Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Heltok, Maxbeloppet du kommer få lägga ut items för kommer vara cappat till $250 så nja på 1500 dollar items :) clueless ppl being clueless. Isf ska de lägga ut items på vanliga AH för ett värde av 1500 dollar i guld.(kommer att kunna köpa guld direkt av Blizz senare.) Men hur ska du som spelare konvertera det tillbaka till real monies?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var på sätt och vis rätt kasst, mest eftersom det kan se ut som om jag försökte bevisa något med siffror. För den som är lagd så. Du har ju förstås rätt i att min lilla tabell inte bevisar något.

 

Tyvärr är det ofta ditt fel, men jag ska försöka korrigera för de gånger det är mitt.

 

Ja, eller också kan du ge fan i att kasta in grafer och tabeller som inte har med saken att göra, låta bli att göra logiska kullerbyttor och kanske rentav tänka igenom det du skriver åtminstone en gång innan du postar det?

 

Min poäng är att det skriks om att det är ingenjörsbrist, och eftersom det gapas väldigt otydligt översätts det till statusinriktningar när det inte är de profilerna det egentligen skriks om.

 

Det är den här "översättningen" jag inte känner igen.

 

Källa tack.

 

(dvs källa på att spill-over inte existerar, att andelen ansökningar till I skulle öka i högre grad än antalet riktiga civ.ing per handelsstudent / läkarstudent och att dessa när de inte blir antagna sedan helt byter spår och blir litteraturvetare / arkeologer).

 

Faktum är att det mesta tyder på motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller också kan du ge fan i att kasta in grafer och tabeller som inte har med saken att göra, låta bli att göra logiska kullerbyttor och kanske rentav tänka igenom det du skriver åtminstone en gång innan du postar det?
Vänta nu. Brukar jag kasta in grafer och tabeller? Är du säker på att du tänkte igenom detta? Den där "bilden" blev inge bra, det har jag redan hållit med om.

 

 

Det är den här "översättningen" jag inte känner igen.

 

Källa tack.

 

(dvs källa på att spill-over inte existerar, att andelen ansökningar till I skulle öka i högre grad än antalet riktiga civ.ing per handelsstudent / läkarstudent och att dessa när de inte blir antagna sedan helt byter spår och blir litteraturvetare / arkeologer).

Visst kan du ha rätt. Din ilska över inläggets brist på vetenskaplig information har samma orsak som felen du ibland gör - du förutsätter att det är meningen att det alltid ska finnas där och lägga grunden för en riktigt stark slutsats.

 

Om vi glömmer bilden, som ändå var rätt irrelevant.

 

Kan vi enas om att det råder ingenjörsbrist?

Att det är högskoleingenjörer som verkligen saknas - att bristen på civilingenjörer är debatterad?

Att propagandan om den något akuta bristen på ingenjörer är väldigt oprecis?

Att det för en blivande student översätts till vilken typ av ingenjörsutbildning som helst?

Om så, är det inte fullt logiskt att en civilingenjörsutbildning med hög status ser ut att fylla behovet?

 

Till den bakgrunden har jag bara en massa lösryckta artiklar, intervjuer med företagsledare och inte minst diskussioner med blivande studenter som faller väl in i min bild av att man skriker studenter i en riktning som inte löser bristsituationen.

 

Faktum är att det mesta tyder på motsatsen.
Du får gärna komma med fakta även om inte jag gör det. Antalet som utbildar sig överhuvudtaget ökar ju, så hur det står sig till helt andra utbildningar behöver inte betyda att min farhåga är felaktig vad gäller ingenjörssituationen. Men om tex elektroningenjör växer snabbare än ind-ek får jag väl känna mig paranoid och motbevisad.

 

Det är ett ganska intressant ämne eftersom det hanterats så kaotiskt. Det slås väldigt opreciserade larm om ingenjörsbrist, det slås tillbaka från annat håll, man får gräva lite och det visar sig att jo, nog är det akut - i hela europa - men det är egentligen ganska specifika brister.

