Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad
Man kan väl tänka sig att max-hastigheten för manuell körning minskas eftersom.

 

Det finns ju trots allt en ganska stor skara här uppe i norrland som använder bilen i miljöer där en självkörande bil inte är direkt lämplig; tänk typ sjösätta båten, jaktbilen du kör längs knappt befintliga skogsvägar, isvägar (över sjöar osv).

 

Är övertygad om att vi har en ganska stadig elit som skulle sätta sig på tvären om de blev tal om att förbjuda manuell körning helt och hållet, även om 2 generationer.

Mja, men låt säga att man inte får styra bilen på motorväg. Man kanske får ratta lite ute på vissa dåliga landsvägar, småvägar och dylikt. Och även då är det extremt olagligt att inte ha sensor som tvärnitar så fort du gör något dumt, dvs du får ju inte ens köra själv där.

 

Jag tycker det ändå är ett ganska "pessimistisk" scenario på 40 års sikt.

Postad
Du som pysslar med styrning, vad tror du om hastigheterna, kommer vi öka tex hastigheten på motorväg rejält? Vad har hastigheten för impact? Jämfört med tex människor där hastighet är helt förödande. Analyserar man logistik kommer man antagligen fram till att det är en jättebra idé att höja hastigheter och istället öka avstånd mellan bilar då vårt vägnät är rätt lämpat för att köra "raket-etapper" och sedan lugnt mellan etapperna.

 

Reaktionsförmågan är ju konstant för båda alternativ (linjär förändring av avstånd mellan bilar), däremot är människor jävligt grisiga vad gäller att förstå hastighet/underlag/bil när det kommer till att bromsa. Bilen svarar fullständigt ickelinjärt vid högre hastigheter/sämre underlag, något människor inte alls hanterar.

 

På sikt tror jag definitivt hastigheter kommer öka, framförallt i korsningar och annat. Sedan tror jag inte asfalterad motorväg och 4hjuliga bilar nödvändigtvis är endgame, kan se en självkörande bil som kör på hyperloopvagn, av och sedan vidare etc som en rimlig framtid. Tror också att PRT är rejält underskattat.

 

Intressant det du säger. Om det blir som du tror så kommer det behövas byggas infrastruktur. Du nämner att tyskarna köper kartföretag.

 

När jag hör sådant får jag rysningar och vädrar fina investeringstillfällen.

Hur ser du på detta? Vilka bolag och branscher kommer att gynnas. Hur skall det gå till att kartlägga hela världen centimeter för centimeter.

 

Men jag gillar verkligen ditt tänk. Jag har läst i denna tråd många år utan att skriva. Jag har inte velat säga detta men det var faktiskt du som fick mig att köpa aktier i Tesla kring 140 dollar. Sålde dom rätt nyligt och det vart en av årets bästa affärer.

 

Så nu tar jag tillfället iakt och tackar för tipset.

 

Bolag som gynnas, finns ju en hel del. Netflix, Facebook, Grindr, Amazon osv osv kommer ju givetvis påverkas av att billiga självkörande bilar som inte kräver förare blir allt vanligare.

 

Gissar att det kan bli lite shoppingspree bland diverse relevanta företag. Quanergy t ex har en produkt som kan bli väldigt relevant. Nvidia verkar bli poppis bland biltillverkarna. Mobileye är imo väldigt intressanta, speciellt mtp hotet från Google och att alla billtillverkarna är så beroende av Mobileye idag så kan nog köp av dem bli aktuellt.

 

Oavsett väldigt intressant läge för bilindustrin. Och imo är bilindustrin bara första industrin av väldigt många andra industrier. Byggindustrin, jordbruksindustrin, gruvindustrin osv osv.

 

Här är vi idag med androider:

Ge det 20år till... 8-):shock::mrgreen:

 

 

Mm, den säger typ det ja sa :)

Postad

Den här typen av bolag vill jag investera i. Bättre sälja spadar...

 

Quanergy Systems, Inc., the leading provider of LiDAR sensors and software used for real-time capture and processing of 3D mapping data, today announced that it closed $30 million in Series A funding. Rising Tide Fund led the round, with participation from Wicklow Capital, Motus Ventures, Wardenclyffe Partners (established by founders of Tesla Motors), and private investors. Quanergy Systems has now raised a total of $34.5 million.

