera
andand Postad 27 Oktober , 2007 Rapport Postad 27 Oktober , 2007 Och framförallt; i vilken typ av karusell har man en avgrund? Alla karuseller som inte är nedsänkta till marknivå. Det stod ju inget om hur djup avgrunden var... Citera
andand Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 För att inte tråden ska dö slänger jag fram lite blandade talföljder: A: 1, -1, 0, 1, 16, 243, ? B: 1, 14, 3, 1, 9, 2, 1, 10, ? C: AZ, SX, DC, FV, GB, ? Citera
Donner Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Får väl bidra med en kluring jag oxå. En man skulle ta sig över en å. Han fick inte simma, vada, hoppa, flyga, bygga bro/tunnel eller teleportera sig. Hur bar han sig åt? Citera
andand Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Får väl bidra med en kluring jag oxå. En man skulle ta sig över en å. Han fick inte simma, vada, hoppa, flyga, bygga bro/tunnel eller teleportera sig. Hur bar han sig åt? Hmm.. han tog sig över med båt? Citera
Donner Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Hmm.. han tog sig över med båt? Nix. Citera
DocLame Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Postad 31 Oktober , 2007 Får väl bidra med en kluring jag oxå. En man skulle ta sig över en å. Han fick inte simma, vada, hoppa, flyga, bygga bro/tunnel eller teleportera sig. Hur bar han sig åt? Han väntade tills det blev is på ån och gick över? Citera
Recommended Posts