Gå till innehåll

Damfotboll vs Herrar. Seriösa tråden!


Black_Jim

Recommended Posts

Enligt mig är det stora intresset för damfotboll en myt. Till exempel har herrbasketligan (06/07) högre publiksiffror än damfotbollsallsvenskan (06). Därmed inte sagt att det inte ligger i allmänhetens intresse att visa damfotbolls-VM. Men skidskytte visade också upp goda tittarsiffror i mästerskap när det var god chans att Sverige vann någonting. Basketligan visar ju upp bättre publiksiffror trots att landslaget är ganska dåligt.

 

Damfotboll har väl visats ganska frekvent i TV senaste 5-6 åren från att ha varit nästan osynligt. Trots det har publiksnittet stått still sedan 2003. Det fördubblades dock mellan 2002 och 2003.

 

Det är inget fel med att visa damidrott men i princip samtliga övriga idrotter tycker jag att damerna håller betydligt bättre klass relativt herrarna än i damfotboll.

 

De flesta manliga motionärer (även i 20-30-års-åldern) skulle vara chanslösa mot de bästa damerna i tennis. På samma sätt är jag övertygad om att Anja Pärson är klart bättre på att åka skidor än de flesta motionärer. Carolina Klüft gör prestationer som få skulle klara av ens med mycket träning. Annika Sörenstam skulle slå de flesta golfmotionärer. Om vi övergår till lagidrotter så håller exempelvis damvolleybollspelare en nivå som skulle utklassa de flesta korplag. De flesta damfotbollsspelare håller å andra sidan en kvalitetsnivå som de flesta inte helt utan bollsinne och koordinationsförmåga skulle nå med ett par månaders träning.

 

Förespråkarna för damfotboll i TV drar också alltid upp att Sverige är bättre på damsidan än herrsidan. Jag tycker de senaste åren har visat att Sverige mer eller mindre är sämst av de länder som tagit damfotboll seriöst i mer än ett decennium. På samma sätt kan man ju hävda att Sverige är mycket bättre i bandy än i herrfotboll.

 

För att avsluta kan jag säga att jag även chockas över den usla teknik som visas upp i herrallsvenskan i fotboll också med tanke på att det är spelare som varit heltidsproffs i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilka sporter anser ni att kvinnor kan få utöva i TV (som inte gör att ni fullständigt döööööör av uttråkning)? Varför hetsar ni inte om andra sporter som ni tycker är tråkiga och inte ger någonting att se på?

 

Det är inte damfotbollens uppgift att leverera underhållning till just er, lika lite som det är damfotbollens uppgift att springa runt i bikini för att åtminstone ge HerrDaniel ytterligare runkmaterial framför sin TV.

 

Det är för övrigt anmärkningsvärt att män inte har förenats kring denna diskriminering de uppger sig vara utsatta för då kvinnor får betalt för att spela fotboll. Var är mansgrupperna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sporter anser ni att kvinnor kan få utöva i TV (som inte gör att ni fullständigt döööööör av uttråkning)? Varför hetsar ni inte om andra sporter som ni tycker är tråkiga och inte ger någonting att se på?

 

Om vi ska vara lite seriösa nu så tycker jag att det skulle vara roligare att se damernas curling vm istället för damernas fotbolls-vm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta damfotbollsspelare håller å andra sidan en kvalitetsnivå som de flesta inte helt utan bollsinne och koordinationsförmåga skulle nå med ett par månaders träning.

 

Inte helt sant, den sanning som finns grundas väl på att så väldigt många killar har någongång spelat fotboll....

 

Om alla som nångång spelat fotboll istället hade utövat höjdhopp hade nog t ex Kajsas resultat i höjd i VM fått mer kritik från folket än nu...

 

På samma sätt kan man ju hävda att Sverige är mycket bättre i bandy än i herrfotboll.

 

Är dom inte det?

 

För att avsluta kan jag säga att jag även chockas över den usla teknik som visas upp i herrallsvenskan i fotboll också med tanke på att det är spelare som varit heltidsproffs i många år.

 

Där får du 1 poäng...

