Gå till innehåll

Damfotboll vs Herrar. Seriösa tråden!


Black_Jim

Recommended Posts

Är absolut inte hotad, tycker det är kul när det går bra för Sverige, det gör att det kan vara kul att följa en match ibland. Men är just för att Sverige spelar, inte för att matchen är bra.

 

Inget speciellt, men det är ju så irriterande när man sätter sig och ska kolla på fotboll och så hade man lika väl kunnat gått ner och kollat på nån korp-match istället :(.

 

Blir sjukt tiltad av det. :shock:

 

Jo, det är ni. Ni blir inte så här upprörda över andra idrottande damer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo, det är ni. Ni blir inte så här upprörda över andra idrottande damer.

 

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

 

När man kollar på friidrott,tennis, simning, skidor t.ex så ser man ju inte att damerna är så mycket sämre än herrarna.

 

I fotboll syns det ju verkligen.

Plus att jag älskar fotboll och då är det tråkigt när det är en dålig match med noll teknik och noll tempo vilket det oftast är i damfotboll.

 

Jag känner mig verkligen inte hotad eftersom jag är en jävel på fotboll. (varit på landslagsläger.[/skryt])

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföra damfotboll med herrfotboll är ju av princip helt galet. Precis som på samma sätt som att jämföra herrars 10-kamp med damers sju kamp. Egentligen är det ju ett rent underhållningsvärde som styr. Damfotboll har för mig inte högt underhållningsvärde och därför tittar jag inte ens på VM. Däremot kikar jag gärna på andra damutövare. Tennis, beachvolley, friidrott etc.

 

Dock tycker jag hela diskussionen att göra fotbollen till en jämställdhetsfråga är helt horribel. Se bara på hur efterfrågan ser ut på herrfotboll jmf med damfotboll. Att herrspelare tjänar mycket mer pengar är ju inte konstigt när man ser på hur publiksnitten ser ut på ligamatcher, hur publiksnitten ser ut vid landskamper. Liksom, hur många går på Sthlm Stadion och kollar på damfotboll Sverige - Island? Hur många går och kollar på Sverige Island när herrarna spelar EM kval på Råsunda?

Ska vi gissa på 2000 pers på Stadion och 33 000 pers på Råsunda?

 

Allt handlar för mig om utbud och efterfrågan. Efterfrågan (dvs underhållningsvärdet) på herrfotboll är väldigt mycket högre och då är det klart att herrarna får mer medietid, tjänar bättre etc. Att då damerna kräver mer medietid, så som gjordes av Hanna Markström blir bara pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföra damfotboll med herrfotboll är ju av princip helt galet. Precis som på samma sätt som att jämföra herrars 10-kamp med damers sju kamp. Egentligen är det ju ett rent underhållningsvärde som styr. Damfotboll har för mig inte högt underhållningsvärde och därför tittar jag inte ens på VM. Däremot kikar jag gärna på andra damutövare. Tennis, beachvolley, friidrott etc.

 

Dock tycker jag hela diskussionen att göra fotbollen till en jämställdhetsfråga är helt horribel. Se bara på hur efterfrågan ser ut på herrfotboll jmf med damfotboll. Att herrspelare tjänar mycket mer pengar är ju inte konstigt när man ser på hur publiksnitten ser ut på ligamatcher, hur publiksnitten ser ut vid landskamper. Liksom, hur många går på Sthlm Stadion och kollar på damfotboll Sverige - Island? Hur många går och kollar på Sverige Island när herrarna spelar EM kval på Råsunda?

Ska vi gissa på 2000 pers på Stadion och 33 000 pers på Råsunda?

 

Allt handlar för mig om utbud och efterfrågan. Efterfrågan (dvs underhållningsvärdet) på herrfotboll är väldigt mycket högre och då är det klart att herrarna får mer medietid, tjänar bättre etc. Att då damerna kräver mer medietid, så som gjordes av Hanna Markström blir bara pinsamt.

