Gå till innehåll

Är shortstacks onda?


jinxad

Recommended Posts

Det är faktiskt en stor fördel att spela shortstackad med tanke på följande scenario:

 

Om vi går allin med 66, en storstack synar med 88, en annan storstack har AKs och reraisar och "tvingar" 88 att lägga sig.

 

Finns inga uppenbara nackdelar vad jag vet.

 

Så bara kör på tills siterna förhoppningsvis sätter stopp för detta.

 

Har för mig Daniel Negreanu diskuterade detta när han kommenterade wcoop FT och förhoppningsvis kan hans synunkter bidra till något.

 

Edit: NL5000 på Stars har numera min-buyin på 50BB

 

De uppenbara nackdelarna är att man blir maxrakad i varje hand.

 

En annan som i scenariot med 66 tex. 66 mot AK tar man gärna även om man bara plussar marginellt pga raken. Men man vill inte ha med 2 idioter till.

Bettar dom inte bort varandra före floppen eller utan träff efter floppen så har man knappt korrekta odds längre trots 2 extra skithänder går med:

 

cards win %win lose %lose tie %tie EV

6d 6h 273877 25.22 810477 74.63 1654 0.15 0.253

4s Qh 190282 17.52 894072 82.33 1654 0.15 0.176

Kc Ad 385029 35.45 699325 64.39 1654 0.15 0.355

7s Jd 235166 21.65 849188 78.19 1654 0.15 0.217

 

Spelar alla 3 kvalitetshänder och inte bettar bort varandra så fattar ju alla att det är total katastrof för kortisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Short stack är helt klart en fördel. Att folk blir irriterade borde hanteras av poker-siterna. Det borde finnas bord där mini-inköpen är större helt enkelt. Sedan får efterfrågan styra. Att sluta spela short-stack om man gillar det, bara för att en del blir irriterade, är givetvis löjligt. Tycker också att de bord där shortstacks är tillåtna borde ha en (smart och rättvis) möjlighet att minska stacken, så att hit-and-run inte blir nödvändigt.

 

Går man plus med shortstack-spel men ej med full stack, är man snart en vinnande spelare även vid full stack på den nivån.

Postflop spelet är fortfarande inte tillräckligt bra balancerat.

Det är helt enkelt svårt att balancera postflop.

Slutligen är det inte bara roligare med full stack,

utan också mer vinstgivande om man är duktig. (Enligt mig som INTE är så duktig... ännu... :mrgreen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha det här är så talande för det här dagisforumet. På 2+2 raderas inlägg som diskuterar shortstackstrategi, eftersom DET FÖRSTÖR SPELET. Här på pokerforum.nu raderas inlägg som uppmanar folk att inte hjälpa shortstackarna att lära sig en bra strategi.

 

Snyggt utfört dagsverke, Waggho! Nu kan du gå och sova middag med ett fridfullt sinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske bra att shortstackande blir ett problem snabbare så siterna gör något åt det. stars deep-stackbord verkar vara grymt uppskattade, ipokers med. fler och fler siter kommer väl införa det allt eftersom regularsen byter nätverk enbart pga det etc.

 

är rätt övertygad om att shortstackande kommer försvinna inom kort. som det är nu är det helt orimligt. har varit med om att fiskar tiltat ur mot valencia-bottarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha det här är så talande för det här dagisforumet. På 2+2 raderas inlägg som diskuterar shortstackstrategi, eftersom DET FÖRSTÖR SPELET. Här på pokerforum.nu raderas inlägg som uppmanar folk att inte hjälpa shortstackarna att lära sig en bra strategi.
Det där är ju bara utvecklingsstört. För det första bör man ju inte diskutera strategi över huvud taget i så fall, eftersom det höjer snittnivån, för det andra så har ju Sklansky själv publicerat shortstackstrategi i minst två böcker så om 2+2:arna gör så är det ju sick mkt hyckleri.

 

Och hela grejen med "Oh noes, don't tell the fish our secreteses!" är ju bara så jävla patetisk och tyder ju på att man är en tämeligen usel spelare. Precis som folk som blir hispiga av pottbetknappar och annat som snabbar upp spelflödet.

