Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Okej. Vart hittar jag tåstrumpor?

Kettlebell borde väl ändå hålla igång "motorn" för dig?

 

Jag siktar på 1.40 om jag löper, blir väl mer troligt något kring 1.45 kanske.

Om jag inte löper så satsar jag på midnattsloppet under 38 istället.

 

 

 

Idag körde jag med compeed + leukoplast i dubbelt lager över. Men det var när jag tog bort detta för de satt löst som skinn från skavsåret åkte med, och känns för jävligt nu rent ut sagt. Tror dock jag ger det ett försök.

 

 

Annars har jag en startplats i startgrupp 3 om någon är sugen :-)

 

Jag tar gärna platsen om du inte springer, dock inte beredd att betala mer en en hundring för den. Du har PM strax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol.. sverige, linköping, industriell ekonomi. topptalanger. ja tjena

 

Tycker du verkar snål i din topptalang-cut-off :-) Hur hamnar inte >21 i betygssnitt i topp när det gäller talang? Knappast så att svenskar är genetiskt sämre än sydkoreaner (eller vilket lands invånare du nu anser vara mest talangfulla).

 

Må vara att svenskar kanske är slappare och klarar sig sämre i internationell konkurrens eftersom svenskar inte har som kultur att plugga stenhårt och ett elitistiskt skolsystem. Det är väl ändå sannolikt att personer som hamnar högst upp i svensk inbördes ranking har en talang som matchar motsvarande högt rankade personer i ett annat land, tror du inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkar snål i din topptalang-cut-off :-) Hur hamnar inte >21 i betygssnitt i topp när det gäller talang?
Nä i praktiken mäter gymnasiebetygen mest flit och betygsskalan går i taket vid en nivå som i en vettig skola skulle vara godkänt eller väl godkänt.

 

Att det råder viss betygsinflation bör väl vara etablerat:

 

Enligt kritiska forskare har andelen elever som gick ut gymnasiet med MVG i alla ämnen – det vill säga 20,0 i slutbetyg – ökat med 28 gånger mellan åren 1997 och 2007.

 

Exempelvis läkarprogrammet är väldigt svårt att komma in på, men jag skulle bli förvånad om det är där de smartaste studenterna finns. Däremot skulle jag inte bli särskilt förvånad om det är där studenterna med bäst arbetskapacitet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä i praktiken mäter gymnasiebetygen mest flit och betygsskalan går i taket vid en nivå som i en vettig skola skulle vara godkänt eller väl godkänt.

Helt riktigt, men hela grejen med "talanger" är vad som står på pappret. Som sagt har jag umgåtts med en hel del människor som plockats upp, och det handlar som sagt om en rejäl spridning vad gäller kompetens. Det är just det där konstanta, icke ifrågasättande, naturliga arbetandet de har gemensamt.

 

Tror det blev viss förvirring för att jag lånade begreppet Nova osv kör med. Jag själv håller med om att "talang" är ett mycket konstigt ord sett till kriterier.

 

Skönt att du nämner det då jag tycker att det varit en viss glorifiering av ind. ek på forumet den senaste tiden. Men faktum är ju att alla maskinare som är lite slackers och märker efter ett par år att beräkningar och fem osv inte är det roligaste man kan göra, söker sig mot produktion och/eller logistik inriktningar där iaf vi läser alla kurser med Iare och TM. Där för visso en tidsmässig insats i form av rapporter och presentationer krävs men man behöver ju inte vara einstein för att klara av.

 

/M prod LTH

 

Just produktion och produktionsplanering och -ledning är riktigt glassiga spår av det jag sett. Logistik, både ja och nej. Otroligt mycket arbete i kurserna, men det är ett ganska mentalt trevligt arbete. Framförallt fastnar man inte i kurserna, man bara arbetar mycket men kommer framåt hela tiden, blir bättre hela tiden. Det är en stor skillnad tycker jag. Ska man bygga modeller i regler eller likande kan man ju lätt lägga ett 20-tal timmar bara på att sitta fast och inte fatta vad man ska göra och inte bli ett dugg klokare. Då gäller det ju att man tilltalas av att lösa den typen av problem också.

