Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad

Så, vilket statsskick kommer vara mest effektiv när singulariteten har resulterat i en nära obefintlig mänsklig sysselsättningsgrad?

 

Jag tror på kapitalismen men det är inte system eller regelverk som åstadkommer allt det vi kan se omkring oss i form av välstånd, vetenskapliga och tekniska framsteg, gemenskaper och kultur. Det är människor som skapar detta. Att tro på kapitalismen är inte att tro på tillväxt, ekonomi och effektivitet. Det är bara resultatet – om än eftersträvansvärda. Att tro på kapitalismen är i grunden att tro på människan och människans kraft att åstadkomma storverk i möten och utbyten. Men är systemet fortfarande lika effektiv eller över huvud taget gångbar när människorna har bytts ut mot självförbättrande och självkonkurrerande robotsystem?

Postad

Då är väl första frågan vad robotarna har för typ av drivkrafter? Eftersom vi designar robotarnas drivkrafter är väl utopin att deras drivkraft är att förbättra för mänskligheten, med allt vad det innebär. I sådana fall känns inte kapitalism som rätt ord för att beskriva det "altruistiska" belöningssystem de lever under.

 

I relation till datorer är människor och hästar båda djur och har ungefär samma svagheter och styrkor. Liknelsen är relevant.

Ur någon filosofisk låt oss förutsätta något kul och se vad som händer är det en relevant liknelse, men det ger en oerhört svag prognos - för att göra en självsäker prognos för mänskligheten som arbetskraft är det dumheter.

 

I relation till Watson och Stockfish är du en häst. Lika bra att vara ärlig med det.

I relation till en sten är du en fisk. Det innebär förstås inte att vi kan anta att du är som en fisk när vi försöker komma fram till saker.

 

Den lilla hjälpen vi får av just häst-liknelsen i det här sammanhanget (filmen) är att det visar "titta, man kan som ras först få fler och bättre jobb och sedan kan man bli utkonkurrerad". Vilket är ganska no shit. Jag skulle inte påstå att vi inte kan bli utkonkurrerade av datorer eller att scenariot som helhet inte kan inträffa. Gissningen är bara dåligt underbyggd.

 

De flesta var positiva?

De flesta har glömt/missat att de antagit herrans massa saker (inte minst nonchalerat att merparten av informationen saknas) och tror nu att den prognos de pusslat ihop av gissningarna är stark. Jag menar på att filmen då har gjort dem dummare, vilket känns onödigt för en film som ska vara informativ.

 

Lite generaliserande och lösa påståenden nu? Vi får väl ändå påstå att Kurzweil med flera haft väldigt mycket rätt?

Efter transistorns intåg var det några få människor som träffade hyfsat rätt (vilket även kan tolkas som lurad av slumpen), efter internets intåg var det lite fler men fortfarande oerhört få som träffade hyfsat rätt (vilket återigen kan vara en spridd hagelskur där någonting råkade träffa målet och överleva). På det stora hela har de flesta inte haft en aning, och än viktigare visste ingen någonting före internet och om möjligt ännu mindre före transistorn.

 

Resonemangen känns däremot igen ändå, och det som tagits upp här förut - "spinning jenny" - är bättre att titta på. Anledningen är att det åtminstone är ett empiriskt underlag, och det visar att mänskligheten gör precis den här typen av självsäkra slutsatser om framtiden utan information. Vi är knappast bättre på att förutsäga framtiden idag än vi var då och vi är antagligen(?) inte ett dugg bättre på att acceptera att vi inte kan det heller.

 

Det vill säga vad "spinning jenny"-scenariot faktiskt visar är att vi skulle skapa den här typen av slutsatser helt oberoende av om de är idiotiska/dåligt underbyggda eller inte. Att extrapoleringen känns logisk och bra i magen givet det vi vet/tror vi vet idag säger alltså inte mycket alls i sig.

Postad
Då är väl första frågan vad robotarna har för typ av drivkrafter? Eftersom vi designar robotarnas drivkrafter är väl utopin att deras drivkraft är att förbättra för mänskligheten, med allt vad det innebär. I sådana fall känns inte kapitalism som rätt ord för att beskriva det "altruistiska" belöningssystem de lever under.

 

Frågeställningen var alltså menad att undersöka vilket ekonomiskt system människorna bäst kommer leva under. Hur försörjs 99% av jordens befolkning som gjorts redundant och inte längre bidrar till värdeskapandet?

