Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Liten hint, googla i första hand om huruvida serien faktiskt är baserad på verkliga händelser.. ;) Mycket bra serie för övrigt.

 

dom trollar dig :)

 

asch jag hade...

 

serie-spoiler:

Spoiler!

trott att typ att händelserna kring Hess, frun och polischefen i alla fall var baserad på verklig händelse. Att utpressningen var överdrivet dramatiserad. Sedan att allt efter det som inkluderar Malvo bara finns där för att fylla ut tv-tid tills de kommer till insikt att det inte är chaz som är mördaren.

 

edit:

positiva är att vi kanske får en säsong två? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var länken tog vägen, men tack för den! Hade glömt bort er sida! Massa nyttig info där, precis det jag behövde angående att hyra bil. Rentalcars ringde mig innan och snackade massor, hon tjejen verkade dock inte vara så teknisk då hennes mail saknade innehåll, men 6500kr för en månad med SUV inkl massor. Ingen avgift om man hyr i SF och lämnar i SD och tydligen får alla köra bilen även utan extra avgift enligt lagen. Lite ont om cabbar dock och verkar vara samma på andra ställen, var hittar man lyxbilarna?

 

Den blev borttagen för att det var "självreklam". Men jag förstår, det var ju inte alls relevant med de tipsen och det är såklart bättre med en länk till rentalcars.com direkt än till vår sida :roll:

 

Men enough rant, låter som en sjukt trevlig resa du ska göra! :) Gjorde själv en roadtrip från Vegas till SF för snart två år sedan (med Death Valley, Yosemite och Napa Valley).

 

Vad gäller cabbar så finns det en knapp för att se dem. Om det inte finns där så kanske det blir svårt...För riktiga lyxbilar så finns det nog mer hos lokala bolag gissar jag, och då lär du inte få lämna den i San Diego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många stockholmare är intresserade på torsdag?

 

Jag har bokat bord på dionysos 18:00 12/6.

Skulle återkomma med hur många vi blir.

 

Detta är imorgon, right? Isf måste jag neka action tyvärr. Hann boka upp kvällen för installation av spishäll :S Någon gång nästa vecka? Så kan vi se om fler är intresserade också =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant protest:

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/uber-london-protest-black-cab-drivers-blockade-trafalgar-square-in-goslow-demonstration-over-taxi-fare-row-9529299.html

 

Cliffs:

gratis-app gör airbnb-style-taxi

taxiförare blir sura att de får konkurrrens och blockerar gatorna

de påverkade av blockaden blir sura och laddar ner appen

 

---

 

Detta var ett rätt obehagligt klipp från irak:

http://jihadology.net/2014/05/17/al-furqan-media-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-of-iraq-and-al-sham-clanging-of-the-swords-part-4/

Om ni är intresserade att se hur våldet ser där nu filmat från andra hållet. (från 5-55min är det rena avrättningar filmat med gopro så känsliga se inte detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant protest:

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/uber-london-protest-black-cab-drivers-blockade-trafalgar-square-in-goslow-demonstration-over-taxi-fare-row-9529299.html

 

Cliffs:

gratis-app gör airbnb-style-taxi

taxiförare blir sura att de får konkurrrens och blockerar gatorna

de påverkade av blockaden blir sura och laddar ner appen

 

Ubers VD för bara någon vecka sedan

Drivers on @uber_nyc making $90k/yr Driverless car is a multi-decade transition. Let's take a breath and I'll see you in the year 2035

 

taxiindustrin/transportindustrin kommer nog förändras rätt mycket de kommande 20åren. förarlösa fordon bör vara nådastöten, men bör vara rätt mycket annat också på vägen dit som lär förändra marknaden, vad tror ni? eller är ultimata goalet något annat än förarlösa fordon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enough rant, låter som en sjukt trevlig resa du ska göra! :) Gjorde själv en roadtrip från Vegas till SF för snart två år sedan (med Death Valley, Yosemite och Napa Valley).

