Gå till innehåll

Damfotboll vs Herrar. Seriösa tråden!


Black_Jim

Recommended Posts

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag talar nog inte bara för mig själv här. Det gäller säkert många andra också. Det skulle innebära mer folk på matcherna, dvs mer intäkter till klubbarna. Mer pengar gör att dom har råd att ha fler proffesionella fotbollsdamer vilket gör att dom kan koncentrera sig mer på fotbollen och i längden ger detta en högre spelkvalité. Alla nöjda och glada! ;-)

 

QFMFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men du inser väl att du tillhör en väldigt liten minoritet bland folk som är fotbollsintresserade.

 

 

vad menar du med det? vad jag förstår så har herrfotboll mycket högre tittarsiffror? varför tror du att herrfotboll är mycket mer populärt?

 

i klartext: varför ser folk relativt medioker herrfotboll istället för damfotboll i toppklass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för det sänds oerhört mycke damfotboll på tvn förutom just VM, borde finnas en anledning till det?

Mena inte att de va roliga, utan att de drar mer intresse till sig och folk ser hellre ngt sånt, borde finnas en anledning till det?

 

Anledningen? Den hittar du i sista meningen i Jacobmals inlägg en bit upp!

 

Om det inte sänds damfotboll på tv ändå, vad är det då det gnälls över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag könsneutralt ska ranka underhållningsvärde/intresse för män/kvinnor i sportevenemang jag skulle prioritera att se på TV så skulle det se ut något som följer:

 

Män - Fotbolls VM

Män - Fotbolls EM

Män - HV71 slutspel

Män - OS Hockey Sverige

Män - OS Basket

Män - EM/VM Kval i fotboll Sverige

Män - Ligafotboll utl ligor/Champions League

Män/Kvinnor - Utförsåkning OS Sverige

Män/Kvinnor - Friidrott OS Sverige

Män/Kvinnor - Random OS sporter (typ skidor,simning etc. med svenska deltagare)

Män - Basket VM

Män - Basket EM

Män - HV71 Elitserien

Män - Basket Euroleague

Män - NCAA Basket

Män - NBA Basket

Män/Kvinnor - Utförsåkning och friidrott VM

Män - Golf Ryder Cup/Major

Kvinnor - Solheim Cup/Major

.

.

.

.

Kvinnor - Dam VM

 

Föraktar:

Innebandy som sport, inte som söndagshoppy.

Karjala cup och alla liknande cupper.

 

Övriga tankar:

Hockey VM varje år är den sämsta idén någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med det? vad jag förstår så har herrfotboll mycket högre tittarsiffror? varför tror du att herrfotboll är mycket mer populärt?

 

i klartext: varför ser folk relativt medioker herrfotboll istället för damfotboll i toppklass?

 

Hade fotbollsintresserade prioriterat absolut förmåga väldigt högt hade dom inte kollat på mediokra herrlag, då hade alla bara kollat på dom bästa lagen och ligorna. Ta jättebråket angående planerna att slå ihop göteborgslagen nu i dagarna, tror du folk gastar och skriker för att dom är oroliga för spelkvalitén?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med det? vad jag förstår så har herrfotboll mycket högre tittarsiffror? varför tror du att herrfotboll är mycket mer populärt?

 

i klartext: varför ser folk relativt medioker herrfotboll istället för damfotboll i toppklass?

 

varför får relativt mediokra män +100k i månaden för att leka VD, medans kvinnor i toppklass jobbar som deras sekreterare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade fotbollsintresserade prioriterat absolut förmåga väldigt högt hade dom inte kollat på mediokra herrlag, då hade alla bara kollat på dom bästa lagen och ligorna.

 

alla har inte alla kanaler, varför man ibland inte har möjlighet att se det absolut bästa utan man får se mindre bra ligor/lag.

 

Ta jättebråket angående planerna att slå ihop göteborgslagen nu i dagarna, tror du folk gastar och skriker för att dom är oroliga för spelkvalitén?

