Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

En kusin undrar om jag kan lösa några frågor åt henne, hon påstår att det här skall vara Matte C,

20120304-nqajkfjsxpp8symjj29ar2wa7g.jpg

Inte fan är det Matte C? Men det hör inte till saken, till saken hör att jag är helt vilsen på 16 :D

Låt x vara radien av borrhålet, låt y = x/r alltså förhållandet bollhårsdiameter till klotdiameter => x = r*y

Volym innan borrning = (4*pi*r^3)/3

Volym av hålet = (x^2)*pi*diameter = (x^2)*pi*2*r = (x^2)*pi*6*r)/3

Volym efter = (4*pi*r^3)/3 - (x^2)*pi*2*r = (4*pi*(r^3) - (x^2)*pi*6*r))/3

Andel kvar = volym efter/volym före = (4*pi*(r^3) - (x^2)*pi*6*r))/3 / (4*pi*r^3)/3 => (r^2) - (x^2)*1,5)) / (r^2) => /x = r*y/ => (r^2) - (r^2)*(y^2)*1,5 / (r^2) => 1-1,5*(y^2)/1 = 1-1,5(y^2) VSV

Har inte dubbelkollat räkningarna så är förmodligen något slarvfel med men poängen är iaf att du ska uttrycka borrhålet mha radien så att det går att förkorta bort radien från alla termer.

Kan lätt vara en MVG fråga i matte C för övrigt.

Hur gick det?

Tack för omtanken. Tyckte inte IQ testet gick särskilt bra, förmodligen pga brist på träning men relativt till de andra så hamnade jag i topp 25% åtminstone. Fick jobbet sedan också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kusin undrar om jag kan lösa några frågor åt henne, hon påstår att det här skall vara Matte C,

Inte fan är det Matte C?

Edit:

16 är jag fan helt vilsen på. ^^

Du kan t.ex. visa att kalottens volym V = (πh²(3r-h))/3 genom att lägga ett gäng tunna skivor på varandra och integrera över kalotten (med ett gäng menar jag oändligt många av infinitesimal tjocklek). Hur man lägger ett gäng skivor på varandra bör du gått igenom när du bevisade formeln för klotets volym.

Länk till kommentar

Inte fan är det Matte C? Men det hör inte till saken, till saken hör att jag är helt vilsen på 16 :D

Klotet kan väl bara ha en radie om hålet ska bli exakt 8cm?

Länk till kommentar

Klotet kan väl bara ha en radie om hålet ska bli exakt 8cm?

Nä, det beror på hålets radie. För att snabbt klura ut vilken volym som är "kvar" när hålet har borrats kan du sätta hålets radie till 0. Kvar blir ett klot med radien 4 cm.

Det vackra är att kalottens utökade volym exakt kompenserar för borrhålets radie och klotets utökade storlek.

Länk till kommentar

satt på spårvagnen och pratade mobil med iphonen i högerhanden och högerarmen mot fönstret. när jag gick av gjorde ont som fan i armen, speciellt när jag sträcker ut armen eller när jag böjer armen. hade även en stor röd prick i armväcket. smärtan är lokaliserad där biceps fäster vid armbågen på ovansidan. whats my play? ställa in klättringen ikväll?

Låter som symptom av ett skadat muskelfäste för biceps. Vilket iofs är märkligt då man oftast skadar muskelfästen vid rörelse. OM det nu är muskelfästet så ska du träna på precis som vanligt, då träning är det enda som kan få fästet att växa och bli starkare.

Andra var riktigt ball!

Länk till kommentar

Volym av hålet = (x^2)*pi*diameter

Jag är lite osäker på vad du menar med dina beteckningar, men för att vi ska vara överens, du förstår att borrhålets volym kan anses utgöra två kalotter och en cylinder?

Formeln ovan påminner nämligen skrämmande mycket om volymen av en cylinder med höjden "diameter".

Länk till kommentar

Jag är lite osäker på vad du menar med dina beteckningar, men för att vi ska vara överens, du förstår att borrhålets volym kan anses utgöra två kalotter och en cylinder?

Formeln ovan påminner nämligen skrämmande mycket om volymen av en cylinder med höjden "diameter".

Bah, jag uppfattade uppgiften som att man borrade rakt igenom klotet inte att man skivade bort en del. Så min beteckning är fel, men förmodar att det går att lösa uppgiften likadant ändå eftersom att att radien kommer ingå i hålstorleken och därmed kvadreras och sedan förkortas bort.

