Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

heltok, läser inte här på dagsbasis då jag inte hinner så jag missar säkert en hel del inlägg. Har du pratat om vad du ser som de största hoten mot bitcoin? Känns spontant som att regleringar och lagändringar från regeringar är det största hotet? Håller du med om detta?

 

Har funderat en hel del på bitcoins den senaste tiden och ju mer jag tänker desto mer gillar jag idén. Ett ekonomisktsystem helt olikt det vi har idag utan möjlighet till oändlig debasement, kapitalkontroller och andrahandsrisk. Fortsätter det ekonomiska förfallet i västvärlden (vilket jag väntar mig) tror jag att bitcoins får tillräckligt med drag för att hota det ekoniskasystemet vi ser idag. Allt detta måste ju vara en mardröm för statsmakter och i och med det väntar i alla fall jag en ordenlig kamp. Kanske blir det den största ekonomiska kampen som mänskligheten skådat? Så frågan jag ställer mig är hur stor chans har bitcoin att gå vinnande ur striden? När jag köper bitcoins är det med den risken i bakhuvudet men risk/reward känns minst sagt gynnsam, speciellt vid dagens pris.

 

Riktkurser på långsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte miljön som med marknaden, man ska göra så få regleringar/insatser/åtgärder som möjligt, annars riskerar man hamna i en spiral där den första åtgärdens negativa konsekvenser måste hanteras med nya åtgärder som i sin tur skapar negativa konsekvenser.

 

För att tala klarspråk, om man tror att vi påverkat klimatet negativt genom koldioxidutsläpp ska man nog snarare försöka minska de utsläppen än att hitta nån annan genväg som kanske i sin tur ger jobbiga konsekvenser. Sen att den knappast är klarlagt att vi ens står inför ett miljöhot är ju en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo är största hotet mot bitcoin konkurrenter. Vet inte exakt vad som skulle kunna vara bättre än bitcoin utan att vara "bitcoin" men säg att Kina får för sig att släppa en egen variant av bitcoin med i princip samma egenskaper fast annan nuvarande ägandestruktur kanske den skulle konkurrera ut bitcoin pga större användarbas och i princip samma fördelar. Börjar de fula lite med inflation etc tror jag ändå bitcoin vinner i längden, om än mycket långsammare.

 

51% attacken blir väldigt snabbt mycket dyrare, den är fortfarande ett hot, men ser inte den som ett stort hot.

 

Buggar i mjukvaran verkar kunna lösas, det såg vi under senaste forken och tiden mellan den typen av händelser lär öka i takt med fler granskar koden.

 

Tror själv inte stater kan med att förbjuda bitcoin. De måste göra det mesta indirekt för att inte få väljarna emot sig, t ex terrorisera företag istället för vanligt folk. Bitcoin är idag så stort att massa legitima saker skulle vara impopulärt att stänga ner och så mycket illegitima saker finns det inte jämfört med fiat. Och det är fortfarande så litet att det lär bli silkroad-streissand-effekt på deras försök.

 

Så trots att jag verkligen har letat och diskuterat ser jag idag inga hot mot bitcoin. Dock finns det säkert hot jag inte ser, kursen är ju sjukt låga $200 när Peter Thiel etc säger 20% att bitcoin lyckas.

 

Under wellbokträffen diskuterade vad folk trodde om chansen att bitcoin lyckas. Visade sig att flera inte såg hur bitcoin kan misslyckas. Vilket är helt sjukt! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med bitcoins, såg nyss att det var $200 på bitstamp. Uppdaterade sidan minuter så var det nere i 187. Vanlig dag på jobbet. Tänk om man var alien-smart; vilka pengar man skulle kunna göra på detta.

 

Sen att den knappast är klarlagt att vi ens står inför ett miljöhot är ju en annan sak.
Håller med i ditt inlägg i övrigt, men vad jag anser att betrakta som just klarlagt är att vi skapar vi en klimatförändring med våra CO2-utsläpp, empirin stämmer överens med penna-papper-beräkningarna som var trovärdiga redan från början och det är ett enormt långskott att det skulle vara en tillfällighet.

