Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tror en av de där är en transaktion på 0.001 med transaktionsavgift 0.0002. :-P:roll:

 

Tycker det är drygt att skriva in siffror för småsaker, delvis för att vi fortfarande normerar kring 1 btc såklart - hade varit soft att skicka satoshis istället för en decimalutveckling. Hur/med vad skickar ni? Scriptar ni själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror en av de där är en transaktion på 0.001 med transaktionsavgift 0.0002. :-P:roll:

 

Tycker det är drygt att skriva in siffror för småsaker, delvis för att vi fortfarande normerar kring 1 btc såklart - hade varit soft att skicka satoshis istället för en decimalutveckling. Hur/med vad skickar ni? Scriptar ni själva?

 

Preferences, base unit. Tror inte Electrum stöder satoshi än, men går väl att iaf byta till mbtc om man vill iaf. Jag gillar att btc är värt många tiopotenser av fiatvaluta, tycker det är häftigt och har inga problem med räkna 0.001btc*350$/btc=$0.35 i mitt huvud on the fly. Men antar användarna kommer välja att använda bits, satoshis eller liknande beroende på hur kursen utvecklas.

 

Värt att påpeka att den "höga" transaktionsavgiften för överföringar under 0.01btc snart kommer minska rejält när Gavin uppdaterar avgifterna nästa gång sså då blir det billigare att donera småpengar till främlingar.

 

Western Union tvingade för övrigt imageshack att ta ner denna bilden:

R2mTD8Ml.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wellboken ska få en affärsidé: Om någon använder den vill jag ha 1% av bolaget för hittepålön, om inte annat så är diskussionen intressant.

 

Jag har en bunt "presentkort" hemma, 200 kr på SF, 118 kr på SJ, 200 + 14 kr på Adlibris, $12 på Amazon. För små belopp för att sälja till någon, så de kommer att ligga här och ruttna, tills de till slut förfaller eller jag råkar använda dom.

 

Det vore bra om jag kunde sälja dom via en Exchange för bitcoins (i USA finns det liknande, som jobbar i dollar, med därmed "höga transaktionskostnader". Det blir ju lixom inte aktuellt att sälja något värt 14 kr).

 

Endera är det köpare till säljare direkt, och exchangen får en liten prolle på transaktionen, eller så köper och säljer exchangen i egen låda.

 

Det senare ger en valutarisk för att Bitcoins är så volativt. Lösningen på det problemet är något ni får lista ut, jag kan inte.

 

Ett annat problem som måste lyftas fram är fraudrisken, vad säger att min Adlibriskod är "äkta" eller att det finns 14 kr på den eller att jag inte använder den själv. Också ett problem som ni får lösa.

 

Discuss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wellboken ska få en affärsidé: Om någon använder den vill jag ha 1% av bolaget för hittepålön, om inte annat så är diskussionen intressant.

 

Jag har en bunt "presentkort" hemma, 200 kr på SF, 118 kr på SJ, 200 + 14 kr på Adlibris, $12 på Amazon. För små belopp för att sälja till någon, så de kommer att ligga här och ruttna, tills de till slut förfaller eller jag råkar använda dom.

 

Det vore bra om jag kunde sälja dom via en Exchange för bitcoins (i USA finns det liknande, som jobbar i dollar, med därmed "höga transaktionskostnader". Det blir ju lixom inte aktuellt att sälja något värt 14 kr).

 

Endera är det köpare till säljare direkt, och exchangen får en liten prolle på transaktionen, eller så köper och säljer exchangen i egen låda.

 

Det senare ger en valutarisk för att Bitcoins är så volativt. Lösningen på det problemet är något ni får lista ut, jag kan inte.

 

Ett annat problem som måste lyftas fram är fraudrisken, vad säger att min Adlibriskod är "äkta" eller att det finns 14 kr på den eller att jag inte använder den själv. Också ett problem som ni får lösa.

 

Discuss!

 

Finns redan, http://www.purse.io "säljer" amazon gift cards för ca 30% mindre än värdet på dem. Värt att notera här hur värdelöst fiat-systemet är som kräver hela 30% markup för någon ska vilja ha fiat då scamrisken är så stor för detta ändamålet.

 

http://www.coindesk.com/purse-io-can-shave-25-bitcoin-buyers-amazon-bills/

 

Cliffs:

1. köpare lägger order på något på amazon för 20% rabatt

2. någon arbare köper giftcards för 30% rabatt på någon annan marknad

3. arbaren accepterar ordern på amazon, betalar den med giftcard han köpt, tar köparens address som leveransadress

4. purse.io sköter escrow

5. köparen fick sin vara på amazon billigare, säljaren fick bitcoins billigt

6. marknaden belönar de som är bäst på att göra steg 2

 

Värt att notera hur Bitcoin på sikt kommer sätta ett tak på friktionen mellan andra system, men Bitcoin kan inte lösa friktionen för att gå andra system till Bitcoin självt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter intressant. Och isf första anledningen för mig att faktiskt sätta mig in i hur bitcoins funkar. Är det legit? Ingen risk att få Amazon-konto spärrat eller så?

