Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Samsung säljer mycket telefoner, absolut, men jag förstår verkligen inte varför. Byggkvalitén och ljusstyrkan i skärmen är ju ganska pinsam för en telefon som kostar nästan 5k. Förstår verkligen inte att man väljer S4 över iPhone 5 eller HTC One.

Såvitt jag vet är note 3 den populäraste, följd av Note 2, och de springer verkligen just ärevarv kring allt med ett "i" före. Det känns inte ens speciellt subjektivt.

 

Försäljningssiffror har jag däremot inte koll på (behöver ju inte vara samma som popularitet) och har aldrig ägt en S3 eller S4. Men de flesta (unga)* iFreaks jag känner bytte faktiskt över till Samsung vid S3 och var nöjda med bytet. Det löjliga iPhone-flödet i facebook byttes därmed också mot ett löjligt "jag har kommit till insikt"-flöde. Själv är jag lite missnöjd med nästan allt som producerats fram till i år, oavsett företagsnamn.

 

*De äldre bryr sig inte om att byta grejer. :-P

 

On topic, någon som kör Z1? Visst är det den som är helt vattentät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är note 3 den populäraste, följd av Note 2, och de springer verkligen just ärevarv kring allt med ett "i" före. Det känns inte ens speciellt subjektivt.

 

Försäljningssiffror har jag däremot inte koll på (behöver ju inte vara samma som popularitet) och har aldrig ägt en S3 eller S4. Men de flesta (unga)* iFreaks jag känner bytte faktiskt över till Samsung vid S3 och var nöjda med bytet. Det löjliga iPhone-flödet i facebook byttes därmed också mot ett löjligt "jag har kommit till insikt"-flöde. Själv är jag lite missnöjd med nästan allt som producerats fram till i år, oavsett företagsnamn.

 

*De äldre bryr sig inte om att byta grejer. :-P

 

On topic, någon som kör Z1? Visst är det den som är helt vattentät?

 

Om du menar Sony så är den helt vattentät ja, jag har en sådan. Brukar bli miner när man tvättar av den under kranen på en publik toa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry ang sladdar, kanske bara är till Iphone de krånglar.

 

Ang telefon håller jag med dig om HTC och S4, skulle nog också slänga med xperia som troligen inte ligger långt ifrån utan att ha testat. Men en sak som 4G tycker jag räcker som motivering till varför man inte ska köpa Iphone. Man kan också lägga till varför man ska betala enorma summor för att få ett minne till telefonen, och varför kameran som är många människors viktigaste funktion i en mobil alltid halkar efter marknadsstandard.

 

Men som sagt, 4G, om jag bara ska välja en anledning som är helt efterbliven att inte fler fattat. Sen om det är bra av Apple eller dåligt av resten av mobilvärlden + alla operatörer låter jag vara osagt. I min håla i västsverige surfar jag i 40Mbit fart typ överallt.

 

Kameran har jag sjukt dålig koll på, prioriteras i princip inte alls av mig så är väl inte så konstigt. 4G på iPhone är dåligt, men väl främst för oss i Sverige p.g.a. NMT-nätet om jag förstått det rätt?

 

Har kört alla iPhones fram till och med 5an men nu idag köpte jag faktiskt en HTC efter att ha testat den ordentligt. Sjukt trevlig faktiskt och den första som har lika skön touch som iPhone (som jag har testat då så klart). Återstår väl att se om jag blir kvar med Android eller inte!

 

En magsafe-kabel till mobilen vore ju nuts om någon kunde fixa, riktigt bekvämt. Men fram tills dess vore det väl bättre om alla körde samma (även om jag föredrar iphone kontakt över micro-usb).

 

Såvitt jag vet är note 3 den populäraste, följd av Note 2, och de springer verkligen just ärevarv kring allt med ett "i" före. Det känns inte ens speciellt subjektivt.

 

Försäljningssiffror har jag däremot inte koll på (behöver ju inte vara samma som popularitet) och har aldrig ägt en S3 eller S4. Men de flesta (unga)* iFreaks jag känner bytte faktiskt över till Samsung vid S3 och var nöjda med bytet. Det löjliga iPhone-flödet i facebook byttes därmed också mot ett löjligt "jag har kommit till insikt"-flöde. Själv är jag lite missnöjd med nästan allt som producerats fram till i år, oavsett företagsnamn.

 

*De äldre bryr sig inte om att byta grejer. :-P

 

On topic, någon som kör Z1? Visst är det den som är helt vattentät?

 

Hur menar du när du säger att de är populärast egentligen? Jag menar, om någonting är populärast (flest som gillar det) så borde det även sälja bäst.