 

Enl. artikeln (som jag nu tappat bort) var det rekord i antal civ-sökande 2011. Debatter kring att utöka platser. Även där, från universitetshåll, har jag förstått att det råder viss förvirring. Många sökande + akut ingenjörsbrist => försök öppna fler platser. Bara det att man plötsligt vill öppna fler ind-ek platser för att det saknas byggingenjörer, eller motsvarigt.

 

Om det var oklart vad jag menade är min farhåga alltså att man eventuellt försöker bota högskoleingenjörsbrist genom att skapa civilingenjörsöverflöd. Samt då ex. maskiningenjörsbrist med ind.ek-överflöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, Maxbeloppet du kommer få lägga ut items för kommer vara cappat till $250 så nja på 1500 dollar items :) clueless ppl being clueless. Isf ska de lägga ut items på vanliga AH för ett värde av 1500 dollar i guld.(kommer att kunna köpa guld direkt av Blizz senare.) Men hur ska du som spelare konvertera det tillbaka till real monies?

 

sälj för guld, köp dollar för guldet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska ni få en uppgift av mig, om någon känner sig sugen på att tänka lite organisation. Vi utgår ifrån att företaget arbetar på ett för marknaden bra sätt, men lider av en oerhörd kapitalbindning och lagerföringskostnad.

 

Bakgrund:

 

Vi befinner oss på ett företag som tillverkar stolar. Företaget är litet/medelstort företag där ~60% jobbar i produktion, ~30% marknad och övriga poster är enstaka ekonomiansvarig, vd och övrig ledningsgrupp. Som vid många mindre företag finns en god stämning och social närhet mellan funktionerna, dock tydliga barriärer i det arbetsmässiga.

 

Stolarna tillverkas utifrån råmaterial. Produktionen agerar främst mot kundorder och har en ganska tilltagen ledtid från råmaterial till slutprodukt. Vidare uppstår problemet att mycket varierande efterfrågan innebär mycket varierande beläggning. För att åtgärda dessa dillemman produceras halvfabrikat mot lager, och häri ligger hest-delen av vår kapitalbindning. Vi har nämligen ett mycket stort utbud av olika samt likartade typer av stolar. Vi erbjuder kunden inte bara valmöjligheter vad gäller produkt utan även vad gäller ett antal olika mått på produkten. Samtidigt är det mycket svårt - för att inte säga hopplöst - att prognostisera efterfrågan, vilket leder till en massa ganska tilltagna säkerhetslager för förädlat material. Det händer dessutom att materialet blir inkurant då en produkt som lagerförs går ur sortimentet.

 

Vi marknadsför själva produkterna. Det är alltså vi som bestämmer att denna stora valmöjlighet existerar, inte kunden som frågar på måfå. Att vi har ett sådant stort och intressant utbud samt kan skräddarsy stolarna vid beställning är något som värderas mycket högt hos kund.

 

Lagernivåerna är idag satta av produktionsansvarig.

 

 

Så till oss:

Vi anser att lagerföringskostnaderna är orimliga och att det inte finns tydliga belägg för att lagerföra så mycket. Vidare uppfattar vi problematiken med att marknad gärna utan att blinka tillgodoser kunders minsta lilla önskemål vad gäller produktutbud och även ledtid, möjligen även vad som eventuellt skulle kunna vara eller bli ett önskemål. Marknad är vidare självfallet auktoriteter vad gäller vad kunden efterfrågar. Vi noterar motstridiga funktionsmål och vi bestämmer oss för att detta är som upplagt för korsfunktionellt samarbete.

 

Då är frågan: hur.

 

Vetenskapen har, så vitt jag vet, slarvat något så fenomenalt här. Det är oerhört svårt att hitta eller bygga ihop bra ramverk. Det är samtidigt oerhört lätt att hitta vetenskapliga artiklar med exempel på företag som har anammat konceptet och misslyckats; tydligen är det inte alltid bara att sätta folk i samma rum och säga lycka till.

