Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Ok, hade du läst kommentaren om du inte sett filmen? I rest my case.

nej, men å andra sidan förändrar inte filmen hur jag kommer ge min välgörenhet i framtiden och vilken politik jag kommer argumentera för. och tyvärr tror jag att mina vänner kommer påverkas så att de blir mer övertygade om att fortsätta rösta för kontraproduktiv politik. möjligt att de kommer ge mer välgörenhet totalt, men tror inte mängden som når fram kommer påverkas markant, även om de ger 3x mer än innan kommer ju mindre pengar nå fram och antagligen till sämre saker(vapen istället för sjukvård).

awareness är inget som afrikaner kan äta...

http://stuffwhitepeoplelike.com/2008/01/23/18-awareness/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men å andra sidan förändrar inte filmen hur jag kommer ge min välgörenhet i framtiden och vilken politik jag kommer argumentera för. och tyvärr tror jag att mina vänner kommer påverkas så att de blir mer övertygade om att fortsätta rösta för kontraproduktiv politik. möjligt att de kommer ge mer välgörenhet totalt, men tror inte mängden som når fram kommer påverkas markant, även om de ger 3x mer än innan kommer ju mindre pengar nå fram och antagligen till sämre saker(vapen istället för sjukvård).

Får Nordkoreavibbar av detta...

Du säger i princip att folk (dina vänner) inte är kapabla att vara kritiska själva (hoppas de är det då de väljer smartphone).

I en värld där fri info flödar kommer alla osanningar massakreras av de som vet sanningen och vågar publicera den. Fullständig transparens finns ju nära på redan för oss i västvärlden med ocensurerat internet och för de som hanterar kritiskt tänkande kommer sanningen till slut komma fram.

Min grundtanke är att ju fler som är medvetna om ett problem, ju större chans är det att nån hittar en bra lösning för att hantera problemet. Men det låter på dig som att du vill att bruset ska tystna och att folk i Uganda ska få ta sin kamp själva utan att nån ska veta vad som sker.

Slopa allmän rösträtt när vi ändå är i farten för vad skulle hända om SD släppte en lika stark film som vi såg, då skulle ju alla sympatisera med SD sen.

Länk till kommentar

awareness är inget som afrikaner kan äta...

http://stuffwhitepeoplelike.com/2008/01/23/18-awareness/

Tror du mer eller mindre positiva åtgärder för miljön gjordes efter filmen "an inconvenient truth"?

Säger inte att den var bra eller att det ens var rätt, men saker hände pga filmen, orkar inte höra dig förneka att medvetenhet gör skillnad på ett eller annat sätt. Antingen om det är Agda som helt plötsligt börjar källsortera eller om det är den lokale stake mannen som tar ett beslut om en miljöbilspolicy inom kommunen.

Länk till kommentar

Får Nordkoreavibbar av detta...

Du säger i princip att folk (dina vänner) inte är kapabla att vara kritiska själva (hoppas de är det då de väljer smartphone).

säger inte att de inte är kapabla, bara att de denna gången har misslyckats.

de väljer smartphones som de själva vill och oftast väljer de den som höjer deras subjektiva välmående mest. men politik/ekonomi är ofta kontraituitivt, konsumera prylar är inte alls lika ofta det.

I en värld där fri info flödar kommer alla osanningar massakreras av de som vet sanningen och vågar publicera den.

det är ofta svårt med vetenskap, väldigt få förstår hur man tolkar info:

ofta förstår ju inte ens vetenskapsmännen vetenskap.

Min grundtanke är att ju fler som är medvetna om ett problem, ju större chans är det att nån hittar en bra lösning för att hantera problemet.

fast de flesta vet väl redan om att världen är full av problem, framförallt i den fattiga delen av världen. och vi löser problem hela tiden, det går väldigt snabbt framåt utan spamma sönder facebook och ge pengar till en kampanj att försöka gripa en av tusentals fd krigsherrar.

Men det låter på dig som att du vill att bruset ska tystna och att folk i Uganda ska få ta sin kamp själva utan att nån ska veta vad som sker.

nej, givetvis ska vi ta upp problemen, men när alla hysterisk börjar promota en dålig kampanj och tror att det är lösningen är det dags för en realitycheck.

Slopa allmän rösträtt när vi ändå är i farten för vad skulle hända om SD släppte en lika stark film som vi såg, då skulle ju alla sympatisera med SD sen.

slopa rösträtt helt. ingen ska bestämma över någon.

