Gå till innehåll

Vad är det för fel på er pokerspelare??


Recommended Posts

  • Svars 166
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Måste man vara forskare själv på ämnet? Tror du att siffran lutar mer åt 40-50% eller 80%? Kanske åt 80% isåfall. Bomen är ju över.

 

Men diskussionen är väldigt OT, så om du vill försöka få fram mer exakta siffror så föreslår jag att du antingen googlar lite djupare än jag gjorde eller startar en ny tråd.

 

Skicka gärna ett PM när du hittat vetenskapliga fakta (alltid kul att få exakta siffror)

 

Nej, var har jag påstått att man måste vara forskare? Däremot - lägger du fram uppgifter som fakta bör du ha en källa som tål granskning. Och att hitta en källa till DINA påståenden kan knappast vara MITT åtagande.

 

För övrigt är det rätt ointressant vad siffran är, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, var har jag påstått att man måste vara forskare? Däremot - lägger du fram uppgifter som fakta bör du ha en källa som tål granskning. Och att hitta en källa till DINA påståenden kan knappast vara MITT åtagande.

 

För övrigt är det rätt ointressant vad siffran är, tycker jag.

 

Japp, då de allra flesta förlorar på poker, det vet alla.

 

Sluta hyckla om vetenskapliga bevis när sunt förnuft räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, då de allra flesta förlorar på poker, det vet alla.

 

Sluta hyckla om vetenskapliga bevis när sunt förnuft räcker.

 

Och jag hycklar angående vad? För helvete, läs inläggen och var inte så jävla osaklig! Jag har inte påstått någonting överhuvudtaget, förutom att man bör ha tillräcklig uppbackning om man preciserar fakta. Det är klart att det sunda förnuftet säger att majoriteten förlorar, jag ville bara ha bevis från den person som påstod att det var 90%! Jag har inte ens sagt att jag INTE TROR att det är 90%!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scenario:

Jag är en pokerstar som lever gott på mina pokerpengar, jag betalar skatt, äger ett hus, har en fru, 2 barn, 1 hund och 1 volvo. Helt plötsligt börjar allting gå neråt för mig, jag förlorar mer och mer till slut är jag gul.

 

En fråga till dig baserat på detta scenario,

 

Jag är nu arbetslös, har betalat skatt och har ingen inkomst. Vart är skyddsnätet som jag har betalat för?

 

Skyddsnätet är upptryckt i röven på någon annan än mig. Jag blir deprimerad börjar spela jack vegas, säljer min frus kropp, river huset och bor i bilen resten av mitt liv.

Skatten vi betalar bekostar inte i första hand ett "skyddsnät". Det finns A-kassa och socialförsäkringar via skattesedeln men de delarna anser jag som minst viktiga. För garantera en bra levnadsstandard om jag blir sjuk, arbetsoförmögen eller liknande så måste jag försäkra mig eller sparar pengar, det kommer ingen annan att göra.

 

Vad jag däremot får för den skatt jag betalat är utbildning, omsorg, sjukvård, infrastruktur, samhällstjänster helt enkelt...

 

Jag förstår de som inte vill betala skatt (det vill inte jag heller och är INTE vänsterröstare) men däremot inte de som anser att man inte får något för skatten! Jag tycker den "skatteförvaltning" som S byggt upp under åren visar på skrämmande ineffektivitet men grundsyftet om att hjälpa varandra är bra. Ni som tycker att allt ska vara självfinansierat kan börja med att betala in skatt som täcker era kostnader (utbildning, sjukvård, m.m.) fram till idag och fundera på vad ni FÅTT för de pengar som era föräldrar betalat in i skatt.

 

PS Ni som tycker det är så fel att betala skatt på något som man kan förlora pengar på, kan ni fatta att man inte betalar skatt på förluster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag hycklar angående vad? För helvete, läs inläggen och var inte så jävla osaklig! Jag har inte påstått någonting överhuvudtaget, förutom att man bör ha tillräcklig uppbackning om man preciserar fakta. Det är klart att det sunda förnuftet säger att majoriteten förlorar, jag ville bara ha bevis från den person som påstod att det var 90%! Jag har inte ens sagt att jag INTE TROR att det är 90%!