Länk till kommentar

är det jag som är aspig eller står det att vi borrar genom hela klotet? står ju bara att vi borrar 8cm genom centrum, om klotet t ex har r=9cm kan vi fortfarande borra 8cm genom centrum.

Jag tycker det låter svårt att nå centrum om radien är 9cm och vi borrar 8cm =) Nä men det kanske är lite dåligt formulerat i uppgiften, men det blir ju solklart med den förklarande bilden =)

Länk till kommentar

Bah, jag uppfattade uppgiften som att man borrade rakt igenom klotet inte att man skivade bort en del. Så min beteckning är fel, men förmodar att det går att lösa uppgiften likadant ändå eftersom att att radien kommer ingå i hålstorleken och därmed kvadreras och sedan förkortas bort.

Nej.

finbild.png

Volymen av "hålet" består av två kalotter och en cylinder enligt:

vhl.gif

där s = R - h => h = R -s och (enligt pyhtagoras) r² = R² - s² varvid:

vhl2.gif

vefter.gif

Vi ser att den kvarvarande volymen är oberoende av R! Det är så vackert att man nästan går sönder.

Faktum är att vi har visat att volymen av det som är kvar efter hålet är en sfär med radie lika med den inskrivna cylinderns halva höjd vilket kan ses som en generaliserande flirt med Arkimedes mest kända princip - arean av en sfär är densamma som arean av den cylinder som sfären är inskriven i :-)

Men nu hävdar du alltså att volymen före och volymen efter är oberoende av R. Låt oss studera denna kvot:

feltnk.gif

Denna kvot är INTE oberoende av R. Förstår du?

Länk till kommentar

Jag har tydligen 24hp av bara ren analys från universitetet. Det har hjälpt mig förstå lösningsgången av en matte C-uppgift när den presenteras för mig.

Men är rotationsvolymer verkligen matte C? Jag minns matte C som något man studerade dagarna före tentan och matte D som den första kurs som ens innehöll integralbegreppet.

Länk till kommentar

Trillske: Du kan nog lugnt utgå från att de har tillgång till en formelsamling med volymer för olika kroppar (inkl. sfäriskt segment, sfär och cylinder). Då ska förhoppningsvis iaf de allra bästa i en klass kunna lösa uppgiften och därmed få bocka av följande delmål för Matematik C:

kunna ställa upp, förenkla och använda rationella uttryck

Källa: http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/gymnasieskola-fore-ht-2011/kursplaner/sok-amnen-och-kurser/13845/func/kursplan/id/3210/titleId/MA1203%20-%20Matematik%20C

Tror inte särskilt många fixar den dock.

Länk till kommentar

Har länge funderat på varför det där inte slagit igenom. Det är väl kanske ingen speciellt billig lösning, men ganska enkel och folk har ju pengar. Tänker mig oljemiljardärer som kör osynlighetsdräkt for troll osv.

det kommer säkert snart. problemet är väl att man inte ser ut från den...

Länk till kommentar

junk-o-balanced1.jpg

http://www.expressen.se/ledare/det-gar-at-ratt-hall---varlden-blir-bara-battre/

1990 beslöt FN att den extrema fattigdomen skulle halveras på 25 år. I veckan släppte Världsbanken statistik som visar att målet redan var uppnått 2010, fem år i förväg.

inte nog med att befolkningen har exploderat, folket har fått det extremt mycket bättre, både rika och fattiga.

Länk till kommentar

det kommer säkert snart. problemet är väl att man inte ser ut från den...
Fast är det inte extra mycket troll-faktor att vara ett vandrande huvud? :-P

Har använts i militären, fast vet ej om det använts "in action".

Sitter förövrigt och (forcerat av universitetsvåld förstås) läser en massa artiklar ang. project management. Ja, jag är medveten om att jag bara återuppfinner hjul och att en massa forskare säkert skrivit mina ord bättre än mig ect, skit samma, jag tycker ändå man ska lyssna till min åtminstone något syntetiserade ide om vad som egentligen driver mänsklig produktivitet - oberoende av vilket konstruerat fack/system människan sägs tillhöra. Detta är ju nämligen ett område till där merparten forskning pekar mot att lyfta individens incitament och därmed inneboende energi, inte minst genom att släppa tyglar, hierariska nivåer, ramar och istället bland annat vara noga med att visualisera resultat.