 

Jag får också 1 poäng för att jag lyckades multicitera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna skillnaden.

 

 

 

Nej, det är skrämmande vilken grobiannivå många män håller, det är rejält störande.

Hur kan det INTE vara stora delar avundsjuka?

 

Fotboll är en lagsport vilket friidrott inte är om du inte visste de.

 

Var just att du skrev de till en duktig fotbollsspelare, annars har jag ingen koll på just den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att det här ens diskuteras. Är ju så uppenbart att damfotboll är en pina att genomlida. (Gäller för övrigt även damishockey.)

 

Grejen är att när friidrottsdamerna hoppar lite kortare eller lägre än herrarna så drar det inte ner den "estetiska" behållningen lika mycket. Carro och Kajsa har bra teknik, men saknar den spänst och styrka som de bästa herrarna har. Både spänningen och underhållningen ligger på ungefär samma nivå.

 

I fotboll blir det ju däremot så att de vackraste och mest underhållande inslagen i matcherna nästan aldrig förekommer i damfotboll. Tekniken är så mycket sämre bland damnera att det inte blir kul alls att titta på. Många landslagsdamer verkar ju knappt ha tränat på bollmottagning, trixiga dribblingar etc.

 

Detta har inget att göra med att man är avundsjuk eller hatar kvinnor. Och jag skulle gärna byta åsikt om damlandslaget skulle börja visa upp en teknik som inte känns helt bortkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att det här ens diskuteras. Är ju så uppenbart att damfotboll är en pina att genomlida. (Gäller för övrigt även damishockey.)

 

Grejen är att när friidrottsdamerna hoppar lite kortare eller lägre än herrarna så drar det inte ner den "estetiska" behållningen lika mycket. Carro och Kajsa har bra teknik, men saknar den spänst och styrka som de bästa herrarna har. Både spänningen och underhållningen ligger på ungefär samma nivå.

 

I fotboll blir det ju däremot så att de vackraste och mest underhållande inslagen i matcherna nästan aldrig förekommer i damfotboll. Tekniken är så mycket sämre bland damnera att det inte blir kul alls att titta på. Många landslagsdamer verkar ju knappt ha tränat på bollmottagning, trixiga dribblingar etc.

 

Detta har inget att göra med att man är avundsjuk eller hatar kvinnor. Och jag skulle gärna byta åsikt om damlandslaget skulle börja visa upp en teknik som inte känns helt bortkommen.

 

Mycket bra sammanfattat.

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett medelmåttigt herrjuniorlag slår damlandslaget med nånstans runt 10 till 15-0.

 

Minns när elfsborgs pojklag fick möta Öxabäcks damlag som på den tiden var dominant i sverige, det var en jippomatch som varade in 15 min och elfsborg vann med 6-0.

 

Att folk retar sig tror jag beror på att de flesta män skulle klara av att göra samma sak med bättre resultat. I få andra sporter är det så.

 

Som nån sagt gäller det att se det som en helt separat sport för jämför man med fotboll blir man bara förbannad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelska matcher mellan herrlag som inte har en suck att vinna ligaguld måste alltså vara underhållande, annars hade inte sporten visat dom. Samtidigt ska sporten sluta sända dammatcher, för dom är inte är underhållande. Sjysst logiskt cirkelresonemang du har där.

 

Det finns en marknad för såna matcher ja, därför visas de på t ex tipslördag. Vad tror du drar mest tittare? En mitten match i premier leauge lr en topp matmatch i damallsvenskan?

 

Svennis tränar en engelsk klubb. Hans värvningar får nästan mer utrymme i media än hela damallsvenskan totalt..

 

Sa inte att sporten ska sluta sända matcherna om de tycker att det finns en marknad och pengar att tjäna, men jag är tveksam till att det finns de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är oerhört fascinerad av hur dåliga grabbarna i Allsvenskan är på att behandla en boll, och där kan man verkligen inte säga att grabbarna i Primera Division har någon direkt fördel, eller vad säger du?

 

$$?