Men snälla, ge dej nu. End of story!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatten vi betalar bekostar inte i första hand ett "skyddsnät". Det finns A-kassa och socialförsäkringar via skattesedeln men de delarna anser jag som minst viktiga. För garantera en bra levnadsstandard om jag blir sjuk, arbetsoförmögen eller liknande så måste jag försäkra mig eller sparar pengar, det kommer ingen annan att göra.

 

Vad jag däremot får för den skatt jag betalat är utbildning, omsorg, sjukvård, infrastruktur, samhällstjänster helt enkelt...

 

Jag förstår de som inte vill betala skatt (det vill inte jag heller och är INTE vänsterröstare) men däremot inte de som anser att man inte får något för skatten! Jag tycker den "skatteförvaltning" som S byggt upp under åren visar på skrämmande ineffektivitet men grundsyftet om att hjälpa varandra är bra. Ni som tycker att allt ska vara självfinansierat kan börja med att betala in skatt som täcker era kostnader (utbildning, sjukvård, m.m.) fram till idag och fundera på vad ni FÅTT för de pengar som era föräldrar betalat in i skatt.

 

PS Ni som tycker det är så fel att betala skatt på något som man kan förlora pengar på, kan ni fatta att man inte betalar skatt på förluster?

Helt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt hur tråden blev såhär lång men.. Varför betala skatt när man inte måste? Man måste ju vara en riktigt idiot isf. Ni avundsjuka ica-kassörer kan väl bara vara tysta, tack. allt handlar som vanligt om avundsjuka men det visste ni väl redan. Följ erat hjärta så ska det nog ordna sig ska ni se. Hej då och lycka till i livet // Emil

 

Själv är jag bara en amatörspelare, men pokern blir ett gott litet plus i kassan. Jag missunnar heller ingen annan att göra storkovan på poker, jag glädjes snarare med dom, åtminstone om dom är trevliga prickar:-).

 

Självklart vill inte jag heller betala skatt på mina vinster så länge jag inte behöver. Människan funkar liksom så. I vart fall fall jag

 

Det jag vänder mej emot och som irriterar mej något är dock dom som tjänar massa pengar på pokern och samtidigt tycker att det skulle vara orättvist om dom skulle behöva skatta för sina vinster. Dom påstår i princip att dom inte utnyttjar, har utnyttjat eller kommer att utnyttja något av det som välfärdssystemet ger i form av sjukvård, skola, infrastruktur mm.

 

Alla diskussioner om att dom drar in så mycket pengar å konsumerar mm är bara löjlig och egentligen helt orelevant och argumenten håller bara i ungefär tills 0,5sek eftertanke.

 

Dessutom vet jag "AV EGEN ERFARENHET" mauau;-), att väldigt många storvinnande "arbetslösa" pokerspelare dessutom bidragsfuskar.

 

Ps. Jag har heltidsjobb och är ej bidragstagare mer än i form av barnbidrag för min barn. Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att pokerspelare in betalar någon skatt alls är bara korkat att säga, indirekt skattar dom säkert mer än gemen arbetare. Eftersom vinsterna ofta invisteras eller slösas bort. När du jobbar så är du garanterad pengar, inte direkt så att chefen kommer in och drar nåt i stil med "den här månaden har du varit runbad så nu tar vi tillbak två månaders lön".

 

Ska man beskatta varje månad, år? Ska man betala skatt även om man är en förlorande spelare? Om man multitablar på svenskaspel på hyffsade stakes så betalar man inte mer till staten än vad en vanlig arbetare gör.

