Gå till innehåll

En Liten Gåta


Dave^

Recommended Posts

  • Svars 145
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

* Den första säger hattfärgen på fången framför.

* Nästa säger det han fick höra men om nästa gubbe inte har samma färg säger han det med förställd röst :roll:

* Nästa säger samma färg om den förre sa det med normal röst, annars säger han den andra färgen. Och han passar samtidigt på att imitera Musse Pigg om nästa inte har samma färg som han säger.

* Osv.

 

Får jag godkänt? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Den första säger hattfärgen på fången framför.

* Nästa säger det han fick höra men om nästa gubbe inte har samma färg säger han det med förställd röst :roll:

* Nästa säger samma färg om den förre sa det med normal röst, annars säger han den andra färgen. Och han passar samtidigt på att imitera Musse Pigg om nästa inte har samma färg som han säger.

* Osv.

 

Får jag godkänt? :-D

 

NEJ! :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista killen räknar antalet röda hattar han ser. Om det är ett jämt antal, så säger han röd, annars blå. Han har 50% chans att bli dödad.

 

Nästa kille i ledet kan höra att killen bakom sig säger antingen röd (det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) eller blå (det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser)

 

Alt 1 : Om han hör att killen bakom sig säger röd. Då vet han att det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han blå, är det ett udda antal röda hattar säger han röd.

 

Alt 2 : Om han hör att killen bakom sig säger blå. Då vet han att det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han röd, är det ett udda antal röda hattar säger han blå.

 

och så fortsätter alla fångar och säger sin korrekta hattfärg.

 

Summering:

 

Sista killen klarar sig i hälften av fallen. Alla andra klarar sig alltid.

 

Får jag godkänt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista killen räknar antalet röda hattar han ser. Om det är ett jämt antal, så säger han röd, annars blå. Han har 50% chans att bli dödad.

 

Nästa kille i ledet kan höra att killen bakom sig säger antingen röd (det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser) eller blå (det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen som han inte ser)

 

Alt 1 : Om han hör att killen bakom sig säger röd. Då vet han att det finns ett jämt antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han blå, är det ett udda antal röda hattar säger han röd.

 

Alt 2 : Om han hör att killen bakom sig säger blå. Då vet han att det finns ett udda antal röda hattar kvar inklusive sin egen hatt. Om han ser ett jämt antal röda hattar framför sig, så säger han röd, är det ett udda antal röda hattar säger han blå.

 

och så fortsätter alla fångar och säger sin korrekta hattfärg.

 

Summering:

 

Sista killen klarar sig i hälften av fallen. Alla andra klarar sig alltid.

 

Får jag godkänt? :)

 

Det hade varit mer 1337 om du bara skrivit "paritetsbit", men det var lösningen jag fiskade efter. wp! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wp =)

En till:

Du sitter bakom ratten i en bil och håller en konstant hastighet.

 

På din vänstra sida har du en avgrund.

På din högra sida har du en brandbil och den håller samma hastighet som du.

 

Framför dig springer en gris, som är större än din bil.

En helikopter förföljer dig i markhöjd bakom bilen.

 

Både helikoptern och grisen håller samma hastighet som du.

 

Hur ska du göra för att komma ur denna situation?

 

Haha, lösningen på min gåta var att kliva av karusellen ;)

Hur kan du sitta på en karusell och hålla konstant hastighet? Är den konstanta hastigheten noll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baggis

 

första talet : 1!!! = 1!! = 1! = 1

andra talet : 2!!! = 2!! = 2! = 2

tredje talet : 3!!! = 6!! = 720! = det långa tredje talet

fjärde talet : 4!!! = 24!! = 620448401733239439360000! = ett jävligt långt tal som jag inte orkar räkna ut.

 

! betyder fakultet

n! = 1 * 2 * 3 * 4 * ... * n

 

/ pi

Bra jobbat!!!

Även om jag själv hade tänkt mig en något annorlunda lösning: 1!, 2!!, 3!!!, 4!!!!, ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du sitta på en karusell och hålla konstant hastighet? Är den konstanta hastigheten noll?

 

Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet?

 

Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning.

 

Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området.

Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? ;-)

 

Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet?

 

Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning.

 

Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området.

Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? ;-)

 

Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell...

