Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Intressant tanke, men internet har haft rätt många killer apps redan. Imo behöver inte bitcoin längre killer app, det räcker att bitcoin gör det som det gör idag för att bitcoin ska ta över en väldigt stor del av all handel. Det börjar smått med att Schiff med flera accepterar bitpay, några år senare har de gått från 0->10% bitcoins för att betala underleverantörer och några år senare nästan enbart. Det räcker som det rullar på idag, inget mer oväntat behövs. Handlar mer om att dodgea minor än att hitta killerapps imo. För det digitala ersätter det analoga förr eller senare oavsett om vi vill det eller ej :shock:

Jag tänker dock inte som valuta, även om det är fantastiskt bara det.

 

Såhär i "efterhand" känns internet utan bitcoin lite som en hest med 1 ben. Om internet ska beskrivas ned ett enda ord blir det nog decentralisering i min mening. Och eftersom vi inte har kunnat decentralisera något som kräver tillit har vi ju mer eller mindre inte kunnat decentralisera något som vi på samhällsnivå tycker är viktigt och vi behöver enas/samsas om.

 

I en post bitcoin-värld saknar EU mer eller mindre funktion. Bara en sån sak. Skillnaden mellan att vara ett fullkomligt ENORMT projekt globalt sett - som går igenom trots enorma krav på kompromisser - och att sakna funktion. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en post bitcoin-värld saknar EU mer eller mindre funktion. Bara en sån sak. Skillnaden mellan att vara ett fullkomligt ENORMT projekt globalt sett - som går igenom trots enorma krav på kompromisser - och att sakna funktion. :shock:

 

Sjukt vilken okunskap det råder om EU, både här i tokboken och i den allmänna debatten. Lite läskigt faktiskt.

 

Bjuder på ytterligare ett mysigt Kristina Winberg klipp:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker dock inte som valuta, även om det är fantastiskt bara det.

 

Såhär i "efterhand" känns internet utan bitcoin lite som en hest med 1 ben. Om internet ska beskrivas ned ett enda ord blir det nog decentralisering i min mening. Och eftersom vi inte har kunnat decentralisera något som kräver tillit har vi ju mer eller mindre inte kunnat decentralisera något som vi på samhällsnivå tycker är viktigt och vi behöver enas/samsas om.

 

I en post bitcoin-värld saknar EU mer eller mindre funktion. Bara en sån sak. Skillnaden mellan att vara ett fullkomligt ENORMT projekt globalt sett - som går igenom trots enorma krav på kompromisser - och att sakna funktion. :shock:

 

Internet är främst ett sätt att transportera information på. Och det är jävligt bra på det. Bitcoin är ett sätt att göra ägande till information så vi kan transportera det på internet.

 

Att säga att bitcoin är en valuta är som att säga att internet är en telefon. Det missar lite vad som ligger bakom och möjligheterna. Men likt internet sätter tak på vad telefonsamtal kommer få kosta på sikt kommer bitcoin sätta tak på vad valutor får kosta på sikt. Och potentiellt ersätta, för det är så sjukt mycket smidigare att använda internet och bitcoin att det knappt är lönt att göra på något annat sätt på sikt.

 

På ämnet:

 

Vi kan antagligen inte föreställa oss exakt hur vi kommer använda oss av det och få av oss kan se vilka nästa domäner som kommer digitaliseras och decentraliseras. Spännande tider imo, gäller att vara jävligt vaksam. Läst klart Second Machine Age och det jag fick med mig mest om boken var hur sjukt främmande det kommer bli när datorer börjar producera vår kultur. Fatta hur många tv-serier en dator kan göra i veckan, hur många låtar de kan "spela in" och hur många bilder de kan rita.

 

Och vi tror att det är en avlägsen framtid, men vi är redan så sjukt långt och utvecklingen har exploderat på sistone. Ni har säkert redan läst datorskrivna nyheter, Bloomberg med flera har sina aktieanalyser datorgenererade dagligen, hela artiklar om dagskursen är skrivna av datorer. Tom telefonförsäljare börjar bli datoriserade:

 

Sjukt många yrken kommer snart ersättas av väldigt billiga datorer. Imo se till att antingen ha skillz som inte lätt ersätts eller kapital som arbetar åt er.

 

---

 

Bla bla bekämpa SD. Inte konstigt att de får så många röster när de andra partierna är totalt värdelösa på att debattera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolzor.

Vad är din take om EU?

 

Ska ut och pimpla vin nu, men det korta svaret: jag förstår tanken bakom EU-samarbetet, men jag är kluven, maskineriet är igång nu s.a.s.. På sikt kan det kanske vara +EV, men än så länge tycks det ha varit -EV för Sverige.

 

EDIT: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18943879.ab

 

Är hon inte alldeles underbar? :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wellboken har utsetts till facit i ett bet om sannolikhetslära. kan ni stå till tjänst?

 

spelet heter ett-två-tre och går till som följer:

 

vi drar kort från en vanlig kortlek.