 

Jag gjorde själv ett snabbt byte till någon Galaxy tidigare, 2an tror jag, och den var inte alls lika skön som iPhone då. Tycker iof även att 4an är mycket sämre än iPhone 5 då skärmen inte är alls lika skön och den är byggd i plast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar Sony så är den helt vattentät ja, jag har en sådan. Brukar bli miner när man tvättar av den under kranen på en publik toa.

Polare la upp en bild i duschen (nej inte på sig själv :-P ), jag blev faktiskt lite avundsjuk.

 

Hur menar du när du säger att de är populärast egentligen? Jag menar, om någonting är populärast (flest som gillar det) så borde det även sälja bäst.
Håller inte med, det finns så många fler faktorer som tillgänglighet, informationstillgång etc. Skulle säga att både macbook och iphone var populärare för några år sedan, men nog säljer det väl inte sämre idag? Eller? Minus möjligen 5c som var en sån där konstig nygammal lansering bara Apple kommer undan med.

 

Tänker på sånt här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2169521

 

Och på det tryck det var innan lansering. Frågade man efter datum fick man bara en djup suck tillbaka till slut.

 

Jag tycker att det blir fel att räkna in Agda, 74 år utan barnbarn, i popularitets-mätningen. Det är mycket möjligt att hon vet vad iPhone är men aldrig hört talats om Note (eller samsung eller android eller "smartphone").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjaktade snabbt iphone vs resten av fältet och blev också förvånad över den korta standbytiden, taltiden och surftiden, samt ramminnet och processorn. Trots att den stora på 64Gig är dyraste telefonen man kan hitta sticker den ju inte ut på någon post utan ligger efter på typ allt väsentligt gentemot alla andra.

 

Kolla länken och förklara varför ena är dubbelt så dyr trots sämre värden...

 

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1732378,2180328

 

 

För övrigt hade jag nog satsat på Noten om jag köpt idag, eller kanske Xperian. Skulle dock vilja att tillverkarna satsar på en stöttåligare mobil utan att den för den saks skull ser ut som en mobil för byggarbetsplatser helt i gummi. Hur många skal har inte bytts på iphone genom åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mongolidbanken Swedbank. Kan tänka mig att de skulle kunna vara världens sämsta bank faktiskt. Ett av mina större misslyckanden är att jag fortfarande är kund hos dem, av ren lathet.

 

Ett antal idiotärenden har även kostat mig pengar, de lyckades tex länsa mitt primära konto när jag var i San Francisco. Mongoliderna kunde inte ens be om ursäkt, let alone försöka utreda hur de lyckades. Det blev ett "hoppsan sa, jadu vet ju det här med ITsystem hehe".

 

 

 

Jag fick reda ut det själv, och det var då såhär:

En transaktion på sisådär 8k genomfördes kring Januari. Brukligt är ju att man har full koll på sådana transaktioner, men i det här fallet innefattade transaktionen diverse bekräftelser och kvitton på att betalning var genomförd, så det blev inte aktuellt att sitta och pricka av själv - betalningen var ju genomförd, ingen fråga om saken.

 

Det är bara det att något hade tjorvat till sig i deras system, så de hade å ena sidan genomfört transaktionen, å andra sidan inte. De hade betalat företaget men inte av mina pengar.

 

I slutet av Maj, fyra jävla månader senare, drar jag till SF, lägligt nog men ganska exakt 8k med mig. Nu - alltså 4 månader senare - får de för sig att utan försök till kontakt bara spontanrycka den summan. Så där stod jag alltså i SF utan så mycket som pengar till bensin hem.

 

Det var inga likvida problem eller liknande som stoppat tidigare transaktion utan rent strul i systemet. Saker och ting kommer alltid krångla, men jag försökte förstås få svar på hur i helvete det kan ta 4 månader för systemet att lägga ihop 1+1 samt hur i helvete de kan tycka att det är en bra ide att då inte höra av sig först.

 

Svar får man inte, men däremot kan de erbjuda mig möjligheten att köpa någon mongolid tilläggstjänst när jag ändå är där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att banker kommer sätta sig ordentligt på tvären angående bitcoins. Är nog bara början det där. Bitcoin har ju potentialen att sätta varenda bank i konkurs. Blir intressant att se vad som händer när det blir svårt att handla bitcoins. Vad tror ni?

 

"Smarta" banker kommer ju självklart se potentialen och börja erbjuda tjänster kring BTC.

Alla banker verkar inte ha samma inställning som Swedbank.

