Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

det luriga är sista uteslutningen.

 

eggs-problem.gif

murder-problem.gif

 

Borde egentligen sätta spoilertags runt mina svar men dels har jag alltid fel och dels orkar jag inte kolla upp hur man gör.

 

Äggen:

Antingen som whitewidow skrev eller att fem personer tar varsitt egg från korgen, den sjätte personen tar ett ägg från en av de tidigare fem.

 

Mördaren:

Brandmannen är den enda mannen, de andra två är kvinnor och kan därför inte heta John.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://news.yahoo.com/people-arent-smart-enough-democracy-flourish-scientists-185601411.html

 

Mato Nagel, a sociologist in Germany, recently implemented Dunning and Kruger's theories by computer-simulating a democratic election. In his mathematical model of the election, he assumed that voters' own leadership skills were distributed on a bell curve — some were really good leaders, some, really bad, but most were mediocre — and that each voter was incapable of recognizing the leadership skills of a political candidate as being better than his or her own. When such an election was simulated, candidates whose leadership skills were only slightly better than average always won.

 

förklarar varför vi ser så dåliga resultat i skolan?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast kort kvalitativt resonemang så är man redan här:

democracies rarely or never elect the best leaders. Their advantage over dictatorships or other forms of government is merely that they "effectively prevent lower-than-average candidates from becoming leaders."

Inte för att underminera studier, klart saker måste studeras mer systematiskt ändå.

 

Men sen är paragrafen flummigt formulerad också men jag är för trött för ett Trillske-inlägg.

 

Also,

The democratic process relies on the assumption that citizens (the majority of them, at least) can recognize the best political candidate

Nej.

 

förklarar varför vi ser så dåliga resultat i skolan?!
Utveckla?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske tillsätter dåliga lärare. På så sätt kan inte läraren ge bra betyg eftersom läraren inte förstår dem som hamnar högt på betygskalan. :shock:

 

det också. jag fick VG i ett programmeringsprojekt i 8an för läraren inte förstod mitt program. han var övertygad om att jag inte hade skrivit det för han tyckte det var lite hög nivå på det. hade sett tutorials för visul basic, tagit ett exempel och vidareutvecklat lite så han var förvisso inte jätteoff i sin hunch. kommer aldrig glömma min frustration när jag försökte förklara en del av koden för honom. ville att vissa tal skulle komma oftare så hade gjort en mellanlandning

a=heltal 0-20

if a = 1 b=1

if a = 2 b=1

if a = 3 b=1

if a = 4 b=2

etc

 

(var en riggad slotmaskin)

 

satt typ i 10min och försökte få honom att förstå varför jag hade den delen i koden innan han gav upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gåtor och pussel i all ära men när börjar du med sånt här heltok?(eller läs, "är det inte dags att")

 

 

grymt häftigt. hade varit kul att se de delarna av världen lite mer. verkar dock lite omständigt att åka upp och flyga ner etc och lite begränsat. hade hellre flygit sådan här:

 

kommer säkert säljas kommersiellt under vår livstid :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar här och hoppas vi har några skatteproffs som läser tråden :-D

 

Står inför ett litet dilemma och eftersom skatteverket bara jobbade till 16 idag med svara i telefon frågar jag här... Det är så att jag via jobbet har fått ett erbjudande att åka till ett annat företag (ej ett svenskt) och jobba under sex månader i ett land där jag inte betalar någon skatt på lönen.

 

Kommer jag omfattas av sexmånadersregeln och således slippa betala skatt i Sverige på min lön jag tar ut i detta land? Eller kommer skatteverket att vilja ta sin del av kakan när jag kommer hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grymt häftigt. hade varit kul att se de delarna av världen lite mer. verkar dock lite omständigt att åka upp och flyga ner etc och lite begränsat. hade hellre flygit sådan här:

 

kommer säkert säljas kommersiellt under vår livstid :)

 

MTP flygsäkerhet har jag svårt att se det. ungefär lika troligt som flygande bilar; faller på sin egen orimlighet ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grymt häftigt. hade varit kul att se de delarna av världen lite mer. verkar dock lite omständigt att åka upp och flyga ner etc och lite begränsat. hade hellre flygit sådan här:

 

kommer säkert säljas kommersiellt under vår livstid :)

 

Han behövde flyga upp med helikopter för att kunna starta så den är inte så smidig den heller. Borde gå att göra någon kombination med en "vanlig" jet-pack men det blir hiskeligt dyrt, finns ett mythbustersavsnitt om jet-packs och hur extremt svårt/dyrt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han behövde flyga upp med helikopter för att kunna starta så den är inte så smidig den heller. Borde gå att göra någon kombination med en "vanlig" jet-pack men det blir hiskeligt dyrt, finns ett mythbustersavsnitt om jet-packs och hur extremt svårt/dyrt det är.

 

här är det

 

idag är det dyrt, svårt och osäkert. men i framtiden kommer vi vara mycket rikare, ha effektivare teknik och väldigt avancerade säkerhetslösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...