Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Har 80poäng till civilingenjör. Träffade en svensk mattelärare på mount rinjani som gjorde en weekendresa från Singapore, blev lite sugen på att kanske bli mattelärare efter pokern. LOL?

Bli lärare! Vi behöver smarta och duktiga lärare (vet inte mycket om dig men tror att du har kapaciteten att kunna se saker från olika håll).

Skrev precis en uppsats om att lärare borde få höjda löner. Vi behöver få upp statusen bland lärare i Sverige imo.

http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_27181.e24

http://www.skolverket.se/sb/d/2544/a/14285;jsessionid=76384B3BD3E8281F6572AACC78A1D865

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bli lärare! Vi behöver smarta och duktiga lärare (vet inte mycket om dig men tror att du har kapaciteten att kunna se saker från olika håll).

Skrev precis en uppsats om att lärare borde få höjda löner. Vi behöver få upp statusen bland lärare i Sverige imo.

http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_27181.e24

http://www.skolverket.se/sb/d/2544/a/14285;jsessionid=76384B3BD3E8281F6572AACC78A1D865

Alternativt förbättra miljön för lärare. Tror det bästa vore om staten sluta reglera skolan. Skulle inte själv ha några större bekymmer med låg lön(hidden brag) och tycker man med fördel kan outsorcea provrättning till indier/studenter/de 10% arbetslösa vi har i Sverige ed..

Länk till kommentar

Sverige hamnar även under genomsnittet bland de EU/OECD-länder som ingår.

- Vi ligger inte bara under genomsnittet för jämförbara länder. Sverige har även försämrat sina resultat i matematik sedan TIMSS 2003, säger Anders Auer, undervisningsråd på Skolverket.

Försiktig ljusning

I TIMSS 2003 var det svenska medelvärdet 8 poäng högre än 2007. Och i studien 1995, där Sverige deltog för första gången, hela 48 poäng högre. Jämfört med 1995 är Sverige ett av de länder som försämrat sina resultat mest. Men en försiktig ljusning kan spåras:

- Om man slår ut förändringen per år kan vi se att försämringen är mindre mellan 2003 och 2007. Därmed verkar det som att den negativa trenden är på väg att bromsas upp, säger Anders Auer.

Mellan åren 1995 och 2007 har andelen svenska elever som i TIMSS inte når upp till den mest elementära kunskapsnivån i matematik ökat från fyra till tio procent. Samtidigt har andelen elever som presterar på den mest avancerade kunskapsnivån minskat från tolv till två procent.[/b

]

Tur att man inte räknat med att kunna leva på statlig pension...

Länk till kommentar

Du tror alltså på en stark korrelation mellan denna typ av testresultat och kommande ekonomisk utveckling? I så fall varför?

Själv är jag skeptisk, tror att nyttan av matematikkunskaper och -färdigheter generellt övervärderas eftersom matematik är svårt och "fint".

Ja. Matematikprovskillz bör korrelera rätt starkt med både arbetsvillighet och iq som båda korrelerar med wealth of nations.

Intressant resultat, i samband med ett internationellt matteprov skickade man ut en lååång enkät. Resulaten på provet korrelerade väldigt starkt med hur många enkätfrågor man orkade svara på. Källa outliers...

Länk till kommentar

Bra poäng.

Å andra sidan är det då bara fara å färde om eleverna blivit dummare/slöare, inte om undervisningen blivit sämre så länge inte IQ/arbetsvilja generellt påverkas.

Annat från outliers, om man jämför rika och fattiga elever skiljer det något år vid åk 9. Om man jämför resulaten kontinuerligt ser man att nästan hela försprånget byggs upp under sommarloven, väl i skolan lär dig sig lika mycket. rika barn går på sommarkurser, läser böcker etc.

Finns också tydliga korrelationer mellan tid och resultat, japanska barn går i skola 40% mer än amerikanska barn. Sommarlov är visst en kvarleva från jordbruket där hjärnan troddes bli oproduktiv om den inte fick ligga i träda(sic).

Länk till kommentar

Hur mycket har din värsta tiltsession kostat?

Tiltar sällan. Har väl backat en del pga setups och säkert spelat c-game enstaka händer och kanske haft marginellt -EV och tagit enskiljda felaktiga beslut på några hundra dollar. Brukar klicka ur autopost blind såfort jag känner tilten ta över. mest är det väl alternativkostnad som kostat massor. Backat 6k ish några gånger, men mesta är varians. Missklickat bort några hundra några gånger. Gissar att dyraste tilten kostat mig 500-1000 gbucks.

Länk till kommentar

Kommentar på detta?