 

jag förstår inte vad det här har med nånting att göra tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han har både rätt och fel. Han har rätt i att det skiljer mindre än man tror på individuella händelser. Däremot har han fel när han tror att det inte går att märka. Lyckas en enskild passning 80% av gångerna kommer man till exempel att lyckas med fem passningar i rad ~33%. Motsvarande siffra blir dock bara ~17% om man har 70% att lyckas med en enskild passning. Det kommer alltså att bli hälften så många serier av fem lyckade passningar i dammatch som i en herrmatch, något som borde vara märkbart även för någon som inte är expert.

 

Har nog aldrig sett en mer värdelös studie av nånting. Jag kan garanterat lyckas med tusen passningar i rad om jag står o rullar bollen löst mot en vägg o tusen mottagningar av samma passning men det har ingen som helst betydelse på plan. Om man gör en sån studie utan att reflektera över till exempel tempo o hårdhet i passningarna kan man lika gärna pilla sig i naveln o se vilken färg det har o säga vilka som är bäst på fotboll. Är det blått är killar bäst, rött tjejer o vänta - det var blått i min navel alltså är killar bäst enligt min studie!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sekreterare till en VD har givetvis inte samma utbildning/bakgrund som en VD så jag förstår inte riktigt hur du får det här att gå ihop

 

 

det var mest ett försök att få dig att tänka på att någons kvalité/kompetens, eller som du kallar det absolut förmåga, inom ett område inte är den enda faktorn som avgör hur man bedöms/säljer/uppskattas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att det här ens diskuteras. Är ju så uppenbart att damfotboll är en pina att genomlida. (Gäller för övrigt även damishockey.)

 

Grejen är att när friidrottsdamerna hoppar lite kortare eller lägre än herrarna så drar det inte ner den "estetiska" behållningen lika mycket. Carro och Kajsa har bra teknik, men saknar den spänst och styrka som de bästa herrarna har. Både spänningen och underhållningen ligger på ungefär samma nivå.

 

I fotboll blir det ju däremot så att de vackraste och mest underhållande inslagen i matcherna nästan aldrig förekommer i damfotboll. Tekniken är så mycket sämre bland damnera att det inte blir kul alls att titta på. Många landslagsdamer verkar ju knappt ha tränat på bollmottagning, trixiga dribblingar etc.

 

Detta har inget att göra med att man är avundsjuk eller hatar kvinnor. Och jag skulle gärna byta åsikt om damlandslaget skulle börja visa upp en teknik som inte känns helt bortkommen.

 

.

 

Kunde verkligen inte sagt de bättre själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte heller diskussionen. Vad är det som är så upprörande med att damfotbollen visas i TV? Allvarligt, byt kanal om det nu är en sån "pina att genomlida". Det är ju inte som att damfotboll visas varje dag, dygnet runt.

 

Ni som skulle behöva lite mer naket för att "orka kolla" på damfotbollen:

Hade spelarna i damlaget velat vara en variant av bunny girls så hade de nog varit det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla har inte alla kanaler, varför man ibland inte har möjlighet att se det absolut bästa utan man får se mindre bra ligor/lag.

 

 

det e säkert bara tillgången som gör att 5 miljoner kollar på Justine Henin vs venus williams i us open å att det e 30 pers på micke bengtsson vs jonte karlsson i elitserien i tennis. ja menar Micke vann ju mot Justine i en träningmatch med 6-3 6-2, å hade de visat hans match i stället på eurosport hade det nog vart åtminstonde 7 miljoner tittare.

 

För att inte tala om alla stackars manliga höjdhoppare som för 2.25. ok för att kajsa kanske e relativt bättre men deras absoulta förmåga e ju rätt mkt högre. å eftersom majoriteten ju föredrar detta så e det sjukt att tv fortfarande visar kajsa???????

 

En annan grej jag har funderat på BP har typ 1000 pers i snitt hemma, medans AIK hade typ 10000 när de låg i superettan. va kvaliten på Superettan verkligen så mkt bättre då än va allsvenskan är nu?