 

Hur skulle ni göra? Vilka ska vara med? Hur tydligt mål ska de ges? Är det en punktinsats eller kontinuerligt arbete? Hur hanterar ni den nya barriären - att en ny grupp samarbetar?

 

Skulle ni göra på något annat sätt än ett korsfunktionellt projekt? Nya mät-system? Hierarkiska förändringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sälj för guld, köp dollar för guldet

 

lol, du tror du kommer få sälja tillbaka ingame guldet till blizzard och få dollar av dem? :>, då måste du snickra ihop dig en tredjepartssida och sälja ditt eget guld via trade efter ha meckat och krånglat med payments från paypal.

 

 

självklart kommer blizzard att sälja guld själva för att stävja goldfarmers och tredjeparter, men du kommer ju aldrig kunna sälja guld själv tillbaka till blizzard eller på nåt vettigt sätt utan att behöva undercutta dem riktigt hårt och samtidigt få såna sjuka mängder för att det ska bli värt det, vilket det inte blir om du inte är kines.

 

Behovet att köpa guld snabbt för att få sin phat lootz finns, behovet att tjäna pengar på att spela diablo finns inte, bara en lol-önskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol, du tror du kommer få sälja tillbaka ingame guldet till blizzard och få dollar av dem? :>, då måste du snickra ihop dig en tredjepartssida och sälja ditt eget guld via trade efter ha meckat och krånglat med payments från paypal.

 

http://us.battle.net/support/en/article/diablo-iii-auction-house-general-information#q19

 

Can we buy gold from the real-money auction house?

Players will be able to buy and sell gold through the real-money auction house at whatever the current market price is, as established by the player community.

 

idag är priset runt 33k/$:

http://www.guy4game.com/diablo-3-eu/diablo-3-gold/catgory.php?cat=Normal-Mode

 

vi kan ju anta att det kommer ändra sig när $AH öppnar, min gissning är 100k/$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kk ma bad, trodde inte de fanns en chans i helvetet att de skulle göra så att spelarna skulle kunna sälja gold men iaf,

 

 

om priset hamnar på runt 100k/$ så skulle jag bli mäkta förvånad tbh, det är inte svårt dra in en miljon/timmen iaf för vad grejerna säljer nu, man måste bara plocka upp alla halvsletna blues också och ösa iväg dem för micropriser, många bäckar små så att säga, bara man gör dem till en safe sell så de inte tar upp plats på AH (cap=10).

 

om så blir fallet, så kommer kineserna bli RIKA! eller ja, mot för sin omgivning då :)

 

har själv runt 18 mille nu och jag har inte spelat så intensivt senaste dagarna och var nere på 4-5m på min lowpoint 2 eller 3 dagarna, turat in ett par sales på ringar dock för 4 mille st.

 

Tror själv det kommer hamna på runt 10M/$20 när kineserna har undercuttat varandra klart(när allt lugnar ner sig), mer det gemene man kan tänka sig betala, du får inte ens ett endgame wep för 10M, och det är ju ändå 13 slots lr nåt du vill fylla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi enas om att det råder ingenjörsbrist?

 

Nej.

 

Däremot kan vi enas om att Svenskt Näringsliv i samarbete med det som borde vara deras motpart, ingenjörsförbundet, bedriver en något oklar propagandakampanj i denna sak.

 

Att det är högskoleingenjörer som verkligen saknas - att bristen på civilingenjörer är debatterad?

 

Nej. Däremot kan vi enas om att Svenskt Näringsliv gärna hade sett fler högskoleingenjörer på arbetsmarknaden. De är nämligen mycket billigare arbetskraft och har lägre krav på sina arbetsgivare än motsvarande civilingenjörer.

 

Att propagandan om den något akuta bristen på ingenjörer är väldigt oprecis?

 

Nja, Svenskt Näringsliv är ganska tydliga med att de vill ha fler billiga ingenjörer inom klassiska sektorer som bygg, maskin och elektronik.