 

Ytterliggare en aspekt som kan göra det lättare att hantera de ekonomiska profilerna (tex för mig) är att de är ganska tydligt förankrade till verkligheten och verkliga uppgifter. Bara en sådan sak som att man ofta sitter i Excel istället för Matlab gör hyfsad skillnad; man vet alltid vad man gör och varför. Snygga lösningar blir dessutom snygga för gemene man också, inte bara för de närmast sörjande.

 

Det är ju intressant det där. Projektkursen i logistik kräver ett vansinnigt hårt arbete en hel termin, flera timmar om dagen om det ska göras vettigt. Ändå minns jag många enstaka teori-kurser som mer störiga i backspegeln, trots att de tar en bråkdel av tiden. Just det där att man aldrig fastnar, hela tiden kommer framåt, och att man faktiskt utför ett riktigt arbete åt ett företag gör det så mycket lättare att hantera och acceptera.

 

I sammanhanget kan ju nämnas att jag hört av många att inriktningar som finans och ekonomisystem är lättare. Många har klivit på tex scm och undrat hur det kan vara så mycket arbete hela tiden.

 

Så, jag har alltså viss förståelse när folk gnäller om att Ind-ek är fusk-civilingenjörer. Men det stämmer inte riktigt, det är bara det att man kan gå en lite fuskig väg de sista 2 åren om man vill. För det första måste man ändå dra en teknisk profil. Antingen får man då gå igenom hålf., strömningslära och vidare därifrån, eller så kan man som jag lura sig själv och tro att system är trevligare. Det är det inte.

 

För det andra finns det gott om I:are som går sin masterprofil i datateknik m.fl.

 

Själv har jag av någon konstig anledning fattat rejält tycke för reglerteknik. Om jag inte kände att det var dags att arbeta igen snart så skulle jag helt klart dra mycket mer åt det hållet.

 

Just ja, för att ytterligare förvara I:are lite vill jag påpeka att maskinare etc har integrerad företagsplanering som valbar. Den kursen fullkomligt slaktar kursplanen för nästan en hel termin. Sen tackar den för sig och skiter ut 6hp.

 

:heart: HP-systemet.

 

Kuriosa angående det. Var några som under projektkurs frågade jaha, hur fan tänkte ni med detta då, då det visade sig omöjligt att hinna sova om nätterna. Läraren kontrade med att det rekommenderas att gå max en kurs till parallellt med den.

 

Då är man inte ens CSN-berättigad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Som jag nämnde tror jag också att ribban är rätt låg i Sverige p g a kultur och slapphet. Med det sagt; jag ingen koll på andel gymnasiekids som går ut natur/teknisk linje el motsvarande med >21 med ambitionen att bli civilingenjör (de som vill bli läkare går det obv inte att räkna med eftersom de skevar resultatet genom att läsa upp betygen oproportionerligt) men gissar att det är topp 5 %. Det är av de som redan valt "den svåraste gymnasielinjen". Tror du jag är mycket off på siffrorna?

 

Det du skriver om arbetskapacitet -> bra betyg är sant imo och jag håller med. Däremot ställer jag mig frågande till om det är så stort mörkertal för talang som inte hamnar i toppen för betygssnitt. Som jag ser det nu 01:10 - det skulle vara de som varken är fåfänga, har tävlingsinstinkt, är så pass smarta att de autofår högsta betyg genom att titta på boken/soulreada fröken eller vill maximera sina frihetsgrader genom att kunna välja utbildning fritt för liten ansträngning. Det är en väldigt besynnerlig men också väldigt liten klick människor.

