Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ja, och "gröna gårdar"="Kött från djur uppfödda på gräs och örter", åtminstone enligt hemsidan.

 

Okej, om gröna gårdar betyder att man använder kemiska och biologiska forskningsrön (dvs bekämpningsmedel och genmodifierade grödor) i lämplig utsträckning kan jag hålla med dig. Annars inte.

 

Edit: det jag vänder mig mot är alltså den vanliga missuppfattningen att "kravmärkt", "odlat utan gifter och bekämpningsmedel" dvs mat som tagits fram på det mest ineffektiva sätt man kunnat välja skulle ge en lägre miljöbelastning än mat som tagits fram på bästa sätt. Så är alltså inte alls fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt tester SR:s Ekoredaktion gjort ger den så kallade LCHF-dieten (låg andel kolhydrater, hög andel fett) dubbelt så stora växthusgasutsläpp som en diet byggd på Livsmedelsverkets kostråd.

 

Well, bara det här säger väl en del om artikeln i sig. Det är ganska uppenbart att SR redaktionen INTE har testat hur stora växthusgasutsläpp som respektive diet ger men man försöker ändå påstå detsamma.

 

Hur som helst är det den här artikeln som dn hänvisar till, typ:

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4668672

 

Bland annat så hänvisar den här då till siffror där utsläpp för sojaodlingar i Brasilien är inkluderade "eftersom soja ingår i djurens foder". I feedlots i USA, Brasilien osv så stämmer det men för merparten av naturbetande svensk köttproduktion är den här siffran helt överdriven och är MYCKET lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om gröna gårdar betyder att man använder kemiska och biologiska forskningsrön (dvs bekämpningsmedel och genmodifierade grödor) i lämplig utsträckning kan jag hålla med dig. Annars inte.

 

Edit: det jag vänder mig mot är alltså den vanliga missuppfattningen att "kravmärkt", "odlat utan gifter och bekämpningsmedel" dvs mat som tagits fram på det mest ineffektiva sätt man kunnat välja skulle ge en lägre miljöbelastning än mat som tagits fram på bästa sätt. Så är alltså inte alls fallet.

 

Utan att kunna så väldigt mycket tror jag du har rätt att konventionellt odlad spannmål är bättre än kravmärkt odlad spannmål.

 

Tror också att djur som äter gräs är bättre än djur som äter konventionellt odlad spannmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte planerar omfattande reformer av välfärdssystemet MÅSTE staten få in

 

cirka 1550 miljarder i skatter och avgifter. Om du avskaffar alla andra skatter

 

måste vi alltså få medelsvensson att betala i snitt en halv miljon per person

 

för sin bostad.

[/QUoTE]

Reformerna är en annan fråga, jag siktar på 1550 miljarder. 1,55T/9,5M = 165K

 

(ungefär). Om varje person som betalar skatt ska finansiera både sig själv och

 

en till så blir skatteuttaget per person 330K.

 

Det betyder att två vuxna som bor i villa måste betala ungefär 1 miljon i skatt.

 

Problemet är naturligtvis att villaägarna hör till de starkare på marknaden och

 

bör betala betydligt mer än de som väljer att bo i husvagn. Alltså ska

 

villaägarna förmodligen betala mer än 2 miljoner.

[/QUoTE]

Vår Svenssonfamilj ska enligt detta betala 660K. Att det finns både svagare och

 

starkare aktörer på marknaden kompenseras till viss del av att der är

 

medelsvensson vi pratar om. Nu är folks skattebetalarkapacitet

 

förmidligen inte normalfördelad, men det är också en anledning till att jag vill

 

beskatta en form av konsumtion istället för att ha en invånarskatt på 330K per

 

person.

btw, medelsvensson betalar idag mycket mer än 200k per person i skatter och

 

avgifter, det är bara det att du inte ser det eftersom det inte står på

 

lönebeskedet att din arbetsgivare får betala sociala avgifter / skatt på sitt

 

företag osv samt att du får betala skatter och avgifter på i princip allt du

 

använder dina skattade pengar till, inklusive sparande / investeringar.