Postad
Frågeställningen var alltså menad att undersöka vilket ekonomiskt system människorna bäst kommer leva under. Hur försörjs 99% av jordens befolkning som gjorts redundant och inte längre bidrar till värdeskapandet?
Det är väl upp till robotarna att styra det? Det är det jag menar med att utopin är att deras drivkraft är att serva mänskligheten. Lite elakare scenario att deras drivkraft är att serva en ägare - vilket väl är en beskrivning närmare hur robotar beter sig idag och kanske ligger närmare människans natur att utveckla också. Menar alltså att om de 99% är redundanta får de nog gott passa sig till omständigheterna snarare än att välja vilka system som ska gälla.

 

Socialism-robotar kanske inte vore fel, faktiskt. Om det naturliga är diktatur-robotar.

Postad
Så, vilket statsskick kommer vara mest effektiv när singulariteten har resulterat i en nära obefintlig mänsklig sysselsättningsgrad?

Singularitet eller ej är en annan fråga. Men iaf, poängen med singularitet är att vi inte längre kan förutspå vad som händer. Kapitalism är ett fredligt statskick, imo inte alls givet att det är bra strategi om man har andra mål än vi människor har.

 

 

Då är väl första frågan vad robotarna har för typ av drivkrafter?

Det är en helt annan film du tänker, terminator eller matrix. Vad har din dator för drivkraft? Den är bara ett hjälpmedel att göra det dess ägare vill att den ska göra. Sure, vi lär se självägande taxibilar etc, men de lär ha de drivkrafter de är programmerade att ha.

 

Eftersom vi designar robotarnas drivkrafter är väl utopin att deras drivkraft är att förbättra för mänskligheten, med allt vad det innebär.

Prisoners dilemma.

 

 

Ur någon filosofisk låt oss förutsätta något kul och se vad som händer är det en relevant liknelse, men det ger en oerhört svag prognos - för att göra en självsäker prognos för mänskligheten som arbetskraft är det dumheter.

Är det en självsäker prognos att säga att iPhone 10 kommer vara mer än dubbelt så snabb som iPhone6?

 

I relation till en sten är du en fisk. Det innebär förstås inte att vi kan anta att du är som en fisk när vi försöker komma fram till saker.

Men jag konkurrerar inte om att simma långdistans. Dock konkurrerar jag om mentalt arbete. Lär dig förstå metaforer.

 

Gissningen är bara dåligt underbyggd.

Eh? Lär dig skilja på resonemang och liknelse. Resonemanget är väldigt väl underbyggt.

 

De flesta har glömt/missat att de antagit herrans massa saker (inte minst nonchalerat att merparten av informationen saknas) och tror nu att den prognos de pusslat ihop av gissningarna är stark. Jag menar på att filmen då har gjort dem dummare, vilket känns onödigt för en film som ska vara informativ.

Imponerande hur du kan lära dig folks livshistoria på att läsa en oneliner på youtube.

 

Resonemangen känns däremot igen ändå, och det som tagits upp här förut - "spinning jenny" - är bättre att titta på. Anledningen är att det åtminstone är ett empiriskt underlag, och det visar att mänskligheten gör precis den här typen av självsäkra slutsatser om framtiden utan information.

Tolkar jag det rätt eller är ditt resonemang typ:

Någon har haft fel förut. Därför har de som skrev boken fel nu?

 

Spinning Jenny kan inte direkt jämföras, den ersätta en del av det fysiska arbete vilket fick andra att kunna arbeta med mentalt arbete. Watson ersätter mentalt arbete vilket det är väldigt oklart vilket arbete alternativet är. Bara för att någon inte kunde se att det fanns mentalt arbete för flera hundra år sedan, betyder inte det att skiljelinjen är relevant fortfarande.

 

Vi är knappast bättre på att förutsäga framtiden idag än vi var då och vi är antagligen(?) inte ett dugg bättre på att acceptera att vi inte kan det heller.

Skulle säga att vi är oerhört mycket bättre på att förutspå framtiden, givet samma situationen. Sedan att vår situation är totalt annorlunda och förändringen går mycket snabbare gör det svårare att förutspå vår sitation. Men vi har så mycket data att vi med väldigt god säkerhet kan säga att det lär bli annorlunda i framtiden.