Stämmer väl rätt bra, dock förstår jag inte hatet mot korta ärliga poster. Hellre ett "detta stämmer inte" från nebbis än 2 spaltermeter "du skriver detta bara för att du blev slagen som barn, man kan inte säga vad som är rätt och fel, det beror på motståndaren"-mastodontpost imo.

Länk till kommentar

Håller med jossan då du verkligen är en av de vettigare personerna som faktiskt är aktiv på pf just nu, möjligen den vettigaste. Dock måste det ju påpekas att flashbacks pokeravdelning är så vidrigt jävla dålig och fylld av svammel+ryggdunkningar att man bara vill spy. Visst pf är ju verkligen inte perfekt men både pf och 2+2 är ju helt överlägsna mot flashback om man faktiskt vill lära sig spela poker och inte leka gulligull & metagame

Länk till kommentar

Vet inte var du står men oftast är de intellektuella förespråkare för den den svenska massinvandringen från de mest outvecklade länderna i världen. Vad beror det på? Skönt få känna sig ännu mer intellektuell?

Politiker är sällan intelligenta, dessutom har de egna intressen. Skapa problem som politiker måste lösa -> mer makt och fler politikerjobb...

Är alltid trevligt att vara humanitär med andras pengar också och tanken är givetvis viktigare än resultatet.

Själv är jag för fri invandring, givetvis med förutsättningen att vi avvecklat tvångs-välfärdssamhället(hade själv kunnat tänka mig vara med i ett eller flera, men ogillar tvång och monopol) först. Tycker dagens system känns som det sämsta av det sämsta(på många avseenden), men förstår att folk tycker tanken är god.

Lite komiskt att Sverige ger bistånd till Kina som köper Volvo. Lyckad nationalekonomi....

Länk till kommentar

Såg att du reffererat till Outliers som källa på några ställen. Vad tyckte du om boken?

Jag gillade den, har ni läst de flesta andra böcker som diskuterats lär ni gilla den också. Hela boken handlar om varför vissa blir framgångsrika. Spoiler: arbete lönar sig. Tar upp Bill Gates, Chris langan, hockeyspelare, pianister, nobelpristagare, piloter som krashar, barn i förorten etc. Som pokerspelare som strävar efter framgång med prestationsbaserad inkomst kan man nog lära sig en hel del av boken.

Länk till kommentar

Mtp du funderar på att bli mattelärare med en ansenligt lägre lön än poker, hur mycket timlön skulle du kräva för att undervisa relativt grundläggande matematik (Ungf motsvarande matte D på gymnasienivå) via t ex ventrilo? Säkert många faktorer som påverkar summan men försök göra en uppskattning.

Om jag kan tillföra livsev för dig genom min trevliga karaktär och enorma kunskap inom diverse andra ämnen, vad är den lägsta timlönen du hade coachat mig för i poker?

Vad är kl hos dig nu? Här den 01:30 AM

Länk till kommentar

Såg att du reffererat till Outliers som källa på några ställen. Vad tyckte du om boken?

Mtp du funderar på att bli mattelärare med en anseligt lägre lön än poker, hur mycket timlön skulle du kräva för att undervisa relativt grundläggande matematik (Ungf motsvarande matte D på gymnasienivå) via t ex ventrilo? Säkert många faktorer som påverkar summan men försök göra en uppskattning.

Om jag kan tillföra livsev för dig genom min trevliga karaktär och enorma kunskap inom diverse andra ämnen, vad är den lägsta timlönen du hade coachat mig för i poker?

Beror på hur pokern går. Ju rikare jag blir ju mer kan jag tänka mig sänka min lön, ju sämre jag tjänar på poker desto mer intressanta blir alternativen. Gissar att min timlönskurva börjar peaka och samtidigt har integralen växt till sig en del så finns ju risk att alternativ kommer behöva övervägas om några år.

Coachar inte poker av diverse anledningar, hade nog velat ha en bit över 500usd per timme och hysfat uppbokat för att börja göra det.

Vet inte om jag är så bra på poker egentligen, är ju främst att ens motståndare är sämre som man lever på.

Länk till kommentar

Beror på hur pokern går. Ju rikare jag blir ju mer kan jag tänka mig sänka min lön, ju sämre jag tjänar på poker desto mer intressanta blir alternativen. Gissar att min timlönskurva börjar peaka och samtidigt har integralen växt till sig en del så finns ju risk att alternativ kommer behöva övervägas om några år.

Coachar inte poker av diverse anledningar, hade nog velat ha en bit över 500usd per timme och hysfat uppbokat för att börja göra det.

Vet inte om jag är så bra på poker egentligen, är ju främst att ens motståndare är sämre som man lever på.

Okej, tackar för det snabba svaret.

Länk till kommentar