 

Quanergy Systems intends to use the funds to accelerate the development and commercialization of its 3D LiDAR (light detection and ranging) products. The industry-leading features of Quanergy's LiDAR include a range of 300 meters, centimeter accuracy, 360° field of view, all-weather capability, compact size, light weight, low power consumption, and the lowest price point. The benefits for traffic safety include awareness of all objects and people surrounding a vehicle, supporting leading-edge advanced driver assistance systems (ADAS). This technology can be integrated with the controls of vehicles to realize semi-autonomous and autonomous driving, enabling a 90-percent reduction in motor vehicle accidents and related deaths.

 

“The investors in this round have seen Quanergy Systems consistently execute ahead of its plans for developing a groundbreaking technology that will be essential in more than 30 industries,” said Tamer Hassanein, general partner at Rising Tide Fund. “All Series A investors firmly believe in Quanergy Systems’ team and its ability to continue advancing rapidly toward its goals, and we couldn’t be more thrilled about the positive impact the company will make in the years to come. It was a clear choice to lead and contribute to this round.”

Postad
Såg att nån uppfunnit en drönare som kan flyga ifatt en annan drönare, hacka den, och sedan kontrollera den med. Hur hindrar man att det händer med bilarna?

 

Tror det skulle vara rätt enkelt att skydda sig från ett fullständigt övertagande av bil/drönare genom hacking. Däremot ryktas det väl om att GPS-spoofing (man lurar GPS mottagaren med felaktig positionering, more or less) tog ner en amerikansk drönare.

Postad

Med anledning av senaste sidornas diskussion om smink och allt möjligt. Så kunde jag inte låta bli. Men Seann Miley Moore känns som äkta wellbookare :D

 

 

Jag tror sannolikheten för att vi människor kör bilar lagligt om 50 år ändå är i 80-90% regionen. Vi har kört bilar alldeles för länge lagligt för att det så "snabbt" skall förbjudas.

Postad

Angående lagstiftning i USA så skulle väl ingen bli gladare än jag om dom skull stifta lagar som kopplar bort människan från vissa funktioner som görs bättre av maskiner.

 

Dock tror jag dom får problem med tokhögern. Jag menar, ser man bibeln som sanning och grovkalibriga automatvapen som en lämplig tonårsleksak så är man kanske inte redo att släppa kontrollen över bilarna riktigt än. Går säkert att lobbya in ett amendment som säger att varje amerikan har en gudagiven rättighet att köra V8 utan inflytande av maskiner.

Postad
Angående lagstiftning i USA så skulle väl ingen bli gladare än jag om dom skull stifta lagar som kopplar bort människan från vissa funktioner som görs bättre av maskiner.

 

Dock tror jag dom får problem med tokhögern. Jag menar, ser man bibeln som sanning och grovkalibriga automatvapen som en lämplig tonårsleksak så är man kanske inte redo att släppa kontrollen över bilarna riktigt än. Går säkert att lobbya in ett amendment som säger att varje amerikan har en gudagiven rättighet att köra V8 utan inflytande av maskiner.

 

Fin språkhantering du har. Lite blandning mellan poet och aggressiv kolumnist. I like:-)

Postad
Masse borde få en egen dagbok men han kanske trivs bra som reg i högaktade tokboken iofs. En frisk fläkt att få lite nytt blod här inne :)

 

Tack Killer. Någon egen dagbok är inte aktuellt för min del. Jag trivs alldeles utmärkt här i tokboken mitt ibland alla intressanta personligheter.

 

Jag ser detta som en av Sveriges mest intressanta tankesmedjor. Är väl inte en skribent i denna tråd som har hästarna helt i ordning:-D

Postad
Angående lagstiftning i USA så skulle väl ingen bli gladare än jag om dom skull stifta lagar som kopplar bort människan från vissa funktioner som görs bättre av maskiner.

 

Dock tror jag dom får problem med tokhögern. Jag menar, ser man bibeln som sanning och grovkalibriga automatvapen som en lämplig tonårsleksak så är man kanske inte redo att släppa kontrollen över bilarna riktigt än. Går säkert att lobbya in ett amendment som säger att varje amerikan har en gudagiven rättighet att köra V8 utan inflytande av maskiner.

Knappast, det blir ju då någon bisarr delstat som får igenom V8-lagen snarare än USA. Igen, jämför CA: cannabis lagligt, plastpåsar olagligt.
Postad
Varför skulle det vara lagligt? Om 20 år -> helt klart standard med självkörande. Om 25-30 år -> extrema debatter och hat mot människor som kört ihjäl människor på fyllan/när de var trötta etc. 10 år senare - hur kan det fortfarande vara lagligt att köra ihjäl andra människor bara för att man tycker det är kul att ratta bilen?

 

Se dig själv i den argumentationen. Hur ska du motivera ditt case att döda människor för att du tycker den självkörande varianten är tråkig?