 

Det vill säga vad "spinning jenny"-scenariot faktiskt visar är att vi skulle skapa den här typen av slutsatser helt oberoende av om de är idiotiska/dåligt underbyggda eller inte. Att extrapoleringen känns logisk och bra i magen givet det vi vet/tror vi vet idag säger alltså inte mycket alls i sig.

Sure, vet inte hur det är relevant dock. Spinning jenny var fel för den missade mentalt arbete. Extrapoleringen här kan vara fel, den intressanta frågan är varför isåfall, inte att den kan vara fel.

 

 

---

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2014/10/15/after-california-decriminalized-weed-teen-arrest-overdose-and-dropout-rates-fell/

Spoiler!
Screen-Shot-2014-10-15-at-11.38.25-AM.png

Att färre grips kunde väl tom Beatrice Ask misstänka, men att school-dropout skulle minska stämmer inte riktigt med vad våldivrarna hade förutspått. Kan även jämföras med Colorado:

http://www.usnews.com/news/articles/2014/08/07/pot-use-among-colorado-teens-appears-to-drop-after-legalization

 

 

---

 

Elon Musk, Uber etc på dagens South Park :heart:

Postad

https://www.yahoo.com/news/lockheed-says-makes-breakthrough-fusion-energy-project-123840986--finance.html

 

WASHINGTON (Reuters) - Lockheed Martin Corp said on Wednesday it had made a technological breakthrough in developing a power source based on nuclear fusion, and the first reactors, small enough to fit on the back of a truck, could be ready for use in a decade.

 

Tom McGuire, who heads the project, said he and a small team had been working on fusion energy at Lockheed's secretive Skunk Works for about four years, but were now going public to find potential partners in industry and government for their work.

 

Initial work demonstrated the feasibility of building a 100-megawatt reactor measuring seven feet by 10 feet, which could fit on the back of a large truck, and is about 10 times smaller than current reactors, McGuire told reporters.

 

In a statement, the company, the Pentagon's largest supplier, said it would build and test a compact fusion reactor in less than a year, and build a prototype in five years.

 

In recent years, Lockheed has gotten increasingly involved in a variety of alternate energy projects, including several ocean energy projects, as it looks to offset a decline in U.S. and European military spending.

 

Lockheed's work on fusion energy could help in developing new power sources amid increasing global conflicts over energy, and as projections show there will be a 40 percent to 50 percent increase in energy use over the next generation, McGuire said.

Postad

 

Men vänta nu. Knark är ju så oerhört bra på alla sätt och vis har vi lärt oss genom att läsa wellboken, men ändå är det bra när användandet går ner?

Postad
Men vänta nu. Knark är ju så oerhört bra på alla sätt och vis har vi lärt oss genom att läsa wellboken, men ändå är det bra när användandet går ner?

 

Nja, testa att läsa de styckena i tokboken där det berörs igen så kommer du nog kunna se att det inte riktigt är det som sägs.

 

Typ samma sak som prostitution, köpa sex eller bruka knark är inte odelat positivt såklart, men vad skapar våra förbud? Svart marknad, stigmatisering, utanförskap, kriminella nätverk mm mm mm mm mm.

Postad
https://www.yahoo.com/news/lockheed-says-makes-breakthrough-fusion-energy-project-123840986--finance.html

 

WASHINGTON (Reuters) - Lockheed Martin Corp said on Wednesday it had made a technological breakthrough in developing a power source based on nuclear fusion, and the first reactors, small enough to fit on the back of a truck, could be ready for use in a decade.

 

Tom McGuire, who heads the project, said he and a small team had been working on fusion energy at Lockheed's secretive Skunk Works for about four years, but were now going public to find potential partners in industry and government for their work.

 

Initial work demonstrated the feasibility of building a 100-megawatt reactor measuring seven feet by 10 feet, which could fit on the back of a large truck, and is about 10 times smaller than current reactors, McGuire told reporters.

 

In a statement, the company, the Pentagon's largest supplier, said it would build and test a compact fusion reactor in less than a year, and build a prototype in five years.

 

In recent years, Lockheed has gotten increasingly involved in a variety of alternate energy projects, including several ocean energy projects, as it looks to offset a decline in U.S. and European military spending.