 

(Att den gruppen uppenbarligen är överrepresenterad i vissa trådar på PF och i din bekantskapskrets(?) är en annan femma...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Att den gruppen uppenbarligen är överrepresenterad i vissa trådar på PF och i din bekantskapskrets(?) är en annan femma...)

Det känns ju ärligt talat som ett ovanligt logiskt ställe för den lilla gruppen att hamna, minus några aspekter. Vill helt utesluta tävlingsinstinkt vad gäller betygssträvan, så vida inte betygen är mycket skickligt strukturerade. Vilket de ju alltså absolut inte är i det här fallet. Vidare stör högskoleprovet det där med att välja utbildning fritt (flitigt debatterat ämne, personligen tycker jag att det behövs tack vare att systemet i övrigt är kasst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-D Heja PF!

 

Lite intresserad hur du resonerar kring tävlingsinstinkten då tog med det för att jag personligen sett mig själv som väldigt icke-tävlande men kan ändå ännu idag komma ihåg ett par prov som jag bara skrev bra på bara för att jag ville matcha någon klasskompis. Jag kanske är mer tävlande än jag inbillat mig!

 

När det gäller högskoleprovet kollade jag för vårt kollektiva vetandes skull precis upp att det är runt 1 % av de som skriver som får 1,9-2,0. Vet inte hur de ska viktas in i talangen dock.

 

Anser också att provet ska vara kvar. Alla passar inte in i skolan och jag är övertygad om att det är förenat med höga alternativkostnader (om man törs skriva det ordet här) för samhället att inte försöka fånga upp smartingar på alla möjliga sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkar snål i din topptalang-cut-off :-) Hur hamnar inte >21 i betygssnitt i topp när det gäller talang? Knappast så att svenskar är genetiskt sämre än sydkoreaner (eller vilket lands invånare du nu anser vara mest talangfulla).

 

Må vara att svenskar kanske är slappare och klarar sig sämre i internationell konkurrens eftersom svenskar inte har som kultur att plugga stenhårt och ett elitistiskt skolsystem. Det är väl ändå sannolikt att personer som hamnar högst upp i svensk inbördes ranking har en talang som matchar motsvarande högt rankade personer i ett annat land, tror du inte?

 

Jag pratade om att den riktiga toppen söker sig till bättre universitet än svenska.

 

Det är förvisso helt utan grund men mycket tar man till när huvudmålet bara är att tala om för trillske hur "speciell" han är. Problemet är att den mannen inte kan knäckas. Lobotomerad, fattar ingenting.

 

Trillske, ser du själv den röda tråden i dina inlägg? Förstår du varför många stör sig eller till och med hatar dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast så att svenskar är genetiskt sämre än sydkoreaner (eller vilket lands invånare du nu anser vara mest talangfulla).

 

östasiater har större hjärnor vilket korrelerar med IQ/G/talang

 

hittar ingen snygg objektiv länk som sammanfattar allt men iaf:

http://www.fathersmanifesto.net/racegraphs.htm

 

 

Det är väl ändå sannolikt att personer som hamnar högst upp i svensk inbördes ranking har en talang som matchar motsvarande högt rankade personer i ett annat land, tror du inte?

tror jag inte.

 

dels saknar vi toppen lite då vi inte ger toppen samma möjlighet som andra länder gör. tror du vi skulle läsa samma historia i sverige om vi hade samma talangfulla elev födas här?

http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10116.aspx

snarare får eleven göra det vi fick göra, sitta och vänta på klassen och om hen har tur hoppa över en klass, men knappast något som liknar detta

 

top 2% i Sverige motsvarar top 40% i Singapore i matte, vet inte var du drar cutoff för talang, men vi kan ju gissa att top 0.1% motsvarar en rätt liten del av samma nivå i Singapore också.