 

Jag åkte Yosemite - Death Valley - LV. Det var sjukt varmt i Death Valley kommer jag ihåg (120 F). Tråkig väg SD - LV. Platt ökenväg. Däremot är det fint LV - Grand Canyon där man kan se de där röda sandstensformationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ett rätt obehagligt klipp från irak:

http://jihadology.net/2014/05/17/al-furqan-media-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-of-iraq-and-al-sham-clanging-of-the-swords-part-4/

Om ni är intresserade att se hur våldet ser där nu filmat från andra hållet. (från 5-55min är det rena avrättningar filmat med gopro så känsliga se inte detta)

 

Fy fan alltså. Kollar deras twitter:

https://twitter.com/omar00army

 

Känns lite overkligt när även "de onda" använder samma media som "de goda". Men rätt fascinerande att se andra sidan av myntet antar jag. Inte så att svt rapporterar från andra sidan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan alltså. Kollar deras twitter:

https://twitter.com/omar00army

 

Känns lite overkligt när även "de onda" använder samma media som "de goda". Men rätt fascinerande att se andra sidan av myntet antar jag. Inte så att svt rapporterar från andra sidan...

 

Väldigt sjukt man har rätt svårt att greppa vad som pågår i världen. Denna tweeten t.ex. vad händer där...

 

"Al Maliki soldiers the cowards left their heavy and light weapons in bases and ran away in #Sharqat !!! LOOOOL"

 

Skrev samma när jag var 14 och lirade cs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan hyr jag en annan bil från SD-LV->Denver eller gör något så har jag en månad på mig att fundera på saken. Kanske inte ens orkar köra den sträckan, verkar vara rätt varmt där. Är LV värt att se ändå? Rolig sträcka att köra?

I-15 mellan LA och LV är inte världens roligaste väg att köra. Världens största termometer, utanför Baker, vinner inte på att man tittar på den i ett dygn från en trasig hyrbil.

 

Las Vegas däremot är värt iaf ett besök, men det är målet och inte resan som gör mödan värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt sjukt man har rätt svårt att greppa vad som pågår i världen. Denna tweeten t.ex. vad händer där...

 

"Al Maliki soldiers the cowards left their heavy and light weapons in bases and ran away in #Sharqat !!! LOOOOL"

 

Skrev samma när jag var 14 och lirade cs

 

Mm, så overkligt att de också är människor. Vi har verkligen demoniserat dem rejält. Säger inte att det var fel att demonisera dem, men det var skönt att bli påmind om att vi har gjort det.

 

I-15 mellan LA och LV är inte världens roligaste väg att köra. Världens största termometer, utanför Baker, vinner inte på att man tittar på den i ett dygn från en trasig hyrbil.

 

Las Vegas däremot är värt iaf ett besök, men det är målet och inte resan som gör mödan värd.

 

Finns det något bättre sätt? Flyga SD-LV? Suger ju att behöva bli rövknullad på flygplats. Finns det tåg man kan köra på bilen på? Något annat smidigt sätt?

 

---

Cholesterol+Time+Cover.jpg

TIME-600x800.jpg

 

:mrgreen:

 

Går framåt. Ätit typ 1kg smjör på en månad nu :)

 

---

 

Hur löser man SIM-kort i USA? Tips på hur man handlar mat? Någon forumit som tagit sig på Half Dome?

 

---

 

Hur man dricker whiskey:

http://time.com/74130/how-to-drink-scotch-whisky/

 

---

http://tucker.liberty.me/2014/05/29/in-defense-of-the-silk-road/

So far as I’m concerned, the administrator named the “Dread Pirate Roberts” should get the Nobel Peace Prize. This is not only because he loved human liberty and explicitly so. It’s because he stuck his neck out to make progress in human affairs possible, just as every great entrepreneur in history.