Här måste man skilja mellan hastighet och fart. Hastigheten inkluderar rörelsens riktning medan farten är hastighetens belopp och alltså inte innehåller någon information om dess riktning. I karuseller och rondeller och andra roterande system förändras ju färdrikningen hela tiden och därmed är alltså hastigheten inte konstant (medan farten däremot mycket väl kan vara det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser ni den här:

 

Man har 12 kulor där en av kulorna väger annorlunda - man vet alltså inte om den väger mer eller mindre än de övriga 11.

 

Med hjälp av en balansvåg ska man på 3 vägningar avgöra vilken kula som avviker och om den väger mer eller mindre. Hur gör man?

 

Numrera kulorna 1 till 12

 

Gör följande tre vägningar med fyra kulor i vardera vågskålen:

[1, 2, 3, 4] mot [5, 6, 7, 8]

[1, 2, 3, 5] mot [4, 9, 10, 11]

[1, 4, 6, 9] mot [2, 7, 10, 12]

 

Resultatet av en vägning är antigen

L : Vänster väger tyngst

= : Väger lika

R : Höger väger tyngst

 

Den första bokstaven är resultatet av vägning 1. Den andra för vägning 2 och den sista för vägning 3.

 

RRR boll nummer 1 väger för lite

LLL boll nummer 1 väger för mycket

RRL boll nummer 2 väger för lite

LLR boll nummer 2 väger för mycket

RR= boll nummer 3 väger för lite

LL= boll nummer 3 väger för mycket

RLR boll nummer 4 väger för lite

LRL boll nummer 4 väger för mycket

LR= boll nummer 5 väger för lite

RL= boll nummer 5 väger för mycket

L=R boll nummer 6 väger för lite

R=L boll nummer 6 väger för mycket

L=L boll nummer 7 väger för lite

R=R boll nummer 7 väger för mycket

L== boll nummer 8 väger för lite

R== boll nummer 8 väger för mycket

=LR boll nummer 9 väger för lite

=RL boll nummer 9 väger för mycket

=LL boll nummer 10 väger för lite

=RR boll nummer 10 väger för mycket

=L= boll nummer 11 väger för lite

=R= boll nummer 11 väger för mycket

==L boll nummer 12 väger för lite

==R boll nummer 12 väger för mycket

 

Detta är endast ett av många olika sätt som det går att kombinera ihop vägningarna för att få fram ett resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köra i en rondell och hålla konstant hastighet?

 

Ponera att du har en bil med mycket bra väghållning och och ställer in din cruise control på 80 knyck och kör runt runt i en rondell med några kompisar för att ni tycker att det är kul av någon anledning.

 

Hastighetsbegränsningen i rondellen är 50 km/h eller kanske bara 30 km/h och polisen har satt upp en radar efter många anmälningar om buskörning i det här området.

Tror du av du lyckas att bevisa för polisen att du egentligen bara körde i noll och alltså vägrar erkänna fortkörning? ;-)

 

Du kör ju trots allt bara runt runt som i en karusell...

 

Om man kör i 0 står man still, och om man kör i 50 km/h så rör man sig. Ingen i den här tråden har påstått något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste man skilja mellan hastighet och fart. Hastigheten inkluderar rörelsens riktning medan farten är hastighetens belopp och alltså inte innehåller någon information om dess riktning. I karuseller och rondeller och andra roterande system förändras ju färdrikningen hela tiden och därmed är alltså hastigheten inte konstant (medan farten däremot mycket väl kan vara det).

 

Tack för förklaringen! Jag blev lite konfunderad av kommentarerna innan, men nu förstår jag varför.

 

Har det här ändrats de senaste årtiondena? Jag kommer inte ihåg den här skillnaden från min tid i skolan... Eller har jag helt enkelt glömt det? ;-)

 

Då är det ju lite otydligt med begrepp som hastighetsmätare och hastighetsbegränsning. Är det som du säger så borde det ju vara fart istället... En klassisk hastighetsmätare kollar ju bara hur fort hjulen snurrar och vet inget om riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju lite otydligt med begrepp som hastighetsmätare och hastighetsbegränsning. Är det som du säger så borde det ju vara fart istället... En klassisk hastighetsmätare kollar ju bara hur fort hjulen snurrar och vet inget om riktning.

Ja, det är egentligen fel att använda hastighet, men jag tror inte mer än nån promille av befolkningen vet om det alt. bryr sig. Karusellgåtan var så jävla dum, det var mest därför jag högg på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...