 

Ingenjörsförbundet är tydliga med att de vill ha fler betalande medlemmar, även om det med nödvändighet sker genom att nuvarande medlemmar får sänkta löner och svårare att få jobb. Det är nämligen konsekvensen av att kräva fler utbildade.

 

Ingenjörsförbundet har fått kritik av sina medlemmar för denna idioti, det är nämligen meningen att de ska verka för höjda löner och för att förbättra medlemmarnas villkor. Det är absolut inte meningen att de utan eftertanke ska propagera för ökad konkurrens och sänkta löner för sina medlemmar. Någon inom ingenjörsförbundet har på ett gravt sätt missförstått vad ett fackförbund är till för.

 

Förbundet har ivrigt försvarat sig med att de vill ta ett "samhällsansvar" och att man då måste vara beredd att betala ett visst pris. Tyvärr är det inte förbundet i sig utan dess medlemmar som betalar priset.

 

Om så, är det inte fullt logiskt att en civilingenjörsutbildning med hög status ser ut att fylla behovet?

 

Vi lever inte i en totalitär stat. Vi har gratis utbildning. Vi har fri lönebildning. Studenterna är begåvade nog att kunna jämföra utfallet av olika utbildningsalternativ.

 

För närvarande har vi färre än 1 sökande per utbildningsplats på ställen som t.ex. Skövde högskola. Om regeringen går in och bestämmer att vi ska utöka antalet utbildningsplatser för högskoleingenjörer kommer Skövde istället ha två eller tre tomma utbildningsplatser per sökande.

 

Tomma platser hjälper inte någon utom möjligtvis Skövde Högskola som får lite större anslag under en period.

 

Det enklaste, snabbaste och bästa sättet att få fler högskoleingenjörer i en marknadsekonomi är att göra det lönsamt för studenterna att utbilda sig till just högskoleingenjör.

 

Om ingen är beredd att betala för denna löneökning har vi per definition inte brist på högskoleingenjörer.

 

På samma sätt har vi inte brist på sjuksköterskor heller, vi har bevisligen så många sjuksköterskor att vi får exportera dem till Norge. Vad vi möjligtvis har brist på är institutioner och företag som är beredda att betala sjuksköterskorna rimlig lön.

 

Jmfr läraryrket.

 

min farhåga alltså att man eventuellt försöker bota högskoleingenjörsbrist genom att skapa civilingenjörsöverflöd. Samt då ex. maskiningenjörsbrist med ind.ek-överflöd.

 

En civilingenjör är oftast beredd att göra okvalificerat skitjobb (ie högskoleingenjörsbajs) under förutsättning att han får avtalsenlig lön, åtminstone efter en viss tid i arbetslöshet.

 

Ett alltför stort antal utbildade civilingenjörer är alltså inte något problem för någon utom civilingenjörerna själva eftersom deras status, lön och nytta då sjunker.

 

När man dessutom sänker kraven på studenterna då kreti och pleti antas till tidigare "elitutbildningar" måste man så småningom införa en ny elitutbildning för att tillfredsställa näringslivets krav på spetskompetens.

 

Kanske kommer denna nya typ av ingenjör kallas supercivilingenjör. Det är naturligtvis trist för nuvarande civilingenjörer att få se sin examen urholkas samtidigt som konkurrensen om jobben ökar.

 

Men på något sätt måste man tvinga fram löneökningar. Och det verkar inte vara en hållbar väg att gå via facket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, jag köper dina resonemang hyfsat och har (tyvärr :( ) inget att attackera.

Kanske kommer denna typ av ingenjör kallas supercivilingenjör. Det är naturligtvis trist för nuvarande civilingenjörer att få se sin examen urholkas samtidigt som konkurrensen om jobben ökar.

Det är sånt här som gör oss studenter riktigt stressade. Man känner en enorm press att snabbt komma ut och komma igång i det "riktiga" livet eftersom arbetslivserfarenheten ändå sedan är vida överlägsen allt utom de allra jävligaste av elitstudenter. Tror inte det blir tal om så lång "slacker"-period efter examen för sådana som mig som började några år senare än optimum.