 

Governments have expended trillions of dollars, caused a million deaths, and shredded every civilized liberty in the name of the war on drugs. The key to the Silk Road is that it found a solution to the violence that did not rely on political reform. It flowed from a technological innovation. It opened up a venue for people to cooperate with each other on a mutually beneficial basis. This undoubtedly made the drug cartels furious, and I wouldn’t even be surprised if some of them backed the shuttering of the Road.

 

The Silk Road operated brilliantly for nearly three years, saving countless lives. For my own part, I ended up there two or three times and each time was a revealing experience. No, I didn’t buy anything but I was amazed to see how the existence of a marketplace takes the evil mystique out of that which the civic culture attempts to demonize.

 

Suddenly, while surfing with my eyes popping out, it finally occurred to me: drugs are just things people make and people take. Some people abuse them, as with anything else. Lots of people just use them recreationally. There’s really nothing more to say.

 

But instead of thanking the Silk Road for doing for society what needs to be done — a brilliant and peaceful alternative to ghastly war — the state shut it down, arrested the alleged mastermind. That man who is now in jail is my friend Ross Ulbricht, and he is a brilliant and wonderful person, as is his mother who works every day for real justice for her son. For the love of God, support this man and his loving mother.

 

In the meantime, what has happened? Silk Road 2.0 is up and running. It is doing a booming business, more than ever. Even after a recent hacking, it is working to get customers their money. There are more products than ever before. The volume of trade is higher than before. There are safe measures for escrow and for encrypted contact between trading partners.

 

Most importantly, people are engaging with each other peacefully. No war! No violence! No threats and risk and suffering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, jag och frugan har diskuterat din USA resa(ja så kul har vi) och kommit fram till att det är -EV att bila ensam (inte säker på att du åker själv men fått den känslan). Vi har bilat och tältat en del i USA och det är en jävla massa sittande i bilen vilket kan vara roligt om man har någon att diskutera och filosofera med. Att åka själv blir nog minst sagt långtråkigt. När det gäller Campingplatserna är de ofta väldigt idylliska men camping folket lämnar en del att önska. Typ rednex med intresse för NASCAR.

 

Jag hade istället satsat på city hoppning med billigt flyg och bott på hostels. Tror det hade gett väldigt mycket mer om man reser själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, jag och frugan har diskuterat din USA resa(ja så kul har vi) och kommit fram till att det är -EV att bila ensam (inte säker på att du åker själv men fått den känslan). Vi har bilat och tältat en del i USA och det är en jävla massa sittande i bilen vilket kan vara roligt om man har någon att diskutera och filosofera med. Att åka själv blir nog minst sagt långtråkigt. När det gäller Campingplatserna är de ofta väldigt idylliska men camping folket lämnar en del att önska. Typ rednex med intresse för NASCAR.

 

Jag hade istället satsat på city hoppning med billigt flyg och bott på hostels. Tror det hade gett väldigt mycket mer om man reser själv.

 

Mm, kan nog bli det. Men får se hur mycket ensam man kommer vara, har löst sig alla andra gånger jag har rest. Kommer främst bo hos folk via airbnb och väljer ut folk som verkar sociala och campingen jag tänkte göra är i camp 4 i Yosemite vilket sägs vara ett klätterhangout så tror inte det är trailer-folket som hänger där. Lessnar jag såg är det ju bara att dumpa bilen och göra något annat.

 

Det är någon sträckor som blir timme+ i bilen, men tänkte försöka undvika dem. Och man kan ju låta andra köra ibland om man träffar folk. Ska nog ge sig :)

 

---

 

w00t:

 

---

 

All Our Patent Are Belong To You

By Elon Musk, CEO

TAGS: CUSTOMERS / MODEL S /

comments

Yesterday, there was a wall of Tesla patents in the lobby of our Palo Alto headquarters. That is no longer the case. They have been removed, in the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology.

