Gå till innehåll

En Liten Gåta


Dave^

Recommended Posts

  • Svars 145
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sedan kollar du honom i ögonen, läser av kroppsspråket och avgör om denne ljuder eller ej. :P

Mmm, men har man spelat dörr+vakt med samma vakter tidigare? Vidare kanske man skulle folda (inte gå genom dörr) utan vänta på bättre position och övervärde; liv/död + en kista med guld på spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser ni den här:

 

Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11.

 

Jag hade definitivt gått till en läkare och bett honom operera bort 10 av kulorna, speciellt den som hade en annorlunda vikt.

Var köper du dina kalsonger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser ni den här:

 

Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11.

 

Med hjälp av en balansvåg ska man på 3 vägningar avgöra vilken kula som avviker och om den väger mer eller mindre. Hur gör man?

 

har klurat en del på den där nu och tror jag kommit på en lösning:

 

först väger vi kula 1-4 mot 5-8. om dom är lika väger vi 9-11 mot 1-3. är även dom lika tar vi 12 mot 1 (eller valfri egentligen). är 9-11 mot 1-3 olika väger vi 9 mot 10.

om 1-4 mot 5-8 var olika prövar vi 1,2,5 mot 3,6,9. är dom lika väger vi 7 mot 8. är dom (1,2,5 vs 3,6,9) olika och åt samma håll som innan väger vi 1 mot 2. är (1,2,5 vs 3,6,9) olika och åt andra hållet jämfört med tidigare väger vi 3 mot 1.

 

orkar inte redogöra för alla möjliga utfall, men dom här vägningarna borde kunna göra jobbet, eller har jag missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag missade inte det. tror att man kan både ta reda på vilken kula som är annorlunda och om den är tyngre eller lättare med dom här vägningarna. fast om jag ska bevisa det blir det en väldig massa text känns det som. ville mest höra "rätt" eller "fel" från torsus innan jag ger mig in på det, men min preliminära kontroll sa att de räckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han har mycket tålamod och bor i norden kan han vänta tills det snöar. När snön stiger högt så promenerar han helt sonika därifrån på snön.....

 

Haha, den va bra:lol:

 

En annan klassisk gåta är den här.

"En mus sitter instängd i ett rum. Det finns bara en utgång och där står massa hungriga katter och vaktar. Musen kan inte gräva sig ut genom golv eller väggar och kan inte heller komma ut via taket. Det finns inga redskap i rummet-det är helt tomt sånär som på musen. Musen måste komma ut, hur gör den?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser ni den här:

 

Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11.

 

Med hjälp av en balansvåg ska man på 3 vägningar avgöra vilken kula som avviker och om den väger mer eller mindre. Hur gör man?

Jag kan tänka mig att det är något liknande detta.

 

1. Dela upp kulorna i två högar, 6 i vardera hög.

2. Ta ena högen och sätt 3 kulor på vardera sida.

3. Ojämvikt?

3.1 Ta den lättare högen och jämför med 3 vanliga kulor från andra 6-högen.

3.2 Ojämvikt? Rätt hög, samt kulan är lättare Jämvikt? Fel hög, samt kulan är tyngre.

3.3 Ta rätt hög och väg 2 av dessa mot varandra.

3.4 Ojämvikt? Kulan är den lättare/tyngre enligt ovan. Jämvikt? Kulan är den tredje samt tyngd enligt ovan.

4. Jämvikt? Gå till punkt 2 men då kräver det 4 vägningar... :(

 

Tyvärr kom jag inte längre. :D Är det jämvikt vid första vägningen krävs det 4 vägningar tyvärr... hmm. Återkommer om jag listar ut nåt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, den va bra:lol:

 

En annan klassisk gåta är den här.

"En mus sitter instängd i ett rum. Det finns bara en utgång och där står massa hungriga katter och vaktar. Musen kan inte gräva sig ut genom golv eller väggar och kan inte heller komma ut via taket. Det finns inga redskap i rummet-det är helt tomt sånär som på musen. Musen måste komma ut, hur gör den?"

 

Den kanske låter sig bli uppäten och kommer ut liggandes i kattens mage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter inspärrad i en cell med två dörrar och två vakter. Den ena dörren leder till friheten och den andra till en säker död. En utav vakterna talar alltid sanning och den andra ljuger alltid. Du får möjlighet att ställe EN fråga till EN utav vakterna. Vad ska du fråga för att vara säker på att välja rätt dörr?

