Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Èze får ni absolut inte missa.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%88ze

 

tack!

 

lol samsung. nu har det läckt ut ett dokument hur de tänkte kopiera apple:

http://www.scribd.com/doc/102317767/44

Authored by Samsung's product engineering team, the document evaluates everything from the home screen to the browser to the built-in apps on both devices. In each case, it comes up with a recommendation on what Samsung should do going forward and in most cases its answer is simple: Make it work more like the iPhone.

 

In short, the evaluation report makes the case that the Galaxy (identified here as the "S1´´) would be better if it behaved more like the iPhone and featured a similar user interface.

44_126_icons-640x434.jpg

iphone_galaxy_s_end_call_button.jpg

 

263st likadana slides i dokumentet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol samsung...263st likadana slides i dokumentet...

 

som om det är en överaskning? borde vara mer överaskande om de inte analyserade marknadsledare på det sättet. Apple har 100% liknande dokument där de går igenom konkurrenters produkter på olika sätt.

 

Att Samsungs grafik känns fattig och dålig behöver man iofs ingen jämförelse med iphone för att konstatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Samsungs grafik känns fattig och dålig behöver man iofs ingen jämförelse med iphone för att konstatera.

Jag hann ner till rutan angående att det inte gick att kopiera text. wtf..

 

Enda riktiga smartphone jag själv ägt är en Arc. Långt ifrån optimal (tycker iof hela segmentet är lite av småbarn fortfarande) men några sådana saker har jag inte behövt uppleva iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara jag som tycker att utvecklingen av mjukvara stannat upp typ senaste 4åren?

 

när iPhone var ny kändes det häftigt att zooma in i bilder. sedan kom app store och det kändes som att nu kommer utvecklingen explodera och första året fick vi apps som iFart. sedan började folk prata om augmented reality och framtiden etc men vad hände? folk spelar angry birds, läser aftonbladet och skickar fortfarande sms.

 

har något häftigt hänt med windows, osx, iOS, linux, annat senaste typ 4åren? någon ny feature som varit wow likt launchbar, directx eller adblock var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google translate har väl blivit rätt mycket bättre. Dessutom är det ju rätt spejsat att ha 1-clicks fulöversättning tillgänglig för de allra flesta språk man kan vilja läsa. Det är ju lite star trek-teknologi som gått och blivit verklighet i smyg.

 

Iofs faller det väl snarare under förbättrad beräkningskraft än bättre mjukvara. Jag har för mig att de använder tekniker från 70-talet för projektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa stora steg är kanske konsekvenserna och åtgärderna när det fragila går sönder. Molntjänsterna känns ju som en fullgod brygga dit, nu när man verkar glömt bort att man inte riktigt vet vad man håller på med (var mycket på tapeten för ett tiotal år sedan, men nu har ju kalkonerna levt 10 år till*).

 

För domedagsprofeten då.

 

Håller med om att det avstannat lite, men är själv mest förvånad över just det där att smartphones fortfarande har väldiga bäbisproblem och att de bara åtgärdas inkrementellt. Räknade helt klart med att vi redan nu skulle se de som har två-tre år på nacken som kuriosa prototyper i princip. Istället har de bara förbättrats här och där.

 

Om zoom-funktion i telefonen var häftig var det ju snarare hårdvaruutveckling (dator i fickan), snarare än mjukvara.

Samma gäller ju mjukvaruutvecklingen generellt, att det primärt handlat om att få in gamla idéer i ny hårdvara.

 

*Menar inte att jag inte är en kalkon. Ägnar tex knappt en (detta blev nog årets) tanke åt att exempelvis åtkomsten till massförstörelsevapnet facebooks databas är en företagshemlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni vidare uppmärksamhet kring det antifragila skulle/kommer leda till?

 

Nu för tiden rör man bara lite kring ämnet i vardagslivet, tex har ju många uppmärksammat att barn inte ska leva i för välstädad miljö, och talar lite lätt om grejer som "allt som inte dödar härdar".