 

ja ska fan starta en ny tv-kanal, så fort det e damidrott på TV, ska vi sända nån herrtväling där den absoluta förmågan e högre. Lär bli stor succe. Du som tjänat in en del på poker kanske kan gå in med lite deg. två flugor i en smäll. Du får idrott du föredrar och du får det bevisat att du inte alls e i minoritet som föredrar absolut kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det e säkert bara tillgången som gör att 5 miljoner kollar på Justine Henin vs venus williams i us open å att det e 30 pers på micke bengtsson vs jonte karlsson i elitserien i tennis. ja menar Micke vann ju mot Justine i en träningmatch med 6-3 6-2, å hade de visat hans match i stället på eurosport hade det nog vart åtminstonde 7 miljoner tittare.

 

För att inte tala om alla stackars manliga höjdhoppare som för 2.25. ok för att kajsa kanske e relativt bättre men deras absoulta förmåga e ju rätt mkt högre. å eftersom majoriteten ju föredrar detta så e det sjukt att tv fortfarande visar kajsa???????

 

En annan grej jag har funderat på BP har typ 1000 pers i snitt hemma, medans AIK hade typ 10000 när de låg i superettan. va kvaliten på Superettan verkligen så mkt bättre då än va allsvenskan är nu?

 

ja ska fan starta en ny tv-kanal, så fort det e damidrott på TV, ska vi sända nån herrtväling där den absoluta förmågan e högre. Lär bli stor succe. Du som tjänat in en del på poker kanske kan gå in med lite deg. två flugor i en smäll. Du får idrott du föredrar och du får det bevisat att du inte alls e i minoritet som föredrar absolut kvalité.

 

 

Tycker du ska sluta innan du gör bort dig för mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hela diskussionen är sjukt intressant egentligen och visar hur politisk korrekt vissa försöker vara. Själv har jag alltid skitit i det politiskt korrekta eftersom jag tycker det indirekt nedvärderar kvinnorna ännu mer.

 

Två scenarion efter en fotbollsmatch

 

Herr: Efter Sverige spelade en kalkonmatch i EM 2000 i Turkiet så skrev vi + medier något i stil med.

Anders Svensson är så jäkla dålig så det finns inte, han är ju så usel att han inte borde få spela fotboll. Är det här det bästa vi har att erbjuda så är det ju pinsamt! Anders, lägg skorna på hyllan och spela inte i landslaget mer är vårt tips.

 

sen kommer liknelsen:

 

Dam: Efter Sverige spelat en kalkonmatch mot USA, så skriver vi:

Victoria Svensson är så jäkla dålig så det finns inte, hon är ju så usel att hon inte borde få spela fotboll. Är det här det bästa vi har att erbjuda så är det ju pinsamt! Victoria, lägg skorna på hyllan och spela inte i landslaget mer är vårt tips.

 

 

Vad får reaktioner av de "politiskt korrekta" och vad får inte?

Bara jag som är helt övertygad att om ovanstående skulle vara hämtat ur Aftonbladet när det gäller "Herr" kommentaren så blir det inget efterspel och när det gäller "Dam" kommentaren så får det efterspel i form av att journalisten blir kallad mansgris, nedvärderar damfotboll, ser ner på kvinnor etc.

 

Själv tycker jag damfotbollsspelarna ska kunna tåla samma fräna kritik som herrarna kan få, kan de inte ta lite skit under naglarna så ska de inte kalla sig fotbollsspelare.

 

Jaja, bara mina 2 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om att det ibland blir väl försiktiga diskussioner, då många kan vara oroliga för att bli stämplade för nått de inte är, just för att de vågar kritisera det du kallar vad som är "politiskt korrekt".

Det gäller väl dock knappast på detta forum där denna kritik väl oftast e i majoritet eller?

