Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
Tjejens föräldrar jobbade i Singapore i 2 resp. 3 år.

Jag vet inte vad du räknar som mycket men dom bodde i en lägenhet på 3rum (45kvm??) med balkong i ett condo.

Det var tillgång till pool, litet gym, squash och en härlig trädgård med ett litet utomhusgym där du kan hänga lite i rep, göra lite chins osv.

Det låg vid Upper East Coast Road, om du är i krokarna heter själva condot Eastern Lagoon 2. Då gick det att (långtids)hyra lägenheter för mellan 2,5-4k sgd / månad om jag inte minns fel. Bussar in till Parkway parade, Orchard osv. går hela tiden 50m från grinden.

mm, finns väl en del lägenheter för 2-4k men de flesta kräver väl att man har ett jobb för att få söka och visst form av långtidskontrakt. men fortfarande är det rätt saftiga pengar. det byggs helt sjukt här, trots att de ökar takten på bostäder enormt stiger priserna då så många vill flytta hit. men tycker singapores regering verkar sköta det väldigt bra ändå. de ska t ex flytta nästan hela hamnen som idag täcker hela kusten för att göra plats för mer lägenheter. jämför med sverige etc med enorm bostadbrist där inget byggs.

Postad
Men om det nu är så att bara ett enda sådant litet uttryck kan leda till att du går på bio, var det då verkligen självvalt? Jag hävdar att det inte är det och att isåfall många tankar uppstår oavsiktligt beroende på vilka undermedvetna intryck man har tagit in.

Bara för att vi får en idé att göra något som oförklarligt eller förklarligt dyker upp så betyder det ju inte att vi alltid gör det. Vi kan ju fortfarande avvisa eller släppa igenom impulsen med ett val och det är just detta moment jag inte kan förstå hur man kan kalla det annat än fri vilja och aktivt val

Trillske tappade mig ganska snabbt också men jag instämmer i det joeduck menar

Postad

vet inte var ni bor i sverige men här byggs det som satan i alla fall, riktigt imponerande faktiskt. Helt nya områden som ligger nära stan som smälls upp, områden utanför stan som smälls upp, idylliska villaförorter som på några år smällts upp med tillhörande dagis och lågstadie/mellanstadieskola osv.

Umeå dvs, någon som bor här kanske kan instämma... tänker närmast på Mariestrand, mariehem, tavelliden, hela östra sidan vid tågstationen, på västra delen av stan vid statoilmacken har de planerats ett större komplex.

Alla byggen är riktigt när stadskärnan utom tavelliden som är en bit utanför men också å andra sidan ett villaområde modell finare.

edit: inte bara hus och lägenhetsbyggen, de drar om hela E4an också och lägger den på andra sidan stan istället för som den går nu, rakt genom stan på västra sidan så hamnar den på östra sidan av stan helt fritt.

Postad
mm, finns väl en del lägenheter för 2-4k men de flesta kräver väl att man har ett jobb för att få söka och visst form av långtidskontrakt. men fortfarande är det rätt saftiga pengar. det byggs helt sjukt här, trots att de ökar takten på bostäder enormt stiger priserna då så många vill flytta hit. men tycker singapores regering verkar sköta det väldigt bra ändå. de ska t ex flytta nästan hela hamnen som idag täcker hela kusten för att göra plats för mer lägenheter. jämför med sverige etc med enorm bostadbrist där inget byggs.

Det finns ju även andrahandskontrakt på dito men det är fortfarande ungefär samma pengar. Det kan ju vara så att det går att hyra en HBD lägenhet hyfsat billigt? Staten har någon form av boende motsvarande hyresrätt med enklare standard för invånarna som bor där. Då blir det dessvärre rätt trångt, ingen balkong osv men det kan vara värt att kolla upp.

En annat kul tidsfördriv är att gå runt i chinatown och kolla i alla små butiker. Det är mestadels krimskrams men det finns även många små krypin med god mat.

Postad
vet inte var ni bor i sverige men här byggs det som satan i alla fall, riktigt imponerande faktiskt. Helt nya områden som ligger nära stan som smälls upp, områden utanför stan som smälls upp, idylliska villaförorter som på några år smällts upp med tillhörande dagis och lågstadie/mellanstadieskola osv.

Umeå dvs, någon som bor här kanske kan instämma... tänker närmast på Mariestrand, mariehem, tavelliden, hela östra sidan vid tågstationen, på västra delen av stan vid statoilmacken har de planerats ett större komplex.

