Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

tja sveriges samlade expertläkarkår!

 

misstänker att jag har smittats av vinterkräksjukan. en jag gör kandidatarbete med spydde hela torsdagen och återvände till skolan på fredagen och vi satt givetvis jämte varandra och arbetade på samma dator i flera timmar. idag lördag vid 6tiden vaknade jag väldigt illamående och det blev bara värre så förberedde mig på att spy och orolig mage. satt vid badkaret och frossade men lyckades lugna ner mig. så gick och fortsatte vila. 3h senare återkom symptomen men lugnade sig igen.

 

hade nog kunnat spy om jag inte ansträngt mig för att inte spy.

 

låter detta som vinterkräksjukan? borde jag spy upp skiten eller är det bättre att vänta så länge som möjligt?

 

(kötid 30min på 1177)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja sveriges samlade expertläkarkår!

 

misstänker att jag har smittats av vinterkräksjukan. en jag gör kandidatarbete med spydde hela torsdagen och återvände till skolan på fredagen och vi satt givetvis jämte varandra och arbetade på samma dator i flera timmar. idag lördag vid 6tiden vaknade jag väldigt illamående och det blev bara värre så förberedde mig på att spy och orolig mage. satt vid badkaret och frossade men lyckades lugna ner mig. så gick och fortsatte vila. 3h senare återkom symptomen men lugnade sig igen.

 

hade nog kunnat spy om jag inte ansträngt mig för att inte spy.

 

låter detta som vinterkräksjukan? borde jag spy upp skiten eller är det bättre att vänta så länge som möjligt?

 

(kötid 30min på 1177)

 

Har inget experttips att ge, men av egen erfarenhet känns det som att spy mest hjälper för stunden(man mår bättre nån timme). Vila o dricka är modellen. Hitta nån upptrappning på ätandet när du väl kommer dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

 

Rid ut stormen och försök dricka en del. Är nog inte så mycket mer att göra. Låter ändå inte som att du åkt på den värsta formen (i så fall är du mer he-man än jag trodde).

 

Har inget experttips att ge, men av egen erfarenhet känns det som att spy mest hjälper för stunden(man mår bättre nån timme). Vila o dricka är modellen. Hitta nån upptrappning på ätandet när du väl kommer dit.

 

ok, ty. känns lika bra att inte spy, när man ändå lagt massa energi på att behandla maten.

 

tror min mage blivit bättre sedan jag gick batshit med paleo, nog inte spytt en enda gång trots afrikaresa, thailandsresa, rå kyckling, rå fisk, rått fläsk etc. som sisson säger:

582554_10151431239742238_537974377_n.jpg

 

 

LOL:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

schysst polare. Hatar folk som inte kan stanna hemma under perioden de smittar, ett jävla dilemma på dagis är ju att om inte ALLA föräldrar respekterar smittotiden så blir alla ungjävlar hela tiden smittade och sjuka.

 

Således så räcker det med _1_ förälder som resonerar "jag har inte tid att vara hemma med ett sjukt barn, hen har ju mått bra i en halv dag nu" så blir alla föräldrar tvungna vara hemma med ett sjukt barn, och i slutändan så blir det mer sjukdagar då de smittar varandra i en evig loop runt, runt, runt än att de faktiskt hade varit hemma med sitt äckel från första början då magsjuka är något man kan få om och om igen till skillnad från andra sjukdomar som man bygger upp en viss resistans mot efter första insjukningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blivit inspirerad av tokboken och tänkte prova att ge primal/paleo-livsstilen en månads chans. Kommer vara helt fri att disponera min tid samt ha min bror att träna med. Skulle vilja ha lite tips kring vad som är viktigast att fokusera på (mat, sömn, träning, solljus, etc). Kommer inte klara att leva efter kraven till 100%, men ska försöka hamna så nära som möjligt.

 

Kommer att läsa Sissons blueprint + connection så att man får lite uppfattning kring vad det handlar om.