 

sen e ja inte så förtjust i termen politiskt korrekt (kanske för att ja står för mkt av det som brukar kallas så;-) )

 

om man kallar åsikter som att män å kvinnor ska ha samma rättigheter å möjligheter, att homosexuella ska få gifta sig, adoptera...,att invandringen bör va större osv, för "politiskt korrekta", så blir det som man menar att de bara tycker så för att det sk låta fint. Att de egentligen tycker att män ska ha mer lön å makt, å mindre rätt till ett schysst känsloliv och kontakt med sina barn osv.

 

jaja kanske inte riktigt hörde till diskussionen men ja kunde inte hålla mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om alla stackars manliga höjdhoppare som för 2.25. ok för att kajsa kanske e relativt bättre men deras absoulta förmåga e ju rätt mkt högre. å eftersom majoriteten ju föredrar detta så e det sjukt att tv fortfarande visar kajsa???????

 

Kajsa Bergqvist är bättre än ALLA svenska 15-åringar i höjd. De svenska landslagsspelare i damfotboll skulle inte ha en chans mot de bästa svenska 15-åringarna i fotboll. Så jag tycker definitivt det är mer berättigat att Kajsa visas än damfotboll. Det jag ogillar med damfotboll på TV är att kommentatorerna dels hävdar att spelarna håller hög nivå och att det inte är tillåtet att såga spelarna när de är riktigt dåliga även om det har blivit bättre med det.

 

Bland annat påstods det för ett par år sedan av kommentatorer att Sverige damlandslag höll ungefär division 3-nivå. Angående sågningar, har någon kvinnlig svensk friidrottare någonsin blivit så totalsågad som Linus Thörnblad blev av media efter debaclet i VM-finalen? Det hade varit mer rättvist ifall Kajsa Bergqvist blivit totalsågad tycker jag.

 

Jag minns i och för sig att kommentatorer sa att Stefan Schwarz gjorde ett bra försök på en frispark under en landskamp på 90-talet då han missade målet med sisådär 10 meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotboll är en lagsport vilket friidrott inte är om du inte visste de.

 

Jag väntar fortfarande på en förklaring. Vad tror du att du fick sagt här?

 

Var just att du skrev de till en duktig fotbollsspelare, annars har jag ingen koll på just den saken.

 

Vilka skrev jag?

 

Jag talar nog inte bara för mig själv här. Det gäller säkert många andra också. Det skulle innebära mer folk på matcherna, dvs mer intäkter till klubbarna. Mer pengar gör att dom har råd att ha fler proffesionella fotbollsdamer vilket gör att dom kan koncentrera sig mer på fotbollen och i längden ger detta en högre spelkvalité. Alla nöjda och glada! ;-)

 

Jo, det finns fler äckel och idioter än du i världen, det är ingen nyhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående sågningar, har någon kvinnlig svensk friidrottare någonsin blivit så totalsågad som Linus Thörnblad blev av media efter debaclet i VM-finalen? Det hade varit mer rättvist ifall Kajsa Bergqvist blivit totalsågad tycker jag.

 

.

 

mm håller med om att man nog behandlar kvinnor och män annorlunda där, men men vore det inte trevligare om man slutade totalsåga män, istället för att man började totalsåga kvinnor?

 

varför trasha A. Svensson för att han gör en dålig landskamp, eller Thörnblad för att han inte fick till det när han hoppa.

De lär ju inte ha gjort det me flit, å de lär ju inte bli bättre av att ha blivit totalsågade.

men man kanske tycker att män ska tåla sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listan!

 

Gillar starkt:

 

1: Fotbolls VM Herrar

2: Fotbolls EM Herrar

3: Premier League Herrar

4: Champions League, Slutspel Herrar

5: Primera Division Herrar

6: Fotboll Kvalmatcher Landslag Herrar

7: Copa America

 

Bandy ser jag på plats, annars given topp placering!