 

 

Det intressanta i debatten är inte huruvida damerna är bättre än killar i fotboll.

Det känns väldigt ointelligent att ens föra den diskussionen som du säger.

Men, att fotbollsspelare som representerar damlandslaget har sådan dålig tekink, så dåligt tillslag och i princip no brainer i sitt passningsspel är det jag stör mig på så enormt.

 

Det här ska vara det bästa vi kan ställa upp med, och vi ska ändå ha världens bästa damliga?

Det blir bara en stor pajas-känsla över hela VM och jag tiltar så mycket på det att jag bara ger upp.

Hela damfotbollen får sig ett stort ifrågasättande.

Efter att ha tränat så pass mycket så borde dom runt om i Sverige som håller på med damfotboll fråga sig om dom är nöjda med hur vissa professionella spelare kan prestera en sådan här urusel fotboll på alla sätt.

 

Edit: Hedvig L som är sveriges målvakt visar idag exakt det jag menar på, en av flertalet overkligt dåliga ingripanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det ju rätt mycket testosteron... vad är det som upprör liksom?!?

 

Sandlådenivå. Det finns inte speciellt många sporter där man på allvar jämför manlig och kvinnlig prestation sä varför skulle man börja med fotboll? Många verkar ta det personligt att kvinnor öht spelar fotboll och att det dessutom direktsänds på TV. Ta det för vad det är. Sverige har ett kvinnligt landslag som står sig hyggligt i konkurrensen och tillika är fotboll en sport för gemene man, därav tv-sändningarna.

 

Kunde inte sagt det bättre själv!

 

Som sagt, såna här diskussioner blir ganska pinsamma när samma personer som dissar damfotboll för att dom är för dåliga samtidigt är diehardfans till allsvenska lag.

 

Utveckla gärna!

 

Lol, det har jag svårt att tro. Att de däremot är överlägsna rent fysiskt och därmed skulle kunna grisspela sönder matchen tror jag på (markera tätt, tackla hårt, snabba kontringar). När UIK har blivit tjuvnypta och blåmärkta i en hel match så kan nog gärdsgårdslaget peta in en eller ett par vinnande bollar... men "utklassa", nä.

 

Detta är helt sant (och har som flera redan påpekat redan skett), men det är samtidigt helt irrelevant! Varför jämföra damer med herrar? Det görs ju ALDRIG i nån annan sport, och varför skulle man? hur tror ni Klüft skulle hävda sig bland män? Eller stoppa in vilket namn i vilken sport ni vill förresten!!!

 

 

Problemet (och samtidigt det underbara) med fotboll (och vissa andra sporter) är att kvaliteten på spelet är så avslöjad och påverkar underhållningsvärdet.

 

Damfotboll håller dålig kvalitet, betraktat från ett fotbollsperspektiv. Herrallsvenskan håller också ofta dålig kvalitet, åtminstone på de punkter som står för underhållningsvärdet.

 

Men att generellt klanka ned på damidrott är så klart fel och korkat. T ex var underhållningsvärdet mycket större inom damtennisen runt mitten av 90-talet, eftersom den innehöll avsevärt mer av bolldueller, tack vare att damerna inte hade den rent fysyiska styrkan i armarna att slå serve-ess 9/10 (typ), vilket är en fruktansvärt tråkig tennis att titta på.

Inom t ex utförsåkning är det också helt irrelevant om vilken herre som helst på touren åker snabbare än Anja. Samma för friidrottgrenarna, simning, etc.

 

"Fotbollsperspektiv" - utveckla gärna! Är det samma för alla alltså? För mig kan en korpmatch ha enormt stort underhållningsvärde, trots den dåliga kvaliteten! Likväl som juniormatcher/ungdomsmatcher trots bristande kvalitet sett ur mitt fotbollsperspektiv.