 

När det ligger djupare rotat i vokabuläret och det går trender i forskning och media kring det, kommer det bli standard för föräldrarna att barn ska "misshandlas" på ett visst systematiskt sätt? Det vore ju tex ganska ironiskt. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad tror ni vidare uppmärksamhet kring det antifragila skulle/kommer leda till?

 

Nu för tiden rör man bara lite kring ämnet i vardagslivet, tex har ju många uppmärksammat att barn inte ska leva i för välstädad miljö, och talar lite lätt om grejer som "allt som inte dödar härdar".

 

När det ligger djupare rotat i vokabuläret och det går trender i forskning och media kring det, kommer det bli standard för föräldrarna att barn ska "misshandlas" på ett visst systematiskt sätt? Det vore ju tex ganska ironiskt. :-P

 

att några lägger om sin träning, börjar käka paleo, köper mer högriskinvesteringar och höjer den uppfattade nivån av risken på lågriskinvesteringar. politikerna lär inte förstå konceptet och läkare lär fortsätta ignorera det.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15225241.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på samma, det vore ju rätt skönt att chock-sänka ribban då den nästan snuddar model-nivå fortfarande (minus längdaspekten). Då jag tyvärr är den lite grubbligare sorten har jag redan spenderat halva mitt liv lite stressad över att det en dag förstås är tvärstopp i det facket om man inte betalar för det.

 

Optimala är kanske då stadga med en toksnygg partner som blir bara lite fulare och fulare i taget ( :-P ) men det är ju en rejäl gamble om man inte tillhör topp 1%-eliten och empirisk data säger mig att det kanske inte håller livet ut i vilket fall. Det bör ju vara otroligt mycket jobbigare att tvingas chock-sänka snarare än att göra det med flit.

 

En tjock tjej sov faktiskt hos mig för ett tag sedan. Jag hade gjort väldigt klart att det inte skulle bli något. När man lägger sig i sängen två och två infinner det ju sig dock alltid någon form av skum känsla, och då tänkte jag en stund att "äh.. en mercy eller nåt kanske", men bara sekunder senare insåg jag att.. aldrig i livet. Jag har bara varit med smala tjejer och vet liksom knappt vart man ska.. liksom.. jag vet inte, vart man ska hålla och knappt vart grejer sitter osv. Plus att jag inte varit intresserad av att lära mig föröka gener som äter ihjäl sig.

 

Vidare OnT har jag noterat att tjocka tjejer verkar stöta på mig nu för tiden, jag tar det som ett horribelt tecken. :S Förut stirrade de argt bara jag sa 'hej'.

 

Jag menade iofs inte att man ska starta ett förhållande med dem utan mer se det som att det är en utväg för att få ligga mer än man gör. Som jag såg det var det bara en marginellt sämre upplevelse att ligga med nån som var snäppen fulare/fetare än de jag skulle tänka mig att bli tillsammans med. Detta för att jag kunde stänga av känslan i det och såg det för vad det var, ett ligg, inget mer. Samma sak som att ligga med en prostituerad eller liknande där man inte kan inkludera någon emotionell känsla. Och räknar man då också in ansträngningen som radikalt minskar så är det ingen dum ide att under en tid då man ändå inte är ute efter nåt seriöst låta sig sväva ut på fulskalan.

 

Tanken var att hellre ligga varje helg och då i vissa fall med mindre attraktiva än att få komma till nån gång varannan månad med nån som var i samma klass som en själv.

 

Tror att nyckeln i detta är att avdramatisera det hela, både män och kvinnor som inte tar sin sexualitet på så jävla stort allvar får ligga mer.

 

Offtopic så fanns det en spelare i Elfsborg som en gång myntade utrycket: Man måste ligga med de fula för att få de snygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får verkligen känslan att Talebs budskap sprider sig
Han ligger helt rätt i tiden, det är ju därför Black Swan sålt så bra. Vissa verkar störa sig på det eftersom de inte vill lyfta upp någon som blir känd för att komma på samma saker de redan kommit på själva, men jag tycker bara det är fånigt. Dessutom håller jag med Taleb i att orginalitet egentligen är att knyta ihop andras trådar som hänger löst snarare än att skapa en ny tråd.