 

Tesla Motors was created to accelerate the advent of sustainable transport. If we clear a path to the creation of compelling electric vehicles, but then lay intellectual property landmines behind us to inhibit others, we are acting in a manner contrary to that goal. Tesla will not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use our technology.

 

When I started out with my first company, Zip2, I thought patents were a good thing and worked hard to obtain them. And maybe they were good long ago, but too often these days they serve merely to stifle progress, entrench the positions of giant corporations and enrich those in the legal profession, rather than the actual inventors. After Zip2, when I realized that receiving a patent really just meant that you bought a lottery ticket to a lawsuit, I avoided them whenever possible.

 

At Tesla, however, we felt compelled to create patents out of concern that the big car companies would copy our technology and then use their massive manufacturing, sales and marketing power to overwhelm Tesla. We couldn’t have been more wrong. The unfortunate reality is the opposite: electric car programs (or programs for any vehicle that doesn’t burn hydrocarbons) at the major manufacturers are small to non-existent, constituting an average of far less than 1% of their total vehicle sales.

 

At best, the large automakers are producing electric cars with limited range in limited volume. Some produce no zero emission cars at all.

 

Given that annual new vehicle production is approaching 100 million per year and the global fleet is approximately 2 billion cars, it is impossible for Tesla to build electric cars fast enough to address the carbon crisis. By the same token, it means the market is enormous. Our true competition is not the small trickle of non-Tesla electric cars being produced, but rather the enormous flood of gasoline cars pouring out of the world’s factories every day.

 

We believe that Tesla, other companies making electric cars, and the world would all benefit from a common, rapidly-evolving technology platform.

 

Technology leadership is not defined by patents, which history has repeatedly shown to be small protection indeed against a determined competitor, but rather by the ability of a company to attract and motivate the world’s most talented engineers. We believe that applying the open source philosophy to our patents will strengthen rather than diminish Tesla’s position in this regard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående sim-kort så löste jag det senast genom att gå in och köpa en skräptelefon på bestbuy. Vilket visserligen mest var för att kunna ringa billigt till vänner med amerikanskt nummer. För när jag var där så var aldrig mobilsurf något att prata om utan var snarare i så fall att utnyttja wifi-spots på starbucks, hotell osv.

 

edit:

verkar som att 3g även nått amerika :)

http://www.cocoanetics.com/2011/05/iphone-3g-data-usa-truth-fiction/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Angående bil så börjar lessna på djungeln. Klart jag gärna hyr lite olika bilar, men då måste man ju lämna tillbaka dem i tid på en viss plats vilket kan vara meckigt att planera. Klart man kan lämna tillbaka dem i förtid också, men är ju slasky och ryktet säger att det kan vara lite köer på flygplatsen. Vet ju inte hur biluthyrningen ser ut, är det bara att dyka upp, säga att man vill köra SF-SD på en månad och de visar en lista på alternativ med priser? Eller krävs framförhållning? Är ju högsäsong...

Högsäsong är det visserligen, men jag vet inte hur mycket du rört dig i USA men det vi kallar "lyx" kostar inte. Grejen är att det såklart krävs mycket pengar i USA, men det är inte som i Sverige att att du behöver vara speciellt megatät för att köra en sprillans sportbil, äta vad du vill, sitta i en stor fotölj och sippra drinkar när du går på bio osv. Service och kvalitetsstandarden är liksom satt i den nivån så man sparar inte alls lika mycket som här på att köra en ful bil, äta nudlar, etc.

 

Sedan finns det såklart gott om undantag. I Vegas räcker såklart inte några tusen länge (för oss män) om vi inte ska sitta på hotellet hela dagen, och lite sådär (men inte lika extremt) kan det vara med andra ställen som också är centrum för kortvariga turister. Men mer standard är att maten är bättre och billigare än här, restaurangerna är lyxigare och billigare, krogarna detsamma - betalar du Sverigepriser för en öl i baren är du inne och festar med eliten och blir servad därefter.