 

Sure, sen bygger det på antagandet att självkörande är standard om 20 år. Varför skulle det inte vara det? Vad ser du för begränsningar?

 

Villig betta en hyfsad slant trilske har rätt. Men kan nog nöja med färre år än så. Det kommer gå fort närmsta tiden.

 

1. Bilarna har utvecklats väldigt lite de senaste 40 åren.

2. Bara för att det finns logiska argument för självkörande bilar betyder inte att de kommer förekomma i någon större omfattning.

 

Människor fungerar helt enkelt inte så att de enkelt kan fås att avsäga sig rättigheter de ser som självklara.

 

Kan möjligtvis sträcka mig till att det sannolikheten är större att detta inträffar än förra scenariot där bitcoinvariant skulle ersätta världens 9 största valutor inom 5-10 år. Beror iofs enbart på den längre tidsperioden. Men det handlar fortfarande om en sannolikhet på promillenivå för båda scenariona förstås.

 

Däremot intressant som investeringsalternativ framförallt i olika angränsande branscher som nämnts ovan.

Postad
1. Bilarna har utvecklats väldigt lite de senaste 40 åren.

 

[.....]

sannolikhet på promillenivå för båda scenariona förstås.

Tycker både du och masse här gjort ganska märkliga gissningar om något långt förre ni satt er in i vad ni gissar om.

 

Det har hänt jätte, jätte, jättemycket med bilar de senaste 5 åren, du har bara inte sett det ännu. Volvo har så vitt jag förstår tänkt börja om 2 år, så givet marginalen för alla sakers jävlighet kommer du ha sett saker om 4 år.

Postad
Det har hänt jätte, jätte, jättemycket med bilar de senaste 5 åren, du har bara inte sett det ännu. Volvo har så vitt jag förstår tänkt börja om 2 år, så givet marginalen för alla sakers jävlighet kommer du ha sett saker om 4 år.

 

Enlighten me!

Postad

Hur går tankarna kring säkerheten och de självkörande bilarna i stadstrafik? När folk lär sig att bilarna alltid stannar, så kommer folk aldrig stanna för bilarna, vilket leder till att en bilresa i stan skulle ta en evighet.

 

För bra säkerhet=sämre trafik?

Postad
Tycker både du och masse här gjort ganska märkliga gissningar om något långt förre ni satt er in i vad ni gissar om.

 

Det har hänt jätte, jätte, jättemycket med bilar de senaste 5 åren, du har bara inte sett det ännu. Volvo har så vitt jag förstår tänkt börja om 2 år, så givet marginalen för alla sakers jävlighet kommer du ha sett saker om 4 år.

 

Jag tror du underskattar svårigheterna och framför allt vilken tid teknikskiften tar.

Dessutom lär det finnas väldigt starka krafter som har en helt annan agenda.

 

Lyfter fram Fingerprint Cards som ett exempel. Jag köpte deras aktie när dom börsnoterades för ca 16 år sedan. Redan då ansågs tekniken vara mogen att fungera på marknaden. Folk pratade om orders och avtal, det kom inga.Det tog nästan 15 år för deras chips att kommersialiseras i skala. Och då pratar vi ändå bara om en bagatellartad grej som fingeravtrycksläsning. Saker tar nästan alltid längre tid än man tror. Så är det bara. Här är det en av världens största industrigrenar som helt skall stöpas om.

 

-Vi pratar en mkt traditionell bransch med mycket långa ledtider.

Det behöver byggas ett enormt stabilt trackreckord innan dessa självstyrande bilar ges fullt förtroende att härja helt på egen hand. Bara där pratar vi 10 år.

 

 

Det räcker med 1 enda allvarlig olycka för tekniken så sätts allt i gungning. Skulle jag investera i Självstyrande bilar idag skulle jag kräva en näst intill orealistisk Risk/Reward Ratio.

 

Uppbyggnaden av all logistik är minst lika intressant. Ur investeringssynpunkt då förstås.

Postad

Fast det största problemet tror jag är USA och skadestånd. Ponera att en familj är ute och åker med sin nya fina självstyrande bil, tekniken brakar ihop och bilen kraschar. Alla dör. Såväl vuxna som barn.

 

Till skillnad från nu när nästan alltid en människa är vållande så kommer här helt plötsligt allt ansvar falla på biltillverkaren.Vi pratar astronomiska belopp som dom riskerar bli stämda på. Så pass astronomiska att det är tveksamt om det ens kommer vara försäkringsbart.

 

Vågar en biltillverkare utsätta sig för denna ständigt överhängande risk? Jag är tveksam.

En ofelbar teknik kommer vi aldrig att få.