Jag frågar han som talar sanning "Do you feel lucky punk... well do ya"?!

 

Sen går jag in i dörren som leder till frihet, eftersom jag vet att jag aldrig torskar en coinflip i viktiga lägen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har klurat en del på den där nu och tror jag kommit på en lösning:

 

först väger vi kula 1-4 mot 5-8. om dom är lika väger vi 9-11 mot 1-3. är även dom lika tar vi 12 mot 1 (eller valfri egentligen). är 9-11 mot 1-3 olika väger vi 9 mot 10.

om 1-4 mot 5-8 var olika prövar vi 1,2,5 mot 3,6,9. är dom lika väger vi 7 mot 8. är dom (1,2,5 vs 3,6,9) olika och åt samma håll som innan väger vi 1 mot 2. är (1,2,5 vs 3,6,9) olika och åt andra hållet jämfört med tidigare väger vi 3 mot 1.

 

orkar inte redogöra för alla möjliga utfall, men dom här vägningarna borde kunna göra jobbet, eller har jag missat nåt?

 

 

Du är rätt ute i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag missade inte det. tror att man kan både ta reda på vilken kula som är annorlunda och om den är tyngre eller lättare med dom här vägningarna. fast om jag ska bevisa det blir det en väldig massa text känns det som. ville mest höra "rätt" eller "fel" från torsus innan jag ger mig in på det, men min preliminära kontroll sa att de räckte.

 

om 1-4 och 5-8 var olika och nästa vägning med 1-6 uppblandat visade lika så har du försatt dig i schack matt. Du kan bara, med 100% säkerhet, ta reda på vilken kula som väger udda med nästa vägning, inte om den väger mer eller mindre, genom att väga 7 eller 8 mot en av de övriga 6 kulorna. Väger du 7 mot 8 så inser du inte ens vilken av dessa två som väger udda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, den va bra:lol:

 

En annan klassisk gåta är den här.

"En mus sitter instängd i ett rum. Det finns bara en utgång och där står massa hungriga katter och vaktar. Musen kan inte gräva sig ut genom golv eller väggar och kan inte heller komma ut via taket. Det finns inga redskap i rummet-det är helt tomt sånär som på musen. Musen måste komma ut, hur gör den?"

 

Berättar att den är gay?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser ni den här:

 

Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11.

 

Med hjälp av en balansvåg ska man på 3 vägningar avgöra vilken kula som avviker och om den väger mer eller mindre. Hur gör man?

Måste bara skryta åt min bror lite.

Klassen fick uppgiften av deras mattelärare och när dom en vecka senare skulle visa hur den gick klarade han inte av det och klassen sa att det var omöjligt, men min brorsa gick fram och löste den :)..

Det här va på högstadiet så lite imponerande måste det väl va ? :):oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara skryta åt min bror lite.

Klassen fick uppgiften av deras mattelärare och när dom en vecka senare skulle visa hur den gick klarade han inte av det och klassen sa att det var omöjligt, men min brorsa gick fram och löste den :)..

Det här va på högstadiet så lite imponerande måste det väl va ? :):oops:

 

Toppen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om 1-4 och 5-8 var olika och nästa vägning med 1-6 uppblandat visade lika så har du försatt dig i schack matt. Du kan bara, med 100% säkerhet, ta reda på vilken kula som väger udda med nästa vägning, inte om den väger mer eller mindre, genom att väga 7 eller 8 mot en av de övriga 6 kulorna. Väger du 7 mot 8 så inser du inte ens vilken av dessa två som väger udda.

 

för att citera vargen: snickeliding, struntsnack.

om 1-4 mot 5-8 är olika och sen 1,2,5 mot 3,6,9 är lika så måste det vara någon av dom vi tog bort som är udda, dvs 4, 7 eller 8. genom att då väga 7 mot 8 så kan vi konstatera om det var någon av dom och isåfall är det den som väger åt samma håll (tyngre eller lättare) som 5-8-sidan gjorde i första vägningen. annars är det 4 och isåfall är den tyngre eller lättare än de andra beroende på åt vilket håll 1-4-sidan lutade i första vägningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...