 

Vidare tycker jag vi kan vara tämligen säkra på att:

- Det leder till värre naturkatastrofer (förvisso kanske det borde kallas "natur möter människa"-katastrofer; naturen lär ju inte bry sig)

- Det leder till effekter vi inte kan lista ut även om vi satte världens all forskning på att försöka simulera det

 

Vad gäller det sistnämnda anser jag att man inte behöver veta vad. Själva upplägget är alltså att ta en lott där det är ett fullt rimligt utfall att du vinner "hell on earth". Man behöver då inte veta exakt vad som händer eller exakt hur troligt det är, det kan vara ett tillräckligt argument att inte vilja ha lotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stolt ägare av 1 btc här, har en fråga dock. När kan jag räkna med att bli ekonomiskt oberoende enligt era kalkyler? Kan jag hoppa av studierna nu eller borde jag vänta med det?

 

Grattis!

 

räkna med en faktor 10 per år och se när det blir enligt din egen definition av ekonomiskt oberoende. om du har deg så att du klarar dig till dess kan du lika gärna hoppa av.

 

---

 

angående klimatdiskussionen så tycker jag inte att vi ska forcera. det är dumt att forcera, det vet vi sedan tidigare. http://science.time.com/2013/10/21/why-we-dont-care-about-saving-our-grandchildren-from-climate-change/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54x1yxL.png

 

Era tankar?

 

Kommer köpa en likadan. Tänker att 128gb och 4gb ram räcker, men är nog mer optimalt att köra på 256gb och 8gb för ca 2k extra. Tror man kan skippa att uppgradera processorn för 800kr. Så den färdiga mittenmodellen känns perfekt.

 

14 000*0,9 = 12 600kr med mecenat-rabatt, helt ok! Har verkligen väntat in detta, ska bli skönt att gå tillbaka till Mac os och 13" efter några år med Windows och 15".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade också velat köpa en ny men kan inte motivera det då min 13" från 2010 fungerar helt utan problem trots att jag köpte den billigaste modellen som fanns då. Rätt sjukt egentligen, har aldrig haft en dator som har hållit så länge tidigare utan massa omformateringar och skit. Satte iofs. i en SSD och lite mer minne för nått år sedan.

 

Får nöja mig med att uppdatera till Mavericks, trevligt att det är gratis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser eventet. Apple fattar hur man får kunder att älska dem och vilja köpa deras produkter. 13" tydligen tunnare och lättare också, riktigt fint. Lite förvånad över bara 60% snabbare HD, är det verkligen MBA snabbt?

 

Iaf positivt överraskad över 13" och Mavericks.

 

MacPro verkar riktigt nice om man behöver prestanda. Känns som ljusår för konkurrenterna när det gäller form. Riktigt snygg och nytänkande lösning. Den dagen jag behöver prestanda vet jag vad jag ska begära av chefen :)

 

OK månad för bitcoin:

cDsEVMd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du ber om en MacPro år 2015 kommer han fråga om du vill ha pommes till.

 

Hursomhelst tänkte jag kolla vad Apple hade för sig, de är ju ändå ett teknikföretag med enorm budget trots att stjärnspelaren dog olyckligt.

 

Vad som tyvärr mötte mig var ett sånt där scenario där skräddaren alltid säger bestämt nej:

1zykaol.jpg

 

Mina tankar flög omedelbart till en svunnen tid av Retarded Player Gold. Jag insåg att det är trevligt att bli äldre och tittar inte tillbaka.

 

Som den vän av rättvisa jag är googlar jag dock såklart för att se om mitt agg mot QT-tvång är befogat. I en demokrati vet google bäst:

 

t8ry0y.jpg

 

Aj då. Låt istället se vilket aw-ord som vinner:

 

4nm6p.jpg

 

Awesome kvalade inte ens in. Vi har satt ribban alldeles för högt. Vi sänker den. Jag vet inget negativt ord som börjar på "gr".

