Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

sjuka summor folket på 2+2 farmar. de uppskattar värdet på vissa av deras items de säljer till >$1500 så fort $AH kommer upp. gah, man borde kanske satsat på att farma rejält, sett att det fanns en möjlighet att bli rik och tagit den.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=33066112&postcount=714

 

etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Var i Dubai för inte allt för länge sedan för en konferens. Mötte snubbe som tidigare jobbat på både Google & Microsoft med diverse tunga titlar. Idag kör han eget, han har alltså 100 kineser som han försörjer så länge de farmar guld åt han i diversespel. Främst WoW som jag förstod. På detta gör han runt $100k i månaden. Man inser ju att man valt helt fel bransch.

 

Förstår dock inte end game i Diablo 3. Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

passar på att tipsa er alla som har pengar på marginalen att man kan byta upp sig från 3.25% rörlig till 4.0% rörlig(om man låter pengarna vara i 12mån, annars blir den 3%).

 

gick väldigt smidigt, bara beställa konto, ringa och uppge säkerhetskod, be dem flytta allt. så nu kanske man slår inflationen efter skatt :)

 

https://lan.bank2.se/spara3/hograntekonto/start/?utm_source=compricer&utm_medium=cpc&utm_campaign=hograntekonto

 

vackra nya värld:

http://tacocopter.com/

 

ska vi gissa att inom 10år kan man beställa mat och få den levererad direkt i handen av robotar från flera olika restauranger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordentlig stabilisering så den inte välter och orsakar en eldsvåda. Har du den i lägenheten kan det kanske minimeras genom en rullbordsanordning och att ha den på balkongen när den är igång.

 

Omrörare och integrerad pinne för att hålla matbitarna fixerade så vattnet rör sig runt hela ytan kanske vore en förbättring.

 

Fästanordning till kablar så den blir lättare att stuva.

 

Påsar som inte lakar ur spännande föreningar i köttet vid uppvärmning.

 

Möjlighet att montera ned så komponenterna kan rengöras.

 

Variabla kärl så man kan ha olika storlekar för olika mängder.

 

Rena köksredskap och skärbrädor torde också bli lite viktigare eftersom du ju kommer hålla på med en over night-bakterieodling varje gång du lagar mat i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt apropå.

 

Om de gjorde Back to the Future idag, under samma premisser, skulle Marty och Doc åka tillbaka till 1982.

 

Snart får man väl åldersdiabetes eller nåt...

Ja. Marty intar dansscenen och ställer sig och slingrar till Levels. Youre not ready for this yet, but your kids are going to love it.

 

Vad hände där egentligen? Är detta den första generationen som är oerhört mycket fjantigare än den tidigare?

 

Men visst, om vi nu gjorde back to the future vore ju allt förlåtet. Det skulle ge upprättelse med råge.

 

Enda skälet att MJF blev sjuk var att gud kände sig hotad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmän reflektion. Landade på en gammal artikel (2011) om att många sökte till civilingenjör.

 

Och ja, det låter väl bra, åtminstone för den som inte tänker så mycket på saken. Det har ju talats länge om brist på ingenjörer.

 

Två problem:

1) Det är helt sanslös brist i hela Europa, det är riktigt, riktigt svårt för företagen att hitta tillräcklig kompetens, men den stora bristen handlar om erfarna ingenjörer.

 

2) Vilka ingenjörer saknar vi?

 

onyj4.jpg

 

Knappast va?

 

Vi saknar elektroingenjörer, maskiningenjörer, svenska automationsindustrin kommer falla ihop helt, etc, vi saknar erfarna arbetare som gör saker. Inte som godkänner en ritning. Det ska (bör) gå ett antal högskoleingenjörer per civilingenjör. Men även bara sett till de sistnämnda - Ind-Ek? Njah.

 

Hjälper inte att så oerhört många som går industriell ekonomi går helt jävla fel utbildning, det är i många fall inte ett dugg subjektivt. Tack vara status, får man anta. Tack vara att propagandan för att locka ingenjörer är helt otroligt oprecis och indirekt såklart då glorifierar de ingenjörsutbildningar som råkar ha mest status.