Tror du alla spelare i Primera Division är uppväxta i klubben lr kan det vara så att en stor del har köpts från andra klubbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kul var det egentligen att se herr-VM i Tyskland förra året? Grisfotboll, jag orkade inte se hela matcher. Herr-VM var riktigt bra 1994, då fotbollen var ganska offensiv.

 

Matchen i dam-VM mellan Nordkorea och USA i år slår det mesta av den fotboll jag har sett de senaste åren.

För att förklara min inställning till damfotboll så är det ungefär som att en IT tekniker med stjärnbetyg från toppskolan sitter och ser farmor som fått en ny dator och försöker fatta konceptet "drag & drop".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kul var det egentligen att se herr-VM i Tyskland förra året? Grisfotboll, jag orkade inte se hela matcher. Herr-VM var riktigt bra 1994, då fotbollen var ganska offensiv.

 

Matchen i dam-VM mellan Nordkorea och USA i år slår det mesta av den fotboll jag har sett de senaste åren.

Ja spelet i VM i fjol var under all kritik, MEN det förhindrar inte att efterfrågan hos publiken ändå var oändligt mycket högre då. Hur mycket tittare globalt drog en snittmatch på TV för herrarna jämfört med damerna nu? Jag kan inte siffrorna. Hur många människor samlas på pubar runt omkring i Sverige för att titta på Herr, jmf med Dam VM?

 

Sen är det ju pengarna/intresse som styr, hur mycket kostar en reklamplats på finalarenan på herr VM jämfört med på dam VM?

Så det går liksom inte att jämföra damfotboll med den största sport som finns, herrfotboll.

 

Om jag könsneutralt ska ranka underhållningsvärde/intresse för män/kvinnor i sportevenemang jag skulle prioritera att se på TV så skulle det se ut något som följer:

 

Män - Fotbolls VM

Män - Fotbolls EM

Män - OS Hockey

Män - Golf Ryder Cup/Major

Män - Ligafotboll utl ligor/Champions League

Män/Kvinnor - Utförsåkning OS

Män/Kvinnor - Friidrott OS

Män/Kvinnor - Random OS sporter (typ skidor,simning etc. med svenska deltagare)

Män - Tennis Grand Slam

Män - Hockey VM

Kvinnor - Solheim Cup/Major

Kvinnor - Tennis Grand Slam

Män - Hockey

Män - F1

Män - random lagsport (bandy VM, handbolls VM, bordtennis VM)

Kvinnor - Fotbolls VM

.

.

.

Män/Kvinnor - Dressyr

Kvinnor - Hockey

 

 

wow, den listan var ju kul att göra! :)

Hur ser Er ranking ut? vore intressant att se.

 

Sen är ju givetvis kvinnor de mest fantastiska, underbara och... ologiska varelser som finns, men det är en helt annan sak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att det här ens diskuteras. Är ju så uppenbart att damfotboll är en pina att genomlida. (Gäller för övrigt även damishockey.)

 

Grejen är att när friidrottsdamerna hoppar lite kortare eller lägre än herrarna så drar det inte ner den "estetiska" behållningen lika mycket. Carro och Kajsa har bra teknik, men saknar den spänst och styrka som de bästa herrarna har. Både spänningen och underhållningen ligger på ungefär samma nivå.

 

I fotboll blir det ju däremot så att de vackraste och mest underhållande inslagen i matcherna nästan aldrig förekommer i damfotboll. Tekniken är så mycket sämre bland damnera att det inte blir kul alls att titta på. Många landslagsdamer verkar ju knappt ha tränat på bollmottagning, trixiga dribblingar etc.

 

Detta har inget att göra med att man är avundsjuk eller hatar kvinnor. Och jag skulle gärna byta åsikt om damlandslaget skulle börja visa upp en teknik som inte känns helt bortkommen.

 

Det som alla velat säga men som ingen har lyckats uttrycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en marknad för såna matcher ja, därför visas de på t ex tipslördag. Vad tror du drar mest tittare? En mitten match i premier leauge lr en topp matmatch i damallsvenskan?

 

Först säger du att tv ska sluta visa dammatcher för dom är tråkiga. Sen ger du som bevis för att mittenmatcher i premier league är roliga just det faktum att dom visas i tv.