 

Hur pass mycket bättre kan man tänkas må efter en månad om man klarar leva 90% efter målen?

 

 

Drog precis iväg en beställning på lite böcker:

 

boklista.png

 

Någon speciell bok man ska sätta tänderna i när primalläsningen är klar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha lite tips kring vad som är viktigast att fokusera på (mat, sömn, träning, solljus, etc). Kommer inte klara att leva efter kraven till 100%, men ska försöka hamna så nära som möjligt.

sisson säger 80% är rimligt, men fuska inte för sakens skull, gör det om det passar eller du faktiskt vill ha lite av din last i livet. men kan ju vara kul att iaf ta någar dagar 100% och se hur det känns i början.

 

PBposter_web.jpg

allt är viktigt, men kost(mycket kött och grönsaker, mindre fruktos, gluten och processad mat) och träning(en hel del lågintensivt och lite högintensivt och inte överdrivet mycket däremellan) är väl viktigast.

 

men kan man göra om promenaden i parken till lite lugn orientering i skogen så är det ju mer play.

 

sedan beror det ju på vad du tycker är viktigt. är det muskler, fett, hälsa, energi, funktionell styrka eller bara livsstil kan man ju anpassa det lite därefter på känn.

 

finlir med fasta, avjoneriserad luft, squattoa, rått kött, inga plastflaskor, inget schampo, jordiga fingrar, kallt sovrum etc gör antagligen mycket mindre skillnad än kost+träning men det skadar ju inte...

 

Hur pass mycket bättre kan man tänkas må efter en månad om man klarar leva 90% efter målen?

det ska bli spännande att höra, har fått PM av andra som startar typ nu, hoppas folk vågar återkomma med trip-rapporter om hur det gick. har ju rätt bra reviews änsålänge här på forumet...

 

Drog precis iväg en beställning på lite böcker:

 

boklista.png

 

Någon speciell bok man ska sätta tänderna i när primalläsningen är klar?

:mrgreen:

 

inte läst så många av de mer exotiska böckerna där så kan inte uttala mig. mest sugen på Popper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sisson säger 80% är rimligt, men fuska inte för sakens skull, gör det om det passar eller du faktiskt vill ha lite av din last i livet. men kan ju vara kul att iaf ta någar dagar 100% och se hur det känns i början.

 

allt är viktigt, men kost(mycket kött och grönsaker, mindre fruktos, gluten och processad mat) och träning(en hel del lågintensivt och lite högintensivt och inte överdrivet mycket däremellan) är väl viktigast.

 

men kan man göra om promenaden i parken till lite lugn orientering i skogen så är det ju mer play.

 

sedan beror det ju på vad du tycker är viktigt. är det muskler, fett, hälsa, energi, funktionell styrka eller bara livsstil kan man ju anpassa det lite därefter på känn.

 

finlir med fasta, avjoneriserad luft, squattoa, rått kött, inga plastflaskor, inget schampo, jordiga fingrar, kallt sovrum etc gör antagligen mycket mindre skillnad än kost+träning men det skadar ju inte...

 

 

det ska bli spännande att höra, har fått PM av andra som startar typ nu, hoppas folk vågar återkomma med trip-rapporter om hur det gick. har ju rätt bra reviews änsålänge här på forumet...

 

 

:mrgreen:

 

inte läst så många av de mer exotiska böckerna där så kan inte uttala mig. mest sugen på Popper.

 

Känns bra att ha testat det lite extremare och sen gå ner till >80% när vardagen ställer högre krav.

 

Ska försöka laga så mycket mat som möjligt så lite som möjligt. Ska ta en relativt lång promenad om dagen + träna lite med fria vikter och kanske något löppass i olika tempo. Kommer hålla alkoholen till ett minimum och sätta en vettig limit på kaffekonsumtion (mitt enda beroende).

 

Målet är att må bra. Ligger på ett ganska lågt BMI och skulle helst lägga på något kilo, även om jag mest ser det som en sidoeffekt. Tar gärna mot fler tips om hur man kan specialanpassa mot dessa mål/förutsättningarna.