 

Ur samhällsperspektiv är väl förstås den stressen ganska hälsosam.

 

Håller förövrigt med om sänkningen i kompetens/driv. Blev jätteförvånad när jag började studera. Hade förväntat mig ett jättejobb att hänga med, men så var de lite gymnasiet all over again. Tyvärr föll jag såklart tillbaka i det lite själv och det som störde mig allra mest var att jag själv tyckte jag presterade fullkomligt bedrövligt och ändå var det inte något ovanligt (se >50% fail på vissa tentor i analys tex, det är egentligen fruktansvärt pinsamt, 10% vore rimligare om folk bara gjorde sitt jobb).

 

Om man missar en tenta är det jävlighet in disguise att se att majoriteten gjorde samma sak. Att faila tentor ska inte kännas normalt, det ska brinna till och skapa ett "nej men för i helvette vad håller jag på med?". Tycker jag.

 

Detta ställer mig så oerhört frågande till varför asiater kommer hit och blir förvånade över arbetsbelastningen och tempot. Vad sjutton gör de på universitetet där borta? Visserligen mest master-nivån och lite högre standard på den delen av utbildningen, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kk ma bad, trodde inte de fanns en chans i helvetet att de skulle göra så att spelarna skulle kunna sälja gold men iaf,

 

 

om priset hamnar på runt 100k/$ så skulle jag bli mäkta förvånad tbh, det är inte svårt dra in en miljon/timmen iaf för vad grejerna säljer nu, man måste bara plocka upp alla halvsletna blues också och ösa iväg dem för micropriser, många bäckar små så att säga, bara man gör dem till en safe sell så de inte tar upp plats på AH (cap=10).

 

om så blir fallet, så kommer kineserna bli RIKA! eller ja, mot för sin omgivning då :)

 

har själv runt 18 mille nu och jag har inte spelat så intensivt senaste dagarna och var nere på 4-5m på min lowpoint 2 eller 3 dagarna, turat in ett par sales på ringar dock för 4 mille st.

 

Tror själv det kommer hamna på runt 10M/$20 när kineserna har undercuttat varandra klart(när allt lugnar ner sig), mer det gemene man kan tänka sig betala, du får inte ens ett endgame wep för 10M, och det är ju ändå 13 slots lr nåt du vill fylla.

 

1M/h=$10/h är väl inte jättebra timlön, tycker det känns helt rimligt. hellre betala något proffs för att farma isåfall än att göra det själv om man behöver farma, jag är ju inte i närheten av de beloppen när min barb kämpar igenom akt1 på inferno. blizzard och paypal lär ju ta 30% typ för att få ut dem så då är det $7/h, känns helt rimligt. och verkar ju vara så att wow-eliten farmar rätt mycket effektivare än kineser gör, så många bra items får du inte utanför inferno. men man ser en hel del kineser på eu-servern, är säkert "proffs"...

 

som det är nu krävs det att man har väldigt bra utrustning för att farma effektivt och lite skillz också. våldta goldgoblin lär inte kineserna kunna göra allt för länge till, sedan blir det väl att nöta mobs på act4 infernto med 5x NV och 200% MF för att farma någorlunda effektivt och vetefan om generisk kinesisk politisk fånge klarar av att göra det.

 

mycket möjligt det snarare blir 500k/$ än 100k/$ men tror det är i den storleksordningen iaf. vi får se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1M/h=$10/h är väl inte jättebra timlön, tycker det känns helt rimligt.... $7/h....mycket möjligt det snarare blir 500k/$ än 100k/$ men tror det är i den storleksordningen iaf. vi får se :)

 

känns för högt, skulle tro att det mindre $ per timme... din referensram är för mycket parmaskinka :P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inhandla en sådan manick som man använder för att spraya oljan i pannan istället för hälla.

 

Aldrig ens tänkt på huruvida det finns bra eller dåliga varianter så slänger ut att här och ser om någon kan hugga på det och kanske t.o.m rekka någon som är överbra.