 

Word. Raken svs drar in är ju en sorts skatt till staten. Sen lär man ju tänka på att pengarna man sätter in är ju lönepengar (för de flesta av oss) som man redan har skattat på. Känns fel att skatta på gamblingsrelaterade inkomster eftersom man redan riskerar att förlora sina pengar genom att spela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker allt att du tänker fel där nacho, iaf med tanke på att vi har moms på nästan allt i det här landet. När du köper en vara eller en tjänst av vilken sort som helst så betalar du moms, vilket är en sorts skatt. Och detta köps av pengar som du intjänat och betalat inkomstskatt på.

Jag anser att det är helt korrekt att betala skatt på de pengar man tar ut från sitt spelkonto, iaf på de pengar man tar ut som vinst. Se det som att du har investerat pengar i ditt egetföretag, och sedan tar ut lön därifrån.

Som det är nu så slipper man ju det när man spelar på EUbaserade siter iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word. Raken svs drar in är ju en sorts skatt till staten. Sen lär man ju tänka på att pengarna man sätter in är ju lönepengar (för de flesta av oss) som man redan har skattat på. Känns fel att skatta på gamblingsrelaterade inkomster eftersom man redan riskerar att förlora sina pengar genom att spela

Som sagt: Tänk efter 0,5sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är helt korrekt att betala skatt på de pengar man tar ut från sitt spelkonto, iaf på de pengar man tar ut som vinst. Se det som att du har investerat pengar i ditt egetföretag, och sedan tar ut lön därifrån.

 

Intressant tråd :-)

 

Frågan är då om man ska kombinera det med att man även kan ta upp förluster i deklarationen och då få reducerad skatt. Kan man inte det blir det ohållbart som vissa har visat med exempel här (förlorande spelare som gulat och ändå får ett saftigt inbetalningskort från skatteverket) men kan man göra det kommer staten att gå back på det eftersom genomsnittsspelaren förlorar.

 

Vad är det för fel på att ha det som det är nu, dvs den som anordnar spelet (svenska spel) betalar spelskatt och de tar då en del av pengarna som spelarna satsat för att betala in den skatten? Jag tycker i alla fall att det är den bästa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd :-)

 

Frågan är då om man ska kombinera det med att man även kan ta upp förluster i deklarationen och då få reducerad skatt.

 

Menar du ett scenario där man skulle få skattereduktion på sitt "ordinarie" förvärvsarbete om man losa massa pengar på poker? Intressant scenario.

 

Men om du tex gör en aktie förlust kan väl den bara kvittas mot andra aktieförluster?...eller är jag helt fel ute? Inte får du väll skattereduktion annars?

 

Således skulle ett liknade system vara rimligt även inom pokern i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att man kan kvitta reaförluster mot kapitalinkomster som ränta på bankkonto. Det var något liknande jag tänkte på när det gäller poker. Vinst på poker får väl räknas som inkomst av kapital. Har man då fått ränta eller gjort en reavinst men förlorat på poker borde man kunna kvitta det. Det är väl inte aktuellt med ett eget inkomstslag som heter poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att man kan kvitta reaförluster mot kapitalinkomster som ränta på bankkonto. Det var något liknande jag tänkte på när det gäller poker. Vinst på poker får väl räknas som inkomst av kapital. Har man då fått ränta eller gjort en reavinst men förlorat på poker borde man kunna kvitta det. Det är väl inte aktuellt med ett eget inkomstslag som heter poker.

 

Nä, men däremot borde det isåfall finnas vissa grundavdrag. Kanske 50000 åt varje håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd :-)

 

Frågan är då om man ska kombinera det med att man även kan ta upp förluster i deklarationen och då få reducerad skatt. Kan man inte det blir det ohållbart som vissa har visat med exempel här (förlorande spelare som gulat och ändå får ett saftigt inbetalningskort från skatteverket) men kan man göra det kommer staten att gå back på det eftersom genomsnittsspelaren förlorar.

