Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

I så fall kan de förbereda sig på att få nobelpriset iom att de på ngt sätt har fått energi att försvinna. Det jag har hört är att om det finns en metabol fördel för vissa makros så är de så små att de inte spelar ngn roll i det stora hela.

Min åsikt, baserad på egna erfarenheter av båda metoderna, är att alla som framför dina argument missar det allra viktigaste.

Vilken metod är lättast att genomföra?

Stenålders närapå eliminerar aptiten.

Du klarar säkert "din" metod. (Än så länge iaf, och sen ska vikten hållas)

Men det beror i så fall på att du har en målmedvetenhet och drivkraft som få andra.

99% fixar det inte för dom orkar inte gå hungriga mest hela tiden.

(För övrigt tipsar jag om att läsa PB innan man kritiserar den. Blir lätt galet annars. (Syftar då inte på MM). Kan tex nämna att jag aldrig skulle köra traditionell LCHF.)

Skriver under på heltoks första inlägg om kaloriräkning.

(Det andra har jag inte hunnit läsa)

Haha, är inte min diet utan bara ett exempel. Utgår naturligtvis inte från mig själv utan från exempel där jag spetsar till det hela. Min diet var nog ganska lik din skulle jag tro.

PB läste jag förra sommaren. Gillar den ganska mkt även om det var träningsupplägget som jag fann mest intressant.

Om man ska ligga på kaloriunderskott får man räkna med att vara hungrig anser jag även om det nog är individuellt. Jag var ofta svinhungrig framförallt på kvällarna trots ganska paleolik kost.

paleo är för folk som vill se ut såhär när de är 55:

Sisson.jpg

Det vill nog alla. Dock så är han till skillnad från de flesta andra f.d elitidrottsman och har troligen haft en del genetisk tur men det är en målbild att sträva efter förstås. För att få den fysiken är det tung styrketräning och rådeff som gäller. Finns inga genvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, är inte min diet utan bara ett exempel. Utgår naturligtvis inte från mig själv utan från exempel där jag spetsar till det hela. Min diet var nog ganska lik din skulle jag tro.

Bra det, då är du inte helt ute och cyklar ;-)

Missuppfattningen kom nog från att det var detta jag kommenterade och kritiserade

Jo, men att räkna kalorier funkar ju och vad det är för kalorier spelar ju heller ingen roll. Energi in energi ut gäller ju fortfarande.

och inte vad du senare skrev

Grejen med att minska/undvika kolhydrater är ju att det är så energitätt så att det är svårt att ligga på underskott om du äter det i några större mängder. Har gått ned 9 kg sedan påsk enbart genom att räkna kalorier. Har definitivt inte tagit bort kolhydrater däremot minskat mängden rejält.

Sista meningen är ju som sagt samma som jag gjort.

Om man ska ligga på kaloriunderskott får man räkna med att vara hungrig anser jag även om det nog är individuellt. Jag var ofta svinhungrig framförallt på kvällarna trots ganska paleolik kost.

Ja det är säkert individuellt. Jag har haft turen att slippa hunger med paleo kost.

paleo är för folk som vill se ut såhär när de är 55:

+1.

Jag skulle vara nöjd med det vid 35 också :)

18 månader kvar. Det ska nog kunna gå.

hur gick det med din polare efter vadet, blev han intresserad av PB?

Ja, tyvärr :-) Nästa propbet mot honom blir nog tuffare.

Länk till kommentar

I så fall kan de förbereda sig på att få nobelpriset iom att de på ngt sätt har fått energi att försvinna. Det jag har hört är att om det finns en metabol fördel för vissa makros så är de så små att de inte spelar ngn roll i det stora hela.

när man påstår något, får ett motargument så är det god kutym att inte svara med att upprepa påståendet.