 

Sen är det en jättebra utbildning, men jag tror verkligen att ropen på "ingenjörer" slår oerhört fel ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det en jättebra utbildning, men jag tror verkligen att ropen på "ingenjörer" slår oerhört fel ut.

 

Vet du ens hur många gymnasie- och högskoleingenjörer vi har i sverige per civilingenjör?

 

Jag påstår att antalet sökande per plats ökar om man minskar antalet platser.

 

Det betyder att om man minskar antalet utbildningsplater inom ett segment så blir det svårare att komma in på den utbildningen. Det betyder att utbildningen avancerar på listan. Vad tror du om det?

 

Ledtråd: Ditt inlägg använder en lista över "populära" utbildningar och gör någon sorts koppling till _vilken sorts_ och hur många ingenjörer det utbildas vs hur många- och inom vilka områden de behövs i samhället. Åtminstone antar jag att det var lite av din poäng (har ofta svårt att gissa vad du egentligen tror att du menar med ledning av det du skriver).

 

Som vi just visat i ovanstående exempel har "populariteten" mycket litet med det totala antalet utexaminerade att göra, och om något är relationen omvänt proportionell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du ens hur många gymnasie- och högskoleingenjörer vi har i sverige per civilingenjör?

 

Jag påstår att antalet sökande per plats ökar om man minskar antalet platser.

 

Det betyder att om man minskar antalet utbildningsplater inom ett segment så blir det svårare att komma in på den utbildningen. Det betyder att utbildningen avancerar på listan. Vad tror du om det?

 

Ledtråd: Ditt inlägg använder en lista över "populära" utbildningar och gör någon sorts koppling till hur många ingenjörer det utbildas vs hur många ingenjörer det behövs i samhället.

Som vi just visat i ovanstående exempel har "populariteten" mycket litet med antalet utexaminerade att göra.

Inlägget var på sätt och vis rätt kasst, mest eftersom det kan se ut som om jag försökte bevisa något med siffror. För den som är lagd så. Du har ju förstås rätt i att min lilla tabell inte bevisar något.

 

Åtminstone antar jag att det var lite av din poäng (har ofta svårt att gissa vad du egentligen tror att du menar med ledning av det du skriver).

Tyvärr är det ofta ditt fel, men jag ska försöka korrigera för de gånger det är mitt.

 

Min poäng är att det skriks om att det är ingenjörsbrist, och eftersom det gapas väldigt otydligt översätts det till statusinriktningar såsom industriell ekonomi, när det inte är de profilerna det egentligen skriks om.

 

Sedan går det ingen nöd på ind-ek studenter, mer samhället som fortsätter ha brist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trillske: Har flera gånger känt av en stark bitterhet mot ekonomer i dina inlägg och jag känner att du har fått vänta tillräckligt länge på frågan: Varför är du bitter på ekonomer? Får dom alla snygga brudar medan du (som är oerhört mycket smartare) får vara utan?
Du träffade precis så fel du kunde. Första för att det finns en massa fronter jag haft problem med och det där är definitivt inte en av dem. För det andra för att ind-ek:are i allmänhet inte har något problem på den fronten överhuvudtaget.

 

Jag är verkligen, verkligen, verkligen inte bitter på ekonomer heller. Lite semi-bitter på att de inte lär sig det de borde i skolan, men om man inte är extremt osäker ser man också att jag skrivit det mesta med glimten i ögat. Att utbildningarna är tveksamma gör inte personerna sämre.

 

Skulle jag vara bitter på kulturvetare också menar du, eller hur tänker du?

 

EDIT: Kände för att lägga till att det där med att jag skulle vara smart är dumheter du hittat på helt själv. Osäker på varför du försöker få det att låta som något annat.

 

Nu förstår jag inte vad du menar, men tolkar det som att du vill framhäva att det är slaktavfalls fel att han inte förstår vad du menar?
Jag vet att han vet att du vet att jag vet. Det är ju glasklart.

 

 

passionate

naive

kind

served (the fuck?)

 

:mrgreen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...