 

Gällande finliret känns det svårt att göra sig av med användandet av plastflaskor (köper mjölk på plastdunk) och känns kallt att få fingrarna jordiga i januari. Inte jättesugen på att beställa hem luftjoniserare eller squattoa under testperioden. Blir man riktigt taggad på livsstilen så kanske det kan införskaffas. Sover bäst med ett öppet fönster och har ju massa häftiga böcker att läsa innan läggdags nu :) Är också sugen på att läsa Popper, men hinner säkert ändra mig ett par gånger innan jag har fått böckerna.

 

Angående fastan. Är det att rekommendera fasta om man vill gå upp i vikt? Har väldigt lätt för att gå utan mat under perioder så är inte rädd för att prova, bara det inte är kontraproduktivt.

 

Återkommer gärna med updates om hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående fastan. Är det att rekommendera fasta om man vill gå upp i vikt? Har väldigt lätt för att gå utan mat under perioder så är inte rädd för att prova, bara det inte är kontraproduktivt.

 

Är ju inte direkt omöjligt att gå upp i vikt även om man fastar. Det blir dock svårare än om du inte gjorde det iom att primalmat är ganska mättande. Så jag rekommenderar dig att sprida ut det på tre måltider även fast du bara äter under, säg, åtta timmar per dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har övergett apple och dedikerar kvällen till att lära mig min note II.

 

Tips på appar & funktioner någon?

De flesta killer-apparna är desamma, men skulle rekommendera att installera AVG, som förutom antivirus har anti-theft på samma sätt som ifån har, dvs du kan se vad den är och låsa den om den blir stulen. Bästa webläsaren för Android tycker jag är Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående fastan. Är det att rekommendera fasta om man vill gå upp i vikt? Har väldigt lätt för att gå utan mat under perioder så är inte rädd för att prova, bara det inte är kontraproduktivt.

 

är nog klokt att fasta oregelbundet.

 

http://www.leangains.com/search/label/Client%20results

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110403090259.htm

This recent study also confirmed earlier findings about the effects of fasting on human growth hormone (HGH), a metabolic protein. HGH works to protect lean muscle and metabolic balance, a response triggered and accelerated by fasting. During the 24-hour fasting periods, HGH increased an average of 1,300 percent in women, and nearly 2,000 percent in men.

 

vill du gå upp i vikt så lägg lite mer fokus på att lyfta tungt, t ex när du tar dina promenader kan du gå i brant terräng, dra med armarna, stanna vid lekplats och göra några pullups etc. och så hårda intervaller...

 

men imo styrka etc kommer ändå om man mår bra och är aktiv. har lagt ner styrketräningen och pga skada klättrar jag inte, ändå är jag rekordstark :)

 

känner mig lite vek också när jag jämför mig med movnatfolket generellt:

AAQv2Gc.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en lagom tid att fasta? 24h?

 

Vad sägs om idén att slå två tärningar där varje prick motsvarar en dags förskjutsning till nästa fasta? Blir det ett lagom intervall mellan fasteperioderna?

 

Mina optimala dagar (inga föreläsningar) brukar se ut såhär:

 

08.00 vaknar och häller i mig aminosyror

12.00 gym

14.00 lunch

18.00 middag

20.00 häller i mig en shaker med: 500g kvarg, 1-2dl whey, frysta bär, vatten/lite mjölk

 

*Runt 18h fasta/dag

*är aldrig hungrig mellan målen

*Käkar LCHF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en lagom tid att fasta? 24h?

 

Vad sägs om idén att slå två tärningar där varje prick motsvarar en dags förskjutsning till nästa fasta? Blir det ett lagom intervall mellan fasteperioderna?

