Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Många av de argument som ligger grund till era investeringar skulle enligt böcker inriktade mot värdeinvestering, som tex The Intelligent Investor eller Security Analysis, klassa era köp som spekulation och inte investeringar. Du har inte övervägt att kanske läsa någon av ovan nämnda böcker Heltok? Eller är det lika lönt att föreslå det som det är att försöka få trillske att läsa Humer? ;) Huruvida böckerna eller ni har rätt har jag givetvis ingen aning om, men jag tror ändå att det skulle vara bra för alla bitcoin/teslakramare här att vidga sina vyer något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att du magiskt kan hyra ut bilen medan du inte använder den. I mitt fall använder jag min bil 10 min påväg till jobbet och 10 min på väg hem. Utöver det hade jag föredragit att den användes till nå'nting vettigare / tjänade in pengar åt mig.

 

Transportbehovet idag varierar enorm över dygnet; folk rör sig i regel mest på morgonen och på eftermiddagen (till och från jobbet). För att mätta denna höga temporära efterfrågan på morgonen så måste det finnas ett visst antal bilar som kan lösa transporten. När efterfrågan på transport är låg däremot (mitt på dagen, på natten o.s.v.) så kommer priset också sjunka. Det blir billigare att transporteras när inte alla andra gör det. Detta kommer sannolikt leda till att fler och fler vill arbeta på andra tider än när alla andra gör det och därmed jämna ut transportefterfrågan över dygnet. Således ger självkörande bilar färre bilar.

Är ju precis detta jag menar är felaktigt resonemang (helt oavsett om man delar min slutsats av fler bilar eller ej). Det bortser ju från den självklara effekten att efterfrågan ökar enormt. Hur enormt är väl mer en gissninglek - min gissning är att vi inte kommer nå taket inom överskådlig framtid, utan fortfarande ha samma aktiva bivillkor i from av möjligheter (exempelvis ekonomiska).

 

Om alla människor skulle färdas med bil snarare än de centraliserade kompromisserna, samt ha möjligheter att färdas överallt, hur många bilar behöver vi för att tillgodose den efterfrågan - även förutsatt jämn beläggning (vilket inte kommer hända)*? Där någonstans ligger den relevanta gränsen där efterfrågan inte fångar upp effektiviseringar, eftersom färdmedlet är helt överlägset alternativen.

 

 

*Dyrare att köra morgon/eftermiddag än på dagen/natten är det. Enormt mycket dyrare. Vi har mycket empiri där i Stockholm, där vi även har en straffavgift som lägger på en liten summa extra på den kostnaden. Att det jämnar ut beläggningen något blir bredvid poängen eftersom vi fortfarande har extremt skev beläggning och likt förbaskat maxar potentialen på morgonen då det är som dyrast. Folk kör alltså Essingeleden tidpunkter då det skulle ta samma tid att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni ofta i wellboken grovt underskattar hur konservativa folk egentligen är. Bara för att ni och era kompisar är inne på Bitcoin, uber, självstyrande bilar etc. innebär det inte att folk i gemen kommer att börja använda det inom överskådlig tid.

 

Kanske, kanske inte. Min egen gissning är att du inte har lagt lika mycket tid på att tänka igenom ämnet, de flesta som har det verkar vara rätt eniga. Iaf ska försöka argumentera för varför folk antagligen kommer acceptera det.

 

För det första får vi reda ut vad det handlar om. Det handlar inte om att folk ska köpa nya självkörande bilar för 300 000kr. Det handlar om att de istället för att köpa en bil för 300 000kr ska välja att åka taxi varje dag.

 

Så varför åker inte folk taxi till jobbet varje dag? För att taxi till jobbet kostar 300kr och egen bil kostar 100kr. Men om taxi kostade 100kr? Eller om taxi kostade 50kr? Eller snarare 20kr? Hur många hade isåfall valt taxi till jobbet? Imo rätt många.

 

För vad är det som kostar på egen bil vs självkörande taxi?

 

Värdeminskning. I fallet självkörande bil är den ca 20x mindre för 20pers delar på samma bil. Lite högre pga fler körda mil, men elmotorer är hållbara.

Bränsle: Sure självkörande bilar kör ~20% längre än egna bilar, men vid eldrift är kostnanden för bränsle låg så i sammanhanget är den ökningen försumbar.