 

Lockheed's work on fusion energy could help in developing new power sources amid increasing global conflicts over energy, and as projections show there will be a 40 percent to 50 percent increase in energy use over the next generation, McGuire said.

 

OMG. Inte så att Lockheed är nobodies eller gillar att synas i media så vi kan nog anta att de faktiskt har något att presentera.

 

---

 

Skrev in mig på Tesla igår. Idag ringer de och frågar om jag vill provköra. Får frågan vilken model jag är intresserad av och svarar att de inte har så många modeller så det är väl model S, då säger hon "är det fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven?". OMG tänker jag och svarar "den fyrhjulsdrivna är ju självklart intressant", och får svaret typ "vad sägs om EDIT: blandade ihop det, 7nov var datumet". Så om hon norska tjejen som ringde mig inte var ute och cyklade ska jag alltså sitta bakom ratten på en P85D nästa vecka :D

 

---

 

Då var problemet med ungdomsarbetslöshet löst:

– Vi har fattat beslut om att avsluta långtidsarbetslösheten för ungdomar, säger statsminister Stefan Löfven (S).
Postad
OMG. Inte så att Lockheed är nobodies eller gillar att synas i media så vi kan nog anta att de faktiskt har något att presentera.

 

---

 

Skrev in mig på Tesla igår. Idag ringer de och frågar om jag vill provköra. Får frågan vilken model jag är intresserad av och svarar att de inte har så många modeller så det är väl model S, då säger de "är det fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven?". OMG tänker jag och svarar "den fyrhjulsdrivna är ju självklart intressant", och får svaret typ "vad sägs om nästa vecka?". Så om hon norska tjejen som ringde mig inte var ute och cyklade ska jag alltså sitta bakom ratten på en P85D nästa vecka :D

 

Inte annat än att gratulera!

 

Räknar kallt med att du filmar dramat, om du får ;)

 

 

 

Någon kunnig som kan förklara vad det är för problem de påstår sig ha löst?

Postad

 

Skrev in mig på Tesla igår. Idag ringer de och frågar om jag vill provköra. Får frågan vilken model jag är intresserad av och svarar att de inte har så många modeller så det är väl model S, då säger hon "är det fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven?". OMG tänker jag och svarar "den fyrhjulsdrivna är ju självklart intressant", och får svaret typ "vad sägs om EDIT: blandade ihop det, 7nov var datumet". Så om hon norska tjejen som ringde mig inte var ute och cyklade ska jag alltså sitta bakom ratten på en P85D nästa vecka :D

 

:

 

En gammal klasskompis i min facebookfeed körde en ModelSP85‬ idag och snappade massa foton, vad betyder d:et?

Postad
Inte annat än att gratulera!

 

Räknar kallt med att du filmar dramat, om du får ;)

 

 

 

 

Någon kunnig som kan förklara vad det är för problem de påstår sig ha löst?

 

Många har haft teorier om hur man skulle genomföra fusion. De säger sig ha en plan för att genomföra det på något år. Normalt brukar det bara vara vaporware, men Lockheed är enormt stora och skyr media så när de talar får man ta dem lite mer på allvar. Kan fortfarande visa sig att deras ide inte funkar ofc.

 

Här är TED-talk på ämnet:

 

En gammal klasskompis i min facebookfeed körde en ModelSP85‬ idag och snappade massa foton, vad betyder d:et?

 

D betyder Dual Motors och 4wd.

P85: 470hp P85D: 691hp

0-100: P85: 4.2s P85D: 3.2s

Räckvidd: P85: 265miles P85D: 275miles

 

Dvs från att vara crazy till att vara insane 8-)

Postad

D betyder Dual Motors och 4wd.

P85: 470hp P85D: 691hp

0-100: P85: 4.2s P85D: 3.2s

Räckvidd: P85: 265miles P85D: 275miles

 

Dvs från att vara crazy till att vara insane 8-)

 

Detta är ballt imo. Lägre energiförbrukning med 4WD än med 2WD

Postad
Detta är ballt imo. Lägre energiförbrukning med 4WD än med 2WD

 

Dessutom "äkta" 4wd och eftersom det är elektriska motorer reagerar dem mycket snabbare än ICE-motorer, så man kan styra dem mycket coolare i teorin. Typ ESP och anti-spinn funkar mkt bättre än om det är en trögvarvande enda motor med mekanisk växellåda som ska driva alla hjulen. Kanske inte jätteoptimerad än, men Tesla kör ju mjukvarauppdateringar online så räkna med fina optimeringar som de andra billtillverkarnas ECU-er inte är kapabla att göra.