 

Sa inte att sporten ska sluta sända matcherna om de tycker att det finns en marknad och pengar att tjäna, men jag är tveksam till att det finns de!

 

Ja, det måste vara synd för dom kommersiella kanaler som visar damfotboll att dom inte har dig som rådgivare. Tänk om dom bara fick veta att dom förlorar pengar på det hela, då skulle dom nog sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nya är ju att det INTE får kallas för Fotbolls VM för Damer, i media, utan det ska enbart vara Fotbolls VM.

Detta är inget skämt utan bestämt från kanalerna: svt, 4:an och 5:an.

 

Men saken ÄR den att om något resultat från en landslagsmatch skulle nämnas på TV så vill jag veta om det är herrarnas eller damernas... jag skiter alvarligt talat om hur det går för damerna likväl som hur det går för U21 ...nu hoppas jag bara att dom nämner att det är herrarnas resultat så man vet vad man ska lyssna på !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror han har både rätt och fel. Han har rätt i att det skiljer mindre än man tror på individuella händelser. Däremot har han fel när han tror att det inte går att märka. Lyckas en enskild passning 80% av gångerna kommer man till exempel att lyckas med fem passningar i rad ~33%. Motsvarande siffra blir dock bara ~17% om man har 70% att lyckas med en enskild passning. Det kommer alltså att bli hälften så många serier av fem lyckade passningar i dammatch som i en herrmatch, något som borde vara märkbart även för någon som inte är expert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nya är ju att det INTE får kallas för Fotbolls VM för Damer, i media, utan det ska enbart vara Fotbolls VM.

Detta är inget skämt utan bestämt från kanalerna: svt, 4:an och 5:an.

 

Men saken ÄR den att om något resultat från en landslagsmatch skulle nämnas på TV så vill jag veta om det är herrarnas eller damernas... jag skiter alvarligt talat om hur det går för damerna likväl som hur det går för U21 ...nu hoppas jag bara att dom nämner att det är herrarnas resultat så man vet vad man ska lyssna på !

 

Det måste verkligen vara jobbigt för en så sportbiten kille som dig att hålla reda på. Speciellt när dam- och herrvm går olika år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag ser fotboll, sport så är jag inte intresserad av den relativa förmågan utan den absoluta förmågan. därför spelar det ingen roll om damallsvenskan håller en relativt högre klass är herrditon...för dom suger ändå kuk.

Behövde det verkligen fyllas sju sidor innan någon skrev detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag ser fotboll, sport så är jag inte intresserad av den relativa förmågan utan den absoluta förmågan. därför spelar det ingen roll om damallsvenskan håller en relativt högre klass är herrditon...för dom suger ändå kuk.

 

Okej, men du inser väl att du tillhör en väldigt liten minoritet bland folk som är fotbollsintresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej, dom klarar sig utan dina jävla ögon.

 

Jag talar nog inte bara för mig själv här. Det gäller säkert många andra också. Det skulle innebära mer folk på matcherna, dvs mer intäkter till klubbarna. Mer pengar gör att dom har råd att ha fler proffesionella fotbollsdamer vilket gör att dom kan koncentrera sig mer på fotbollen och i längden ger detta en högre spelkvalité. Alla nöjda och glada! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först säger du att tv ska sluta visa dammatcher för dom är tråkiga. Sen ger du som bevis för att mittenmatcher i premier league är roliga just det faktum att dom visas i tv.

 

 

 

Ja, det måste vara synd för dom kommersiella kanaler som visar damfotboll att dom inte har dig som rådgivare. Tänk om dom bara fick veta att dom förlorar pengar på det hela, då skulle dom nog sluta.

 

Ja för det sänds oerhört mycke damfotboll på tvn förutom just VM, borde finnas en anledning till det?

Mena inte att de va roliga, utan att de drar mer intresse till sig och folk ser hellre ngt sånt, borde finnas en anledning till det?

 

Anledningen? Den hittar du i sista meningen i Jacobmals inlägg en bit upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...