 

För övrigt tycker jag sporten på tv ska sluta visa ishockey, jag tycker nämligen inte att ishockey är underhållande.

 

Kunde inte hålla med mer! Maken till tråkig sport får man leta efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ni. Ni blir inte så här upprörda över andra idrottande damer.

 

Måste väl säga att jag håller med. Jag tycker bara inte det är speciellt intressant och roligt att se damer utföra sporter (hockey, fotboll, innebandy) där man själv skulle göra det bättre. Ser jag på friidrott vet jag att jag inte har en chans att hoppa 2 meter i höjd eller springa 100 m på 11 sekunder.

 

Sen vill inte damfotbollen att man ska jämföra dom med herrarna. Samtidigt klagar dom i media och hos fotbollsförbundet att dom inte får lika mycket mediautrymme eller stöd. Dom måste inse att det är efterfrågan av deras produkt som styr, så damligan måste hitta en egen, ny, väg att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bli mer uppenbart?

Du är avundsjuk för att du anser att du skulle göra bättre ifrån dig än spelarna på tv. Därför blir det "orättvist" att du inte får åka till Kina.

 

Tänk om jag varit på tv då? Var dock i friidrott då :) Det var mina 10 sekunder det :mrgreen:

 

Men har lagt ner det där seriösa orkar inte träna nu för tiden lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger på Eury här...

Väx upp och sluta lek Grabbarna på Fagerhult!

 

Klart som fan att fotboll med kvinnor inte håller samma klass som då herrar spelar, alla är med på det? OK!

 

Sverige har ett landslag bestående av damer som spelar fotboll, just nu VM. Alla tycker inte att det är roligt att titta på? OK, stäng av din TV!

 

Kajsa Bergqvist är en av världens bästa höjdhoppare bland damerna och ligger oftast kring 2 m på tävling. De bästa herrarna saxar väl f-n den höjden men det har inte att göra med hur bra Kajsa är i förhållande till övriga damer.

Lär er att jämföra mot det som är relevant, d.v.s. damer mot damer, herrar mot herrar och pubertetsynglar mot andra pubertetsynglar.

 

Jag tänker fan kolla på nästa match i VM av ren protest nu. Men när det sänds TV-pucken så stänger jag av (eftersom de är så dåliga i jämförelse mot NHL). Ni som inte kan tänka er att se på damfotboll, ha i åtanke att jag helst inte ser på fotboll alls och skulle kunna tänka mig att ta bort alla allsvenska matcher från TV. Är det okey för att jag inte gillar att se på svensk fotboll eller ska jag bara låta bli att titta på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de inte gör det så måste de ju finnas pengar att tjäna på såna matcher, antagligen för att det är mycket mer underhållande än en match mellan två dam lag, oavsett vilka det är!

 

Engelska matcher mellan herrlag som inte har en suck att vinna ligaguld måste alltså vara underhållande, annars hade inte sporten visat dom. Samtidigt ska sporten sluta sända dammatcher, för dom är inte är underhållande. Sjysst logiskt cirkelresonemang du har där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damerna är ju fysiskt svagare än herrerna , så där kan man ju inte säga att damerna är bättre. Om du ställer upp ett damlag och ett herrlag , mot varann . Så vinenr ju herrerna ( Oftast ) . Men som sagt , damerna är ju högre rankade på uefa listan än vad herrerna är . sen är ju inte damfotboll lika kul och intressant som herrernas . Men stötta ändå damerna ! Go Sweden !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

 

När man kollar på friidrott,tennis, simning, skidor t.ex så ser man ju inte att damerna är så mycket sämre än herrarna.

 

I fotboll syns det ju verkligen.

Plus att jag älskar fotboll och då är det tråkigt när det är en dålig match med noll teknik och noll tempo vilket det oftast är i damfotboll.