 

SEB:s chefsstrateg skrev t.ex. i april en artikel

Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att öppna filialer på internet och där erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor. Faktum är att en sådan utveckling är högst trolig om bitcion växer till att bli kommersiellt intressant samtidigt som eventuella legala frågetecken rätas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skriver för mycket nu ska jag vara vänlig och bjuda tillbaka med en mycket nyttig repetitionsuppgift i algebra:

 

21kkmes.jpg

 

Vart i hela fridens namn kommer multiplikationen med 1/2 ifrån?

____________________________________________

 

Vid ren gissning, tror ni vi är vid toppen av en tillfällig krasch?

 

Jag ska köpa åt morsan nu och den kommer få ligga kvar där orörd. Däremot vill jag inte säga "fixa transaktionen igår, tyvärr är det 80% billigare idag". :D

Tror att banker kommer sätta sig ordentligt på tvären angående bitcoins. Är nog bara början det där. Bitcoin har ju potentialen att sätta varenda bank i konkurs. Blir intressant att se vad som händer när det blir svårt att handla bitcoins. Vad tror ni?

Det bromsar ju absolut utvecklingen, som med oljeindustrin vs icke-förbränning som bra exempel. Men stoppar kan jag inte se hur det skulle gå till.

 

De banker som går i konkurs vid bitcoins inträde är dåliga företag som inte ger något till samhället, och då ska de gå i konkurs också. Kan bitcoins snabba upp det oundvikliga är det super. Bitcoins förstör inte bankers relevans; den affärsmodell som håller är att banker tar betalt för förvara och försäkra tillgång samt låna ut monetära medel. Det är lika aktuellt vid en digital valuta. Kanske ännu mer - vi är i ett stort generationsskifte där många kunder inte är speciellt trygga i IT och gladeligen försäkrar bort risker snarare än lär sig allt själv.

 

Den avart som uppstått med att göra pengar på att förlänga transaktionstider, försöka maximera växlingskostnader, ge låtsas-råd för investering osv försvinner oavsett. Vi talar ju alltså om att göra pengar på att agera ekonomiskt kontraproduktivt för samhället, det håller ju liksom inte.

 

Sen ska inkassobolagen bara gå under/rekonstrueras så är jag lite mindre Trillskig efter det. Idag verkar de inte för att se till att betalningar blir utförda utan för att göra det så smidigt som möjligt för kunder att skita i att betala sina skulder, eftersom de då kan lägga på sina marginaler och plocka pengar ur luften så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ren gissning, tror ni vi är vid toppen av en tillfällig krasch?

 

Jag ska köpa åt morsan nu och den kommer få ligga kvar där orörd. Däremot vill jag inte säga "fixa transaktionen igår, tyvärr är det 80% billigare idag". :D

Det bromsar ju absolut utvecklingen, som med oljeindustrin vs icke-förbränning som bra exempel. Men stoppar kan jag inte se hur det skulle gå till.

 

De banker som går i konkurs vid bitcoins inträde är dåliga företag som inte ger något till samhället, och då ska de gå i konkurs också. Kan bitcoins snabba upp det oundvikliga är det super. Bitcoins förstör inte bankers relevans; den affärsmodell som håller är att banker tar betalt för förvara och försäkra tillgång samt låna ut monetära medel. Det är lika aktuellt vid en digital valuta. Kanske ännu mer - vi är i ett stort generationsskifte där många kunder inte är speciellt trygga i IT och gladeligen försäkrar bort risker snarare än lär sig allt själv.

 

Den avart som uppstått med att göra pengar på att förlänga transaktionstider, försöka maximera växlingskostnader, ge låtsas-råd för investering osv försvinner oavsett. Vi talar ju alltså om att göra pengar på att agera ekonomiskt kontraproduktivt för samhället, det håller ju liksom inte.

 

Sen ska inkassobolagen bara gå under/rekonstrueras så är jag lite mindre Trillskig efter det. Idag verkar de inte för att se till att betalningar blir utförda utan för att göra det så smidigt som möjligt för kunder att skita i att betala sina skulder, eftersom de då kan lägga på sina marginaler och plocka pengar ur luften så att säga.

 

nej, jag tror snarare starten på en resa uppåt än toppen på en minikrasch. men hey, alla vet ju att vi bara kan gissa så jag tänker inte argumentera för min ståndpunkt.

 

jag blir inte klok på om fractional banking funkar i någon större utsträckning för bitcoins. att det är teoretiskt möjligt inser jag, men kommer det att praktiseras i samma utsträckning som för fiat? någon som förstår det här bättre än jag får gärna förklara för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en bra fråga som jag inte förstår bättre själv men är i skriv-mode. Jag varken tror eller vill att bitcoins intåg stoppar central styrning i största allmänhet, jag ser snarare bara att saker frikopplas från den centrala styrningen.