 

 

problemet vi har i sverige är att vi har ett ineffektivt skolsystem som är extra ineffektivt för talanger och att vi har en skattesystem som missgynnar högpresterande och belönar underpresterande vilket utvecklat ett metagame där vi mobbar folk som anstränger sig. det är få länder som har sånt extremt akademikerförakt som Sverige :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

google testar sin förarlösa bil. längs motorvägen går något fel och den kör ut i diket där det råkar gå en barnfamilj som alla dör. vem är skyldig? snabbspola 50år när alla sådana bilar, lämpliga lagar?

 

han som byggde bilen lr ja, den som byggde förarlösa systemet.

 

mvh

Taleb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många och många, hata på du nisse. Det är säkert nyttigt.

:-D Heja PF!
Elakt kan gruppen ses som lite allmänt dysfunktionell. :-P

 

Lite intresserad hur du resonerar kring tävlingsinstinkten då tog med det för att jag personligen sett mig själv som väldigt icke-tävlande men kan ändå ännu idag komma ihåg ett par prov som jag bara skrev bra på bara för att jag ville matcha någon klasskompis. Jag kanske är mer tävlande än jag inbillat mig!

Resonerar helt enkelt så att jag själv är vansinnigt tävlingsinriktad men aldrig känt någonting alls för gymnasiebetyg. Och nu talar vi ju alltså om en grupp som möjligen är lite dysfunktionell men där varje medlem intuitivt bör känna hur dumt betygen genereras på gymnasiet.

 

När det gäller högskoleprovet kollade jag för vårt kollektiva vetandes skull precis upp att det är runt 1 % av de som skriver som får 1,9-2,0. Vet inte hur de ska viktas in i talangen dock.

 

Anser också att provet ska vara kvar. Alla passar inte in i skolan och jag är övertygad om att det är förenat med höga alternativkostnader (om man törs skriva det ordet här) för samhället att inte försöka fånga upp smartingar på alla möjliga sätt.

Jag minns att jag skrev högskoleprovet bakis och plötsligt tävlade jag med dem som hade MVG i det mesta. Själv ska jag väl vara glad att jag fick ett slutbetyg överhuvudtaget. Nu är detta inte någon brag - jag var ganska långt ifrån 2,0 - försöker bara belysa vilken lätt/lättare väg det är att gå. Tror tex att ind-ek i linköping ligger på 1,5/1,6 medan man ska ha mvg i det mesta för betygsvägen. Det talar en del om ganska mycket. Exempelvis hur dåliga de där tre åren är på att generera kunskap. Men även lite om att det är svårt att strukturera provet - ska kemi vara med, som är obligatoriskt på gymnasiet? Ska allt med? Om man bara tar en gemensam nämnare för alla utbildningar så blir det ju plötsligt effektivare att skolka sig igenom natur och sedan skriva provet.

 

När jag skrev det var det fortfarande en stor skev ord-del med som förstörde resultatet för mig. De som klagat på hur jag skriver här kanske kan njuta lite av att jag fick under medel på ordförståelsen. :-P Till mitt "försvar" läste jag i princip inte böcker på den tiden och många av orden var verkligen 50-tal. Men alla som skrivit högskoleprovet vet precis hur dåligt det där medelresultatet är så ja, lite pinsamt är det allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du jag är mycket off på siffrorna?
Nej, det ser rimligt ut. Jag tänkte mig väl att topptalanger skulle vara i översta 1/10 000-delen av produktivitet snarare än översta 1/20-delen, så det kanske är där en eventuell oenighet ligger.

 

Jag är mer skeptisk till ditt betygsresonemang eftersom jag tror det är ännu mer viktat mot organisatorisk och social förmåga än vad du tror. Alltså, är man skitsmart men tankspridd/introvert så kommer man fortfarande inte få maxbetyg i allt eftersom man inte har tillräcklig kapacitet för allt pilljobb.

 

En illustration av det är att kvinnor är rejält överrepresenterade vad gäller höga betyg, samtidigt som de är rejält underrepresenterade vad gäller hög IQ. Däremot så är de överlag bättre organiserade och bättre på att komma överrens med folk.