 

Det är inte minst sant vad gäller bilar. Går du efter en budget-bil, billagaste du kan hitta, från Avis kommer du ändå sitta i en riktigt bra (ny) bil och undra om det blev något fel med beställningen. Ska du hitta något skräp får du leta efter mindre skräphandlare och det är inte speciellt stora pengar du kommer sparar på det, inte det minsta lönt. Jag har exempelvis en vän som lyckades hitta någon skrot-dealer, med upplägget att hon fick låna en ny om den gick sönder. Hon betalade drygt 3000 i månaden för detta och fick byta bil som haverade två gånger. För 5000 i månaden kan du åka något sprillans.

 

Sen små-kände jag en kille på avis i La Jolla och fick det ovanligt smidigt, jag kunde ringa och säga att jag kommer in med bilen imorn istället och kunde byta bil lite kors och tvärs (han gillade själv bilarna så han tyckte det var skoj) och fick bra priser. Men jag tror ändå att det i största allmänhet är väldigt smidigt. Du kan ju tex googla vart Avis finns och sedan även ringa och snacka med dem.

 

Det enda jag ångrade lite var just att spika saker i förväg, och då lyckades jag ändå helt förträffligt med boendet. Men just det där att jag inte fattade hur enormt flexibelt det är där borta - bara man inte är rent fattig, då är det såklart ingen rolig miljö alls.

 

I motsat sits har jag vänner som ångrat väldigt mycket att de inte spikade de första veckorna. Att vara helt lost när man landar är ju inte riktigt målet.

Skulle rekommendera att spika planerna (bil, boende, etc) för absolut minst första veckan, kanske två första. Men 2-3 veckor in är du antagligen glad att du inte spikade allt i förväg. Kanske en månad om du är safe-typen, men se till att inte spika hela resan iaf.

 

Angående framförhållning tror jag framförallt det kan beröra priser på boende. Jag vet att i SF kan priserna sticka rejält om man försöker boka på någon dags varsel på sommaren.

 

Just ja, ska du gå på alcatraz i SF så boka nu. Kanske inte går ändå, men testar du på kort varsel går det absolut inte alls.

 

Lite ont om cabbar dock och verkar vara samma på andra ställen, var hittar man lyxbilarna?
Ring ställerna och fråga. Stället jag hyrde på i La Jolla hade inga sprillans mustanger, dodge etc, om man kikade på hemsidan och sådär. Fanns däremot i garaget en bit bort. Var bara ibland någon kunde stå på deras parkering också.

 

Saken är den att de hade hållt lite extra på vissa bilar när folk lämnat där från andra orter. Så det verkar vara ganska fritt hur de lokala kontoren agerar. Det gör också att du får helt olika alternativ och prisbilder beroende på vem du råkar prata med, så skadar inte att snacka med många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något bättre sätt? Flyga SD-LV? Suger ju att behöva bli rövknullad på flygplats. Finns det tåg man kan köra på bilen på? Något annat smidigt sätt?

Vet ej, bil är enda sättet jag tagit mig mellan LA och LV. Dryg och tråkig sträcka, ladda med någon bra ljudbok om du inte får sällskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska hugga boende i några dagar (SF), några bra rekks?

Jag och Frufitter som vill ha private men hostel går lika bra som hotel. Fräscht och prisvärt men inget utöver det. Vill ändå bara sova där sas.

 

Kan återkomma med reviews men wellboken har redan en favvo:

https://www.airbnb.se/rooms/1295294

 

När det gäller hostels har jag hört positivt om:

http://hostel.greentortoise.com/

 

 

Bitcoin minikrashar efter att massa stulna pengar har börjat röra på sig:

http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2014/06/12/silk-road-bitcoin-on-the-move-as-government-prepares-to-auction-off-18-million-worth/

 

Här är annonsen:

http://www.usmarshals.gov/assets/2014/bitcoins/

 

Blondinbella kommenterar politiken:

 

Man kan iaf konstatera att hon är bra mycket bättre på att formulera sig än sina läsare :(

 

---

 

xsHrH7e.gif

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och läste på om Uber. Det hela känns så brutalt obv hur det kommer gå.