SD släpper också en del filmer som mina vänner på andra sidan politiska kompassen spammar:

Länk till kommentar

säger inte att de inte är kapabla, bara att de denna gången har misslyckats.

de väljer smartphones som de själva vill och oftast väljer de den som höjer deras subjektiva välmående mest. men politik/ekonomi är ofta kontraituitivt, konsumera prylar är inte alls lika ofta det.

Tycker det låter lite som du vrider dig och vänder dig och säger att "det gjorde inte alls ont" efter att precis gjort en logisk tankevurpa

det är ofta svårt med vetenskap, väldigt få förstår hur man tolkar info:

ofta förstår ju inte ens vetenskapsmännen vetenskap.

Ännu svårare blir det att ta till sig när det postas i form av ett evighetslångt klipp.

fast de flesta vet väl redan om att världen är full av problem, framförallt i den fattiga delen av världen. och vi löser problem hela tiden, det går väldigt snabbt framåt utan spamma sönder facebook och ge pengar till en kampanj att försöka gripa en av tusentals fd krigsherrar.

Att tänka i konkreta termer hjälper ofta till, alla har t ex sagt att det är dåligt att kasta batterier i skräpet i alla tider, men efter filmen som skapade milöhysteri tror jag faktiskt att en del ändrade sitt beteende. Det krävs liksom ibland en gripande känsla av närhet till ens eget liv för att ändra sin bekväma egoistiska livsstil.

nej, givetvis ska vi ta upp problemen, men när alla hysterisk börjar promota en dålig kampanj och tror att det är lösningen är det dags för en realitycheck.

Håller med, men det finns ju folk över hela skalan. De som som tycker att denna filmen är svar på allt, de som tycker att den belyser saker o ting i Uganda bra, och de som jag tycker att oavsett om det är helt sann eller ej troligen marginellt kommer kunna göra något. Vare sig det blir debatt och en motreaktion från dem som vet sanningen eller om killen får en miljard från gåvor.

slopa rösträtt helt. ingen ska bestämma över någon.

Japp, ok. Gör en film så kanske du har mig fast

SD släpper också en del filmer som mina vänner på andra sidan politiska kompassen spammar:

Känner till detta, men att posta den knyter inte direkt an till mitt påstående om att folk kan se en propagandafilm med kritiska ögon. De lär ju endast marginellt påverka de redan övertygade och irritera resten typ.

.
Länk till kommentar

trist. singapore har LTE så där lär den funka. men tycker inte man ska köpa 4G 3G whatever iPad, bättre köpa wifi och internetdela med iPhonen. äter batteri, speciellt om man har en gammal lur men funkar iaf och dyrt värre att köra med simkort på iPaden och krångligt utomlands.

väldigt talangfull 16åring, håller på henne i årets idol...

Länk till kommentar

Kony-grejen är ju typexemplet på grejer majoriteten gör för att försöka dölja känslan av sin egen värdelöshet (för sig själv, alltså) och gena in i ett sammanhang, snarare än för att faktiskt göra något vettigt, men är det så farligt i sig då?

Även om inte iden är teoretiskt banbrytande tycker jag ändå upplägget är lite intressant för att initiativtagaren vågar vara så enkel. Filosofin är ju då, enligt min tolkning, att utan massa imperfekter mellan aktörer väljs rätt alternativ. Det är ju inte helt svårt att dra direkt koppling till marknadsekonomins dillemma vad gäller exempelvis informationsfördelning.

Eller, varför inte, hur en ensam aktör kan diktera en fri marknad. Spelplanen är till synes minst lika asymmetrisk även när den inte är kollektivt manipulerad.

Vore han en riktigt banbrytande rättvisekämpe skulle han väl dock antagligen lagt sin fokus på att klura ett steg till snarare än att skapa en ironisk pyramid enligt egen teori om informationsfördelning.

Länk till kommentar

Uppenbarligen något jippo.

Som sagt, metoderna har jag ingen åsikt om. Men att lyfta upp ett problem och sprida kunskap kan aldrig vara fel i grunden. Inte ens om han ser det väldigt svart och vitt och i grunden har faktafel är det fel att lyfta konflikten och göra folk medvetna om den.

Information kan vara vinklad och folk älskar att vara deltagare i något förfärligt om de slipper att faktiskt göra något. Vad kan vara bättre än att klicka lite på musen och förändra världen?