 

Tänk dig extremfallet att gymnasiebetyg enbart skulle avgöras genom att eleverna utvärderas dels genom hur mycket lärarna tycker om dem och dels genom deras förmåga att med god handstil kopiera 10 000 sidor slumpade tal. Jag tror fortfarande att resultatet skulle korrelera med IQ, men att det skulle bli knas i de högre skikten och att korrelationen skulle vara mycket starkare med noggrannhet och ambition.

 

Jag tror min uppfattning om hur gymnasiebetyg genereras är närmare det scenariot än vad din syn på saken är.

 

 

tror du vi skulle läsa samma historia i sverige om vi hade samma talangfulla elev födas här?
Ja, eftersom det australiensiska skolsystemet är ganska likt det svenska och i princip allt jobb verkar ha gjorts av smarta, välbärgade superengagerade föräldrar. Hade Terrence Tao fötts i Sverige tror jag föräldrarna haft ungefär samma möjligheter att accelerera hans utbildning. Och hade TT blivit adopterade till relativt oengagerade föräldrar i vare sig Sverige eller Australien hade det nog slutat betydligt mindre lyckligt i båda fallen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

östasiater har större hjärnor vilket korrelerar med IQ/G/talang

 

hittar ingen snygg objektiv länk som sammanfattar allt men iaf:

http://www.fathersmanifesto.net/racegraphs.htm

 

tror jag inte.

 

dels saknar vi toppen lite då vi inte ger toppen samma möjlighet som andra länder gör. tror du vi skulle läsa samma historia i sverige om vi hade samma talangfulla elev födas här?

http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10116.aspx

snarare får eleven göra det vi fick göra, sitta och vänta på klassen och om hen har tur hoppa över en klass, men knappast något som liknar detta

 

top 2% i Sverige motsvarar top 40% i Singapore i matte, vet inte var du drar cutoff för talang, men vi kan ju gissa att top 0.1% motsvarar en rätt liten del av samma nivå i Singapore också.

 

 

problemet vi har i sverige är att vi har ett ineffektivt skolsystem som är extra ineffektivt för talanger och att vi har en skattesystem som missgynnar högpresterande och belönar underpresterande vilket utvecklat ett metagame där vi mobbar folk som anstränger sig. det är få länder som har sånt extremt akademikerförakt som Sverige :(

 

Där ser man! Då hade jag fel där, tack. Jag kände inte till att vissa asiater hade mätbart smaskigare hjärnor! Det kanske blir vår smala lycka när utomjordingarna kommer för att skörda. (Här är en "riktig" referens till en relevant review för framtida diskussioner: Whole brain size and general mental ability: a review.)

 

Det du skriver om svenska skolsystemet håller jag med om och mina känslor inför bristen på individanpassning är en blandning av sorg, vrede och en annan otillfredställande känsla som spinger ur personligt bevittnat resursslöseri och suboptimalitet. Skattetryck -> mental jantelag vågar jag inte kommentera.

 

Det jag var ute efter var dock inte en jämförelse av absolut prestation länder emellan. Du får lita på att jag visste att Sverige inte hamnar överst på den listan (spec i matte). Snarare ville jag få fram att jag tror att talangen hamnar i den relativa toppen för betygssnitt nationellt och att den toppen skulle presterat likvärdigt med ett annat lands toppelever (numer då undantaget rasbiologiska fenomen :-) ), givet att de växte upp i samma miljö. Håller du med nu när jag preciserat att jag med talang menade det intellektuella "råämnet" snarare än den fullt utvecklade mentala diamanten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ser rimligt ut. Jag tänkte mig väl att topptalanger skulle vara i översta 1/10 000-delen av produktivitet snarare än översta 1/20-delen, så det kanske är där en eventuell oenighet ligger.