Alla byggen är riktigt när stadskärnan utom tavelliden som är en bit utanför men också å andra sidan ett villaområde modell finare.

edit: inte bara hus och lägenhetsbyggen, de drar om hela E4an också och lägger den på andra sidan stan istället för som den går nu, rakt genom stan på västra sidan så hamnar den på östra sidan av stan helt fritt.

Trevligt för er...

Här i Stockholm är det tyvärr NIMBY-syndromet som gäller (Not In My BackYard). Allt skall överklagas i evighet. Skönt att man äntligen tagit beslut om slussen i alla fall, "i all hast" enligt somliga trots att det tagit 20 år...

http://www.yimby.se FTW

Postad

det kostar att ligga på topp, vill minnas att jag såg någon siffra om att 15% av alla hushåll i sg är dollarmiljonärer.

Smygedit: kika bara på bilarna, kostar en bra jävla massa bara för deras lisens. får max vara 10 år gamla, en ny a4 combi gick på 220k sgd.

Postad

utveckla gärna schoolbook, kan tänka mig att nära centrum och däromkring kan det vara rätt så petigt och svårt med k-märkt överallt, kulturförvarande tankar om jävlat allt tom vägar och broar och allt möjligt skall väl bevaras, sen får man väl inte bygga allt för modernt så kontrasten i 'byggnadslandskapet' blir för stort och allt svammel? Vet ju att en petitess som att vilken färg man ger sitt eget hus på en landsort är av kommunens intresse även här i umeå.

men om man åker nån mil utanför så äre väl lugnt? om allt inte redan är uppbyggt? :)

Postad
Bara för att vi får en idé att göra något som oförklarligt eller förklarligt dyker upp så betyder det ju inte att vi alltid gör det. Vi kan ju fortfarande avvisa eller släppa igenom impulsen med ett val och det är just detta moment jag inte kan förstå hur man kan kalla det annat än fri vilja och aktivt val

Trillske tappade mig ganska snabbt också men jag instämmer i det joeduck menar

Att du kan göra ett val när väl tanken har kommit har jag inte bestridit. Men många av tankarna som bubblar upp ser jag inte som självvalda.

Om man gillar att gå på bio, och får den tanken helt plötsligt så väljer man nog oftast att gå på bio då när man väl slås av den. Givetvis har du ett val då, men jag tror att du oftast väljer att gå på bion då men det är på sätt och vis inte riktigt självvalt ändå om du förstår vad jag menar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska dra en metafor för det, för jag är inte vass på såna. Men om jag helt plötsligt ställer fram en godisskål framför dig fast du inte alls har tänkt på godis, eller känt något speciellt sug för det så smakar du ändå på godiset när det väl erbjuds och på samma sätt kan jag se hur man vaggas in av såna här tankar.

Du hade inte behövt gå på bio, du hade kunnat göra någonting helt annat men så kommer tanken och då känns det rätt fast det egentligen fanns antagligen 50 andra saker som du hade känt var precis lika rätt, men nu råkade det bli bio-tanken som hann dit först. Och jag kan se det lite som att man blir lite lurad. Jag ser absolut inte detta som någonting negativt egentligen, bara påpekar hur jag ser på det.

Det kan framstå som ett luddigt inlägg men jag får försvara mig med att jag varit vaken i 35 timmar. Jag hoppas min poäng kom fram, men jag förstår givetvis vad du menade och är beredd att hålla med i viss mån. Det finns inga rätt och fel i sådana här diskussioner och det är väl kanske just därför som dom är så intressanta.

Postad
Att du kan göra ett val när väl tanken har kommit har jag inte bestridit. Men många av tankarna som bubblar upp ser jag inte som självvalda.

Om man gillar att gå på bio, och får den tanken helt plötsligt så väljer man nog oftast att gå på bio då när man väl slås av den. Givetvis har du ett val då, men jag tror att du oftast väljer att gå på bion då men det är på sätt och vis inte riktigt självvalt ändå om du förstår vad jag menar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska dra en metafor för det, för jag är inte vass på såna. Men om jag helt plötsligt ställer fram en godisskål framför dig fast du inte alls har tänkt på godis, eller känt något speciellt sug för det så smakar du ändå på godiset när det väl erbjuds och på samma sätt kan jag se hur man vaggas in av såna här tankar.

Du hade inte behövt gå på bio, du hade kunnat göra någonting helt annat men så kommer tanken och då känns det rätt fast det egentligen fanns antagligen 50 andra saker som du hade känt var precis lika rätt, men nu råkade det bli bio-tanken som hann dit först. Och jag kan se det lite som att man blir lite lurad. Jag ser absolut inte detta som någonting negativt egentligen, bara påpekar hur jag ser på det.