Postad
Jag tror du underskattar svårigheterna och framför allt vilken tid teknikskiften tar.

Dessutom lär det finnas väldigt starka krafter som har en helt annan agenda.

 

Lyfter fram Fingerprint Cards som ett exempel. Jag köpte deras aktie när dom börsnoterades för ca 16 år sedan. Redan då ansågs tekniken vara mogen att fungera på marknaden. Folk pratade om orders och avtal, det kom inga.Det tog nästan 15 år för deras chips att kommersialiseras i skala. Och då pratar vi ändå bara om en bagatellartad grej som fingeravtrycksläsning. Saker tar nästan alltid längre tid än man tror. Så är det bara. Här är det en av världens största industrigrenar som helt skall stöpas om.

 

-Vi pratar en mkt traditionell bransch med mycket långa ledtider.

Det behöver byggas ett enormt stabilt trackreckord innan dessa självstyrande bilar ges fullt förtroende att härja helt på egen hand. Bara där pratar vi 10 år.

 

 

Det räcker med 1 enda allvarlig olycka för tekniken så sätts allt i gungning. Skulle jag investera i Självstyrande bilar idag skulle jag kräva en näst intill orealistisk Risk/Reward Ratio.

 

Uppbyggnaden av all logistik är minst lika intressant. Ur investeringssynpunkt då förstås.

 

Fast det största problemet tror jag är USA och skadestånd. Ponera att en familj är ute och åker med sin nya fina självstyrande bil, tekniken brakar ihop och bilen kraschar. Alla dör. Såväl vuxna som barn.

 

Till skillnad från nu när nästan alltid en människa är vållande så kommer här helt plötsligt allt ansvar falla på biltillverkaren.Vi pratar astronomiska belopp som dom riskerar bli stämda på. Så pass astronomiska att det är tveksamt om det ens kommer vara försäkringsbart.

 

Vågar en biltillverkare utsätta sig för denna ständigt överhängande risk? Jag är tveksam.

En ofelbar teknik kommer vi aldrig att få.

 

 

Ungefär exakt så jag tänker.

Postad
Nää, i USA räcker det ungefär med en varningstext på produkten för att företaget i fråga ska kunna avsäga sig allt ansvar. Hade den typen av bilar legaliserats inom EU så är jag rätt säker på att företagen skulle kunna komma undan rätt lindrigt (under förutsättningen att dom kan påvisa att den typen av bilar är säkrare jämfört med vanliga (under lagstiftningsprocessen that is)).

 

Mm, försäkringsbiten då?

Postad
Hur går tankarna kring säkerheten och de självkörande bilarna i stadstrafik? När folk lär sig att bilarna alltid stannar, så kommer folk aldrig stanna för bilarna, vilket leder till att en bilresa i stan skulle ta en evighet.

 

För bra säkerhet=sämre trafik?

 

Bilarna har kamera och dokumenterar vad som händer väldigt väl. Folk tenderar att bete sig väl när de vet att de är övervakade. Om någon sätter det i system att jävlas med de självkörande bilarna lär de rätt snabbt hängas ut. Imo helt fel grupp att jävlas med i dagens metagame, tekniknördar med massövervakning. Polis, försäkringbolag, föräldrar, vänner på facebook etc kan få väldigt väldetaljerade beskrivningar på all deras djävulskap.

 

Något som är värt att notera är att i alla övergångar till något nytt tekniskt som med Internet, Bitcoin, SDC, AI etc kommer ofta många med dålig koll på tekniken med tekniska invändningar. Men kollar man rent historiskt har oftast tekniska problem haft tekniska lösningar. Så om man är intresserad av om en teknik är möjlig eller kommer lyckas gör man oftast bäst i att lita på de med teknisk kunskap. Politiska, kulturella hinder etc tenderar att övervinnas av tekniken till den grad att vi inte ens minns att vi diskuterade dem. Imo har vi inte minsta möjligheten att stoppa teknikutvecklingar, de driver oss snarare än att vi driver dem.

 

---

 

Halva facebook har gått och blivit kåta på Rosling efter att han började med översittarattityd och nu är senaste kampanjen att försöka få honom att debattera mot Åkesson:

https://www.facebook.com/events/727449977382190/

 

Blir nog en märklig debatt då han och Åkesson är rätt eniga om att det bästa är att hjälpa flyktingar i närområdet och att trots att svensk integration går på knäna hjälper vi bara en försummande liten andel. Men vem vet, skicka in översittaren mot motståndaren och man kanske själv slipper ta fighten. Vad kan gå fel liksom? Lärde sig folk inget av mellanstadiet?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...