[/QUoTE]

 

När jag höftade fram 400K räknade jag så här:

De har löner på 25K & 30K dvs de säljer sin arbetskraft för 71.5K per månad. De

 

betalar skatt enligt tabell 32 ~6K & 8K. Skattetrycket på deras arbetsinkomster

 

är alltså 43% visst är det en bit kvar till 47,5% men jag tycker att vi är på

 

god väg dit. Skatten på arbetet blir 366K. Är 34K per år på övriga skatter en

 

orimlig summa? Inte, i så fall har vi nått nuvarande skattetryck.

 

Varför tjatar jag då om 400K när vi borde få ihop 660K?

Det finns andra fastighetsägare än dem i villa. Vi har inte en jämn fördelning

 

av skatteuttaget idag och de med högre betalningsförmåga har ofta dyrare

 

fastigheter.

 

Om du skulle klonka 100*din årsinkomst, skulle du uppgradera ditt boende?

 

Jag tycker att det stora flertalet bör få ungefär samma skattebörda som idag.

 

Reformen är som alla inser ganska omfattande och vi kommer att hitta exempel där

 

effekterna blir stora. Ni får gärna peka ut dem som gärna komma med förslag på

 

hur problemen skulle kunna tacklas.

 

Boendekostnaden skulle öka samtidigt som de flestas betalningsförmåga ökar. Om

 

boendekostnaden för min villa stiger är det ett rimligt antagande att värdet

 

sjunker, under förutsättning att priset för ett alternativ hålls konstant.

 

Vilket det inte skulle göra då boendekostnader skulle stiga generellt.

Edit: Om du nu mot förmodan missat det är mitt anspråk alltså följande:

 

Den svenska staten MÅSTE få in 1550 miljarder i skatter och avgifter. Om man

 

ersätter alla skatter / avgifter med en skatt på bostäder måste skattesatsen

 

sättas ORIMLIGT högt i förhållande till värdet / nyttan av bostaden då

 

skattefria / skattereducerade alternativ föreligger. Det är därför inte

 

teoretiskt möjligt att ersätta alla skatter / avgifter med en beskattning av

 

bostäder.

[/QUoTE]

Jag ville alltså ha skatt på alla fastigheter, inte bara bostäder. Vilka

 

skattefria / skattereducerade alternativ täker du på, att bo under en bro? tälta

 

i skogen? Jag tror säkert att vi skulle se sådant. Precis som vi idag ser att

 

folk jobbar svart eller lever på poker. Bara för att det går att joba svart,

 

leva på poker eller langa sprit saknar vi inte folk som är beredda att sälja sin

 

arbetskraft på ett beskattat sätt.

 

OK, jag misslyckades att få ut 660K ur medelsvensson. Men, om det nu skulle var så idag att de inte betalar 660K i skatt, betyder det då att ett skattetryck på 47,5% är teoretiskt omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med att gömma skatter i avgifter, moms, tullar osv är att minska de negativa effekterna av ren arbetsbeskattning. Grundtanken är följande:

 

Kalle jobbar och tjänar pengar. Han bidrar till BNP. Kalle ska bestraffas för detta. Vi tar 30% av hans inkomst. Kalle är sur men fortsätter jobba.

 

Kalle jobbar och tjänar pengar. Kalle ska bestraffas för detta. Vi tar 55% av hans inkomst. Kalle är sur och inser att alternativet att INTE jobba är mer attraktivt. Kalle slutar jobba. Eva får nu betala 90% i skatt för att också täcka socialbidraget till Kalle. Eva byter namn till Ayn Rand.

 

För att lyckas hålla ett högt skattetryck måste vi alltså se till att alternativet att INTE arbeta är mindre attraktivt.