Service: Säg 5-10x mindre, lite mer invändig service för andras bilar, men å andra sidan effektivare service då proffs servar.

 

Övriga fördelar med taxi: Mindre pappersarbete, garageplats, köp, försäljning, olika bilar för olika behov, säkrare, jämnare etc etc.

 

Så om vi jämför t ex att åka familjens V70 till jobbet eller åka aTaxi så gissar jag att en körning med V70 kommer kosta 100kr, aTaxi 30kr. Typ i den storleksordningen. Sure många kommer vara anti och fortsätta köra sina bilar, men sedan när de ska köpa ny bil kommer de tveka... För förutom att vara billigare är det ju rätt mycket smidigare och kräver en mindre investering.

 

Klart vissa är rädda för att någon annan kör(som buss, liseberg eller flygplan) men ska man tro de flesta studier på folks reaktioner som gjorts brukar folk hålla i sig i några minuter, sedan slappna av och sedan en kvart senare överskatta bilen.

 

Vi får se hur det slutar, någon får citera tråden om 20år och peka och flina ;-)

 

Tror att det tar lite längre tid än vad Heltok antyder - eller inte.

Vi får se. Elon Musk har ju ändrat sin egen gissning rätt nyligen och han får väl anses som expert. Han säger 90% körda mil 2015. Kanske lite optimistiskt men tror snarare 10år än 20år. Utvecklingen går iaf väldigt fort, trots att de inte ens säljs än.

 

Här kan du se lite var google var för något år sedan:

 

Du har inte övervägt att kanske läsa någon av ovan nämnda böcker Heltok?

Mjo, läste en del sådana där böcker(allt från Greenblatt till Steve Keen) för några år sedan när jag hade planer på att bli ekonom, men inte specifikt de. Men de gav inte så mycket, det mesta var bara bla bla bla denna strategin passar gammal data. Apor som kastar pilar hittar också sådana strategier... Säger inte att det inte finns folk som slår index, säger som jag alltid sagt att vinsten med att lyckas göra det sällan slår tidskostnaden om man inte har rätt många miljoner man riskerar. Så imo hellre AZ eller whatever man gillar än att betala andra eller försöka vara fancy.

 

Klart det är spekulation, att se det som annat vore att ha missat poängen med Taleb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte ha en egen bil inskränker ju en hel del på den personliga friheten. Bara en sån sak som att man måste planera alla resor, beställa taxi, passa tider eller invänta en bil, sitta i ett säte som någon annan smutsat ned osv.

 

-----

 

Fått referat från södertörns tingsrätt, verkar vara åklagarens linje (i strid mot påståenden från vårt socialistiska orakel) att det är netto- snarare än bruttovinst pokerbot till vinning som är skadan :) :) :)

 

Enklaste sättet att försvara sig "jodå, jag har en pokerbot, men jag använder den inte, har bara testat en gång, när jag behövde gå på toaletten"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått referat från södertörns tingsrätt, verkar vara åklagarens linje (i strid mot påståenden från vårt socialistiska orakel) att det är netto- snarare än bruttovinst pokerbot till vinning som är skadan :) :) :)

 

Enklaste sättet att försvara sig "jodå, jag har en pokerbot, men jag använder den inte, har bara testat en gång, när jag behövde gå på toaletten"

 

Nu blev jag nyfiken, ladda gärna upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte ha en egen bil inskränker ju en hel del på den personliga friheten. Bara en sån sak som att man måste planera alla resor, beställa taxi, passa tider, sitta i ett säte som någon annan smutsat ned osv.

 

Siffran 95% färre bilar var anpassad för 5min väntetid. Höjer man antalet bilar kan man nog i teorin garantera lite lägre väntetid. Vid självkörande bilar är alternativkostanden för att låta taxin vänta utanför några minuter antagligen inte mycket högre än att låta sin egen bil vänta utanför och mycket lägre än att låta den vänta utanför hela natten. Vill man kan man säkert reservera "bil" utanför sitt eget hus 8h om dagen för lägre kostnad än att äga egen bil. Kan säkert få det kodat så bilen kör till dig så fort du vaknat eller timear exakt när du låser dörren baserat på dina tidigare vanor och avläsningar från spegeln, konversationer med frugan och din emailhistorik med chefen...

 

Man behöver inte ens planera sina resor, räcker att peka på google maps och bilen kör, kan säkert spela GTA och bilen följer efter dig i spelet om du vill det. Det är några rader kod som kommer utvecklas OM någon mot förmodan faktiskt vill ha tjänsten.