Vad tror du befolkningen i NK får lära sig (med all rätt) om oss och USA's president?

Länk till kommentar

Uppenbarligen något jippo.

Information kan vara vinklad och folk älskar att vara deltagare i något förfärligt om de slipper att faktiskt göra något. Vad kan vara bättre än att klicka lite på musen och förändra världen?

Vad tror du befolkningen i NK får lära sig (med all rätt) om oss och USA's president?

NK är lite skillnad eftersom de inte kan ta till sig information från båda sidor då weben är låst och makthavarna tystar de som tänker olika.

I detta fallet är det ju upp till var och en att skapa sig en bild, och precis som jag misstänkte dyker det nu upp motståndare till kampanjen. Skulle inte förvåna mig ifall nån större mainstreamtidning eller debattprogram snart tar upp frågan och ventilerar den från båda håll.

Man kan ifrågasätta syftet och verkan som du gör, men kan du förklara på vilket sätt filmen kan göra skada? Att folk blir medvetna om ett problem, delvis sant eller ej lyfter frågan och förutsättningar skapas för att nån kan hjälpa.

Tror ni att Hanna Friden hade bloggat om sin "sanning" i Uganda om filmen inte gjorts? Tror ni token lyft frågan här i sin dagbok? Vi i dagboken är väl ett ypperligt exempel på folk som nu vet "sanningen" om vad som verkligen förekommer i Uganda. Och detta har vi filmen att tacka, för annars hade inte debatten startat.

Och för de som säger att awareness inte spelar roll, nä det gör den inte i 99,9% av fallen då facebookare bara sitter och trycker gilla. Men den sista promillen kommer gå längre än så, de kanske skänker pengar. Kanske startar de tom en egen insamling eller annat. Med risk för att bli tjatig ger jag miljöfilmen "an inc. truth" som exempel. Även om filmen är kass och säkert rent felaktig i många hänseenden hjälper den miljödiskussionen framåt. Även om upphovsmakaren har tjänat miljoner på den hindrar det inte att massor av gott kommit ut från den.

Länk till kommentar

Det är faktiskt lite jobbigt när folk på facebook etc har så extrema åsikter om någonting dom uppenbarligen inte har någon koll på. Lite samma känsla som när folk ville avsluta relationen med alla som hade röstat på SD i valet. Totalt ointresserade i att veta mer, och alla som tycker annorlunda är dumma i huvudet och saknar empati.

och ska vi ge välgörenhet tycker jag vi ska lägga pengerna på akut katastrofhjälp, utbildning och entrepenörsskap.

Tips på organisationer som hjälper med de två senare, utbildning och entreprenörskap?

Länk till kommentar

Tips på organisationer som hjälper med de två senare, utbildning och entreprenörskap?

http://www.kiva.org/

http://www.omidyar.com/

http://unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/178-school-in-a-box-en-skola-for-40-elever

http://unicef.se/gavoshop/kategorier/3-utbildning-och-lek

Det är faktiskt lite jobbigt när folk på facebook etc har så extrema åsikter om någonting dom uppenbarligen inte har någon koll på.

och att de anser att alla som inte tycker som dem är extrema och därmed inte behöver lyssnas på.

Haha jo, men vore det liksom för mycket begärt att göra en lätt research på ämnet och kolla lite bakgrundsfakta innan man bestämmer sig för att brinna helt för en grej som man inte ens visste existerade för några dagar sen. Inge fel med att vilja göra världen bättre men fasen vilka hycklare folk e.

Länk till kommentar

NK är lite skillnad eftersom de inte kan ta till sig information från båda sidor då weben är låst och makthavarna tystar de som tänker olika.
Vilka två sidor är det som kommit till tals här då?

Jag tror det mest är en massa anklagelser från en sida men kan erkänna att jag inte kollat på filmen. :ola:

Länk till kommentar

Vilka två sidor är det som kommit till tals här då?

Jag tror det mest är en massa anklagelser från en sida men kan erkänna att jag inte kollat på filmen. :ola:

Vad?

De två sidorna är väl rätt tydliga, klippet som manar folk att skänka pengar och göra allt för att störta gubben genom att göra hans ansikte känd. Och motståndarna som menar att sanningen inte är så enkel och att en störtning bara skulle följas av en ny gubbe samt att regeringen "den goda sidan" inte själva är helt korrekta utan är minst lika illa.

