Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Skulle gärna ha klarhet i några saker.

 

Hur ser du på att saker styrs omedvetet men också kan kontrolleras med medvetandet?

 

På vilket sätt skulle det göra oss mindre medvetna bara för att vi väljer en viss skådis? Det behöver väl ofta inte alls vara så svårt finna förklaring till varför man valt det man valt. Antingen att det är någon du beundrar eller att det är någon som gjort ett lite extra stort intryck hos dig, kanske under något speciellt skede i livet som rotats extra djupt. Lite som att drömmar ofta innehåller saker som vi kan relatera till antingen speciellt eller från den senaste tiden. Alternativt tänker du medan du hör/läser frågan nu jävlar ska jag dra till med någon konstig. Vägen till varför du valde just den det då också blir behöver ju inte heller vara särskilt svårförklarlig. Jag tror i allra högsta grad att vi formas till vad vi blir genom utbildning och upplevelser samt att skådespelaren du tänker på är långt ifrån random

 

 

 

I övrigt var det väl några år sedan onelinesen ang cds farsa var roliga, kom igen

 

Missade faktiskt ditt inlägg, såg det nu. Ja alltså jag skrev ju att det omedvetna kan ha en stor/liten korrelation med upplevelser som barndomen etc och därmed säkert kunna påverka det medvetna tillståndet på ett sätt som vi märker av ibland, och ibland kanske inte.

 

Kanske är exakt allting du gör, säger, tänker, en konsekvens av vad ditt omedvetna tar för beslut. Kanske är du mycket mer medveten i drömmar etc än vad du tror, och får en hel del idéer därifrån som du inte minns.

 

Det är ett väldigt intressant ämne, dock så kan du bara spekulera i varför du valde den skådisen men du kan inte bevisa det. Och det kanske man aldrig kommer kunna göra, men jag tror det.

 

Om du sitter hemma en kväll, sen helt plötsligt kommer tanken "Undra om man inte ska gå på bio ikväll kanske?". Vart kom den ifrån? Varför kunde inte den tanken kommit fem sekunder tidigare? Eller två timmar tidigare? Hade du egentligen något eget val att bestämma i förväg om den tanken skulle komma eller inte? Var den tanken redan tänkt innan jag tänkte den på ett medvetet plan? Vad var det för rörelse därinne som satte igång den tanken, för den kommer ju uppenbarligen ifrån några stycken neuroner i huvudet.

 

Och man kan inte svara "Ja, men man gillar bio och det är inte så konstigt att den tanken kommer om jag blir sugen på det."

 

För Det har antagligen funnits nästintill identiska kvällar då du suttit i samma stol, mått lika bra, varit ledig, men den tanken slog dig bara inte då att vilja gå på bio. Utan då kanske det kom en tanke om att gå och ta ett glas vatten, och sen blev det en vanlig hemmarsittarkväll istället. Och det är sjukt intressant tycker jag. För det gör att man börjar ifrågasätta nästan allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade faktiskt ditt inlägg, såg det nu. Ja alltså jag skrev ju att det omedvetna kan ha en stor/liten korrelation med upplevelser som barndomen etc och därmed säkert kunna påverka det medvetna tillståndet på ett sätt som vi märker av ibland, och ibland kanske inte.

 

Kanske är exakt allting du gör, säger, tänker, en konsekvens av vad ditt omedvetna tar för beslut. Kanske är du mycket mer medveten i drömmar etc än vad du tror, och får en hel del idéer därifrån som du inte minns.

 

Det är ett väldigt intressant ämne, dock så kan du bara spekulera i varför du valde den skådisen men du kan inte bevisa det. Och det kanske man aldrig kommer kunna göra, men jag tror det.