 

16-24h. 16h kan man köra 1-7dagar i veckan, 24h bör man nog bara köra 1-2ggr/vecka. men kör det oregelbundet på känn. ena månaden 0gånger, nästa månad 16ggr. tror den mesta av vinsten kommer första gången man gör det när man för första gången i livet får lite perspektiv på svält/hunger/aptit/sötsug/tristess, sedan blir det mycket enklare att sköta övriga måltider och att inte vara så beroende av att anpassa träningen efter när man har tid att äta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:-D

 

Ja, jag är totalt spelskadad. Nu när jag fick reda på att man kunde fasta oftare funderar jag på att övergå till att flippa om det :-P

 

Mina optimala dagar (inga föreläsningar) brukar se ut såhär:

 

08.00 vaknar och häller i mig aminosyror

12.00 gym

14.00 lunch

18.00 middag

20.00 häller i mig en shaker med: 500g kvarg, 1-2dl whey, frysta bär, vatten/lite mjölk

 

*Runt 18h fasta/dag

*är aldrig hungrig mellan målen

*Käkar LCHF

 

Vad innebär det att hälla i sig aminosyror?

 

16-24h. 16h kan man köra 1-7dagar i veckan, 24h bör man nog bara köra 1-2ggr/vecka. men kör det oregelbundet på känn. ena månaden 0gånger, nästa månad 16ggr. tror den mesta av vinsten kommer första gången man gör det när man för första gången i livet får lite perspektiv på svält/hunger/aptit/sötsug/tristess, sedan blir det mycket enklare att sköta övriga måltider och att inte vara så beroende av att anpassa träningen efter när man har tid att äta.

 

Ser fram emot första gången. Kan bli att jag provar redan imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående effekterna av att lägga om livet nyttigare (mer aktivitet, bättre kost, mer "kul", stimulans, etc, etc) så kommer det märkas som mest ganska mycket längre fram än en enstaka månad.

 

Ett personligt riktmärke för var det verkligen exploderar är så sent som >3 månader; med andra ord att du mår som du förtjänade att må för tre månader sedan. Det är helt och hållet empiriskt baserat på enstaka observationer - mina egna - men tycker ändå det håller bättre än de svar väldigt många halvadana studier levererar (har hittat oerhört mycket fler uppenbart felaktiga slutsatser än saker som eventuellt stämmer).

 

Det är ingen slump att jag noterat det här personliga riktmärket. Anledningen är helt enkelt att när man levt väl en tid och hittat det där stadiet av välmående kan jag mer eller mindre slakta rubbet fullständigt och fortfarande må fantastiskt både psykiskt och fysiskt under en väldigt lång tid. Detta är självklart oerhört lurigt - det är lätt att missa att hälsoeffekterna (positiva och negativa) som dyker upp egentligen inte har att göra med vad du gör just nu - utan vad du gjorde för 2-6 månader sedan.

 

Väldigt bra att tänka på när du marker att du mår toppen och att kroppen ser fantastisk ut trots att du degar I soffan hela dagarna.

 

En kul post att hålla koll på är faktiskt håret, kanske fler vill testa: Om du tycker att ditt hår är ovanligt fantastiskt eller ovanligt horribelt, fundera på hur du levde för 3-4 månader sedan.

 

MVH Strumpor och shorts I Amerika

 

34nppid.jpg

 

Vi hyrde den där budget-bjässen I bakgrunden för en spotstyver, känns som typ minimum om ska köra runt I LA (så åtminstone någon någonsin orkar flytta på sig).

 

Någon gång ska det dock bli ensam I en Camaro. :D

 

Inte för att jag blir speciellt cool för den sakens skull, stod en sån här parkerad längs vägen I Hollywood/Beverly Hills (oklart)

 

 

http://www.thesupercars.org/fastest-cars/fastest-cars-in-the-world-top-10-list/

267 mph (429 km/h), 0-60 in 2.4 secs. Aluminum, Narrow Angle 8 Liter W16 Engine with 1200 hp, base price is $2,400,000.
Bugatti-Veyron_Super_Sport_Profile.jpg

Där får till och med ni pokerproffs gå och gömma er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...