 

Jag är mer skeptisk till ditt betygsresonemang eftersom jag tror det är ännu mer viktat mot organisatorisk och social förmåga än vad du tror. Alltså, är man skitsmart men tankspridd/introvert så kommer man fortfarande inte få maxbetyg i allt eftersom man inte har tillräcklig kapacitet för allt pilljobb.

 

En illustration av det är att kvinnor är rejält överrepresenterade vad gäller höga betyg, samtidigt som de är rejält underrepresenterade vad gäller hög IQ. Däremot så är de överlag bättre organiserade och bättre på att komma överrens med folk.

 

Tänk dig extremfallet att gymnasiebetyg enbart skulle avgöras genom att eleverna utvärderas dels genom hur mycket lärarna tycker om dem och dels genom deras förmåga att med god handstil kopiera 10 000 sidor slumpade tal. Jag tror fortfarande att resultatet skulle korrelera med IQ, men att det skulle bli knas i de högre skikten och att korrelationen skulle vara mycket starkare med noggrannhet och ambition.

 

Jag tror min uppfattning om hur gymnasiebetyg genereras är närmare det scenariot än vad din syn på saken är.

 

Njäao till de två första paragraferna - vi tycker tillräckligt lika för att det ska vara ovärt att tjafsa om detaljerna. Det du skrev om 1/20 vs 1/10 000 förklarar skillnaderna i hur vi tänkt för mig.

 

När det gäller b-rudar och hur smarta de är så har jag letat reda på den där artikeln jag nämnde ett par sidor längre bak efter att ha sprungit på den på ett annat forum: The role of height in the sex difference in intelligence.

 

Jag undrar dock hur högt upp på IQ-skalan det gäller i o m att det är så väldigt skevt längst upp till männen fördel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare ville jag få fram att jag tror att talangen hamnar i den relativa toppen för betygssnitt nationellt och att den toppen skulle presterat likvärdigt med ett annat lands toppelever (numer då undantaget rasbiologiska fenomen :-) ), givet att de växte upp i samma miljö. Håller du med nu när jag preciserat att jag med talang menade det intellektuella "råämnet" snarare än den fullt utvecklade mentala diamanten?

 

tror det förekommer viss bias mot hur raser förväntas bete sig, även om vi placerar en afrikan och en asiat med gener för samma hjärnkapacitet i samma familj så kommer sannolikt asiaten oftare bli smartare :(

 

värt att notera att det skiljer sig en hel del mellan populationerna, t ex masai:er har stora hjärnor. skulle kunna beror på deras diet, vilket även förklarar varför våra testresultat sjunker här i väst i takt med att vi börja äta enligt livsmedelvärkets råd och även förklarar varför resultaten stiger i asiatiska länderna i takt med att de ökat sin konsumtion av kött :mrgreen:

 

tolka statistik som man vill ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det förekommer viss bias mot hur raser förväntas bete sig, även om vi placerar en afrikan och en asiat med gener för samma hjärnkapacitet i samma familj så kommer sannolikt asiaten oftare bli smartare :(

 

värt att notera att det skiljer sig en hel del mellan populationerna, t ex masai:er har stora hjärnor. skulle kunna beror på deras diet, vilket även förklarar varför våra testresultat sjunker här i väst i takt med att vi börja äta enligt livsmedelvärkets råd och även förklarar varför resultaten stiger i asiatiska länderna i takt med att de ökat sin konsumtion av kött :mrgreen:

 

tolka statistik som man vill ftw!

 

Det kan du ha rätt i. Jag själv hade ingen aning om asiathypen var så stor förrän jag hittade alla asian-memen på the internets.

 

Kolla in länken jag postade till Hjort ovanför, den kanske förklarar en del av fenomenen du beskriver. Dessutom kan jag bidraga med denna:

Oral creatine monohydrate supplementation improves brain performance: a double-blind, placebo-controlled, cross-over trial.