 

Jag känner mig verkligen inte hotad eftersom jag är en jävel på fotboll. (varit på landslagsläger.[/skryt])

 

Du menar att du inte ser skillnad på 6 och 5 meter i stavhopp? Eller 7 och 9 meter i längdhopp osv!!! Som sagt, det är enkom damfotbollsspelare som måste ta den här skiten jämt!

Din sista punkt...:oops:

 

Det intressanta i debatten är inte huruvida damerna är bättre än killar i fotboll.

Det känns väldigt ointelligent att ens föra den diskussionen som du säger.

Men, att fotbollsspelare som representerar damlandslaget har sådan dålig tekink, så dåligt tillslag och i princip no brainer i sitt passningsspel är det jag stör mig på så enormt.

 

Det här ska vara det bästa vi kan ställa upp med, och vi ska ändå ha världens bästa damliga?

Det blir bara en stor pajas-känsla över hela VM och jag tiltar så mycket på det att jag bara ger upp.

Hela damfotbollen får sig ett stort ifrågasättande.

Efter att ha tränat så pass mycket så borde dom runt om i Sverige som håller på med damfotboll fråga sig om dom är nöjda med hur vissa professionella spelare kan prestera en sådan här urusel fotboll på alla sätt.

 

Edit: Hedvig L som är sveriges målvakt visar idag exakt det jag menar på, en av flertalet overkligt dåliga ingripanden.

 

Du har inte funderat över att sporten är relativt ny för damer jämfört med herrar? kanske kan ha viss betydelse i hur långt sporten gått? Hur stor andel är heltidsproffs eller ens halvtidsproffs av de damallsvenska spelarna? På vilket sätt är de professionella?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger på Eury här...

Väx upp och sluta lek Grabbarna på Fagerhult!

 

Klart som fan att fotboll med kvinnor inte håller samma klass som då herrar spelar, alla är med på det? OK!

 

Sverige har ett landslag bestående av damer som spelar fotboll, just nu VM. Alla tycker inte att det är roligt att titta på? OK, stäng av din TV!

 

Kajsa Bergqvist är en av världens bästa höjdhoppare bland damerna och ligger oftast kring 2 m på tävling. De bästa herrarna saxar väl f-n den höjden men det har inte att göra med hur bra Kajsa är i förhållande till övriga damer.

Lär er att jämföra mot det som är relevant, d.v.s. damer mot damer, herrar mot herrar och pubertetsynglar mot andra pubertetsynglar.

 

Jag tänker fan kolla på nästa match i VM av ren protest nu. Men när det sänds TV-pucken så stänger jag av (eftersom de är så dåliga i jämförelse mot NHL). Ni som inte kan tänka er att se på damfotboll, ha i åtanke att jag helst inte ser på fotboll alls och skulle kunna tänka mig att ta bort alla allsvenska matcher från TV. Är det okey för att jag inte gillar att se på svensk fotboll eller ska jag bara låta bli att titta på det?

 

 

Jag vet inte, ska jag behöva skriva 10 inlägg i den här tråden innan någon fattar vad alla vi som är tiltade av?

Dom som jämför med killar är ute och cyklar, och det håller jag med dig om.

Men man ska fan kunna kräva lite klass, lite teknik och lite jävla fotbollsspelande när det är VM och vi ska ha ett slagkraftigt lag?

Enda skillnaden mellan herrar/damer är att vi är starkare och har mer aggresivitet/vinnarinstinkt överlag.

Damer har samma förutsättningar till teknik, touch och passningsintelligens.

 

Dom här spelarna har spelat i många år, tränar hur mycket som helst och ändå presterar kalle-anka spel i ett VM.

Då borde hela damfotbolls-Sverige titta över sin verksamhet, för det här är tamig fan pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du inte ser skillnad på 6 och 5 meter i stavhopp? Eller 7 och 9 meter i längdhopp osv!!! Som sagt, det är enkom damfotbollsspelare som måste ta den här skiten jämt!