Den syntetiserade iden är ju då förstås att det inte nödvändigtvis bara ska studeras i små slutna system, utan jag vill se det ur ett mer allmänt perspektiv - ty vi är människor vart vi än befinner oss. Jag vill alltså att man exempelvis vid övergripande samhällsplanering ställer sig frågan - vad gör en människa produktiv? Och gärna då förstår att TQM och liknande forskning i väldigt stor utsträckning studerar precis det - och har kommit väldigt långt. Det har inte så mycket med tex "fabriksgolv" att göra - det råkar bara (surprise) vara applicerbart där också.

Länk till kommentar

läste denna

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1612896/Trakasserier-tvingar-familj-att-fly.html

så ser jag topplistan:

Mest läst på Malmö

1 Trakasserier tvingar familj att fly

2 16-åringar greps för rånförsök

3 Man rånad på kontanter

4 "Att kalla någon för svennehora är rasism"

5 Varje dag en ny olycka

6 Flera smällar vid brand

7 Dalaplans tunnel läskigast

8 Kraschade med två bilar

9 Medicinerade barn tvångsomhändertas

10 Kvinna häktas för medhjälp till mord

så jämför vi Top Stories från Straits Times i Singapore

http://www.straitstimes.com/STI/STIMEDIA/sp/stsite/section-razorTV.html

Singaporeans who set the right example

Singapore's Cutest Babies

Breathe Easy (The Greatest Hits Tour: Blue Pt 3)

Loansharks, watch out!

"How I became a loanshark runner"

Women leaders who defy the odds

The secret to becoming better leaders

No hands needed to apply moisturizers (BeautyAsia Ep 2.3)

Wear earrings, lose weight? (BeautyAsia Ep 2.2)

Hair, meet feathers (BeautyAsia Ep 2.1)

So you wanna become an entrepreneur

76 companies participate in first DEMO Asia

Hair, meet feathers (BeautyAsia Ep 2.1)

Wear earrings, lose weight? (BeautyAsia Ep 2.2)

No hands needed to apply moisturizers (BeautyAsia Ep 2.3)

Luc Besson perfect for The Lady (Michelle Yeoh The Lady Pt 2...

A more provocative Zaobao

Tung Lok reigns among Chinese restaurants

Samsung is most popular mobile phone

Make-up artist turned recording artist (Andrew Tan 陈势安...

Remy Ong: His side of the story

Does she have time for a baby? (Christine Ng 伍咏薇 Pt 3)...

Lovey dovey anime couples (Cosplay Fashion Show Pt 8)

Samurai & weapons of mass destruction (Cosplay Fashion Show ...

Facebook, take me to Everest!

How you can raise thousands through social media

One week in London without money (Daphne Chui Pt 2)

Hawker centres of the future

Unanswerable exam questions

Which Boyfriend has the best bod? (Boyfriend in S'pore Pt 2)...

Keep calm, and wear a sarong

A grown man’s obsession with his doll (Singapore Otakus Pt...

Aningen positivare top stories?

Länk till kommentar

börjar misstänka att jag har blivit bättre klättrare. de har byggt om bouldersvampen så alla gamla leder var borta så var dags att pröva de nya. på en timma tog jag alla de blåa, bara veckan innan hade jag kämpat med vissa blåa och snarare tagit en ny per gång. antingen har lederna blivit enklare eller så har jag blivit markant bättre. jobbigt att behöva lämna de fina blåa och gå vidare med nästa svårighetsgrad :(

rätt trevligt ställe klätterlabbet, helt rätt att bygga om kopparbunkern, att ingen tänkt på det innan:

SAM_0257.jpg

i-tQbhFXr-X2.jpg

Länk till kommentar

Fast är det inte extra mycket troll-faktor att vara ett vandrande huvud? :-P

Har använts i militären, fast vet ej om det använts "in action".

Sitter förövrigt och (forcerat av universitetsvåld förstås) läser en massa artiklar ang. project management. Ja, jag är medveten om att jag bara återuppfinner hjul och att en massa forskare säkert skrivit mina ord bättre än mig ect, skit samma, jag tycker ändå man ska lyssna till min åtminstone något syntetiserade ide om vad som egentligen driver mänsklig produktivitet - oberoende av vilket konstruerat fack/system människan sägs tillhöra. Detta är ju nämligen ett område till där merparten forskning pekar mot att lyfta individens incitament och därmed inneboende energi, inte minst genom att släppa tyglar, hierariska nivåer, ramar och istället bland annat vara noga med att visualisera resultat.