Jag är själv en "vegetarian" (äter hönans mens och kons sekret med glupsk aptit) som kurar kreatin cykliskt p g a träning men kanske borde sluta med det och bara äta det jämt ist :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det förekommer viss bias mot hur raser förväntas bete sig, även om vi placerar en afrikan och en asiat med gener för samma hjärnkapacitet i samma familj så kommer sannolikt asiaten oftare bli smartare :(

 

värt att notera att det skiljer sig en hel del mellan populationerna, t ex masai:er har stora hjärnor. skulle kunna beror på deras diet, vilket även förklarar varför våra testresultat sjunker här i väst i takt med att vi börja äta enligt livsmedelvärkets råd och även förklarar varför resultaten stiger i asiatiska länderna i takt med att de ökat sin konsumtion av kött :mrgreen:

 

tolka statistik som man vill ftw!

 

http://www.indiana.edu/~intell/flynneffect.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En illustration av det är att kvinnor är rejält överrepresenterade vad gäller höga betyg, samtidigt som de är rejält underrepresenterade vad gäller hög IQ. Däremot så är de överlag bättre organiserade och bättre på att komma överrens med folk.
Tror själv att största faktorn är vart man fokuserar. Hur många unga män (gymnasieålder) har du träffat som är vansinnigt duktiga på ett enstaka ämne? Jag har träffat hur många som helst. Hur många kvinnor? Jag letar och letar och hittar någon enstaka.

 

Däremot blir jag förvånad när en tjej inte är helt ok/medioker i ett ämne. Och att vara helt ok är tillräckligt för att slå i taket på våra skolor.

 

Varför män och kvinnor fokuserar så olika är jag mer osäker på.

Kanske har med längd att göra. Eller volym i biceps.

 

(1) assortative mating of intelligent men and beautiful women, (2) assortative mating of men with large biceps and beautiful women

 

:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det lite festliga artiklar:

 

http://www.lararnasnyheter.se/tags/nationella-prov

 

Bland annat så slår visst Björklund på stora trummen över att helt självklara kontrollåtgärder ska införas. Och som väntat är det en stor diskrespans mellan provresultat och slutbetyg över huvud taget, vilket i synnerhet gynnar tjejer. Vilket ju stöder min teori om noggrannhet över iq-teori om gymnasiebetyg.

 

Lite roligt är också att kolla efter reportens flagranta mattemisstag som är många och allvarliga. Det stämmer liksom precis in med fördomarna om vem som blir lärare. :D

 

Jag undrar dock hur högt upp på IQ-skalan det gäller i o m att det är så väldigt skevt längst upp till männen fördel?
Jag tror det är någonstans 2:1 i ratio i 120-130 trakten och sen blir det snabbt skevare.

 

Jag ställer mig lite tveksam till Kanazawas resultat, mestadels för att jag själv knappt är över Frodolängd.

 

Här är lite annat kul:

 

http://www.lilahe.com/KTH2011.pdf

 

Grafer över hur mycket värdelösare dagens ungdomar blivit i allmänhet, samt vilka ingenjörsutbildningar som presterar bäst på intromatten.

 

http://ekonomistas.se/2011/12/29/fortsatt-okning-av-toppbetygen/

 

http://ekonomistas.se/2012/05/03/hur-har-kunskapsspridningen-i-skolan-utvecklats/

 

Randomcitat:

 

Enligt TIMSS Advanced 2008 (N-studenter på gymnasiet) sjönk matematik- och NO-kunskaper bland naturstudenter (som får anses vara högpresterande i dessa ämnen) med nästan en standardavvikelse mellan 1995 och 2008. Bland de mest högpresterande naturstudenterna sjönk resultaten med ca 0,6 standardavvikelser.

 

Det kommer nog dröja lite innan vi får jetpacks och flygande bilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från att korrelationen mellan hjärnans storlek och vår intelligens är mycket svag (och kraftigt ifrågasatt) samt att de flesta mätningar försöker korrelera kraniets volym till intelligens snarare än hjärnstorlek och vidare helt skiter i att korrelationen, om den ens existerar, är så svag att det är tramsigt att försöka påvisa rasskillnader i begåvning enkom genom hjärnas storlek (det skiljer mindre än 1% i volym mellan vit / europeisk och asiatisk ras givet amerikansk mönstringsdata)vill jag påpeka följande.

