Gå till innehåll

11$ - marginell syn med A5s?


Recommended Posts

played at "Chengdu" for USD TC from 1969-12-31 18:59:59 until 1969-12-31 18:59:59

 

Seat 2: HERO ($1,320 in chips)

Seat 3: badbeat75 ($8,105 in chips)

Seat 5: Stuttjukk87 ($1,350 in chips)

Seat 7: Daredevil__ ($1,550 in chips)

Seat 10: Bhaaru ($2,675 in chips)

 

ANTES/BLINDS

Bhaaru posts blind ($150), HERO posts blind ($300).

 

PRE-FLOP

badbeat75 folds, Stuttjukk87 bets $1,350 and is all-in, Daredevil__ folds, Bhaaru folds, HERO calls $1,020 and is all-in.

 

HERO shows [ 5 of Spades,Ace of Spades ]

 

Ja vad säger experterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

from 1969-12-31 18:59:59 until 1969-12-31 18:59:59

 

Smågammal hand? På den tiden tror jag folk var för tighta för syn. ;)

 

Normalspelaren på min nivå tror jag är precis på gränsen på hur tight HD han skall vara för att det skall vara näst intill dött lopp mellan syn och fold. Mtp att man antagligen har ett tufft läge att stjäla så får det bli syn.

 

Mot duktigare spelare och lösa tomtar blir synen klar även frånsett att man har knepig stealsits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ICM ser det ganska marginellt ut. Om fi ställer med alla par, alla A, alla K och alla kombinationer av två kort över 8 så är vi indifferenta mellan syn och fold. Tror vi att fi ställer lösare än så så är det alltså syn. Annars fold.

 

Tack.

Tror att man kan säga fold här pga ickelinjäritet i vinstchans som funktion av HD gör att worstcase jmf med best case blir skevt.

Det blir väl så att när fis HD förbättras så sjunker vinstchansen mer än vad den stiger när fis HD försämras?

Så grovt sett så är en syn ett ganska litet rätt(om fi ställer i stort sett allt) eller ett ganska stort fel(om han har Ax+)?

Edit: Det har ju lite med frekvenser att göra också som kanske inverkar här lite också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer Fi riktigt tight (alla par och alla A) så har vi bara 40,7%. Ställer fi riktigt löst (ATC) så har vi 59,9%.

 

Break-even på runt 52% ligger ju närmare 59,9% än 40,7%, så avståndet till "worst case" är ju som sagt större än till "best case" (antar att det är det du menar med icke-linearitet).

 

Men jag tror inte att det har något med beslutet i sig att göra - det är väl bara en funktion av den HD vi sätter fi på i den aktuella handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ICM ser det ganska marginellt ut. Om fi ställer med alla par, alla A, alla K och alla kombinationer av två kort över 8 så är vi indifferenta mellan syn och fold. Tror vi att fi ställer lösare än så så är det alltså syn. Annars fold.

 

Tack. Mkt bra inlägg, känns som en normal HD, frågan kvarstår dock om vi har någon FE kvar efter fold, när vi dessutom sitter i SB mot storstackens BB nästa hand. Han kommer syna ner med allt. Foldar vi även den kommer vi ha 850 chips med BB 300.. inte särskilt stabilt.

 

Om vi bortser från att handen ska behandlas i ett vakuum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men jag tror inte att det har något med beslutet i sig att göra - det är väl bara en funktion av den HD vi sätter fi på i den aktuella handen.

Bra inlägg.

Men vi har ju svårt att sätta fi på en HD. Vet vi HD så så spelar det självklart ingen roll. Ju mer osäkra vi blir om den destå mer bör man nog ta hänsyn till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICM tar inte hänsyn till hur stora blindsen är. Om vi foldar i detta läge kommer vi, som dekutree var inne på, troligen få en ännu sämre situation om några händer. Detta ignorerar ICM.

 

Jag synar.

Sämre? Nästa hand blir som sämst en i snitt 50%are(om vi ställer blint). Synar vi nu kanske det inte är mer än 40%.

Sedan så är det väl säkert så att vi hellre vill ha shortstackarnas pengar om vi nu vinner våra coinflipp vilket kanske är ett argument att syna denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också synat i faktiskt spel, och jag är den förste att konstatera att ICM bara är en modell som baseras på antaganden vars validitet måste övervägas.

 

Men påståendet

 

ICM tar inte hänsyn till hur stora blindsen är.

 

stämmer inte alls, när det gäller beslutet i den här enskilda handen. Anta att BB hade varit lika med vår stack. Då får vi samma ICM-equity genom att folda som genom att syna och förlora. Med andra ord har vi bara uppsida på en syn, och ska syna med ATC även om 21 spelare är all in före oss.

 

Däremot har det betydelse för framtida händer (framför allt när det gäller bristen på FE som vi drar på oss där genom att folda nu, precis som dekutree påpekar, och det är kanske det du menar) och den allmänna frågan om hur mycket man ska väga in framtida händer när man står inför beslut i aktuell hand är ju alltid intressant. Där finns det minst sagt olika åsikter både här på forumet och annorstädes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...