 

Blir det inte bara en fråga om huruvida det är lagligt att låna ut någon annans pengar? Som jag ser det kan vi alltså fortfarande reglera bankväsendet trots en decentraliserad valuta. Rätta mig gärna om jag missförstår situationen men fractional banking baseras väl på tillåtelse att låna ut pengar så de gör nytta istället för att ligga och skräpa?

 

Ur bankens perspektiv känns det självklart att utnyttja det om det tillåts.

 

 

 

 

m6nmd1.jpg

 

Ja det där kunde jag ju formulerat bättre. :D

 

Jag försökte fråga om folk skulle gissa att vi står vid en sprängfylld bubbla eller inte.

 

Härligt, det där är ju lite likt regeln för partiell integration, så det blir lätt att minnas!

 

Lugn, jag skojar. :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.etsy.com/se-en/listing/156042670/13-inch-macbook-case-macbook-pro-13-case?ref=shop_home_active&ga_search_query=13

il_570xN.477133216_lt66.jpg

 

Väldigt nöjd med min dator. Den startar så brutalt snabbt, man hinner knappt någon förrän loginrutan är uppe. Trots att jag pushat den rätt hårt med torrent och kryptering fick jag 9h batteri ish. Väldigt smidigt med retina och osx att själv kunna välja virtuell upplösning, mycket fint hur smidigt den växlade mellan dem. Windows är verkligen brutaldåligt i jämförförelse när det gäller att byta upplösning. Väldigt smidigt med virtuella skärmar, har en dashboard med diverse bitcoin-widgets, en skärm för allt som går i bakgrunden och en jag arbetar med. Givetvis olika bakgrund på alla som byter var 5min. Datorn ska få arbeta!

 

Autostavningen funkar över förväntan, ännu inte ändrat något jag ogillat och har lärt mig stava bättre tack vare den :) Tycker windows ofta gissar fel på vilket språk man skriver och windows autostavar inte åt en...

 

Saknar en hyperdesktop ersättare, tips?

Tips på något stort arkiv med naturbilder?

 

Betyg på datorn? 10/10. Långt över förväntan, känns som man sitter på en workstation. Den gör allt den ska utan att någonsin vara en flaskhals eller krångla. Riktigt bra prestanda överlag. Känns verkligen som man kan lita på den, man bara slänger uppgifter på den och den levererar, medan min gamla MBP med windows ofta hade egenheter för sig, hackade, grafiken blev dålig eller man fick vänta lite random trots SSD. Kommer ni från en krånglande icke uptodate dator lär ni bli chockade över hur snabb en så liten dator är.

 

Videos som:

På original upplösning belastar datorn såhär:

http://i.imgur.com/H2FWNmI.jpg (siffrona ska delas med 2 antar jag), min gamla Mac Pro hade laggat sönder...

 

Trillske:

VtyVZKB.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.etsy.com/se-en/listing/156042670/13-inch-macbook-case-macbook-pro-13-case?ref=shop_home_active&ga_search_query=13

il_570xN.477133216_lt66.jpg

 

Väldigt nöjd med min dator. Den startar så brutalt snabbt, man hinner knappt någon förrän loginrutan är uppe. Trots att jag pushat den rätt hårt med torrent och kryptering fick jag 9h batteri ish. Väldigt smidigt med retina och osx att själv kunna välja virtuell upplösning, mycket fint hur smidigt den växlade mellan dem. Windows är verkligen brutaldåligt i jämförförelse när det gäller att byta upplösning. Väldigt smidigt med virtuella skärmar, har en dashboard med diverse bitcoin-widgets, en skärm för allt som går i bakgrunden och en jag arbetar med. Givetvis olika bakgrund på alla som byter var 5min. Datorn ska få arbeta!

 

Autostavningen funkar över förväntan, ännu inte ändrat något jag ogillat och har lärt mig stava bättre tack vare den :) Tycker windows ofta gissar fel på vilket språk man skriver och windows autostavar inte åt en...

 

Saknar en hyperdesktop ersättare, tips?

Tips på något stort arkiv med naturbilder?

 

Betyg på datorn? 10/10. Långt över förväntan, känns som man sitter på en workstation. Den gör allt den ska utan att någonsin vara en flaskhals eller krångla. Riktigt bra prestanda överlag. Känns verkligen som man kan lita på den, man bara slänger uppgifter på den och den levererar, medan min gamla MBP med windows ofta hade egenheter för sig, hackade, grafiken blev dålig eller man fick vänta lite random trots SSD. Kommer ni från en krånglande icke uptodate dator lär ni bli chockade över hur snabb en så liten dator är.