 

Om du sitter hemma en kväll, sen helt plötsligt kommer tanken "Undra om man inte ska gå på bio ikväll kanske?". Vart kom den ifrån? Varför kunde inte den tanken kommit fem sekunder tidigare? Eller två timmar tidigare? Hade du egentligen något eget val att bestämma i förväg om den tanken skulle komma eller inte? Var den tanken redan tänkt innan jag tänkte den på ett medvetet plan? Vad var det för rörelse därinne som satte igång den tanken, för den kommer ju uppenbarligen ifrån några stycken neuroner i huvudet.

 

Och man kan inte svara "Ja, men man gillar bio och det är inte så konstigt att den tanken kommer om jag blir sugen på det."

 

För Det har antagligen funnits nästintill identiska kvällar då du suttit i samma stol, mått lika bra, varit ledig, men den tanken slog dig bara inte då att vilja gå på bio. Utan då kanske det kom en tanke om att gå och ta ett glas vatten, och sen blev det en vanlig hemmarsittarkväll istället. Och det är sjukt intressant tycker jag. För det gör att man börjar ifrågasätta nästan allting.

 

ffs, mindre filosofi-dravel och mer snack om superdatorer och universum ... bitte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sitter hemma en kväll, sen helt plötsligt kommer tanken "Undra om man inte ska gå på bio ikväll kanske?". Vart kom den ifrån? Varför kunde inte den tanken kommit fem sekunder tidigare? Eller två timmar tidigare? Hade du egentligen något eget val att bestämma i förväg om den tanken skulle komma eller inte? Var den tanken redan tänkt innan jag tänkte den på ett medvetet plan? Vad var det för rörelse därinne som satte igång den tanken, för den kommer ju uppenbarligen ifrån några stycken neuroner i huvudet.

 

och när menar du att din rationella hjärna tar över efter reptilhjärnans presumtiva beslut att gå på bio när det enda som spelas är tex Arnie's återkomst och Twilight?

 

Anledningen för att du inte tänkte på bio tidigare var för att din situation inte sög lika hårt dessförrinnan, eller? fan vad jag hatar filosofi ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ställde en lång, seriös frågeställning till mig, det är klart jag är vänlig och svarar tillbaka lika seriöst då.

 

kan inte så mycket om universum och superdatorer; har läst Hanson's blogg innan men han är antingen för smart eller för dum för att fånga mitt intresse ... förmodligen det förstnämnda... :P haha

 

lite därför jag vill ha det slaktis kallar "fjärdeklass-stadiet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hur är den tidigare utvecklingen för datorer byggda på transistorer på något sätt relevant för kvantdatorer?

 

also får du gärna svara på mitt inlägg

 

Jag ville bara visa hur otroligt snabb utveckling vi har haft rent teknologiskt och vilken hunger det finns att ständigt förbättra saker. Det är helt omöjligt för mig att svara på om de transistorversioner vi har haft och den vi har strax innan vi kommer kunna bygga kvantumdatorn kommer ha någon betydelse för eventuella problem och annat. Kanske det. Men det var inte hit jag ville komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och när menar du att din rationella hjärna tar över efter reptilhjärnans presumtiva beslut att gå på bio när det enda som spelas är tex Arnie's återkomst och Twilight?

 

Anledningen för att du inte tänkte på bio tidigare var för att din situation inte sög lika hårt dessförrinnan, eller? fan vad jag hatar filosofi ...

 

Det tror jag definitivt absolut inte är anledningen.

 

Första frågan passar jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte så mycket om universum och superdatorer; har läst Hanson's blogg innan men han är antingen för smart eller för dum för att fånga mitt intresse ... förmodligen det förstnämnda...

 

lite därför jag vill ha det slaktis kallar "fjärdeklass-stadiet"

 

Då borde du gilla det jag skriver, för det är inte alls komplicerat eller oförståeligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säkerligen, men du har ännu inte skrivit nånting som faktiskt betyder nåt. inget personangrepp btw

 

lr så e det som med Hanson att jag e för dum för att förstå ...