 

Jag antar att jag om vill köpa billiga saker på Amazon isf får köpa bitcoins annorstädes och sedan föra över till min Purse-plånbok. Var gör jag isf lämpligen det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en polare som funderar på denna utbildning (business management). Jag tycker dels det låter galet dyrt och tror dels det är svårt att klara av detta på distans. Han är motiverad men steget från KY i Sverige till distanskurser genom engelskt universitet bör vara rätt massivt? Någon här som har några tankar?

 

http://www.fei.se/kurs/babm-fulltime?category=189

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dyr och det ska göras online/distans: NEJ.

 

Universitetet är inte en speciellt bra plats att nå ämneskompetens, åtminstone inte inom management/företagsekonomi eftersom dessa områden är oerhört diffusa och det är väldigt svårt att särskilja vad som bara är brus och vad som faktiskt är lärorikt (att jämföra med exempelvis matematik, något universitetet är mer lämpat för att lära ut).

 

Det finns fortfarande ett antal bra grejer med en (dyr) BA/MBA:

- Det är roligt (du lär känna mycket nya människor, ni har kul, du kanske får bo ett tag i en mer händelserik stad än långsamma stockholm, osv)

- Du får lära dig ett nytt språk eller träna på ett du inte behärskar så bra (ställer krav på fysisk närvaro - inte alls samma sak att skriva, läsa kurslitteratur eller hålla något kortare föredrag)

- Du får träffa föreläsare/lärare som har haft fantastiska karriärer och därmed sitter på enormt mycket erfarenhet. Är du framåt kan du rent av få väldigt givande karriärshjälp av dessa.

- Du stärker ditt kontaktnät. Hur mycket varierar från person till person, men generellt skulle jag säga "avsevärt".

- Du får en examen, certfikat eller liknande som styrker din kompetens.

 

Det sistnämnda får du även på en distansutbildning. I övrigt är det katastrof.

 

Distansutbildningar ska därför vara billiga för att vara intressanta. Speciellt inom management/företagsekonomi. Om jag ombads betala ens 30% av vad en icke-distans skulle kostat skulle jag bara garvat åt förslaget.

 

Sen visst, om det då handlar om 10% av vad icke-distans skulle kostat samt utbildningen antingen är erkänd eller har starka namn bakom sig så skulle det kunna vara väldigt intressant ändå.

 

EDIT:

Hittade till slut avgiften:

Avgiften är £9000

Detta är ju inte så farligt i sammanhanget, och därmed kan man såklart bortse lite från mitt extremt negativa inlägg. Det finns ju alltså en poäng i att gå denna och sedan master tex.

 

Vad jag egentligen raljerar över är hur många studenter som blir utnyttjade av att universitet med semifina namn knäcker den briljanta affärsidén att digitalisera utbildningen, hålla kvar samma enorma priser och marknadsföra med "nu kan du också gå den här superduperutbildningen och få superduperjobben som bara de privilegierade fick förut!".

 

Medan ämneskompetensen egentligen är rätt BS och det som gjorde/gör utbildningarna så bra är saker som går förlorade vid distansvarianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Och isf första anledningen för mig att faktiskt sätta mig in i hur bitcoins funkar. Är det legit? Ingen risk att få Amazon-konto spärrat eller så?

 

Jag antar att jag om vill köpa billiga saker på Amazon isf får köpa bitcoins annorstädes och sedan föra över till min Purse-plånbok. Var gör jag isf lämpligen det?

 

Vad jag har förstått det av Roger Ver, diverse användare på reddit så funkar de okej, lite småproblem som alla andra tjänster, men det brukar lösa sig och oftast var det SBR-fel. Hur man köper bitcoins står i första posten, dvs SEPA till bitstamp.

 

Säkert postats innan, men snubblade över den nu:

http://inhumanexperiment.blogspot.se/2009/09/age-content-of-foods.html

Poultry AGEs (U/g) Serving (g) AGEs/serving (kU)

Chicken breast, skinless cubes, pan fried 15 min 61,221 90 5,510

Steamed 10 min and broiled 12 min 56,348 90 5,071

Pan fried 10 min and boiled 12 min 63,398 90 5,706

Chicken breast, skinless cutlet, raw 7,686 90 692

Boiled 1 h 11,236 90 1,011

Broiled 15 min 58,281 90 5,245

Fried 8 min 73,896 90 6,651

Microwave 5 min 15,245 90 1,372

Chicken breast, with skin, roasted 45 min 60,203 90 5,418

Chicken, dark meat, broiled 1 h 82,992 90 7,469

Chicken loaf, roasted, crust off, 45 min 14,195 90 1,278

Chicken nuggets 86,271 90 7,764

 

Koka ftw?

 

---

 

Någon som fortfarande lirar hearthstone? Gjorde en rätt rolig troll-deck, winrate på typ 33% så inget man stiger i laddern med, men desto roligare när man väl vinner :)

 

Nyckelspelet är coldlight+brewmaster och vinna på fatigue. Totalt 16 carddraws för motståndaren med tempo för oss. Några ideer om hur jag kan bevara konceptet men höja min winrate?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på en balanserad bok-rulle!