 

 

Vi nordbor är betydligt större än andra europeiska folk (t.ex. danskar) och när man jämför asiaters hjärnor med "européer" är det framförallt amerikanska mönstringsdata som används. Förutom att amerikaner generellt sett är små och dumma är det genetiska material som där klassas som "vit" eller "europeisk" pygméer jämfört med t.ex. svenska vikingar.

 

Rasbiologiskt måste det alltså vara så att den svenska vikingen är vida överlägsen folk från nordtyskland, holland, england och alla små japaner.

 

Detta eftersom vi vikingar har större kranier än de genomsnittsasiater som deltar i mönstringsstudierna.

 

Jag vill också slå ett slag för knölvalarna som har en oväntat stor hjärna med tanke på hur korkat de beter sig.

 

humpback-whale_1464959c.jpg

 

Knölvalen har en hjärna som kan väga över 10kg! Snacka om att vara smartare än en kines.

 

Nu är ju naturligtvis inte knölvalarna kända för att vara framstående, på ungefär samma sätt som människor från östasien är underrepresenterade när det gäller landbrytande innovationer, forskningsgenombrott, antal nobelpris, antal registrerade patent osv. Istället plagierar och kopierar man saker som finns i väst. Detta beror naturligtvis inte på något sorts intellektuellt tillkortakommande eftersom man bevisligen har större hjärna än den vita genomsnittsamerikanen vid mönstring (urvalsbias för folk som är dumma nog att ta värvning i US army?). Så för knölvalarna liksom för kineserna handlar det snarare om kulturella skillnader som verkar handikappande på deras kreativa förmåga.

 

En grupp som är absurt överrepresenterad när det gäller framstående forskning, banbrytande innovation, företagsutveckling osv är Ashkneazijudar (אַשְׁכֲּנָזִים).

 

65px-Albert_Einstein_Head.jpg65px-JohnvonNeumann-LosAlamos.gif65px-Kafka_portrait.jpg

 

De har en snittiq cirka 20 poäng över normen. Men det beror såklart på den sionistiska konspirationen.Tyvärr har de inte särskilt mycket större kranium än normala människor, vilket inte stödjer knölvalsteorin :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det lite festliga artiklar:

 

http://www.lararnasnyheter.se/tags/nationella-prov

 

Bland annat så slår visst Björklund på stora trummen över att helt självklara kontrollåtgärder ska införas. Och som väntat är det en stor diskrespans mellan provresultat och slutbetyg över huvud taget, vilket i synnerhet gynnar tjejer. Vilket ju stöder min teori om noggrannhet över iq-teori om gymnasiebetyg.

 

Lite roligt är också att kolla efter reportens flagranta mattemisstag som är många och allvarliga. Det stämmer liksom precis in med fördomarna om vem som blir lärare. :D

 

Jag tror det är någonstans 2:1 i ratio i 120-130 trakten och sen blir det snabbt skevare.

 

Jag ställer mig lite tveksam till Kanazawas resultat, mestadels för att jag själv knappt är över Frodolängd.

 

Skrämmande läsning om skolan.

 

En källa till det du skriver från en snubbe som sysslar med test som ska mäta IQ i högre spannet:

In the high range, my own observation to date is that at or above the 98th percentile there are about twice more males than females, while at or above the 99.9th percentile there are about 15 times more males.

 

I och med att jag vuxit totalt två centimeter de senaste 16 åren trots vuxen ålder (true story enligt passuppgifter) antar jag att även min egen inledande skepsis mot Kanazawas resultat kommer att bytas ut mot övertygelse i takt med att jag själv närmar mig snittlängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...