 

OBH Nordicas som är för både olja och vinäger är skit iaf. Sprayar inte alls, är mer som en rak stråle. Bättre än att bara hälla olja men inte värt priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inhandla en sådan manick som man använder för att spraya oljan i pannan istället för hälla.

 

Aldrig ens tänkt på huruvida det finns bra eller dåliga varianter så slänger ut att här och ser om någon kan hugga på det och kanske t.o.m rekka någon som är överbra.

 

vad för olja har du tänkt spraya? stek i olivolja etc är big no-no för paleofolk.

 

 

Hi Greg, I will try my best to explain what I can.

 

Like people, countries borrow money. Prudent people and countries minimize their debt as much as possible, the less prudent will borrow up to their eyeballs if someone is willing to lend to them. In fact, that is usually what happens.

 

In Greece's case, they were extended extremely cheap credit for many years, credit they could never afford. But hey, someone was willing to loan it to them, so why not take it? Same thing happened with sub-prime borrowers in the U.S. earlier in the 2000's ... those people could never afford the loans they received, but they took them because they were offered anyway.

 

You might ask, why would anyone give credit to people who cannot afford to pay it back?

That would be a spectacular question!

 

In the U.S. during the housing bubble, the banks wrote bad loans for three reasons:

1. they got paid commissions on every loan, so they had incentive to write more loans and therefore make more money

2. they believed housing prices would always go up

*therefore anyone could buy a house they couldn't afford, and through price appreciation alone they would gain equity in the home to service the interest payments

3. even if the bank got into trouble, they assumed the government would bail them out anyways

 

So the Federal Reserve's loose cheap credit monetary policy created an environment where the banks said "**** it, we have nothing to lose, the more loans we write the more money we will make, and if we're wrong, we still make money and stick the losses on the taxpayers anyway".

 

Then you saw what happened in 2007-2008.

 

--------

 

Fast forward to the present and Greece. The same things are happening. Ultra loose cheap credit monetary policy pushed banks to make risky loans ... not just risky housing loans ... but also other risky loans, like risky loans to countries who probably couldn't repay them. Again, in the good times the banks made a killer profit through these loans, but now the good times are over, the game is up. Greece is so far up to its eyeballs in debt, it is like the sub-prime borrower who can no longer repay, and the country is being foreclosed on, figuratively speaking.

 

The same phenomenon is starting show in other countries, too. The sovereign debt crisis has spread to Portugal, Italy, Spain, Ireland, and even other Euro countries. Like Greece, those countries are in so much debt that they are being cut off by markets, they are no longer able to borrow more money.

 

-------

 

What are the ramifications, you ask?

 

Well, these countries have planned their economies on being able to borrow more money than they collect through taxes. For years and decades, they have promised pensions and services to their people. All of a sudden, the countries are broke and can no longer meet all of these financial obligations unless they receive bailouts from the international community.

 

So what we have is a two-fold problem:

 

Greece is bankrupt. But this is not acceptable for the people there. They want to eat, go to school, work and get paid, collect their pensions they were promised, etc. On the other hand, Greece owes money to everyone who lent them money, they owe both the principal and the interest payments.

 

If they were to stop paying back those loans, the banks who lent them the money will lose money and possibly go insolvent. When the banking system runs into problems, you have a credit freeze and financial markets crash.

 

So the Europeans have been bailing out Greece not because they care about the Greek people, but they do it as a backdoor bailout for their own banks. All of the bailout money Greece recieves, it gives back to French and German banks in the form of interest payments on the debt.

 

The Greek people are sick of this arrangement because they are mired in a Depression. All of the "bailout" money they receive goes to French and German banks, and they receive nothing. In exchange for these "bailouts" they are being asked to cut back on everything. Salaries are being slashed, public spending is being slashed, and Greece's depression gets worse and worse by the year.

 

This situation is no longer acceptable to the Greek people. There is a real chance the "pro bailout" politicians will lose the election in a few weeks, and the "anti bailout" party Syriza will win the election and cancel the bailout agreement with Europe. This means the odds are very high that Greece will leave the European Union later this year.