 

 

---

 

Ni minns den där videon som alla delade med hon söta tjejen som blev trakasserad i NY?

 

Några killar har gjort samma:

:-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte ha en egen bil inskränker ju en hel del på den personliga friheten. Bara en sån sak som att man måste planera alla resor, beställa taxi, passa tider eller invänta en bil, sitta i ett säte som någon annan smutsat ned osv.

Du och Sheldon får ta med er antibakteriella medel enligt egen smak, men vad gäller väntetider är ju uber-konceptet att det ska vara max 10 min oberoende av vart du är, rimligen kortare på strategiska punkter. Samt också rimligen snittväntetider som krymper.

 

 

.... vilket återigen betyder fler bilar, inte färre. Datorer är bättre på att samarbeta i rusningstrafik, men det innebär ju bara att vi höjer belastningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cornucopia är den rekommenderade läsningen i dagarna, mycket underhållande kommentator såhär i ammorteringstider.

 

Finansinspektionen har alltså gått ut med en liten konstig fis till förslag som fortfarande placerar sveriges system långt och tryggt inne i Europas skamvrå. Den lilla fisen har fått folk (ni vet de där människorna med goda marginaler etc) panikslagna. Finns ingen bättre kommentator än den genomironiske trollcornu till det här spektaklet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här i ebola-tider så kan det ju helt frånsett smittbärande självständiga teslor vara värt att fundera på om det inte kan vara värt att investera i mer praktiska, men ändå stiliga plagg.

 

Nu när vi ändå är i framtiden och lik förbannat fått vare sig flygande bilar eller jetpacks tycker jag ändå vi kan kräva lite spaceade kläder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://nyheter24.se/debatt/782468-oppet-brev-till-birro-du-har-ett-val-att-sluta-hava-ur-dig-skit

Kära Marcus Birro,

 

Det är en skam att någon i Sverige idag ska få dödshot på grund av sin åsikt. Men eftersom du varken är homosexuell, transperson, rasifierad eller en del av en minoritet alls, börjar jag känna att du ska knipa igen. Skaffa dig lite perspektiv.

 

Du har nämligen ett val. Du skulle kunna skärpa dig och sluta häva ur dig den skit du gör, så lovar jag att saker skulle bli bättre.

 

:roll:

 

Bästa inredningen?

http://www.pontuzlofgren.se/till-salu/bilder/423I9OTI21S9NF02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med traditionell? Subversion? Git är det nya traditionella, det är så utbrett och användandet så standardiserat. Personligen tycker jag knappt att det finns så små projekt att de inte gynnas av läggas i ett depository. Dessutom är Git betydligt enklare än ex svn imo. Inte tillräckligt enkelt, men numera finns det bra guider online iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog git alltid är rimligt.

 

lätt ot: Till och med ett företag som microsoft har sin kod i git inom många av sina bolag detta trots att man utvecklar sin egen source control i form av tfs. Microsoft har numera en riktlinje internt där git ska vara ditt första val.

TFS är dock mycket mer än bara source control. Om bara source control behövs känns TFS överflödigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått referat från södertörns tingsrätt, verkar vara åklagarens linje (i strid mot påståenden från vårt socialistiska orakel) att det är netto- snarare än bruttovinst pokerbot till vinning som är skadan :) :) :)

 

Enklaste sättet att försvara sig "jodå, jag har en pokerbot, men jag använder den inte, har bara testat en gång, när jag behövde gå på toaletten"

 

Från att ha börjat prata om skadeberäkningen (vilket inte ens är av särskilt stor vikt för fallet läs:brottsbeskrivningsenligheten) utifrån något skumt EV-värde (lolz) till att blanda ihop straffrättslig teori med bevisvärdering.

 

Tips: nästa gång du försöker hävda dig intellektuellt, ta ett par djupa andetag, och låt bli.

 

Jo en sak till, sluta hänvisa till standardverk som "kurslitteratur", den lilla, lilla trovärdighet som du så ansträngt byggt upp, raseras då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med traditionell? Subversion?

 

Nej helt enkelt filer och en länkar:

/usr/local/software/programmet/:

    programmet -> programmet_v0.4.py
    programmet_beta -> programmet_v0.5.py
    programmet_v0.1.py
    programmet_v0.2.py
    programmet_v0.3.py
    programmet_v0.4.py
    programmet_v0.5.py

Det funkar helt okej så länge man får in all kod i samma fil och man inte är mer än 1 person som arbetar med programmet/modulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaoh.