 

Följer gärna, utan rangordning:

 

Stora golftävlingar Herrar

Stora Tennisfinaler Herrar

Allehanda OS-grenar Herrar/Damer Sommar/Vinter

Fotboll VM Damer (Sverige)

 

Följer, men inte gärna:

 

Ishockey Slutspel ev match 4 och framåt Herrar

Ishockey OS ev Semifinal, final. Herrar

 

Följer ogärna:

 

Innebandy Herrar: Kul att spela, kan även se matcher på tv på senare tid, men hatar det som sport ändå.

 

Fotboll Allsvenskan Herrar: Följer vissa matcher i brist på annat, inget jag gillar. (Ändå ska jag till Söderstadion imorgon och se en Allsvensk match på plats för första gången :-) )

 

Ishockey Elitserien Herrar: Kan det bli mer ointressant? Det långa serieupplägget har dödat mitt intresse totalt, och dom är på god väg att döda slutspels inresset hos mej också... 7 matcher, hallå?

 

Ishockey NHL Herrar: Kul att se enstaka matcher då och då...

 

Fotboll Serie A Italien Herrar: Dom har ju lyckats förstöra en sport totalt. Ett gäng fjantiga fjollor som ligger mer än dom står. Gnäller mer än dom spelar. Gestikulerar mer än dom Kämpar. Noll respekt i mina ögon. Kaká och Zlatan, flytta till England eller Spanien och lyckas, då blir ni riktigt stora i min värld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotboll Serie A Italien Herrar: Dom har ju lyckats förstöra en sport totalt. Ett gäng fjantiga fjollor som ligger mer än dom står. Gnäller mer än dom spelar. Gestikulerar mer än dom Kämpar. Noll respekt i mina ögon. Kaká och Zlatan, flytta till England eller Spanien och lyckas, då blir ni riktigt stora i min värld!

 

Påstår du seriöst att dom filmar mindre i Spanien än i Italien? Det är ju bara toppmatcherna som är sevärda i Spanien, jag kollar hellre på en mitten-match i Championship än i Primera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listan!

 

Gillar starkt:

 

1: Fotbolls VM Herrar

2: Fotbolls EM Herrar

3: Premier League Herrar

4: Champions League, Slutspel Herrar

5: Primera Division Herrar

6: Fotboll Kvalmatcher Landslag Herrar

7: Copa America

 

Bandy ser jag på plats, annars given topp placering!

 

Följer gärna, utan rangordning:

 

Stora golftävlingar Herrar

Stora Tennisfinaler Herrar

Allehanda OS-grenar Herrar/Damer Sommar/Vinter

Fotboll VM Damer (Sverige)

 

Följer, men inte gärna:

 

Ishockey Slutspel ev match 4 och framåt Herrar

Ishockey OS ev Semifinal, final. Herrar

 

Följer ogärna:

 

Innebandy Herrar: Kul att spela, kan även se matcher på tv på senare tid, men hatar det som sport ändå.

 

Fotboll Allsvenskan Herrar: Följer vissa matcher i brist på annat, inget jag gillar. (Ändå ska jag till Söderstadion imorgon och se en Allsvensk match på plats för första gången :-) )

 

Ishockey Elitserien Herrar: Kan det bli mer ointressant? Det långa serieupplägget har dödat mitt intresse totalt, och dom är på god väg att döda slutspels inresset hos mej också... 7 matcher, hallå?

 

Ishockey NHL Herrar: Kul att se enstaka matcher då och då...

 

Fotboll Serie A Italien Herrar: Dom har ju lyckats förstöra en sport totalt. Ett gäng fjantiga fjollor som ligger mer än dom står. Gnäller mer än dom spelar. Gestikulerar mer än dom Kämpar. Noll respekt i mina ögon. Kaká och Zlatan, flytta till England eller Spanien och lyckas, då blir ni riktigt stora i min värld!

 

 

Come on ffs. Orka dra fram den där klyschan.

Titta på serie A under en hel säsong och bilda dig en egen uppfattning istället för att envisas som många andra icke-kunniga fotbollstyckare att trycka ner den italienska fotbollen.

Forza fotbollen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...