 

1. Folk börjar byta från vanlig taxi från Uber, det är dyrare men de gillar transparensen

2. Uber blir billigare

3. Uber ersätter förarna med självkörande taxi som är ännu billigare

4. OpenBazaar disrupterar allt

 

Kanske dyker upp andra bolag som gör det bättre, men sån ser jag utvecklingen. Om min tes är sann, hur ska jag tjäna pengar på det? Är redan investerad i både TSLA och GOOG.

 

Någon som har en fin invite till Uber? PM:a! Era erfarenheter av Uber?

 

---

 

qzectbumo: verkar vara svagt intresse, ska vi ta och käka något ändå? Ingen annan göteborgare som är intresserad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och läste på om Uber. Det hela känns så brutalt obv hur det kommer gå.

 

1. Folk börjar byta från vanlig taxi från Uber, det är dyrare men de gillar transparensen

2. Uber blir billigare

3. Uber ersätter förarna med självkörande taxi som är ännu billigare

4. OpenBazaar disrupterar allt

 

Kanske dyker upp andra bolag som gör det bättre, men sån ser jag utvecklingen. Om min tes är sann, hur ska jag tjäna pengar på det? Är redan investerad i både TSLA och GOOG.

 

Någon som har en fin invite till Uber? PM:a! Era erfarenheter av Uber?

 

---

 

qzectbumo: verkar vara svagt intresse, ska vi ta och käka något ändå? Ingen annan göteborgare som är intresserad?

 

Uber är jätteintressant. Kul att se hur konkurrenter börjar hata och försöker stoppa de med demonstrationer och liknande. Är inte UBER precis så marknadsekonomi ska se ut? Levererar de en tjänst som erbjuder ett bättre mervärde än dess konkurrenter så köper folk det. Oftast.

 

Jag hade gärna köpt lite aktier i Uber

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uber är jätteintressant. Kul att se hur konkurrenter börjar hata och försöker stoppa de med demonstrationer och liknande. Är inte UBER precis så marknadsekonomi ska se ut? Levererar de en tjänst som erbjuder ett bättre mervärde än dess konkurrenter så köper folk det. Oftast.

 

Jag hade gärna köpt lite aktier i Uber

 

Uber har en fördel i att de klarar sig undan från massa regleringar som resten av branschen tvingas följa. Regleringar som är tänkt att skydda konsumenten men som med allt annat oönskat våld visar sig inte vara så uppskattat av konsumenten.

 

Så utvecklingen är väl ungefär att uber växer på bekostnad av taxibolagen tills de är så döende att den politiska auktoriteten slutar reglera sönder det, men lagom tills dess är det försent att rädda det sjunkande skeppet. Uber kan leva på att de erbjuder något som är svårt att ersätta

1. Nätverkseffekter

2. Stora mängder insamlad data som de lärt sig att hantera

 

Så ska de andra taxibolagen göra något åt Uber får de agera snabbt. Men de borde inte protestera emot Uber utan emot den politiska auktroriteten som hindrar dem från att konkurrera med Uber på lika villkor.

 

 

Älskar hur folk whinear över att Uber höjer priserna vid behov, som t ex nyår kan en taxiresa kosta 7x pengarna. Hade lätt betalat det när jag var på Siloso Beach Party över nyår och folk köade i timmar innan de gav upp och gick en timma i värmen. Tillgång och efterfrågan, folk bestämmer själva om de vill nappa på erbjudandet eller ej. Kommer säkert skala jättefint när vi har större flottor av bilar som kan köra mellan städer efter behov och fördela ut belastningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...