Det kan framstå som ett luddigt inlägg men jag får försvara mig med att jag varit vaken i 35 timmar. Jag hoppas min poäng kom fram, men jag förstår givetvis vad du menade och är beredd att hålla med i viss mån. Det finns inga rätt och fel i sådana här diskussioner och det är väl kanske just därför som dom är så intressanta.

men om du nu blir frestad av godiset men snabbt därpå inser att du redan väger 250 kg och därför väljer avstå, vad är det då för vilja?

Postad

rip hitchens

han var inte min favoritateist och jag tyckte han presterade rätt kasst i debatter mot craig etc men RIP.

---

zouk var lite underväldigande men fick bra kontakt med några singaporeaner iaf. får se vad som händer imon, inget flyg eller hotel bokat, kanske blir phuket eller mer singapore, lutar åt det senare. miami om du läser detta så hör jag av mig när jag vet mer. hörs!

Postad
utveckla gärna schoolbook, kan tänka mig att nära centrum och däromkring kan det vara rätt så petigt och svårt med k-märkt överallt, kulturförvarande tankar om jävlat allt tom vägar och broar och allt möjligt skall väl bevaras, sen får man väl inte bygga allt för modernt så kontrasten i 'byggnadslandskapet' blir för stort och allt svammel? Vet ju att en petitess som att vilken färg man ger sitt eget hus på en landsort är av kommunens intresse även här i umeå.

men om man åker nån mil utanför så äre väl lugnt? om allt inte redan är uppbyggt? :)

Om det vore så väl. :-( Visst finns det en trist konservatism i stadskärnan men den är IMO ett betydligt mindre problem (Stockholms innerstad är redan ganska välbebyggd och mestadels härlig även om det förstås finns gott om utrymme för förbättringar) än att det finns en extrem motvilja att bygga i förort så att den blir ordentlig stad trots att det är extremt uppenbart att efterfrågan på stad vida överstiger utbudet. Trots att brist på natur är typ det minsta problemet i Stockholm måste varenda träd bevaras.

Ett exempel:

http://www.yimby.se/2007/11/nimby-vald-till-manadens-_367.html

Postad

haha, sicket trams. Skicka upp lite folk till norrland och försvara de orörda älvarna istället.

edit: har ni några millar över? in o kriga om michael jacksons platinumskiva för thriller då.

http://www.tradera.com/michael-jackson-s-platinaskiva-auktion_280404_145733217

Kom upp för typ 45 min sen. Begriper inte varför de inte lades upp på ebay? massa rika jänkare ist för att typ flintisen från idol ska kriga med några andra om det.

Postad
men om du nu blir frestad av godiset men snabbt därpå inser att du redan väger 250 kg och därför väljer avstå, vad är det då för vilja?

Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen. Varje tanke är ett tärningskast.

mvh

Stéphane Mallarmé

Postad
rip hitchens

Han dog den 15e? Hur fan missade jag detta? Fyfan vad sorgligt, han var min absoluta favorit förutom Richard Dawkins.

Hitchens hade mest humor av dom alla, verkade vara en riktigt skön lirare med mycket visdom. Visserligen led han av cancer på slutet men han var för i helvete inte värd detta.

That's life, vila i frid Christopher. :-(

Postad
han var inte min favoritateist och jag tyckte han presterade rätt kasst i debatter mot craig etc men RIP.

William Lane Craig återupprepar ungefär tre argument i tolv olika former och så spinner han på det så länge som det går och det är fan outhärdligt att lyssna på. Han har en övertygande röst och personlighet som jag tycker köper honom mer cred än han är värd.

Vad är det för jävla argument och påstå att bara för att vi människor kan föreställa oss en allsmäktig gud så är det ett bevis på hans existens. Blir så trött.

Jag tror jag aldrig har sett Hitchens göra en dålig debatt och då har jag också sett väldigt många så jag undrar vilka det är du har sett isåfall. (Eller så är det jag som är dålig på att avgöra vad som är bra debatterat, eller så är det du.) ;)

Postad

Varit ute och druckit varannan kväll i senaste tiden. Märker hur mycket sämre man mår så funderar på att testa vara nykter nästa år eller iaf hitta en sund inställning till alkohol typ bara dricka vin och max 3glas per dag. Vad är optimalt?

Postad

Om du frågar en svensk forskare: ingenting alls.

Om du frågar en dansk forskare: en stor stark om dagen.

Om du frågar en fransk forskare: en flaska rött varje kväll.

Vad som är optimalt skiljer sig förbannat mycket mellan individer. Om du håller dig till ett glas om dagen har jag svårt att se någon större prestationsskillnad för dig, medan två mycket väl kan börja påverka. Kan vara tokfel för just dig dock.