Men gör oss en tjänst och debattera inte om du inte bemödat dig att ta reda på ämnet som diskuteras.

Cliffnote från mig är att jag menar att även om filmen skulle vara fulla av fel mm är det bra att den görs för den lyfter frågan och engagerar folk. Och de ev osanningar som finns i den kommer komma fram då sanningen alltid kommer fram i en transparent värld med fri information.

Cliffnote från tok är att den vilseleder folk och skulle aldrig gjorts.

Länk till kommentar

Cliffnote från tok är att den vilseleder folk och skulle aldrig gjorts.

cliffnotes från mig är att den är bisarrt överhypead på facebook av folk som inte är insatta och att när man bara gräver någon minut hittar massa negativt med den. om något är den bra för den visar hur okritiskt folk sväljer virala kampanjer.

imo spamma ted talks, inte propaganda.

Länk till kommentar

Alltså, att filmen lyfter frågan "Kone" är maximalt en petitess för mänskligheten. Med det menar jag inte att det är dåligt att fallet uppmärksammas, utan bara att det är rätt ointressant ur ett lite friskare vidgat perspektiv. Man kan ta bort själva objektet för fallstudien (Kone) och ersätta det ganska godtyckligt med något annat och det skulle ändå vara lika relevant eller irrelevant som detta.

Att filmen lyfter frågan om informationsfördelning är intressantare. Inte för att inte någon lyft den frågan förut, utan för att själva resultatet av den här filmen så tydligt 1) visar den påstådda potentialen i.o.m. internet och 2) faktiskt lyckas ytterliggare belysa det horribla i skev informationsasymmetri, i och med att initiativtagaren hittat/byggt (beroende på hur snälla vi vill vara) en informationskanal och tack vare sin position på toppen av pyramiden på eget initiativ kunnat lägga mänsklig fokus på den petitess jag nämnde överst.

Sen att filmen lallar om att vi just nu skulle befinna oss i någon form av ovanligt avgörande skede och på något vis lyckas fokusera detta avgörande skede på den totalt sett ganska irrelevanta fallstudien gör ju ont i magen. Såklart. Men du kan inte nämna en marknadsförare som inte använder lika idiotiska trick, för du har inte hört talas om honom.

Länk till kommentar

Dealt to heltok [6s 6d]

heltok: raises $6 to $12

L0ve2playU: folds

hidenseek90: folds

gezafia: folds

kingmatthi: folds

tvi681: calls $6

*** FLOP *** [As Qs Ac]

tvi681: checks

heltok: checks

*** TURN *** [As Qs Ac] [2d]

*** RIVER *** [As Qs Ac 2d] [Qc]

heltok: bets $13

tvi681: calls $13

*** SHOW DOWN ***

heltok: shows [6s 6d] (two pair, Aces and Queens)

tvi681: shows [6h 2h] (two pair, Aces and Queens)

tvi681 collected $25.31 from pot

heltok collected $25.31 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $53 | Rake $2.38

Board [As Qs Ac 2d Qc]

Seat 4: heltok showed [6s 6d] and won ($25.31) with two pair, Aces and Queens

Seat 9: tvi681 (big blind) showed [6h 2h] and won ($25.31) with two pair, Aces and Queens

:cry:

Länk till kommentar

Dealt to heltok [6s 6d]

heltok: raises $6 to $12

L0ve2playU: folds

hidenseek90: folds

gezafia: folds

kingmatthi: folds

tvi681: calls $6

*** FLOP *** [As Qs Ac]

*** TURN *** [As Qs Ac] [2d]

*** RIVER *** [As Qs Ac 2d] [Qc]

heltok: bets $13

tvi681: calls $13

*** SHOW DOWN ***

heltok: shows [6s 6d] (two pair, Aces and Queens)

tvi681: shows [6h 2h] (two pair, Aces and Queens)

tvi681 collected $25.31 from pot

heltok collected $25.31 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $53 | Rake $2.38

Board [As Qs Ac 2d Qc]

Seat 4: heltok showed [6s 6d] and won ($25.31) with two pair, Aces and Queens

Seat 9: tvi681 (big blind) showed [6h 2h] and won ($25.31) with two pair, Aces and Queens

:cry:

Va fan, du har ju högre 3 par!! Riggat...

Länk till kommentar