 

om första kortet är ett ess är vi bust. annars drar vi ett till kort.

 

om andra kortet är en tvåa är vi bust. annars drar vi ett till kort.

 

om det tredje kortet är en trea är vi bust. annars har vi överlevt den första rundan och ska på nästa kort återigen dodgea ett ess osv.

 

hur stor är sannolikheten att klara hela kortleken utan att busta?

 

.008165023553233

 

 

 

 

define f (x) {

if (x <= 1) return (1);

return (f(x-1) * x);

}

define c(n,k){

return (f(n)/(f(n-k)*f(k)));

}

 

scale=15

 

ah=18;

dh=th=17;

for(a=0;a<=4;++a)

for(d=0;d<=4;++d)

for(t=0;t<=4;++t){

n=n+c(dh,a)*c(th,4-a)*c(ah,d)*c(th-4+a,4-d)*c(ah-d,t)*c(dh-a,4-t);

}

 

n/(c(52,4)*c(48,4)*c(44,4))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vilket jäkla slut på Hannibal S02. Hela säsongen har varit episk, men slutet alltså! :shock: :shock: :shock: :shock: 8-)

 

På en skala från 0-100 vad ger ni Hannibal s02?

 

---

 

 

---

 

Varför har ingen länkat storyn om Kapiton?

https://www.flashback.org/t2372702

:shock:

 

---

 

Zerohedge om Piketty:

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-24/piketty-fudged-his-wealth-data-progressives-still-support-his-compelling-theoretical

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm som sagt, väntetider känns kostsamt just nu. :roll:

 

Några tankar om btcx?

 

Trist, du har haft otur med timingen många gånger. Fiat är kasst att använda för snabba investeringar, förvandla mina värdelösa worldcoins till darkcoins var bra mycket smdigare. 8-)

 

 

 

BTCX:

Dyrt. Min gamla guide gäller fortfarande imo. Snacket om bitstamp senaste tiden verkar lite överdrivet änsålänge. Vi bör vara vaksamma och man bör nog inte spara så mycket pengar på växlingssiterna, men bitstamp verkar vara säkraste stället just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm som sagt, väntetider känns kostsamt just nu. :roll:

 

Några tankar om btcx?

 

Hur länge har du fått vänta?

 

Jag ställde mig precis i väntekön. Nu hoppas vi de går fort alternativt att kursen sjunker :)

 

 

https://ip.bitcointalk.org/?u=http%3A%2F%2Fwww.game4coins.com%2Fbtc%2Fta_log.png&t=539&c=oUlWGxFonzbbMA

 

--

 

Vad blir utfallet, röstar tokboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du fått vänta?

Inget tyvärr, tyckte jag kommit i bra fas ekonomiskt så hade redan planerat pumpa in lönen denna månad. Känner jag bitstamp rätt är det väl pengar in torsdag eller något, lika bra att inte kolla kursen till dess gissar jag. :D

 

Klart det kan vara en megakrash på g också, men det känns orimligt. Tycker det varit väldigt undervärderat i några månader, rädsla håller nere priset, men jag tror att för varje "panik"-läge blir det fler och fler som förstår att bitcoin inte går under för att Kina väljer att stå utanför eller för att en stor exchange kukar ur etc. Så förr eller senare har vi en marknad som kan prissätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir utfallet, röstar tokboken?

 

Gick och röstade, mest för att det kändes som en kul social grej att göra. En rätt underväldigande upplevelse blev det dock, kändes rätt ovärt i efterhand. Blev KLP och Bobo denna gången, lite besviken på att det saknades blanketter. Hoppas min röst räknas ändå.

 

Har läst så mycket lvl1-fail på facebook om varför man ska rösta idag, börjar bli smått less på alla dessa ofrivilliga SD-valarbetare nästan till den grad att jag övervägde att rösta SD bara för att jävlas med dem trots att jag är för fri invandring. Så många av deras argument som skulle kunna användas emot partiet de själva promotar, men framförallt de saknar helt självdistans till sina åsikter.

 

http://www.coindesk.com/origins-money-darwin-evolution-cryptocurrency/

 

 

also RIPple... Inte direkt förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, det är väl dags att komma ut ur garderoben och erkänna att du är en SD-sympatisör? Finns ingen på det här forumet som har promatat SD och deras politik i samma omfattning som du har gjort (med undantag för Hjort möjligtvis).

 

Alla år som jag har läst här så har 100% av dina SD-poster varit SD-vänliga - ofta påbörjade med:"Jag är ingen sverigedemokrat men..."

 

 

Det här är ingen kritik förresten, blott en observation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, det är väl dags att komma ut ur garderoben och erkänna att du är en SD-sympatisör?

Stort lolzor på den. Snubben som tycker det är skandal att vi överhuvudtaget har gränser skulle alltså sympatisera med SD. :roll: Då är nog till och med jag närmare och jag är inte nära.

