Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

såg precis Inception. riktigt bra film, se den. inte så bisarrt bra som alla hade sagt och inte alls svår att förstå som några hade påstått. shutter island var bra mycket lurigare imo. se den på bio iaf, helt klart sevärd. jävligt koola effekter, massa action och en del intellektuell stimulans. vill ni ha en ledtråd om vad man ska tänka på för att förstå och uppskatta filmen vilket en del verkar haft svårt med första gången så är det att lyssna lite extra på deras instruktioner och beskrivningar om reglerna som gäller.

 

Jag har hittills inte träffat någon jag tycker är hyfsat intelligent och som har haft svårt att fatta filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså amerikansk lag är ju solklar: Religionen spelar ingen roll. Hur fan kan hon ens få för sig att ta ett sånt absurt dåligt beslut
Lite amatörjuridik:

 

Det är antagligen ett uppsåtsresonemang. Om det för mannen finns stark anledning att tro att frun samtycker till sex så är det inte våldtäkt, oavsett hur dåligt kvinnan faktiskt mår eller hur lite hon samtycker internt.

 

Det rör sig alltså knappast om "sharia säger att mannen alltid har rätt till sex med sin fru, alltså behöver mannen inte samtycke" utan "sharia och kultur leder till att mannen rimligt kan anse att kvinnan samtyckt, alltså saknar han uppsåt och är därför oskyldig enligt amerikansk lagstiftning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ingår alltså i kategorin "inte så hyfsat intelligent". :mrgreen:
Ja, det är lite märkligt det där. Precis som alla andra, begåvade med en stärkande dos narcissism, vill man gärna tro att man tillhör toppskiktet. Men även jag drabbas av moments of clarity då jag inser att jag, på sin höjd, är en medelmåtta :-(

 

Heltok, vad tror du att filmens sista sekunder betyder för helheten? Invisotext, antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, vad tror du att filmens sista sekunder betyder för helheten? Invisotext, antar jag...

 

 

invisio:

jag tyckte det var sannolikt att han vaknade upp. dels för framtida filmer och dels för scenen på planet. snabb googling säger:

 

At the end, Cobb’s kids seem to be the same age and are seemingly wearing the same clothes as they were in his memory of them – is it “proof” he’s still dreaming? As carefully documented by our own Vic Holtreman, at the end of the film Cobb’s kids are wearing similar outfits to the ones he remembers, but their shoes are different. As for their ages: if you check IMDB, there are actually two set of actors credited with playing Cobb’s kids. The daughter, Phillipa, is credited as being both 3 and 5 years old, while the son, James, is credited as being both 20 months and 3 years old. This suggests that while it might be subtle, there is a difference between the kids in Cobb’s memories and the kids Cobb comes home to. That would suggest the homecoming is in fact “reality.”

 

inte överdrivet, men litar på:

http://www.intrade.com/jsp/intrade/common/c_cd.jsp?conDetailID=598640&z=1280482520074

 

Jag har hittills inte träffat någon jag tycker är hyfsat intelligent och som har haft svårt att fatta filmen.

tror det var stefbot som sa att man skulle se den flera gånger för att fatta den. tyckte det kändes overkill. efter filmen diskuterade vi handlingen, jag och mina 4polare som var där, de verkade ha förstått allt förutom vart tåget kom ifrån. när jag försökte förklara det blev de rätt förvånade, var tvungen att återberätta hela scenen med tjejen i layer1 för att de skulle tro mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shutter island var en miljon ggr enklare, där fanns det bara en "lösning" såvida du inte var ärkekorkad-af-monstrous-overkill medan inception finns det till första anblick 2 teorier på filmen right of the bat så att säga, den ena vara för de korkade och en vara för de lite mer avancerade som inte riktigt köpte "de korkades teori" #1 för alla luckorna och sådant som uppstod i filmen i så fall men valde att förbise det..

 

 

Kan liknas med dem som tolkar LOST som att allt var en dröm all the way så att säga, idiotiskt men det stillar idiotpöbeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste på nyheterna idag:

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/europe/07/30/greece.trucking.strike/index.html?hpt=T2#fbid=JgfWin_Z-Vz

 

handlade om att grekland sätter in militär att köra ut bränsle när lastbilschaffisarna strejkar. strejken lamslår ju hela landet.

 

en intressant kommentar:

I find that such articles hide a part of the truth. It does not say that the licences are sold for amounts high as 100.000 euros (which the truck driver/owner buys when he starts working and sells when he retires to another new driver). With the industry opened the licence will be provided for 1500 euros. So the truck drivers will lose their licences, it is like someone coming to you and telling you that your house will be worth nothing next day.

 

However some older drivers have got their licences for free, since the military junta in 1970s offered them almost freely.

 

The problem that is not mentioned here is a number of 5.500 NEW truck drivers who bought their licences for 70.000-200.000 euros in the last two years. These people took loans from banks etc in order to start working and now they owe to the banks, their salaries will decrease so that they will not be able to repay the loans and they really have nothing to lose anymore. I do not see this situation mentioned in any cnn article, unknown why.