 

Videos som:

På original upplösning belastar datorn såhär:

http://i.imgur.com/H2FWNmI.jpg (siffrona ska delas med 2 antar jag), min gamla Mac Pro hade laggat sönder...

 

Trillske:

VtyVZKB.png

 

Låter bra. Ser fram mot att köpa en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat den med en apple tv? Har hört att det ska ha kommit massa nya funktioner till Mavericks t.ex. att du kan ha apple tv som en sekundär skärm.

 

Kollar aldrig på tv och har ingen apple tv så nej.

Tedtalk om bitcoin och bitcoinanvändare...

 

Läkare börjar äntligen fatta att de haft jättefel:

 

The reason it's so hard for most people to understand Bitcoin is that most people don't really understand money. Money isn't wealth. It's an accounting system used to facilitate the exchange of wealth. (The paradox of money is that while everyone wants it, no one actually wants it - they want the stuff they can buy with it!) Many people are put off by the fact that bitcoins are "just data." But that's what ALL money is, information! More precisely, money is a means for credibly conveying information about value given but not yet received (or at least not yet received in a form in which it can directly satisfy a person's wants or needs).

 

To put it yet another way, money is a ledger. With fiat currencies like the dollar, that ledger is centralized. And that gives the central authority responsible for maintaining that ledger tremendous power, power that history has proven will inevitably be abused. With Bitcoin, the ledger is decentralized. And that means that no one individual or entity has the power to arbitrarily create new units (thereby causing inflation), freeze (or seize) your account, or block a particular payment from being processed. We've had decentralized money before. After all, no one can simply print new gold into existence. And the "ledger" of gold is distributed because the physical gold itself (the "accounting entries" in the metaphor) is distributed. But with gold, that decentralization comes at a heavy price (literally). The physical nature of gold makes it hugely inefficient from a transactional perspective.

 

Enter Bitcoin.

 

It is the first currency in the world that is both decentralized AND digital. It is more reliably scarce than gold, more transactionally efficient than "modern" digital banking, and enables greater financial privacy than cash. It could certainly still fail for one reason or another, but if it doesn't, it has the potential to be very, VERY disruptive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte fråga om folk skulle gissa att vi står vid en sprängfylld bubbla eller inte.

 

Nu var ditt ordval naturligtvis roligt men det var främst missuppfattningen om hur en bubbeldynamik med transient insvängningsförlopp egentligen ser ut som gjorde mig upprörd (du har ju tom läst styr- och regler liksom). Men antar att all is fair game in Trillske land :)

 

a9kb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ditt ordval naturligtvis roligt men det var främst missuppfattningen om hur en bubbeldynamik med transient insvängningsförlopp egentligen ser ut som gjorde mig upprörd (du har ju tom läst styr- och regler liksom). Men antar att all is fair game in Trillske land :)

Trollar du bara nu? Jag har visserligen läst en del reglerteknik, men jag är lite förvånad över att du anser att det innebär att jag ska veta huruvida BTC stabiliserar sig eller kommer djupdyka till en ny low en sväng imorron.

 

Ska du håna får du vara man nog att visa vilken fundamental kunskap jag missat vid grundläggande studier i industriell reglerteknik. Mest för att det är trevligt att lära sig, men delvis även för att det tillhör god kutym att visa att man inte bara bullshittar. :-P

 

Jag kan garantera att jag inte är den enda här inne som är intresserad av att veta hur BTC-marknaden agerar, vad som säger huruvida vi är eller inte är i en bubbla just nu, vad som efter en dipp talar om hur när-framtida transienter kommer att se ut samt hur vi på förhand vet inom vilket intervall det hela konvergerar. Det vore, utan att överdriva, fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktas om att FBI fått tag på DPRs bitcoins:

https://blockchain.info/address/1FfmbHfnpaZjKFvyi1okTjJJusN455paPH

 

Om de säljer dessa så ökar ju antalet bitcoins till salu rätt rejält...

 

Bitcoinföreläsning från Stockholm:

http://www.livestream.com/sseresearch/video?clipId=pla_fcc73bdb-1545-4046-b979-3dfa45c39576&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det regler för hur FBI ska agera om de beslagtar bitcoins? Måste de sälja direkt, eller får de sitta och hålla på de om de spekulerar att de kommer stiga i värde (lol)? Får de åtminstone vara smarta när de säljer av sina bitcoins, alltså tror ni att de kommer sälja av i små mängder för att inte störta marknaden, eller är FBI för oinsatt/bakbundna för sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...