 

Rimligen är det igenkänningsfaktorn av grupper som motarbetas av inte bara godtyckliga samhällsnormer, utan även enorma mängder inkompetens.

 

I de flesta kommentatorsfällt och facebook-dialoger skulle jag själv framstå som pro SD om jag inte skulle vara oärlig (diskussionen är alltid så dum att det dock egentligen snarare handlar om emot-emot). Men jag brukar inse att jag inte bryr mig tillräckligt och istället skämta på någon annans bekostnad (om jag inte hittar någon bättre så finns åtminstone alltid något vit kille som säger att någon annan inte fattar för att den är vit).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, det är väl dags att komma ut ur garderoben och erkänna att du är en SD-sympatisör? Finns ingen på det här forumet som har promatat SD och deras politik i samma omfattning som du har gjort (med undantag för Hjort möjligtvis).

 

Alla år som jag har läst här så har 100% av dina SD-poster varit SD-vänliga - ofta påbörjade med:"Jag är ingen sverigedemokrat men..."

 

 

Det här är ingen kritik förresten, blott en observation.

 

Jag är inte SD-sympatisör, jag är bara anti stor del av anti-SD rörelsen. Det är en stor skillnad.

 

Jag är rätt tydlig med mina åsikter och de ligger väldigt långt ifrån SD på den politiska kartan. Men det gör även de andra partierna och när alla kritiserar SD så blir mycket av de dåliga argumenten man hör just anti-SD och dessa kan diskuteras även om man är pro-SD eller anti-SD.

 

Det är ju detta som så många missar, även om man är sosse eller anarkist ska man kunna överväga argument i sig själva utan att behöva byta parti. En sosse ska kunna säga "inför inte förmögenhetskatt" utan att behöva bli anklagad för att vara moderat. Det är okej att kritisera argument även om de talar för ens egen tes eller emot sin egen fiende.

 

Säger någon att fiat funkar inte för fiat saknar intrinsic value ska jag som anka kunna påstå att det inte stämmer utan att behöva komma ut som etatist.

 

 

Det är just detta som jag tror SD vinner så enormt mycket röster på. Såfort någon klagar på lite av anti-SD-argumenten ska rasist-kort etc flyga till den grad att folk som egentligen hatar SD börjar känna sympatier för dem.

 

 

Om vi jämför SD:s politik med min vad är skillnaderna?

 

Skattetryck:

SD: 50%

7klövern: 50%

heltok: 4%

 

Asylinvandring

SD: 50k

7klövern: 100k

heltok: 7000000k

 

Knark:

SD: ännu mer våld

7klövern: mycket våld

heltok: inget våld

 

Snarare borde ni anklaga er själva för att vara SD-sympatisörer. Politiken ni röstar för är bara en nyans från SDs, ni är deras bästa valarbetare och ni kämpar emot deras största fiender... Väldigt pro-SD imo.

 

---

 

Dogecoin ska öka sin reward för att motverka att priset faller?

 

 

---

VÄLDIGT intressant story om två bots på mtgox som kan varit ansvariga för hela novemberbubblan, både upp och ned. Och eventuellt är ett inside job av mtgox:

http://willyreport.wordpress.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VÄLDIGT intressant story om två bots på mtgox som kan varit ansvariga för hela novemberbubblan, både upp och ned. Och eventuellt är ett inside job av mtgox:

http://willyreport.wordpress.com/

Hinner inte läsa men har stött på andra genomgångar med den typen av konspirationsteorier, tex baserat i att MtGox av en eller annan anledning fick dåligt med pengar/klantade sig och försökte reparera det hela. Bakgrunden är då också just de där märkliga botsen. Det finns ganska starka belägg för att de var Gox-ägda med handel när skiten var nedstängd osv.

 

Hur detalj-gissande och häpnadsväckande de konspirationsteorier jag läst än varit har jag efter läsning blivit tvungen att konkludera att de i stora drag är väldigt rimliga.

 

Att de skulle vara ansvariga för bubblan dock - jag har för mig att Kina tog täten ganska mycket? Kanske artikeln går igenom iof.

 

I specifically waited for the Goxless, free market to finally break the ongoing downtrend on its own strength before releasing it.

:h:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick och röstade, mest för att det kändes som en kul social grej att göra. En rätt underväldigande upplevelse blev det dock, kändes rätt ovärt i efterhand. Blev KLP och Bobo denna gången, lite besviken på att det saknades blanketter. Hoppas min röst räknas ändå.

 

Har läst så mycket lvl1-fail på facebook om varför man ska rösta idag, börjar bli smått less på alla dessa ofrivilliga SD-valarbetare nästan till den grad att jag övervägde att rösta SD bara för att jävlas med dem trots att jag är för fri invandring. Så många av deras argument som skulle kunna användas emot partiet de själva promotar, men framförallt de saknar helt självdistans till sina åsikter.

 

 

mkt fb-fail indeed...

 

I Lkpg fanns blanketter till KLP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...