 

blir ju ett väldigt märkligt läge. själv tycker jag att regleringen tidigare var boven i dramat, att chaffisarna betalade enorma belopp för värdelösa licenser tidigare är ju inget som ska drabba dagens unga greker som funderar på att bli lastbilschaffisar eller ungdomar som tvingas betala eventuell kompensation i form av skatt. de borde fattat när de tog beslutet att köpa licensen att risken att den skulle bli värdelös i framtiden fanns och kalkylerat in det i deras beslut att köpa den eller inte.

 

samma med dagens pensioner etc. om vi när vi går i pension får reda på att staten är pank och allt var en scam är det inget som ska drabba framtida generationer. man gick på en nitlott man borde försäkrat sig (privat) emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

summerar juli nu:

juli2010.png

 

volymsmässigt katastrof. HM->session hävdar att jag har spelat 36h, känns dock i överkant, kanske den räknar fel på tidzonen på vissa siter så den tror man börjar sessioner 1h tidigare ibland.

 

inte haft någon lust att spela mer. tappat motivationen rätt mycket

 

spelat en hel del 20-40bb poker, ofta NL400 som gått väldigt bra. HM hävdar att jag var upp 3000bb som mest vilket får anses väldigt bra om det stämmer. känns som att jag har haft bra edge de pass jag spelat, har jag inte hittat kasst motstånd har jag gjort annat. känns som att jag konstant har saker att göra, serier att se, filmer att se, böcker att läsa, tidningar att läsa, hemsidor att reloada att jag knappt har tid att umgås med polarna hehe.

 

läst ut 11 fantasyböcker på 700-1000sidor vardera. visserligen en hel del omläsningar så har skummat igenom vissa ointressanta kapitel. insett att jordan var bättre än jag mindes dem.

 

blivit en del barfotalöpning och en del VFF-löpning. mitt problem med högerbenet verkar ha försvunnit. skadade mig lite när jag sprang senast barfota, har ett stort blåmärke på foten, kanske tar det lite lugnt med barfotalöpning i skogen i fortsättningen.

 

inte köpt någon bil heller så där har jag sparat pengar, funderar på att skippa bil till typ efter att jag kommer hem efter nästa långresa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste på nyheterna idag:

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/europe/07/30/greece.trucking.strike/index.html?hpt=T2#fbid=JgfWin_Z-Vz

 

handlade om att grekland sätter in militär att köra ut bränsle när lastbilschaffisarna strejkar. strejken lamslår ju hela landet.

 

en intressant kommentar:

 

 

blir ju ett väldigt märkligt läge. själv tycker jag att regleringen tidigare var boven i dramat, att chaffisarna betalade enorma belopp för värdelösa licenser tidigare är ju inget som ska drabba dagens unga greker som funderar på att bli lastbilschaffisar eller ungdomar som tvingas betala eventuell kompensation i form av skatt. de borde fattat när de tog beslutet att köpa licensen att risken att den skulle bli värdelös i framtiden fanns och kalkylerat in det i deras beslut att köpa den eller inte.

 

samma med dagens pensioner etc. om vi när vi går i pension får reda på att staten är pank och allt var en scam är det inget som ska drabba framtida generationer. man gick på en nitlott man borde försäkrat sig (privat) emot.

 

du är inte så mycket för implicita sociala kontrakt hör jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palla shortstacka:cry: Trodde du var proffs

 

har inget emot att shortstacka, tycker det är en intressant spelform. men gillar inte när alla har olika stackdjup, bästa vore om det fanns cap-bord. anledningen att jag spelat mycket shortstack är för att fiskarna på party i perioder verkar föredra de borden.

 

Sluta instasitt ut när fisken bustar/sitter ut, vänta åtminstone tills de lämnat bordet.

Väldigt dålig stil

 

:oops:

 

brukar normalt inte göra det. kan ha varit så att när fisken bustade sprang jag på toa, spelade jag vidare på andra bord samtidigt? håller med om man inte ska göra det, -5bb/100händer de 10händer det tar innan fisken kickas är ju försumbart.

 

Manlighet och intelligens går inte alltid hand i hand. Vansinnigt att polisanmäla honom också förstås.

 

tycker det var rätt gulligt gjort av honom. är ju vansinnigt hur kass vården är sommartid. sålänge han inte förstörde överdrivet känns det som bortslösad tid att anmäla honom för det.

 

---

 

avvaktar lite slaktisdiskussionen, mycket möjligt att jag har fel. men känns som att om jag har fel är det snarare om definitioner/nomenklatur/semantik, däremot är jag övertygad om att han i flera sakfrågor tidigare i tråden. tog iaf och pmade en pålitlig teoretiker och får se vad han ger för svar på frågorna så det kan redas ut vem som hade fel. tycker det är viktigt att kunna erkänna att man har fel, ett av de främsta sätten att utvecklas. slaktis är väldigt dålig på det, kan vara så att han har rätt i andra sakfrågor som jag har fel i, men han totalt vägrar erkänna tidigare påståenden som varit felaktiga. viktigaste är ju slutsatserna och sakfrågorna.