Den syntetiserade iden är ju då förstås att det inte nödvändigtvis bara ska studeras i små slutna system, utan jag vill se det ur ett mer allmänt perspektiv - ty vi är människor vart vi än befinner oss. Jag vill alltså att man exempelvis vid övergripande samhällsplanering ställer sig frågan - vad gör en människa produktiv? Och gärna då förstår att TQM och liknande forskning i väldigt stor utsträckning studerar precis det - och har kommit väldigt långt. Det har inte så mycket med tex "fabriksgolv" att göra - det råkar bara (surprise) vara applicerbart där också.

nja, vet inte riktigt:

If one examines the neotextual paradigm of context, one is faced with a choice: either accept postmaterial group theory or conclude that culture is responsible for elitist perceptions of society. This suggests that hierarchical patterns may be used to reinforce capitalism, but only if Sontag's model of Lyotardist hierarchy is valid; if that is not the case, the goal of the project is deconstruction.

Länk till kommentar

Mer relevant än någonsin: utveckla. :-P

Annan universitetsvålds-relaterad reflektion är hur mycket man lär sig hata begreppet lean nu för tiden. Det är dock inte universitetets fel, förstås, då det bara reflekterar hur marknaden ser ut. Dagens, månadens, årets ord på dasspappret. Vi ska införa lean tycker ett sjukhus, en städfirma och ett renodlat säljbolag. Jaha, hur menar du nu då; ska ni effektivisera arbetet? Ska ni låna idéer från processindustrin? Det låter rimligt. Många teorier är branschöverskridande.

Ska ni kopiera processindustrins mallar och hantera det som er nya bibel? Antagligen inte va? Vad menar ni med lean? När är lean färdigt, då? Är ni flummigare än mig?

Det känns så oerhört fjantigt att som student - i sammanhanget ungdomens version av "fjortis" - sitta och studera företags planer med specifikationer som säger att målet är att införa lean i lokala tobaksaffären.

Länk till kommentar

http://forumserver.twoplustwo.com/19/high-stakes-pl-nl/erick-lindgren-owes-100k-2p2-fantasy-drafts-wont-pay-claims-cash-broke-1174183/

8-)

massiv tl;dr

Spoiler!
I have gone over whether or not I should post in this thread for the last few days now, and although I am still conflicted and am not prepared to share everything I just want to say the following.

I think with the exception of a few really "green" newbies to the gambling world. Nearly everyone who has had any dealings with Erick and is deciding now to post is a hypocrite.

And because I am now posting, that includes me.

We all knew that Edog was pretty much a piece of **** when it came to settling gambling debts. But as long as the Full Tilt money train was chugging along paying distributions, nobody wanted to speak up.

Now that its pretty clear that FTP is done, and so are any prospects of Erick being able to pay anyone back. Everyone is very quick to talk about what a horrible person he is.

And so here I am.

Erick, well he isn't such a nice guy.

If some of us (especially me) would have spoken up a long time ago a lot of the little guys who did business with him could have been spared.

I am not going to go into all the details, but I have known Erick since around 2004. From 2005-2006 he owed me a really large figure. I gave him a year to get his stuff in order and he was supposed to pay the whole amount off in 2006.

He didn't.

We then agreed on a payment plan of sorts but that never really took shape either.

From 2005-2007 I primarily kept my mouth shut about Erick, only told a few other sports gamblers here and there about how they needed to be careful doing business with him etc. The response I got from nearly everyone was, oh I know he's bad news. He owes me $$ as well.

After awhile I pretty much gave up on being quiet about the amount he owed me and ended up telling a few more respected poker players as well.

I even went as far as to ask FTP to intervene and direct some of his distributions to me, i had emails from Erick that confirmed that he promised to send a payment of X amount monthly from FT up until the debt of Y was resolved.

One of the main board members at FTP told me that they could never do this because it would be highly illegal and they didn't have the jurisdiction to do so or get involved. I understand how they wouldn't want to break any more laws seeing as how they were busy laundering money and buying banks to mask their financial transactions.

Erick still owes me a big figure its still probably one of the bigger amounts he owes. But its not nearly as big as it was in 2005. To his credit he has paid off around 80% of it -

To his detriment only about 10% of it came when he actually offered up the money. The other 70% came from;

Flying around the world hanging around some of his horse's final tables trying to scratch and claw to grab some money.