Hur kan staten förlora på det? Den kanske inte tjänar lika bra som spelföretaget, men. Fast med förlora kanske du menar att staten inte får in optimalt med pengar? Om du däremot menar att staten backar på det (ger pengar till medborgaren), får du gärna förklara hur du tänker. För tanken är väl att man bara ska kvitta mot inkomsten (skatta på nettoinkomsten), inte att man alltid får 30% av förlusten tillbaka, så att säga.

 

Vad är det för fel på att ha det som det är nu, dvs den som anordnar spelet (svenska spel) betalar spelskatt och de tar då en del av pengarna som spelarna satsat för att betala in den skatten? Jag tycker i alla fall att det är den bästa lösningen.

Det skulle väl funka om vi bara spelade i Sverige. Men det känns ungefär lika bra som att ta bort inkomstskatten helt och bara ha moms på varor, vilket också funkar om vi bara handlar i Sverige... Det blir visserligen enklare för spelaren, och mindre chans för skattefusk, men den "smarte" tar väl då bara och spelar utomlands?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ungefär så jag tänkte. Och får man inte kvitta pokerförlust mot kapitalvinst innebär det att man inför ett nytt inkomstslag poker.

 

Arrangören betalar ju redan skatt på vinst som vilket företag som helst.

 

Jo det gör de men utöver det betalar de spelskatt eller lotteriskatt eller vad det heter. Så är det för alla andra spel också som lotterier. Arrangören betalar för att få bedriva spelet. Vill du att det utöver den skatten ska läggas ytterligare skatt på spelvinster som spelaren betalar? Tex jag har 10 rätt på tipset och ska lösa in vinsten 50kr. Då deklarerar jag "kapitalinkomst 50kr" och skattar 30% på det? Eller menar du att det bara är spelaren som ska skatta för vinsten och att arrangören inte betalar spelskatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han menade/tänkte att eftersom det är fler/mer som förlorar än som vinner på poker så skulle det varar större kapital av skattereduktion än av skatteinkomst för staten. I vart fall om man skulle få dra av pokerförluster mot övrig inkomst.

Jaja, haha. Tänkte inte ens på det. Sant sant. Får man det skulle det vara +EV att köpa lotter för hela sin inkomst på ett 97%-igt vinstställe. :D

 

Ormbunke, såklart att betalar man inkomstskatt ska ju företaget inte betala nån extra lotteriskatt. Men jag antar att det är pga detta som det inte är helt lätt att deklarera som pokerproffs i USA. Det går inte att ha samma regler för alla "lotterier".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ungefär så jag tänkte. Och får man inte kvitta pokerförlust mot kapitalvinst innebär det att man inför ett nytt inkomstslag poker.

 

 

 

Jo det gör de men utöver det betalar de spelskatt eller lotteriskatt eller vad det heter. Så är det för alla andra spel också som lotterier. Arrangören betalar för att få bedriva spelet. Vill du att det utöver den skatten ska läggas ytterligare skatt på spelvinster som spelaren betalar? Tex jag har 10 rätt på tipset och ska lösa in vinsten 50kr. Då deklarerar jag "kapitalinkomst 50kr" och skattar 30% på det? Eller menar du att det bara är spelaren som ska skatta för vinsten och att arrangören inte betalar spelskatt?

 

Betänkningsvärt!

 

Dock tvivlar jag på om pokern verkligen innefattas av denna lotteriskatt. Hur skulle ett sådant system se ut för poker? Jag menar det är ju lättare med tex stryktipset: X% till vinnaren, X% till Svs och X% i lotteriskatt.

 

OT:

Märkligt föresten att Svs har lägsta raken och samtidigt har hårdast skattetryck på sej. Samtidigt tjänar dom väldigt mycket pengar på just poker tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man fick kvitta vinster mot förluster, skulle inte då en förlorande spelare kunna "sälja" sitt login till en vinnande som på så sätt kan kvitta en förlust han inte gjort.

 

Tex att y som är förlorande spelare tar emot en chipdumpning från x som är vinnande och y för behålla % på dumpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...