 

Har knappt läst några böcker alls men tänkt ge mig på en del i diverse olika kategorier och genres. Jag vill att det ska vara balanserat så att det inte bara blir om livsfilosofier och självhjälp utan även blanda in annat som fantasy och övriga must-read-böcker.

 

Har tänkt mig runt 5-7 böcker, alla bör finnas på svenska. Har iaf bestämt mig för att ta en fantasybok då genren tilltalar mig, och tänk då på att det blir min första så ta nåt hyffsat lättsmält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baron Rivendare ger fina combos

 

Baron+Sylvana var rätt fin ja, en priest fick pisk med den kombon. Inte nog med att motståndaren ofta drar 12-14kort de har ju ofta 3-4 egna carddraws och ibland får man warlock som själv drar ännu fler.

 

Här var en till priest som där keeper på svärdet gav fin fatigue:

http://i.imgur.com/z2n3wi5.jpg

 

 

Tips på en balanserad bok-rulle!

 

Har knappt läst några böcker alls men tänkt ge mig på en del i diverse olika kategorier och genres. Jag vill att det ska vara balanserat så att det inte bara blir om livsfilosofier och självhjälp utan även blanda in annat som fantasy och övriga must-read-böcker.

 

Har tänkt mig runt 5-7 böcker, alla bör finnas på svenska. Har iaf bestämt mig för att ta en fantasybok då genren tilltalar mig, och tänk då på att det blir min första så ta nåt hyffsat lättsmält.

 

Hmm, lättsmält fantasy. Jag är rätt såld på mördarens lärning. Gissar att den skulle passa dig rätt bra om jag läste din personlighet rätt på wellboksträffen. Inte direkt lättsmält, rätt emo, men riktigt bra böcker. Verkar lite svår att hitta nuförtiden, men går säkert om man anstränger sig...

 

Men imo läses SF-böcker bäst på engelska.

 

This, och tycker inte pyro passar in heller.

 

Fast jag spelar mest arena. Tolv vinster med tre klasser nu... sex kvar.

 

Gjorde om den lite:

Så massa deathrattle. Insåg att jag ofta hade 3-4 kort kvar när motståndaren dör av fatigue så skyndade på mina egna draws lite och passade på att göra den lite mer renodlad deathrattle istället för boardclear. Så man snabbt ska kunna fylla brädet efter att man nukeat det medan man stallar för att döda motståndaren på fatigue.

 

Tror jag tyckats få 12 vinster med mage(ofc) 2-3ggr, shaman och paladin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har knappt läst några böcker alls men tänkt ge mig på en del i diverse olika kategorier och genres. Jag vill att det ska vara balanserat så att det inte bara blir om livsfilosofier och självhjälp utan även blanda in annat som fantasy och övriga must-read-böcker.

Nick Hornby bör du läsa. A Long Way Down är enligt mig det givna valet där - om du inte har sett filmen. Jag gissar att det förstör poängen att se filmen.

 

Författar-perfektion i all sin vardaglighet. Varierar säkerligen om man tilltalas av hans plots eller ej, däremot bör alla ha läst minst en Hornby-bok. Väldigt mycket bättre val än David Nicholls, Safran Foer, etc, etc.

 

Tycker man om "vardags-wit" (typ som när jag skriver utanför tokboken) finns det massvis med författare att dyka in på sedan, men Hornby är liksom fundamentet allt jämförs med. One Day är mer hollywood gråt-romantik, Extremely Loud and Incredibly Close är mycket mer pretentiös och överdriven i att försöka vara småfyndig och berörande i varje mening, etc.

 

Hornby är det stilrena fundamentet. Allmänbildning, om inte annat.

 

christopher james clark
Grymt, inatt blir det en Artichoke and Kalized Burger.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde om den lite:

Så massa deathrattle. Insåg att jag ofta hade 3-4 kort kvar när motståndaren dör av fatigue så skyndade på mina egna draws lite och passade på att göra den lite mer renodlad deathrattle istället för boardclear. Så man snabbt ska kunna fylla brädet efter att man nukeat det medan man stallar för att döda motståndaren på fatigue.

 

Tror jag tyckats få 12 vinster med mage(ofc) 2-3ggr, shaman och paladin.

 

Ser bättre ut. Skulle nog bytt Cairne mot en till Sludge Belcher dock. Funkar så mycket bättre mot zoolock, huntards och liknande.

 

Mm, mage x 3, paladin och rogue för mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började spela först i maj, så jag missade den eran. Mage är fortfarande easy mode, men inte lika löjligt vad jag förstår.

 

är bara att föreställa dig pyroblast för 8, blizzard för 5 etc... allt är billigare än vad det är nu :) Shaman var också jävligt stark i arenan just för att man kunde slita typ 4+ fire elementals relativt enkelt och deras battle cry är rätt så sick i just arena som oftast är tungt midtier.

 

och en miljard forks förstås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...