Gå till innehåll

11$ - marginell syn med A5s?


Recommended Posts

Men påståendet

 

"ICM tar inte hänsyn till hur stora blindsen är"

 

stämmer inte alls, när det gäller beslutet i den här enskilda handen. .

Och när kommer man att fatta ett beslut som bara gäller den enskilda handen i turneringspoker?

Möjligen om man vet att det blir polisrazzia om en minut och pengarna kommer att fördelas enligt ICM . :-)

 

Fast jag borde uttryckt mig "ICM tar inte hänsyn till framtiden" istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bara för skojs skull antar att fold och syn är likvärdiga rent ICM mässigt.

Vilka övriga faktorer är det som påverkar?

-Jag anser att vår stack i händelse av en vinst är mer värd om vi tar den från en av shortstackarna vilket vi gör genom att syna.

-Avsaknad av FE gör antagligen om jag förstått det rätt att värdet av vår stack vid en fold egentligen är lägre än vad ICM räknar med?

Båda talar ju för syn. Finns dett ytterligare faktorer?

En faktor som borde tala för fold är om vi är bättre än motståndarna. I så fall borde $ värdet av stacken(efter fold) vara högre än vad ICM tilldelar den.

Finns det ytterligare faktorer? Eller stämmer inte mina antaganden anser ni?

Edit: Metagamet också att man får en smalare HD mot sig senare förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när kommer man att fatta ett beslut som bara gäller den enskilda handen i turneringspoker?

 

Som sagt - det finns olika syn på den saken här i forumet. Personligen tycker jag också att framtiden har betydelse vid beslutsfattandet i turneringspoker, men vi får väl hoppas att t.ex. Eurythmech kommer in i tråden och dissar oss så vi får andra sidans argument framlagda av en som tror på dem. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En faktor som borde tala för fold är om vi är bättre än motståndarna. I så fall borde $ värdet av stacken(efter fold) vara högre än vad ICM tilldelar den.

Denna kanske inte stämmer kommer jag på nu. Snarare kanske den till och med talar för en syn. Den stack vi får om vi vinner om vi går all in nu är ju även den mer värd än ICM anger. Ännu mer tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid synen, det ska till en ganska klar dipp i ICM-värde för att jag viker här.

 

När jag kör i ICM så får jag dock syn mot denna hd:

 

22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs

 

10.2% för syn och 9.9% för vik.

 

Vet inte riktigt vad DocLame och jag gjort annorlunda.

 

Mot den range han angav får jag 12.6% för syn, och det känns rent ut sagt skrattretande att vi ska kunna vika ett A med så här mycket inne.

 

Ser nu att vi har 12.6% equity innan vi lagt blinden, kanske var det det DocLame blandade ihop det hela med?

 

Det här är den snålaste hd jag hittar syn mot:

 

33+,A4o+,A2s+,KJo+,KTs+

 

Tar vi bort KJo är det vik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ICM ser det ganska marginellt ut. Om fi ställer med alla par, alla A, alla K och alla kombinationer av två kort över 8 så är vi indifferenta mellan syn och fold. Tror vi att fi ställer lösare än så så är det alltså syn. Annars fold.

Jag tror att du har räknat galet på nåt vis. På den range du nämner (22+, A2s+, K2s+, Q2s+, J8s+, T8s+, 98s, A2o+, K2o+, Q8o+, J8o+, T8o+, 98o ~= 50%) får jag samma siffror som Eurythmech och +2.7% för syn.

 

Det finns inte att lägga i det här läget. Jag får det till att han måste ha en så tajt ställrange som 17% för att det ska bli +-0. När man ökar den siffran lite försiktigt blir det snabbt riktigt lönsamt att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har räknat galet på nåt vis. På den range du nämner (22+, A2s+, K2s+, Q2s+, J8s+, T8s+, 98s, A2o+, K2o+, Q8o+, J8o+, T8o+, 98o ~= 50%) får jag samma siffror som Eurythmech och +2.7% för syn.

 

Det finns inte att lägga i det här läget. Jag får det till att han måste ha en så tajt ställrange som 17% för att det ska bli +-0. När man ökar den siffran lite försiktigt blir det snabbt riktigt lönsamt att syna.

 

Q2s+ nämnde jag inte.

 

Men Eury fiskade upp felet. Jag glömde mörkarna när jag räknade på det. Lärdom: Räkna aldrig ICM manuellt för att "spara tid". :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade [22+, A2s+, K2s+, Q8s+, J8s+, T8s+, 98s, A2o+, K2o+, Q8o+, J8o+, T8o+, 98o] när jag räknade på det, fipplade väl till det sen när jag räknade procent.

 

Ja. Mörkarna och de 750 markerna i overlay är jätteviktiga. Och det belyser väl hur grundläggande det är att betrakta såna här lägen som ett potoddsproblem långt innan man börjar tänka på ICM, förlorad framtida FE och sånt. 1.75 mot 1 på en all-in och ett ess i handen talar ensamt jättestarkt för syn. Det ska till en bubbelsituation med en kortstack utanför handen för att lägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...