 

För att lyckas hålla ett högt skattetryck enbart genom fastighetsskatt måste vi alltså se till att alternativet byta till billigare boende blir oattraktivt för de som arbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hubbabubba-exempel:

 

Johanna och Håkan är arkitekter. De driver en firma tillsammans och bor i stockholms innerstad. De har ett spädbarn och en hund. Deras stora lägenhet kostade 5 miljoner i inköp, men det är lätt värt pengarna säger Håkan.

 

Fastighetsskattsreform införs. Plötsligt ska Håkan och och Johanna betala 3.1 miljoner per år för att få bo kvar i lägenheten. De väljer istället att flytta ut på landet och pendla.

 

"Vi får ju frisk luft också och det är nära till skog och natur", säger Håkan som menar att de två extra timmarna i pendeltid per dag kompenseras av att de tjänar in 2 miljoner kronor per år på skatten.

 

"Dessutom har vi börjat flytta ut en del av verksamheten till landet, på så sätt får vi mer tid tillsammans med vår son", avslutar Håkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk ändrar sina prioriteringar under livets gång är inget konstigt. Och jag är fullt medveten om att genomförandet av reformen under en natt skulle skapa mycket förändrade förutsättningar för många människor. Kanske såpass att inte reformen som sådan utan växlingen från dagens system till reformens är lika absurd som kvinnlig rösträtt och baltstaters självständighet har ansetts vara tidigare i historien.

 

Jag vill ha gemensam finansiering av vissa saker, jag vill att staten ska ha monopol på vissa verksamheter så jag tycker att vi på någon sätt ska generera inkomster åt staten. När jag funderade över olika sätt så är fastighetsskatten det system som jag tycker är rimligast. Jag ser hellre att staten äger marken och låter mig betala för nyttjanderätten än att staten äger min arbetskraft och låter mig välja hur och till vem jag vill sälja den så länge staten får den största delen av kakan.

 

Att bygga ett komplext system för att lura folk till att vara nöjda må vara effektivt men knappast etiskt. Jag vill ha ett enkelt system och inte som dagens där en av de viktigaste frågorna för en ägare av exempelvis ett hyreshus är bolagsform. Jag vill att trögheten för att genomföra transaktioner ska vara lite och inte som idag där proffset ska göra jobbet tre gånger snabbare än jag själv för att det ska vara lönt att leja ut något som man kanske kan fixa själv.

 

Slaktavfall, eller någon annan, har ni något bättre förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här i Robinson tider tycker jag det vore kul att diskutera GTO för Robinson.

 

Hur hade ni förberett er? Kost, träning, kolla gamla säsonger, läsa böcker, kolla andra serier etc?

Väl på ön, hur gör man för att överleva ö-råd?

Inte säker på hur det fungerar längre, men förr fick man ta med en personlig sak till ön. Vad had ni tagit med?

 

Med rätt förutsättningar känns det som att delta i robinson kan vara ganska bra EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni något bättre förslag?

 

Det beror på hur du definierar bättre. Jag tillhör som bekant dem som anser att vi har ett alldeles för högt skattetryck i sverige samt att den skatt man betalar ska vara rent fiskal / neutral och inte interventionistisk.

 

Skattesystemet du föreslår är ett extremt exempel på interventionism.

 

Jag anser också att Sveriges höga marginalskatt och de minskade skatteintäkterna under slutet av 80-talet och början av 90-talet var ett exempel på hur vi gått förbi maxpunkten i Lafferkurvan. Vid studiet noterar vi att maxpunkten flyttas åt vänster i takt med att alternativet blir billigare / enklare (t.ex. att byta bostad för att sänka skatten, eller att ta ledigt istället för att arbeta). Det är bland annat därför maxuttaget för din beskattningsmodell blir så lågt, maxpunkten kommer ligga för långt åt vänster och höjden kommer vara alltför liten.

 

250px-Lafferkurvan.png

 

Vidare anser jag att skatten kan få ha en viss stabiliserande verkan men att den aldrig ska användas som murbräcka i fördelningspolitiska syften.