 

Offtopic så fanns det en spelare i Elfsborg som en gång myntade utrycket: Man måste ligga med de fula för att få de snygga.
Ahh, tack för tipset. Detta är något jag verkar glömt under ett par år jag varit nörd. Men ja, precis så är det ju.

 

Extremaste exemplet var när jag försökte pussla ihop hur en råsnygg tjej helt plötsligt bara ville vara med mig, utan att jag gjort något och från ingenstans verkade det som. Sen kom jag på att några år tidigare var jag med hennes vän, som blev väldigt kär. Undrar vad de pratat om under sina sleepovers..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade iofs inte att man ska starta ett förhållande med dem utan mer se det som att det är en utväg för att få ligga mer än man gör. Som jag såg det var det bara en marginellt sämre upplevelse att ligga med nån som var snäppen fulare/fetare än de jag skulle tänka mig att bli tillsammans med. Detta för att jag kunde stänga av känslan i det och såg det för vad det var, ett ligg, inget mer. Samma sak som att ligga med en prostituerad eller liknande där man inte kan inkludera någon emotionell känsla. Och räknar man då också in ansträngningen som radikalt minskar så är det ingen dum ide att under en tid då man ändå inte är ute efter nåt seriöst låta sig sväva ut på fulskalan.

 

Tanken var att hellre ligga varje helg och då i vissa fall med mindre attraktiva än att få komma till nån gång varannan månad med nån som var i samma klass som en själv.

 

Tror att nyckeln i detta är att avdramatisera det hela, både män och kvinnor som inte tar sin sexualitet på så jävla stort allvar får ligga mer.

 

Offtopic så fanns det en spelare i Elfsborg som en gång myntade utrycket: Man måste ligga med de fula för att få de snygga.

 

Bra inställning.

 

Det fetmarkerade tror jag är nyckeln till mer ligga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inställning.

 

Det fetmarkerade tror jag är nyckeln till mer ligga.

 

Problemet som man brottas med är att killar till större del lever efter detta och att tjejer fortfarande har den fysiologiska men framför allt sociala/psykologiska spärren som hindrar dem. Hade den forsvunnit vilket den delvis gör hade vi nog haft det ytterligare något snäpp roligare i vår ungdom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som man brottas med är att killar till större del lever efter detta och att tjejer fortfarande har den fysiologiska men framför allt sociala/psykologiska spärren som hindrar dem. Hade den forsvunnit vilket den delvis gör hade vi nog haft det ytterligare något snäpp roligare i vår ungdom...

 

när de är nyktra ja ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som man brottas med är att killar till större del lever efter detta och att tjejer fortfarande har den fysiologiska men framför allt sociala/psykologiska spärren som hindrar dem. Hade den forsvunnit vilket den delvis gör hade vi nog haft det ytterligare något snäpp roligare i vår ungdom...

 

Så länge män och framförallt kvinnor ser ned på och kallar sexuellt frigjorda kvinnor för slampor kommer det att vara en obalans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när de är nyktra ja ^^

 

Cockblockande kompisar

 

Tjejer vågar i mindre utsträckning dricka sig berusade

 

Folk ser ner på dig om du tar med en för full tjej hem, jag fick tom en gång hot om stryk och/eller polisanmälning av uteställets vakt för att jag hade planer på att ta med ställets fullaste tjej hem en gång i halmstad. Sägas bör att jag var bra tankad med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge män och framförallt kvinnor ser ned på och kallar sexuellt frigjorda kvinnor för slampor kommer det att vara en obalans.

 

Framför allt står ju tjejerna själva för detta precis som du säger, eller så intalar de sig att killar tycker så. Jag har aldrig sett ner på en kvinna för hennes antal partners, dessutom går det ju i de flesta svenska städer att sköta detta rätt snyggt om man skulle vilja. Kanske inte när man är 14-15 och träffar samma folk varje helg i nån hemmafest men lätt när man är 20 och kan gå till olika krogar och träffa olika folk varje dag i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...