 

Det är också rätt pantat att tro att folk skulle spela mer på djupstacksbord. Spelare går 99% på action när det gäller bordsval och 1% på saker som rake, slåbart motstånd, strategiskt djup, osv. Och vid djupstacksspel så blir det helt enkelt inte särskilt mycket action någon längre period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske bra att shortstackande blir ett problem snabbare så siterna gör något åt det. stars deep-stackbord verkar vara grymt uppskattade, ipokers med. fler och fler siter kommer väl införa det allt eftersom regularsen byter nätverk enbart pga det etc.

På pokerstars vet jag inte hur det är, men du mste skämta om ipoker? Just nu är det 0 fullstackbord igång av ungefär 100 6mannabord på nivåerna 1/2, 2/4, 3/6, 5/10 och 10/20.

På 0,5/1 är det ett fullstackbord igång.

 

Ofta tar ju borden slut på dessa nivåer på ipoker så att det inte finns några nya vanliga bord att sätta sig vid. Då brukar man se ett ensamt tomt fullstackbord längst ner i bordslistan som folk vägrar sätta sig vid, samtidigt som det är enorma köer till andra bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På pokerstars vet jag inte hur det är, men du mste skämta om ipoker? Just nu är det 0 fullstackbord igång av ungefär 100 6mannabord på nivåerna 1/2, 2/4, 3/6, 5/10 och 10/20.

På 0,5/1 är det ett fullstackbord igång.

 

Ofta tar ju borden slut på dessa nivåer på ipoker så att det inte finns några nya vanliga bord att sätta sig vid. Då brukar man se ett ensamt tomt fullstackbord längst ner i bordslistan som folk vägrar sätta sig vid, samtidigt som det är enorma köer till andra bord.

 

ja, det är faktist sant. Det whinas en massa men ingen vill ändå sitta där så vad sitter det i liksom..jag ser ofta regulars som sitter och väntar på games på 100BBs inköpx borden men inte alls lika ofta på 200inköps borden :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De uppenbara nackdelarna är att man blir maxrakad i varje hand.

 

En annan som i scenariot med 66 tex. 66 mot AK tar man gärna även om man bara plussar marginellt pga raken. Men man vill inte ha med 2 idioter till.

Bettar dom inte bort varandra före floppen eller utan träff efter floppen så har man knappt korrekta odds längre trots 2 extra skithänder går med:

 

cards win %win lose %lose tie %tie EV

6d 6h 273877 25.22 810477 74.63 1654 0.15 0.253

4s Qh 190282 17.52 894072 82.33 1654 0.15 0.176

Kc Ad 385029 35.45 699325 64.39 1654 0.15 0.355

7s Jd 235166 21.65 849188 78.19 1654 0.15 0.217

 

Spelar alla 3 kvalitetshänder och inte bettar bort varandra så fattar ju alla att det är total katastrof för kortisen.

 

Det stämmer, och det är en strategi som kan användas mot shortstack-spelare. Checka till rivern, så som ofta görs i turneringar. Men ofta är potten så stor att shortstacks andel av den är ointressant för andra spelare. Det händer ofta att de bästa händerna lägger sig innan showdown, vilket shortstack vinner på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom det verkar "olagligt" att sitta shortstacked.. finns det något mer man bör tänka på när man spelar?

 

  • inte minirejsa
  • inte överbetta
  • inte spela K3s i hopp om färg
  • alltid spela efter pottoddsen
  • alltid spela TAG
  • alltid värdebeta hårt

 

nåt mer som fisken inte bör göra?

 

NEJ MEN VÄNTA!!?!?!?!?!!?

 

Det kanske är rätt bra att fiskarna spelar som dom gör?!?!?!?!!? värsta :idea: iden juh!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom det verkar "olagligt" att sitta shortstacked.. finns det något mer man bör tänka på när man spelar?

 

  • inte minirejsa
  • inte överbetta
  • inte spela K3s i hopp om färg
  • alltid spela efter pottoddsen
  • alltid spela TAG
  • alltid värdebeta hårt

 

nåt mer som fisken inte bör göra?

 

NEJ MEN VÄNTA!!?!?!?!?!!?

 

Det kanske är rätt bra att fiskarna spelar som dom gör?!?!?!?!!? värsta :idea: iden juh!!!!!

 

Huvudregeln är att man måste förlora pengar för att göra de andra lyckliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju bara utvecklingsstört.