 

Givet ovanstående är låg inkomstskatt förmodligen det alterantiv som skadar tillväxten minst.

 

Edit: om du mot förmodan är intresserad av NE / Skatter på riktigt rekommenderar jag:

 

http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/7651

 

PDF med expertrapporter till skattebasutredningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok. Ipad eller dylikt. Behövs enbart för sköta studierna och planera optimalt. Har redan laptop osv för slösurfa hemma, iphone för småsurfa på bussar osv.

 

Ipad 1, 2, vänta på 3an?

 

Köpa i sverige, importera, köpa begagnat?

 

ty för svars

 

Ipad 2 är nöten.

 

Är nog ett tag tills vi får trean http://buyersguide.macrumors.com/#iPad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: om du mot förmodan är intresserad av NE / Skatter på riktigt rekommenderar jag:

 

Mot förmodan?

Jag är absolut intresserad, tack för länkarna.

Det kan mycket väl vara så att mitt förslag funkar bättre vid lägre skattetryck. Tror du att Lafferkurvan eller var vi befinner oss på den påverkas av hur väl skatterna är dolda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att Lafferkurvan eller var vi befinner oss på den påverkas av hur väl skatterna är dolda?

 

"Dolda" är kanske ett provokativt ordval, men huvudpoängen är att den som betalar skatten inte ska uppleva alternativet / alternativen som attraktiva. Skatten får helt enkelt inte vara enkel att kringgå / välja bort och får inte upplevas som konfiskerande. Så svaret på din fråga är att kurvan bland annat definieras av hur väl skattetrycket är integrerat i omsättningsflödet (och det betyder också att vi måste nå en viss levnadsnivå med pengar över för konsumtion för att tillåta ett högre skattetryck osv).

 

Visst är det så att ditt förslag om ersättning av alla skatter och avgifter med en fastighetsskatt har större förutsättningar att fungera vid ett mycket lägre skattetryck eftersom alternativen då blir mindre attraktiva i förhållande till den personliga kostnaden. Nu diskuterade vi dock bibehållen ambitionsnivå i välfärdssystemen.

 

En annan viktig principiell huvudinvändning mot ditt förslag är problemet med interventionism. Om man tror på marknadsekonomi bör skatterna per definition inte snedvrida de ekonomiska incitamenten för hushållens konsumtionsbeslut och / eller företagens produktionsbeslut. Det innebär att skattesystemet ska utformas på ett sådant sätt att det inte påverkar den skattskyldiges val på marknaden.

 

Ditt system påverkar på ett mycket påtagligt sätt skattebetalarens val mellan olika boendeformer vilket naturligtvis också har bäring marknadens totala konsumtion / sparande.

 

Slutligen var en av huvudpoängerna i skattebasutredningen att skattebaserna måste hållas så breda som möjligt för att hålla marginalskatten nere. Ditt förslag går alltså stick i stäv med denna hållning (och dessutom kan denna smala bas inte ens teoretiskt upprätthålla nuvarande ambitionsnivå i välfärdssystemen som jag påpekade ovan).

 

Sen kan vi diskutera huruvida det är värt några miljoner att lyxinreda Crappys Villavagn för alternativt boende och lustiga lösningar för hur man ska ta ut skatt av folk som smäller upp tält på gräsmattan osv, men min invändning är alltså av mer principiell / akademisk karaktär :)

 

203542_175768032476756_6728134_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom detta är den liberala dagboken.

 

satt och läste lite om droger och kom in på DMT. aldrig hört talas om det tidigare och det lilla jag läst och de videos jag kollat på nu rörande ämnet fascinerade mig.

 

någon som testat? eller kan ge lite mer information kring hur det påverkar kroppen ur ren hälsoaspekt, men även hur ruset fungerar. bra länkar uppskattas, rapporter, videos, bloggar etc.

 

för er som inte vet vad det är så finns nedan en video med Joe Rogan som berättar om hans flippade tripp. är det så sjukt som han får det att låta? är det svårt att få tag på i sverige?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...