 

Tesla är ovanligt over-actuated med sina lyxiga dämpare och motor, imo räkna med väldigt bra potential för cool styrning. Och rejält låg tyngdpunkt skadar ju inte heller. Kan se väldigt bra resultat i älgtest på hal is i framtiden.

 

Gissar att P85D kommer sälja väldigt bra i Norge. Förhoppningsvis så bra att det kommer lite rimligt prissatta begagnade Model S på svenska marknaden snart :)

Postad

Följer inte tokboken slaviskt så ber om ursäkt om det nyligen varit på tapeten. Iaf, hur ser man på de stora bilmärkenas (förmodligen) kommande svar på Teslas attack/trendsättande på elbilsmarknaden? Man får ju anta att de inom rimlig framtid kommer med extremt konkurrenskraftiga alternativ till Tesla.

 

Av vad jag läst innan på nätet framstår det också som att Tesla haft rätt stora problem med att få "motorerna" att hålla särskilt länge, kan det vara en av orsakerna till att Audi/BMW osv varit sega med att svara, d.v.s att det finns en rädsla för att solka ned varumärket om man för tidigt släpper ut ny teknik, en risk som inte direkt Tesla behöver bry sig om? Kort sagt, kommer Tesla att hinna befästa sin position på riktigt (imo har detta ej hänt ännu) innan jättarna sätter ned foten på lilla Tesla? :)

Postad
Följer inte tokboken slaviskt så ber om ursäkt om det nyligen varit på tapeten. Iaf, hur ser man på de stora bilmärkenas (förmodligen) kommande svar på Teslas attack/trendsättande på elbilsmarknaden? Man får ju anta att de inom rimlig framtid kommer med extremt konkurrenskraftiga alternativ till Tesla.

 

Av vad jag läst innan på nätet framstår det också som att Tesla haft rätt stora problem med att få "motorerna" att hålla särskilt länge, kan det vara en av orsakerna till att Audi/BMW osv varit sega med att svara, d.v.s att det finns en rädsla för att solka ned varumärket om man för tidigt släpper ut ny teknik, en risk som inte direkt Tesla behöver bry sig om? Kort sagt, kommer Tesla att hinna befästa sin position på riktigt (imo har detta ej hänt ännu) innan jättarna sätter ned foten på lilla Tesla? :)

 

Låter som du underskattar musks plånka en del :) börsvärdet säger väl en del iaf. Har inte spec bra koll på bolaget överlag men gillar musk, skarp kille imo.

Postad
Följer inte tokboken slaviskt så ber om ursäkt om det nyligen varit på tapeten. Iaf, hur ser man på de stora bilmärkenas (förmodligen) kommande svar på Teslas attack/trendsättande på elbilsmarknaden? Man får ju anta att de inom rimlig framtid kommer med extremt konkurrenskraftiga alternativ till Tesla.

 

Av vad jag läst innan på nätet framstår det också som att Tesla haft rätt stora problem med att få "motorerna" att hålla särskilt länge, kan det vara en av orsakerna till att Audi/BMW osv varit sega med att svara, d.v.s att det finns en rädsla för att solka ned varumärket om man för tidigt släpper ut ny teknik, en risk som inte direkt Tesla behöver bry sig om? Kort sagt, kommer Tesla att hinna befästa sin position på riktigt (imo har detta ej hänt ännu) innan jättarna sätter ned foten på lilla Tesla? :)

 

Tycket du överdriver lite. Tesla kände ju sig så säkra på sina moterer att de höjde garantin på dem till oändligt många mil:

http://www.teslamotors.com/blog/infinite-mile-warranty

 

Något konkurrenterna inte direkt matchar... Anledningen är självklart att elektriska motorer är bra mycket mer pålitliga än förbränningsmotorer.

 

Imo kan inte konkurrentera göra det som Tesla gör för att konkurrenterna antingen har en ägandestruktur som är mer intresserad av kortsiktig vinst än att göra investeringar för att överleva disruption eller för att de har för tungrodd arbetskultur som inte är anpassad för det.

 

Som Elon Musk själv sa:

http://www.vgtv.no/?id=100343

 

Detta var intressant post på ämnet:

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=39580832&postcount=77

Imo fortfarande aktuell.