 

---

 

kollade min graf, har nog gått bättre än jag trott på sistone. kanske inte lönsamheten i poker är helt borta än trots allt mitt whineande:

varians.th.png

 

uppenbarligen går det att vinna på nitig shortstackstil också, tur ens motståndare är sämre än man själv är :)

 

---

 

min mac pro från 2008 tickar på fint fortfarande. bästa datorköpet jag har gjort, knappt krånglat alls och väldigt prisvärd för att vara så bra dator när den köpte. trots att 2.5år har gått får man knappt mer för pengarna idag. men mitt grafikkort har börjat bli lite högljutt så funderar på att uppgradera det.

 

idag har jag ett 8800gt och ett 2600xt, använder bara 8800gt. osx stödjer ju som bekant rätt få grafikkort, men kör så sällan osx så jag kan använda mitt 2600xt för de gångerna. lite osäker på hur bootcampväljaren funkar med grafikkort som inte osx stöder men antar det funkar ändå.

 

spelar lite SC2(fet noob, kör mest 4v4 och mot datorn, kört toss änsålänge) och avser spela D3,DA etc, spelar på min 30" i 2560x1600. funderar på vilket kort jag ska köpa.

 

vill ha ett tyst och skadar inte om det är kallt. första snabbsurf om det hela sa powercolor 5870 överklockat. lite onödigt varmt pga överklockningen men kylningen sägs vara extremt tyst iaf. vet inte om jag behöver sån monsterprestanda(och monstervärmeutveckling) så kanske skulle nöja mig med ett 5850 från powercolor(deras sådant sägs vara tyst också).

 

vilket grafikkort tycker ni jag ska köpa?

 

om jag ändå köper grafikkort kanske jag skulle passa på att uppgradera min 24" skärm till en 27" från apple. fast lite jobbigt att skärmen med bäst bild är minst, frågan är vilken man skulle ha för grinden.

 

diskutera grafikkort!

 

---

 

sverige :(

 

146346_980.png

 

---

 

bonusfilmer:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

– Så här i efterhand ångrar jag att jag åkte in på akuten. Jag hade sparat 300 spänn och en massa tid om jag köpt nål och tråd på Ica och fixat det själv redan från början, säger 32-åringen till Sundsvalls Tidning
Nu snackar vi hårda norrlänningar!
Jag har hittills inte träffat någon jag tycker är hyfsat intelligent och som har haft svårt att fatta filmen.
Well, explain to me...

 

I drömvärld nivå ett faller bussen (dvs tyngdlöshet) som påverkar drömvärld nivå två (tyngdlöshet). Hur fan kan då drömvärld nivå tre vara icke tyngdlös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat in nVidia's senaste tillskott, Gefore GTX 460? Det ska vara ett välbalanserat kort vad gäller pris/prestanda. Jag skummade igenom lite reviews när det släpptes och det låg precis runt samma prestanda som ett 5850 men till ett lägre pris.

 

5870 vs 5850 är det förra upp till 25% snabbare men 40-50% dyrare. Eller så vräker du på med ett 5970 så har du grafik så det räcker ett tag. Kanske inte mest prisvärt, men sen när tänkte ett pokerproffs på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inget emot att shortstacka, tycker det är en intressant spelform. men gillar inte när alla har olika stackdjup, bästa vore om det fanns cap-bord. anledningen att jag spelat mycket shortstack är för att fiskarna på party i perioder verkar föredra de borden.

 

När du säger Shortstack menar du då 20BBs och hit and run eller 40BBs på 20-40 BB bord?

 

och varför lirar du Inte CAP på FTP då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger Shortstack menar du då 20BBs och hit and run eller 40BBs på 20-40 BB bord?

 

och varför lirar du Inte CAP på FTP då?

 

menar 20-40bb bord där man ofta hamnar 100bb djup. lirar inte på ftp pga oklar skatt, låg rb och har fått uppfattningen att motståndet är svårare där och min spelstil verkar passa sämre där. har mailat till diverse pokersiter och requestat cap-bord, förstår inte riktigt varför siterna inte inför det. borde bli mer rake till siten(tar längre tid att gula fisken), ratholers kan spela fler händer/per timma(mer rake) och folk välja själva vad de vill spela. någon teori om varför siterna inte har capbord?

 

 

Har du kollat in nVidia's senaste tillskott, Gefore GTX 460? Det ska vara ett välbalanserat kort vad gäller pris/prestanda. Jag skummade igenom lite reviews när det släpptes och det låg precis runt samma prestanda som ett 5850 men till ett lägre pris.

 

5870 vs 5850 är det förra upp till 25% snabbare men 40-50% dyrare. Eller så vräker du på med ett 5970 så har du grafik så det räcker ett tag. Kanske inte mest prisvärt, men sen när tänkte ett pokerproffs på det?

 

lite. verkar utveckla mer värme och eyefinity sägs vara bra och rent allmänt verkar folk på diverse forum jag har frågat föredra radeon. mtp att jag kommer köra radeon 2600xt vid sidan om så ser jag det som ett plus i kanten på det. pengar är inte det primära för mig, stabilitet, värmeutveckling, ljudnivå etc är värt $100 extra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...