 

Nu säljer inte jag bitcoins men mitt icke-scin-in-the-game-tips har sedan några dagar tillbaka varit snabbt rally upp till $438.

 

Den som är hårdare/inte lika hård (?) som jag har alltså lite snabba cash att plocka fortfarande.

 

Gissar jag ännu mer bör nog nuvaranda trading-botten rimligen vara solklart inne med denna dubbelbotten, och jag har faktiskt svårt att se varför man skulle gissa att BTC inte har åtminstone en till BTC-bubbla i sig, oavsett framtida framgång. Det är fortfarande minimalt exponerat och inget annat coolt har dykt upp på horisonten ännu.

 

Det funkar helt okej så länge man får in all kod i samma fil och man inte är mer än 1 person som arbetar med programmet/modulen.
Är man mindre proffsig är det dessutom coolt att sitta och maila ut nya versioner hela tiden, och ännu roligare att manuellt styra mot typ en helt oskyddad textfil på intranätet och låsa via klassiska "a new version is available, please update".

 

Kommer sakna detta som en gammal god hantverkare när jag byter miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säljer inte jag bitcoins men mitt icke-scin-in-the-game-tips har sedan några dagar tillbaka varit snabbt rally upp till $438.

 

Den som är hårdare/inte lika hård (?) som jag har alltså lite snabba cash att plocka fortfarande.

 

Trevligt med +10% idag(. Väldigt jämn och fin uppgång. Vore lite lol om det var silkroad2.0 busten som orsakade en nytt silkroad-bust-rally nästan exakt 1år senare. Fortfarande lika övertygad om att bitcoin är rejält undervärderade. Nätverket fortsätter växa:

https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=30&show_header=true&scale=0&address=

 

Verkar som agora och evolution tar över efter Silkroad, den marknaden kommer antagligen inte bara försvinna. Rebittance växer så smått, den marknaden lär inte försvinna. Amazon är 20% billigare med bitcoin: http://i.imgur.com/Fr3fAVL.png . Bara det växer lite såhär i några år till så vips många transaktioner ske btc-btc utan att gå fiat->btc->fiat och då kommer vi se den riktiga edgen mot fiat.

 

Såg en fin film idag:

En av mina favoritfilmer för att förklara bitcoin.

 

---

 

En av mina favorit-casino-siter:

http://luckyb.it/

 

Härligt enkelt men ändå interaktivt.

 

---

 

En fin artikel:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvinnor-i-sverige-jobbar-for-fa-timmar_4090651.svd

Sverige står inför ett vägval. Antingen kan vi reformera de ekonomiska strukturer som skapar stora gap i arbetad tid. Eller, som är regeringens linje, snarare uppmuntra sänkt arbetstid i kvinnodominerade *yrken. Det är ett val mellan jämställdhet i praktiken och i teorin.

Som vanligt med svenska vänstern, de vill väl men bryr sig inte om resultaten och gör därför ont när de försöker göra gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej helt enkelt filer och en länkar:

/usr/local/software/programmet/:

    programmet -> programmet_v0.4.py
    programmet_beta -> programmet_v0.5.py
    programmet_v0.1.py
    programmet_v0.2.py
    programmet_v0.3.py
    programmet_v0.4.py
    programmet_v0.5.py

Det funkar helt okej så länge man får in all kod i samma fil och man inte är mer än 1 person som arbetar med programmet/modulen.

 

Bäddar för problem. Fan, det funkar ju för de flesta inte ens om det bara är en person. :) Det slutar i regel bara med kaos och en massa filer typ "uppsats_final_v2_ändring5_finalfinal_påriktigtfinal_soppåse.docx". Och varför skulle du vilja ha en massa versioner av samma projekt kvar samtidigt? Bättre att kunna ta fram dem från ett lager via behov. Vettiga människor kör revisionshantering på i princip _alla_ sådana företagsprojekt. Med det sagt, om det är väldigt små script och väldigt få förändringar kan ni förmodligen köra systemet ovan och lägga dem i ex. DropBox för att få automatisk revisionshantering. Jag tycker fortfarande Git är väsentligt bättre dock. Det handlar ju om att få in en god vana innan den behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...