Det här är det sämsta inlägget jag sett av dig. Jag vet att du gillar att debattera och att det antagligen är därför du väljer denna öhh... "akademiska approach", men i det här fallet skull jag önska att du istället fokuserade på de orden jag versaliserade (är det ett ord?) i mitt förra inlägg istället för att mer eller mindre ta ställning för shortstackande.

 

Dessutom, är det inte en stor skillnad på att diskutera shortstackstrategi kontra strategi som sker på lika villkor? (Snälla svara inte att det är fritt fram för alla att spela short.)

 

Gaah, jag känner verkligen inte för att diskutera detta. Och nä, det är inte pga risken att fisken lär sig spela sin shortstack bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att efter min test, 4bord 30min shortstack 10bb -->

 

1. Utdragen preflop på 15 av 24 AI.

 

2. Drog ut 4 av 9

 

3. Gick iof bara svagt back då många givetvis foldade.

 

4. Många lackade givetvis ur på spelet.

 

Ett av felen jag gjorde var iof att jag satt kvar efter dubblingar,tripplingar och lugnade ner spelet tills jag fick nytt bord.

 

Tråkigare spelstil får man leta efter...men visst, mycket i världen bygger på att tjäna pengar oavsett om man tycker det är kul eller tråkigt. Sen om jag spelade shortstackoptimalt är en helt annan fråga.

 

 

Tillbaka till fulla inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att efter min test, 4bord 30min shortstack 10bb -->

 

1. Utdragen preflop på 15 av 24 AI.

 

2. Drog ut 4 av 9

 

3. Gick iof bara svagt back då många givetvis foldade.

 

4. Många lackade givetvis ur på spelet.

 

Ett av felen jag gjorde var iof att jag satt kvar efter dubblingar,tripplingar och lugnade ner spelet tills jag fick nytt bord.

 

Tråkigare spelstil får man leta efter...men visst, mycket i världen bygger på att tjäna pengar oavsett om man tycker det är kul eller tråkigt. Sen om jag spelade shortstackoptimalt är en helt annan fråga.

 

 

Tillbaka till fulla inköp.

 

Skönt att någon tog dig tiden och orken att göra ett stort och stabilt test av denna hatade strategi. Eftersom det nu är bevisat att man går marginellt back genom att spela shortstack så finns det väl ingen som kommer att nyttja sig av denna taktik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det dumt? Du måste prata om att det ska vara något speciellt runt den stackstorleken som gör att om man spelar med optimal strategi så kan man varken plussa eller förlora mycket? Det är det enda som jag kan finna som skulle kunna vara dumt med det.

 

Kanske uttryckte mig dåligt, men en shortstacksstrategi med runt 10-15 bb i stacken är att (gärna låta någon beta 3bb och) gå all-in med dina 10bb preflop när du har något som liknar ett par eller ATs+/AJo+, och därmed hoppas att du har en slantsingling med obalanserat mynt till din fördel de ggr du får syn.

 

Detta vapen försvinner när du sitter med 30bb (du kan inte gärna dundra all-in i en 4 bb-pott), utan du måste böja "spela poker" samtidigt som du inte drar full nytta av de olika fördelar en 100 bb-stack har (exempelvis kunna beta pottbetar på flopp, turn och river).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt en stor fördel att spela shortstackad med tanke på följande scenario:

 

Om vi går allin med 66, en storstack synar med 88, en annan storstack har AKs och reraisar och "tvingar" 88 att lägga sig.

 

Finns inga uppenbara nackdelar vad jag vet.

 

Så bara kör på tills siterna förhoppningsvis sätter stopp för detta.

 

Har för mig Daniel Negreanu diskuterade detta när han kommenterade wcoop FT och förhoppningsvis kan hans synunkter bidra till något.

 

Edit: NL5000 på Stars har numera min-buyin på 50BB

 

 

 

klart det finns fördelar ic ashgame att vara riktigt short och man spelar mot en massa LAGs.

 

negreanu har jud ock infört 6max botd på stars nuvmed hög minibuyin.

 

 

 

minibuyin borde vara 100bb och ingen cap :)

svenska spels 200bb är ju ett föredöme. tycker 2-300bb är lagom, sen blir det läskigt djupt.

beror ju mycket p ovana med så djupa stackar men orka släppa 77 på 279r-brädan liksom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...