Where I begin to diverge from you and most everyone though is that I don't agree with the statements "Tesla doesn't have any advantage" or "when the market opens up (insert old guard car company here) will be there to step in and take it" or whatever else. Especially the notion that a traditional car company can just magically compete when a market gets big enough for them to bother. What most (if not all) car companies are doing with electric cars right now is closer to someone tinkering with an old lawn mower in his garage than it is setting up to compete in a market IMO.

 

I don't think people realize how hard it is going to be for one of the big car companies to transition into that market. Building fully electric cars that can hold huge batteries* instead of engines at-scale will be massively hard to maneuver to on demand. It is also insanely expensive and risky for them to make a real go at it now. Car companies operations are highly highly leveraged for making their own product as efficiently as possible and thus highly inflexible. It is really hard, not impossible, but very expensive and risky to transition to a completely new market for flow shop operations. This is especially true when taking opportunity cost into account.

 

Manufacturing is really hard and the more efficient you are the less flexible you become. When an infrastructure/market reaches the point where the big car companies can justify going all in, Tesla will be (is) already way ahead. A CEO of a huge car company is going to need huge balls (like Musk) and risk ****ty earnings for this not to be the case.

 

Microsoft and the tablet market is a good example of not going all in early enough (though Microsoft didn't have the resistance/restrictions car companies have, just arrogance/wrong opinion of the markets direction or whatever to not try until it was too late), you have to have the product before the market gets to a mass scale, not jump in when it gets there.

 

I also think a slow (though faster than snail) steady pace for infrastructure growth is better for Tesla than an explosion (at least under the above assumptions). If there is slower growth, it allows Tesla to float along and figure out the kinks in their flow shop without having to worry about real competition.

 

---

 

Detta är rätt jäkla sjukt imo:

http://hejahanif.se/2014/10/15/rads-socialdemokraterna-att-jamforas/

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/ledarsidan/arbetslinjens-sista-suck_4017867.svd

Med andra ord är Magdalena Anderssons finansdepartement livrädda för att jämföras med Alliansens sysselsättningsambitioner och vill endast fokusera på arbetslösheten. Varför kan man fråga sig? Magnus Henrekson, professor och vd för Institutet för Näringslivsforskning, förklarade detta föredömligt på SvD igår.

 

Ett exempel: om sysselsättningen är 80 procent, men 90 procent säger sig vilja ha ett jobb då blir arbetslösheten 10 procent. Om sysselsättningen i stället är 60 procent, men bara 65 procent säger sig vilja ha ett jobb, är arbetslösheten bara hälften så stor trots att sysselsättningen är mycket lägre.

 

Med andra ord är arbetslöshetsmåttet helt värdelöst utan sysselsättningsmåttet. Då kan man via AMS-åtgärder, bidragshöjningar, skattehöjningar och förtidspension sänka arbetslösheten. Men då minskar sysselsättningsgraden – vilken tur för Magdalena Andersson att hon förbjuder SCB att publicera korrekta siffror.

Alliansen gick till val med en annan idé än de rödgröna. Där vänstern lovade att sänka arbetslösheten ville högern i stället höja sysselsättningen. Det första målet går att nå genom att fiffla med statistiken, sjukpensionera eller minska incitamenten för folk att ge sig ut på arbetsmarknaden. Sysselsättningen kan man bara öka med fler jobb. Alliansen satte därför som mål att 5 miljoner människor skulle vara sysselsatta 2020. För att nå dit skulle det krävas 350 000 nya jobb, vilket skulle ge en sysselsättningsgrad på 82 procent i åldrarna 20–64 år. SCB fick i uppdrag att mäta utvecklingen efter dessa parametrar.

 

På torsdagens regeringssammanträde återkallade nya finansministern Magdalena Andersson det uppdraget. Det skulle ju inte se bra ut om den statliga statistikmyndigheten regelbundet rapporterade om regeringens politik i termer av sysselsättning. 90-dagarsgarantin sänker ungdomsarbetslösheten. Men den ger inga jobb.

 

Kan verkligen se debatterna i framtiden när Alliansen försöker hävda att sysselsättningen minskat och Kartellen svarar "vi sänkte arbetslösheten" om och om igen.