Spoiler!
H: 1-2=-1

M: tror H att 1-2=-1 drar jag, 1-2=0

H: nej, 1-2=-1, kolla dessa experimenten som visar det

M: inget kan försvinna! det finns ingen metabol fördel av att räkna med 1or

H: nej, saker försvinner på andra sätt, t ex kan 1an hamna i toan

M: det finns ingen metabol fördel

H: doh

ingenstans säger de att energin försvinner, t ex säger de att om man äter LC pissar man ut mer ketoner(energin ut ökar) eller att man skiter ut dem. eller att formeln för beräkningar av energin man tar tillgodo diffar, t ex att fibrer oftare följer med kolhydrater och att fibrer faktiskt blir till energi ibland. iaf, experiment visar att givet samma mängd kalorier går de som äter mindre kolhydrater mer ner. inget snack om varför...

som experiment kan du testa din tes att människor är perfeka Bunsenbrännare genom att äta 1burk majs och sedan 18h senare se om perfekta gaser kommer ur dig utan något energiinnehåll.

sedan tesen om metabola fördelar är vad jag förstått det baserat på att man kollat organstorlekar på råttor som äter olika isokaloriska begränsade dieter där råttor som fick HC utvecklade mindre organ och därmed får högre ämnesomsättning. en interventionsstudie är oftast på så kort tid att eventuella förändringar inte hinner mätas, snarare fokuserar man på ändringen över kort tid. och möjligt att det är vissa trösklar, kombos etc som krävs för att skillnad ska noteras. så att man eventuellt inte kan motbevisa nollhypotesen idag behöver inte vara ett motbevis i detta fallet.

som sagt jag argumenterar inte för någon metabol fördel, jag argumenterar för att folk som äter mindre kolhydrater givet begränsade kalorimängd, så som vi mäter kalorimängder idag, generellt går ner mer.

Det vill nog alla. Dock så är han till skillnad från de flesta andra f.d elitidrottsman och har troligen haft en del genetisk tur men det är en målbild att sträva efter förstås. För att få den fysiken är det tung styrketräning och rådeff som gäller. Finns inga genvägar.

kroppbyggare vill ha hans kropp, men paleo vill även ha hans leende.

Länk till kommentar

Vad är det som låter "exakt"? Kaloriräkning eller?
Det där med rådeff och att "inte ta genvägar" etc låter åtminstone rätt exakt. Jag menar alltså på att man kan ha den kroppen vid 45 utan att på något vis agera optimalt eller ens speciellt nära optimalt. (undvek med flit just 55 för vet ärligt talat inte så mycket om åldrar >50)
Länk till kommentar

Det där med rådeff och att "inte ta genvägar" etc låter åtminstone rätt exakt. Jag menar alltså på att man kan ha den kroppen vid 45 utan att på något vis agera optimalt eller ens speciellt nära optimalt. (undvek med flit just 55 för vet ärligt talat inte så mycket om åldrar >50)

Det jag menar är att han har faktiskt väldigt mkt muskler och mkt lågt kroppsfett. För att få så mkt muskler måste de flesta lyfta tungt ganska länge. Om jag skulle ta mig ner på så låg bf-% skulle jag bara se klen ut tyvärr. :-(

Dock behöver man inte på ngt sätt leva optimalt men man bör nog lyfta 2-3 ggr i veckan under en längre period iaf.

Länk till kommentar

tyskland. ok nog med länder, så kul var den inte.

i systemkonstruktionen ska vi utveckla och simulera en produkt. vi valde en fönsterregulator som ska ersätta den vita skenan som man normalt har för att avgöra hur öppna fönster är och tanken är att den ska reglera hur öppet fönstret är antingen enligt ett tidsschema som användaren själv ställer in eller via temperaturskillnader och börvärden.

så nu tänkte jag fråga er användare vilka krav och önskemål ni har på en fönsterregulator? hur mycket kan ni tänka er betala för en?

G3vJC.jpg

Länk till kommentar

tyskland. ok nog med länder, så kul var den inte.

i systemkonstruktionen ska vi utveckla och simulera en produkt. vi valde en fönsterregulator som ska ersätta den vita skenan som man normalt har för att avgöra hur öppna fönster är och tanken är att den ska reglera hur öppet fönstret är antingen enligt ett tidsschema som användaren själv ställer in eller via temperaturskillnader och börvärden.

så nu tänkte jag fråga er användare vilka krav och önskemål ni har på en fönsterregulator? hur mycket kan ni tänka er betala för en?

$3.5?

Länk till kommentar