Din sista punkt...:oops:

 

 

 

Du har inte funderat över att sporten är relativt ny för damer jämfört med herrar? kanske kan ha viss betydelse i hur långt sporten gått? Hur stor andel är heltidsproffs eller ens halvtidsproffs av de damallsvenska spelarna? På vilket sätt är de professionella?

 

Hörru din tomte, vet du ens vad du pratar om. Självklart är sporten ny.

Men de som vart framgångsrika i landslaget under dom här 5 sista åren har spelat med vind i ryggen, upplevt nya tider med mer media-utrymme, bättre träningsmöjligheter och spelarna har börjat gå över som HELTIDSPROFFS.

Skulle gissa, har inte full koll på det här men att majoriteten av dom i landslaget nu är mer eller mindre fulltidsproffs, åtminstone 1:a elvan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejer är patetiskt dåliga på bollsporter, den stora frågan är ju varför.

I rent fysiska sporter som löpning skiljer det ju inte lika mycket.

Killar är ju som alla vet födda med större fysisk kapacitet, eller inte födda men iaf under puberteten.

Men sen när det kommer till klubb/bollteknik så finns det ju ingen logisk anledning?

 

Fler killar börjar öva in tekniken redan i i tidig ålder men borde inte vara där skon klämmer.

 

 

eller nå:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, ska jag behöva skriva 10 inlägg i den här tråden innan någon fattar vad alla vi som är tiltade av?

Dom som jämför med killar är ute och cyklar, och det håller jag med dig om.

Men man ska fan kunna kräva lite klass, lite teknik och lite jävla fotbollsspelande när det är VM och vi ska ha ett slagkraftigt lag?

Enda skillnaden mellan herrar/damer är att vi är starkare och har mer aggresivitet/vinnarinstinkt överlag.

Damer har samma förutsättningar till teknik, touch och passningsintelligens.

 

Dom här spelarna har spelat i många år, tränar hur mycket som helst och ändå presterar kalle-anka spel i ett VM.

Då borde hela damfotbolls-Sverige titta över sin verksamhet, för det här är tamig fan pinsamt.

OK, du jämför inte damer mot herrar. Vem jämför du dem mot då när du säger att de är dåliga? För det är ju världens bästa kvinnliga fotbollsspelare som spelar VM, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du jämför inte damer mot herrar. Vem jämför du dem mot då när du säger att de är dåliga? För det är ju världens bästa kvinnliga fotbollsspelare som spelar VM, eller hur?

 

Du har väl rätt i det du säger, i brist på att jämföra med annat.

Är bara oerhört fascinerad av hur dåliga dom är på att behandla en boll, och där kan man verkligen inte säga att killar har någon direkt fördel, eller vad säger du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, ska jag behöva skriva 10 inlägg i den här tråden innan någon fattar vad alla vi som är tiltade av?

Dom som jämför med killar är ute och cyklar, och det håller jag med dig om.

Men man ska fan kunna kräva lite klass, lite teknik och lite jävla fotbollsspelande när det är VM och vi ska ha ett slagkraftigt lag?

Enda skillnaden mellan herrar/damer är att vi är starkare och har mer aggresivitet/vinnarinstinkt överlag.

Damer har samma förutsättningar till teknik, touch och passningsintelligens.

 

Dom här spelarna har spelat i många år, tränar hur mycket som helst och ändå presterar kalle-anka spel i ett VM.

Då borde hela damfotbolls-Sverige titta över sin verksamhet, för det här är tamig fan pinsamt.

 

Det här är höjdaren i hela tråden för mig :shock: Har aldrig hört nåt så jävla dumt!

 

Hörru din tomte, vet du ens vad du pratar om. Självklart är sporten ny.

Men de som vart framgångsrika i landslaget under dom här 5 sista åren har spelat med vind i ryggen, upplevt nya tider med mer media-utrymme, bättre träningsmöjligheter och spelarna har börjat gå över som HELTIDSPROFFS.