Postad
Dessutom "äkta" 4wd och eftersom det är elektriska motorer reagerar dem mycket snabbare än ICE-motorer, så man kan styra dem mycket coolare i teorin. Typ ESP och anti-spinn funkar mkt bättre än om det är en trögvarvande enda motor med mekanisk växellåda som ska driva alla hjulen. Kanske inte jätteoptimerad än, men Tesla kör ju mjukvarauppdateringar online så räkna med fina optimeringar som de andra billtillverkarnas ECU-er inte är kapabla att göra.

 

Vad menar du? Varför reagerar dem snabbare? Ja de är klart att om momentet måste gå genom en kardanaxel innan de når ut till hjulen så har den en liten längre sträcka, men detta går ju med ljudets hastighet (i stål).

Elmotorer har betydligt högre moment på låga varvtal än ICE, men detta är inget jättebra argument när vi fritt kan reglera varvtalet med gaspedalen.

 

ESP och anti-spinn använder såvitt jag vet inte motorn utan bromsar endast vissa hjul. ESP kan väl förvisso minska gaspådraget om det är nödvändigt men där borde det inte spela någon om det är en ICE eller elmotor.

Postad
Följer inte tokboken slaviskt så ber om ursäkt om det nyligen varit på tapeten. Iaf, hur ser man på de stora bilmärkenas (förmodligen) kommande svar på Teslas attack/trendsättande på elbilsmarknaden? Man får ju anta att de inom rimlig framtid kommer med extremt konkurrenskraftiga alternativ till Tesla.

 

Av vad jag läst innan på nätet framstår det också som att Tesla haft rätt stora problem med att få "motorerna" att hålla särskilt länge, kan det vara en av orsakerna till att Audi/BMW osv varit sega med att svara, d.v.s att det finns en rädsla för att solka ned varumärket om man för tidigt släpper ut ny teknik, en risk som inte direkt Tesla behöver bry sig om? Kort sagt, kommer Tesla att hinna befästa sin position på riktigt (imo har detta ej hänt ännu) innan jättarna sätter ned foten på lilla Tesla? :)

 

Det är viktigt att komma ihåg att Tesla inte strävar efter att vara det största bilmärket (sälja flest elbilar i framtiden). Elon Musk vill vara först med sin infrastruktur för elbilar, där man via sina tankstationer överbrygger kapacitetsproblem genom att erbjuda batteribyten istället för traditionell uppladning. Tesla lämnar även ut alla sin patent/lösningar, troligen i hopp om att "jättarna" skall anamma dessa och simsalabim har Elon Musk standardiserat branschen och kan profitera på sin infrastruktur.

Postad
Vad menar du? Varför reagerar dem snabbare? Ja de är klart att om momentet måste gå genom en kardanaxel innan de når ut till hjulen så har den en liten längre sträcka, men detta går ju med ljudets hastighet (i stål).

 

För att ett vridmoment ska kunna marken måste det först skapas. En förbränningsmotor ger olika vridmoment vid olika varvtal. En elmotor har i princip konstant vridmoment under hela principalintervallet (accelerationsfasen) och ger därmed en nästan konstant acceleration.

 

0911_10_z%2bcamaro_rs_vs_tesla_roadster%2bdyno_results.jpg

ett nästan momentant stegsvar från elmotorn att jämföra med förbränningsmotorns karaktäristiska kurvor över över växlarna

Postad
För att ett vridmoment ska kunna marken måste det först skapas. En förbränningsmotor ger olika vridmoment vid olika varvtal. En elmotor har i princip konstant vridmoment under hela principalintervallet (accelerationsfasen) och ger därmed en nästan konstant acceleration.

 

 

0911_10_z%2bcamaro_rs_vs_tesla_roadster%2bdyno_results.jpg

 

ett nästan momentant stegsvar från elmotorn att jämföra med förbränningsmotorns karaktäristiska kurvor över över växlarna

 

Men detta var ju inte svar på min fråga. Vridmomentet genereras i samma stund som gasen i förbränningsutrymmet expanderar. Sen är det klart att om du ligger på en hög växel i låg fart så tar det tid att byta växel men jag tror inte det var detta som heltok menade.

 

Förstår inte heller vad som är mer "äkta" eller vad som nu menas med det.