Coaxing the guys at matchbook to send me some of the money he had requested as a w/d directly to me.

Pestering, harassing him via email and text to get some payments sent my way.

Finding out he had agreed to sell / loan 1% FTP in exchange for a big payment and then confronting him about it and having him send me an amount then.

The latter was extremely frustrating because I have no doubt that if I hadn't found out about the loan / sale he never would have brought it up to me and I never would have gotten any money out of him.

Further he acted all indignant when I confronted him stating that the deal wasn't done and it may not get done so that was why never told me about it.

I am fairly certain that this was a load of bs.

I think at least one other transaction had gone down where he has sold a pct of his FT stake and I didn't hear about it and thus didn't get paid.

I'd also like to add that, if Erick really wanted to have paid off all his debts. He could have basically laid in bed / slept for a year or two and just paid everyone off.

His FT distributions were that big and he could have easily lived on a modest (sarcasm) 20-30k a month stipend and made everyone whole.

But that was never good enough, he was too busy popping off on sports or the big games on FTP.

I feel like a pretty big hypocrite for writing this now because there have been so many times over the years where I wanted to post about this earlier. I just didn't want to give Erick an excuse for slowpaying me even more.

I am a lot different nowadays. I used to get so tilted reading articles, blog reports or the famous Ryan Daut post where he talks about what a boss Edog was, all the while knowing that this guy owes me a bunch of money and for the most part didn't have the decency to try and bring the figure down.

The dude has owed me money for 6 years.

I don't really see much hope of getting paid off in full. Erick sent me an out of the blue email a few weeks ago stating how bad things were for him and that he is in real rough shape.

I am guessing that the impetus of that email was the fact that he was getting threatened by the fantasy sports dudes and he wanted to do some damage control ahead of time.

I like Daniels blog posts and video's a lot, I wanted to get this out here in the public before Daniel says something that downplays the whole situation.

I also sent Daniel a PM (a draft of one I meant to edit but didn't before sending) but I figured I was better off just posting here.

Its not merely a bunch of fantasy sports nits that are owed money, its a bunch of people spread all around the gambling world.

I'd also like to add that this isn't an example of new vs old -

I am about the same age as Daniel and Erick, I have been involved in gambling (mostly sports) for as long if not longer than these guys.

I have never met anyone who was as big a prick about paying off his debts as Erick. I have went bad in the past, have sold property, borrowed from family and friends and basically done whatever I could to make sure that my gambling debts were paid off in time.

Not paying a debt as soon as I could is simply not the way I or any of my close friends who gamble for a living were raised (and I was raised by a degenerate gambler who ended up going busto).

I have done business with people who went busto and couldn't pay. I have done business with people who basically said **** you I am not paying.

But I have never met a guy who was guaranteed as much money as Edog was from his FT investment, who spent money as lavishly as he did, who was basically allergic to paying his debts.

I remember reading the Dane Cook quote and thinking, must be nice to have all the money in the world, but not have the time nor inclination to pay back the people you owe.

If the whole thing wasn't as irritating as it is, it'd actually be quite sad.

Länk till kommentar

jobbigt att behöva lämna de fina blåa och gå vidare med nästa svårighetsgrad :(

Är standard att utvecklas helt otroligt snabbt, lite av det fina o roliga med klättring. O de blåa kan du fortfarande njuta av även när du klättrar röda, o båda när du klättrar svarta.

Mkt skönt att komma förbi röda för då börjar bli så förändrad fysiskt att de flesta random naturliga bergväggar utomhus känns som något rimligt att ta sig upp för istället för bara en vägg (:

Länk till kommentar

Är standard att utvecklas helt otroligt snabbt, lite av det fina o roliga med klättring. O de blåa kan du fortfarande njuta av även när du klättrar röda, o båda när du klättrar svarta.

Mkt skönt att komma förbi röda för då börjar bli så förändrad fysiskt att de flesta random naturliga bergväggar utomhus känns som något rimligt att ta sig upp för istället för bara en vägg (:

kan du ge cliffs på vad du har lärt dig i klättring. idag vet jag:

1. ha raka armar

2. gå upp med fötterna, dra inte upp

3. vinkla kroppen så armen som ska ta greppet är närmast väggen

4. ...

---

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ihiE4oGyYlQ#t=1483s

true that

Länk till kommentar