Skulle gissa, har inte full koll på det här men att majoriteten av dom i landslaget nu är mer eller mindre fulltidsproffs, åtminstone 1:a elvan.

 

Det här är ju också helt ogrundat! Fråga Malin Moström t ex varför hon inte spelar längre? Hur många skulle du uppskatta är ens halvtidsproffs i damallsvenskan? Jämför sedan med herrallsvenskan och återkom när du har torrt på fötterna! Och vad har det för betydelse om 6 kvinnor i startelvan i VM är heltidsproffs?!? Bredd någon???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl rätt i det du säger, i brist på att jämföra med annat.

Är bara oerhört fascinerad av hur dåliga dom är på att behandla en boll, och där kan man verkligen inte säga att killar har någon direkt fördel, eller vad säger du?

 

Jag är oerhört fascinerad av hur dåliga grabbarna i Allsvenskan är på att behandla en boll, och där kan man verkligen inte säga att grabbarna i Primera Division har någon direkt fördel, eller vad säger du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är höjdaren i hela tråden för mig :shock: Har aldrig hört nåt så jävla dumt!

 

 

 

Det här är ju också helt ogrundat! Fråga Malin Moström t ex varför hon inte spelar längre? Hur många skulle du uppskatta är ens halvtidsproffs i damallsvenskan? Jämför sedan med herrallsvenskan och återkom när du har torrt på fötterna! Och vad har det för betydelse om 6 kvinnor i startelvan i VM är heltidsproffs?!? Bredd någon???

 

Men haha lilla du, när vi talar om ogrundat.

Är det någon av oss som egentligen har full koll på andelen heltidsproffs i sveriges trupp?

Kom inte och kasta sten i glashus tack..

 

Och till det som du kallar dumt, testosteron, vet du vad det är.

Plus att det är en uråldrig instinkt och fakta att det manliga könet alltid varit mer aggresiv.

Vinnarinstinkt kan diskuteras, men det tillhör väl aggresivitet att vilja ha något väldigt mycket?

Jag har hört det här av en stor idrottsspyskolog själv när jag spelade elit-fotboll så du kan få hans nr om du pmar mig!

 

Edit: Vinnarinstinkt är självklart ett dåligt ordval från min sida.

Håller med dig om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90% i den här tråden verkar ju vara överens om att det inte finns något underhållningsvärde i damfotbollen eller åtminstone endast ett mycket litet. De som säger att de kollar/ ska kolla gör det i någon form av protest och varför eurey gör det vet jag inte. Antingen är det av ett glödande fotbollsengagemang utan dess like, för att han är Sveriges största nationalist eller för att han tycker det här är en jämställdhetsfråga istället för en fråga om efterfrågan.

 

Så hur kommer det sig att damfoboll får så mycket mediatid i förhållande till underhållningen, det är det jag aldrig förstår.

Är det för att tvkanalerna ser det som en chans att förbättra sin egen image och bygga upp en bild av sig själv som ett modernt nytänkande varumärke snarare än att ge kunderna vad de vill se?

Varför, varför, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är oerhört fascinerad av hur dåliga grabbarna i Allsvenskan är på att behandla en boll, och där kan man verkligen inte säga att grabbarna i Primera Division har någon direkt fördel, eller vad säger du?

 

Men snälla någon hjälp mig.

Det jag försökt säga och mitt syfte genom hela tråden är att likaså den svenska fotbollen på herrsidan borde titta igenom vad vi kan bli bättre på och utvecklas om man jämför med dom bättre nationerna.

Damfotbollen i Sverige måste titta på sin verksamhet och fundera över vad vi bli bättre på och hur vi ska uppnå det.

Läs igenom mina inlägg bättre innan du kommer med fler idiot-inlägg.

 

Edit: Alla mina inlägg syftar på översyn över vad som presteras och rätta till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...