 

Man får alltid lära sig nya begrepp när slaktis svarar. Detta verkar dock sällsynt. https://www.google.se/search?q=principalintervallet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=lxhBVLDvHI6GhQf-uoCQDg

Postad
Men detta var ju inte svar på min fråga. Vridmomentet genereras i samma stund som gasen i förbränningsutrymmet expanderar. Sen är det klart att om du ligger på en hög växel i låg fart så tar det tid att byta växel men jag tror inte det var detta som heltok menade.

 

Vridmomentet ska helst genereras momentant, inte efter att en dator kopplat ur, bytt växel, sprutat in bränsle och hoppats på det bästa en halvsekund senare.

 

Om bilens säkerhetssystem beslutar sig för att gasa ett av hjulen tar det lång tid för en förbränningsmotor att reagera. Med en elmotor är stegsvaret omedelbart och exakt. Att jämföra med svaret från en förbränningsmotor som dels laggar dels kan ge lite vad som helst beroende på varvtal, växel osv. Dessutom i princip omöjligt att ha olika drag på olika hjul i samma hjulpar. Tror det var ungefär det Heltok avsåg. Nyckelordet i hans inlägg är det magiska ordet "i teorin", vilket antyder att han ser en potential till mer kraftfulla säkerhetslösningar nu när detta är tekniskt möjligt, till skillnad från gammelICE.

 

principalintervall är det här fallet det intervall inom vilket vår styr- och reglerkrets opererar och är tämligen vanligt förekommande inom tillståndsåterkopplade system (jmför området där polplacering för stabilt- resp linjär approx gäller).

Postad
Vridmomentet ska helst genereras momentant, inte efter att en dator kopplat ur, bytt växel, sprutat in bränsle och hoppats på det bästa en halvsekund senare.

 

Om bilens säkerhetssystem beslutar sig för att gasa ett av hjulen tar det lång tid för en förbränningsmotor att reagera. Med en elmotor är stegsvaret omedelbart och exakt. Att jämföra med svaret från en förbränningsmotor som dels laggar dels kan ge lite vad som helst beroende på varvtal, växel osv. Dessutom i princip omöjligt att ha olika drag på olika hjul i samma hjulpar. Tror det var ungefär det Heltok avsåg. Nyckelordet i hans inlägg är det magiska ordet "i teorin", vilket antyder att han ser en potential till mer kraftfulla säkerhetslösningar nu när detta är tekniskt möjligt, till skillnad från gammelICE.

 

Köper allt utom fetmarkerat. Finns ju väldigt sofistikerade differentialbromar som löser detta.

 

edit:

I formel 1 växlar dom på ~50 ms.

Postad

Slaktis förklarade det bra.

 

Var på en föreläsning av en professor från stanford idag som jobbat mycket med att se hur extremt man kan pusha en självkörande bil på testbana. De har utvecklat ett ADAS som hjälper föraren att inte krascha som var väldigt finurligt.

 

Det hela börjar med att vår förare kör ungefär som han vill. När föraren har valt en riktning som riskerar krock börjar bilen ge lite motmoment på ratten för att indikera för föraren att han borde göra något annat. När tidsfönstret för undanmanöver krymper ökar detta momentet. När gränsen passeras för vad som anses säkert skiter bilen i förarens rattutslag(det är steer by wire), gör undanmanövern tills allt är lugnt och lyssnar sedan på förarens manöver igen.

 

Helt enkelt i teorin kan föraren göra i princip vadsomhelst utan att krascha och ändå känna att han styr bilen. Och det koola var att i vissa manövrar kunde inte ens deras testförare avgöra att i själva verket var det datorn som räddat bilen. Typ att de gjorde älgtestet, trodde de snyggt klarade sig undan men i själva verket hade datorn räknat ut att de höll på att träffa sista konan och svängt lite mer än begärt. Typ att ni håller på att byta fil när ni har mötande trafik så börjar bilen göra det trögt för er, men ni forcerar ratten ändå, så i sista sekund, väjer bilen undan åt er, sedan fortsätter den svängen.

 

Och redan nu kör de riktigt fort på bana:

 

Pratade även om Self drifting cars, dvs bilar som kan drifta:

 

Håller för övrigt på med ett projekt där man ska lokalisera var en bil befinner sig bara genom att mäta bilens yaw-rate. Sjukt onödigt och grymt opraktiskt då bilen inte kör alls rakt.

 

Imo SDC är snart här och kommer vara AWESOME.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...