Gå till innehåll

Väpnat rån i umeå


Plupp

Recommended Posts

Vart vi skulle vara låg ju inte ute öppet på nätet utan mailades ut till de som var anmälda kvällen innan.

 

Ursprungligen postat av Aftonbladet

18 personer hade anmält sig till pokertävlingen och kände till adressen. En av dem som anmält sig var sedan tidigare okänd för pokergänget och dök aldrig upp när turneringen började.

 

– Det är ju ganska troligt att det var han som ledde rånarna till platsen, säger Mikael Bäckström.

 

Har det spåret gett något? Om polisen bara vill lägga lite resurser på att undersöka den mailaddressen finns det ju stora möjligheter att komma närmare den 18:e mannen...

 

Eftersom det var ett slutet sällskap och alla spelarna var betalande medlemmar var det enligt honom ett lagligt spel.

 

:-) Prata aldrig med en journalist utan att begära advokat först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n vad kasst att det gått så här långt. De trodde nog på ett mycket större byte för annars hade de ju haft mindre risk att åka fast om de rånat varsin random snubbe på stan och troligtvis fått liknande byte.

 

Jag var för övrigt i valet och kvalet att anmäla mig men båda jag och min sambo fick förhinder. Vi får hoppas att kommande livespel i Skellefteå blir förskonade från sånt här.

 

Hoppas nu att polisen får fast dem och att någon kan "påminna" dem om att inte göra om sånt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Bumpar tråden pga det är rättegång den 21a januari, polisen lyckades bara få fast personen som spelade turneringen som hade lämnat ut info till förövarna. Är inte helt hundra men tror det stod på VK någon dag att denna kille var skyldig dessa pengar efter hot.

 

Hade tänkt knalla mig dit och kika iaf, blir ju åtminstone intressant vilken idioten var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar tråden pga det är rättegång den 21a januari, polisen lyckades bara få fast personen som spelade turneringen som hade lämnat ut info till förövarna. Är inte helt hundra men tror det stod på VK någon dag att denna kille var skyldig dessa pengar efter hot.

 

Hade tänkt knalla mig dit och kika iaf, blir ju åtminstone intressant vilken idioten var.

 

http://www.folkbladet.nu/?p=160710

http://www.folkbladet.nu/?p=160712

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte vem plupp är.. men jag var samtidigt där och spelade när de stormade in.. trodde det var ett skämt till en början då de hade häftapparat, soft air gun och brännbollsträ. Jag själv blev av med 1500(turneringsinköp plus stakeade några vänner) och min mobiltelefon. Totala prissumman låg väl runt 15000 men de kom åt även lite andra kontanter och dessutom några mobiler.

 

Det var en kille på turneringen som kände igen en röst från rånarna som kopplades till en person han kände igen...

 

Själv tror jag att det kan ha och göra med samma ungdomsgäng som härjat i umeå ett tag nu vilket betyder att de är 17-18 år.

 

Samma invandrargäng svar: ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Utan att veta vem som får vad så verkar det ju som om 8 av de rånade minst har femdubblat sina pengar (ca 20' blev 102'). Har själv blivit rånad med pistol som egenföretagare och även om det var obehagligt så kan jag inte påstå att det gav några speciella mentala problem. Hade jag fått sådan utdelning så hade jag jublat hela vägen till banken och gärna blivit rånad en gång till. I en sådan stor grupp är det ju också svårt att se hur det kan ha varit alltför skrämmande.

 

Någon som vet varför bara 8 fick skadestånd? Ville de andra inte anmäla för att inte få sina namn kända?

 

Förutsätter att det allmänna dessutom ser till att farbror staten betalar ut. Lär ju inte finnas några pengar hos den skyldige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta vem som får vad så verkar det ju som om 8 av de rånade minst har femdubblat sina pengar (ca 20' blev 102'). Har själv blivit rånad med pistol som egenföretagare och även om det var obehagligt så kan jag inte påstå att det gav några speciella mentala problem. Hade jag fått sådan utdelning så hade jag jublat hela vägen till banken och gärna blivit rånad en gång till. I en sådan stor grupp är det ju också svårt att se hur det kan ha varit alltför skrämmande.

 

Någon som vet varför bara 8 fick skadestånd? Ville de andra inte anmäla för att inte få sina namn kända?

 

Förutsätter att det allmänna dessutom ser till att farbror staten betalar ut. Lär ju inte finnas några pengar hos den skyldige.

 

Det är ju hemskt fint att du inte fick några direkta men från rånet du var med om - men att därför dra slutsatsen att dessa offer inte lidit nämnvärt känns magstarkt - oavsett hur många de var.

 

Vidare betalar väl nån brottsofferfond eller nämnd eller whatever, dvs andra dömda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...