 

9gka37.jpg

 

Eftersom det är ett märkbart steg upp avslutar vi på topp: QT är åtminstone grönt och gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis min pokerlaptop, förutom att det är ett äpple på baksidan av skärmen och att det är retina, men tycker det låter dyrt att ett äpple och en retinaskärm ska kosta 5000:-

 

Vart hittade du en dator med liknande byggkvalité, styrplatta och 256gb SSD för 8000kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

batterylifetestsmavericks.jpg

 

YF8YYMX.png

8-)

 

Tips på case för den?

 

EDIT: vad tror ni om denna:

http://www.booqbags.com/us/sleeves/viper-sleeve/VSL13-BLK

yQ449q3.png

http://www.ebay.co.uk/itm/VSL13-BLK-Booq-Viper-Sleeve-13-/400537122515?pt=UK_Computing_Other_Computing_Networking&hash=item5d41df76d3

 

 

Det här är "da shit" alltså? Ingen hårddisk? Funkar det bra med flash man har ju hört lite negativt om det gällande Air men det kanske berodde på att det minnet var så litet.

 

PCIe är brutalt snabbt:

macbook_air_2013_ssd_speed.jpg

 

En snubbe som fattade bitcoin 2011:

http://astrohacker.com/ahc/bitcoin-is-the-economic-singularity/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan nog bli lite svårt att finna men en samsung 900x, som jag inte använt själv men ser ut att vara likvärdig på pappret går att få för 10k.

 

Har själv en Samsung och byggkvalité och styrplatta är verkligen inte alls lika bra som Apples, det är det bästa jag har testat på "vanliga" datorer dock. Tycker verkligen inte att MBPr är överprisade:

 

Den för 10k har, jämfört med heltoks konfiguration, en lågvolts-CPU av 3e generation, sämre byggkvalité, sämre styrplatta, sämre batteritid, ej möjlighet att köra OSX, mindre RAM, ingen thunderbolt, sämre laddningskontakt och sämre skärm.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1633046

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du listar ju bara alla cons.

Pro: its not Apple

 

Ärligt talat så visar Apple upp ett osedvanlig respektlöshet mot sina kunder, men det är ju konkurrenternas fel att de kommer undan med det.

 

Samsung har nu slagit total knockout på mobilsidan, men i övrigt är saker som just byggkvalitet ett problem över hela branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du listar ju bara alla cons.

Pro: its not Apple

 

Ärligt talat så visar Apple upp ett osedvanlig respektlöshet mot sina kunder, men det är ju konkurrenternas fel att de kommer undan med det.

 

Samsung har nu slagit total knockout på mobilsidan, men i övrigt är saker som just byggkvalitet ett problem över hela branschen.

 

Vad hände här? Var kommer respektlösheten ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittade du en dator med liknande byggkvalité, styrplatta och 256gb SSD för 8000kr?

 

Vet ju vad du kommer svara så egentligen behöver jag väl inte skriva detta men det finns rätt många datorer som ligger runt 6k där du kan köpa till 4gig ram nån hundring och en ssd för 1500. Dessutom väger de alla mindre än MB, man slipper köpa specialsladdar till dem och en massa annat trams som äpplet hittat på. Sen kanske jag tog i, men tycker att de överprisar typ allt.

 

Dessutom stör jag mig på typ dessa grejer, att alt 1 är 4500 spänn dyrare än alt 2

 

8 GB 1600 MHz minne

512 GB

 

4 GB 1600 MHz minne

128 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har du säkert hittat en kevlarskydd som omvandlas till en transformer när det behagar. Var ju ett ganska bra pris på den med.

 

Några kategorier dyrare och lite större hittar vi denna beauty,

 

PVNEaeel.jpg

 

u6FvWOvl.jpg

 

KnRAXPsl.jpg

 

http://www.hardgraft.com/collections/13-macbook-air/products/grablaptop-heritage'>http://www.hardgraft.com/collections/13-macbook-air/products/grablaptop-heritage

 

http://www.hardgraft.com/ har så klart massa annat göttigt med. icon14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...