 

Njae, jag tycker att jag redan har haft min beskärda del av personagrepp i detta forumet. Nu är man snart 24 år, och då är det inte lika kul längre av någon anledning. Det växte bort bara, och det är faktiskt skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tycker att jag redan har haft min beskärda del av personagrepp i detta forumet. Nu är man snart 24 år, och då är det inte lika kul längre av någon anledning. Det växte bort bara, och det är faktiskt skönt.

 

jag personligen har iaf uppskattat all action här i dagboken, så använd inte mitt icke-personangrepp som en anledning för att sluta posta. Carry on ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt en fråga som är enkel att besvara med "ja" eller "nej".

 

Nervimpulser är inte binära. De skiljer i en massa variabler, som signalstyrka, hur stora membranpotentialer som behövts för att ändra dem, jonkanalskänslighet osv. Men varje enskild sådan variabel går förstås att dela upp i mindre och mindre delar, tills de blir binära.

 

Att döma av vad vi vet just nu kan det troligen uttryckas binärt, vi vet bara inte hur. Men det bör knappast klassas som bevisat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bump.

 

Du får nog utveckla vad du menar med agerande? Menar du processen i ett problemlösningsscenario, vid en kreativ intuitiv akt, motoriska signaler osv? Räknar du med våra instrument för att kunna bli medveten dvs våra sinnen? Det skulle vara intressant att skapa en mänsklig hjärna utan några instrument för att uppfatta eller kommunicera med omvärlden för att sedan mäta om det skulle vara någon aktivitet där inne och vad den skulle bestå av.

 

Gällande att skapa en digital "mänsklig" hjärna, så verkar det ju som att hjärnan till viss del faktiskt fungerar binärt särskilt prefontal cortex om man ska tro på Professor Randall O'Reill. Visserligen är det inte så enkelt att bara översätta de organiska byggstenarna med silikon transistorer. En neuron är ju endast kapabel att kommunicera i två lägen, att antingen skicka en signal eller inte skicka (0,1).

 

En teori kan väl aldrig bli omöjlig så länge man håller sig inom fysikens ramverk (även om detta ännu är långt ifrån definierat)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sitter hemma en kväll, sen helt plötsligt kommer tanken "Undra om man inte ska gå på bio ikväll kanske?". Vart kom den ifrån? Varför kunde inte den tanken kommit fem sekunder tidigare? Eller två timmar tidigare? Hade du egentligen något eget val att bestämma i förväg om den tanken skulle komma eller inte? Var den tanken redan tänkt innan jag tänkte den på ett medvetet plan? Vad var det för rörelse därinne som satte igång den tanken, för den kommer ju uppenbarligen ifrån några stycken neuroner i huvudet.

 

Jag tror inte det här heller är särskilt svårförklarligt. Av någon anledning har du undermedvetet eller medvetet efter hand byggt upp ett behov av att göra något åt en tristess som tillslut får dig att bryta tankemönstret. Bio kan ligga närmast till hands av en mängd orsaker. Kanske har du sett reklam under dagen, hört att någon film nu går som är bra eller helt enkelt bara gillar bio.

 

 

I mina ögon finns det undermedvetna där för att hålla medvetandet i shack. Det är det undermedvetna som sätter gränserna för i vilken mån vi tillåter vårt medvetande att sväva iväg. Undermedvetandet byggs upp genom hela livet och kan ta oändligt många vägar genom livet beroende på vad som händer runt omkring oss. Med ex traumatisk uppväxt kan det undermedvetna fuckas upp så hårt att vi helt enkelt tappar grepp om verkligheten dvs utvecklar psykisk sjukdom och det medvetna fria valet blir inte så fritt längre.

 

Det är väl just förmågan att göra fria val och tänka kreativt som skiljer oss människor från djur som lever rakt av på instinkt, och det fria valet som får mig att sitta kvar här och skriva detta trots att kroppen skriker efter mat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...