 

What it boils down to is they want to spend money they don't have. If they don't, the Greek people riot and protest, but really it's useless because they are bankrupt and there's nothing that can be done at this point except for burning buildings and cars and all kinds of civil unrest.

 

----------

 

When Greece leaves the European Union, there will be MASSIVE bank runs in Greece. Greece will no longer use the Euro currency, all Euros will be converted into Drachmas, which will devalue overnight by 60%+. Imagine waking up one morning and having 1/3 of the money you had the night before. That's what is going on in Greece right now, and the reason they are having bank runs there.

 

"Contagion" is spreading to Spain and Italy and others because they fear: "this is happening in Greece, we are also in too much debt, therefore it could happen here too". And so you have a massive bank run that is ongoing in Europe right now, it is very real, and it is spreading.

 

These bank runs will cause a 2nd Financial Crisis later this year, when Greece leaves the Euro, and global markets will crash just like they did in 2008.

 

fint sammanfattat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1M/h=$10/h är väl inte jättebra timlön, tycker det känns helt rimligt. hellre betala något proffs för att farma isåfall än att göra det själv om man behöver farma, jag är ju inte i närheten av de beloppen när min barb kämpar igenom akt1 på inferno. blizzard och paypal lär ju ta 30% typ för att få ut dem så då är det $7/h, känns helt rimligt. och verkar ju vara så att wow-eliten farmar rätt mycket effektivare än kineser gör, så många bra items får du inte utanför inferno. men man ser en hel del kineser på eu-servern, är säkert "proffs"...

 

som det är nu krävs det att man har väldigt bra utrustning för att farma effektivt och lite skillz också. våldta goldgoblin lär inte kineserna kunna göra allt för länge till, sedan blir det väl att nöta mobs på act4 infernto med 5x NV och 200% MF för att farma någorlunda effektivt och vetefan om generisk kinesisk politisk fånge klarar av att göra det.

 

mycket möjligt det snarare blir 500k/$ än 100k/$ men tror det är i den storleksordningen iaf. vi får se :)

 

Nu ska du få facit på att hur man farmar bra gear i dibbe: Whimsyshire. googla, fixa, nöt.

Det är act4 inferno moblevel på dem, dropar samma loot som du hittar där alltså i quality. Den stora skillnaden ligger i att det är cp-lätt där inne för all ranged, polare rerolla i förrgår wizard, klev in inatt med full blå gear ah'ad med bara int+mf på skiten. Glaskanon deluxe med andra ord(11k hp), som alla andra ranged spelar, just för av den enkla anledningen att du måste ha 100 miljoner++ i din börs om du ska överleva en smäll som ranged och handla perfekta gearen på AH med både dmg, vit och allres/armor, men eftersom alla mobs där inne är melee så är det easypeasy kita ihjäl rubbet, så den där skillen eller gearen du pratar om behövs inte alls.

 

Den här zonen är nya "cow level", enda skillnaden är att det är enhörningar, teddybjörnar och blommor du nitar, och eftersom du öppnar skiten i act1 så är det jävligt enkelt farma 5x valor på tramspacksen på valfri waypoint i hela act1, fixa dina 5 stacks på 5 min i festering woods eller cementery, in och håva loot, finns ingen anledning kämpa i act3/act4 annat än för achievements.

 

Funnits massvis med abuses, glitches, exploits att nyttja, jag har gjort dem flesta men cowlevel eller ponnyville som jag kallar det är ingen exploit, det kommer finnas kvar, såsom cow level fanns, blizz hoppades väl mest att vi inte skulle hitta det såhär snabbt.

 

Håll till godo, rolla en ranged, spelar ingen roll vilken - strunta i allt som har med survivabilty att göra, för du behöver så sjuka mängder cash för att AH'a ihop stuff som gör att du klarar en 150k+ smäll innan mitigation. thrasha inte AH-priserna nu genom att undercutta mig allt för hårt ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...