Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece

 

"En livssyklusanalyse i Journal of Industrial Ecology viste i vinter at nesten halvparten av CO2-utslippet fra en elektrisk bil kommer fra produksjonen av bilen."

 

Med en strømproduksjon i såkalt EU-mix vil Tesla slippe ut mer CO2 enn en BMW 520i."

 

Ryktet säger att de använde en LCA på el, men inte på bensin och skillnaden var om man jämförde med tysk kolkraft typ. Klart att allt blir mindre miljövänligt när man har miljömuppar som stänger ner fungerande kärnkraftverk till fördel för vindkraft som kräver kolkraft för att fungera. Sedan vet jag inte hur viktigt det är för Teslaköpare om bilen faktiskt är mijövänlig eller ej, viktiga är väl att den uppfattas som miljövänlig. Jämför med cash for clunkers som var obv negativ för miljön och ekonomin men som drevs igenom bara för att folk skulle känna sig lite bättre och politiker skulle vinna val.

 

En relevant poäng är ju dock hur systemgränser används av Huemer?

Jag fattar inte.

 

Även om man bortser från folkmängd, attraktionskraft, kultur och annat kan inte Sverige i närheten mäta sig med produkt+service/krona så länge vi har humana minimilöner.

Tror inte våra låga löner i Sverige är orsaken till att det är dyrare här, snarare handlar det om enorma friktioner och protektionism.

 

Vad jag vet är inget klart och det har diskuterats 20+ år.

Men det dyker ju upp överallt på sistone, verkar som många tror det kommer gå igenom.

 

Någon koll på övriga miljöaspekter än CO2?

Frågade min lärare vad som räknas om "miljöpåverkan" när vi läste sustainable development, räknar man in att det växer mer när man släpper ut CO2 eller att massa tundra kanske blir odlingsbar? Enligt honom räknar man bara negativ miljöpåverkan som miljöpåverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte.

Precis som fallet att du inte valde att betala skatt (du valde att arbeta i Sverige och det kom i paketet) så valde du inte heller att straffas vid köp av en amerikansk produkt.

 

Om Huemer inte begränsar systemen exempelvis till "samhällen" innebär det att vi inte borde skydda landgränsen med sådant våld, helt oavsett vad det har för konsekvenser för svensk industri och landet som helhet.

 

Tror inte våra låga löner i Sverige är orsaken till att det är dyrare här, snarare handlar det om enorma friktioner och protektionism.

Du har rätt i att det är fler aspekter som gör att Sverige är dyrt men med Sveriges löner går inte ekvationen ihop oavsett. Minimilöner plus arbetsgivaravgifter plus svårigheterna med flexibilitet (därav "konsult"-bolag, där luckan förstås täcks av högre löner istället) gör att vi mer eller mindre inte har någon billig arbetskraft alls, vilket skulle behövas om vi väntas konkurrera i områden där mycket av personalen kan vara okvalificerad. De vi konkurrerar med kommer väl i det närmaste halvera våra omkostnader i personal-intensiva områden.

 

Nu ska vi spåra lite (förenklar ju det nationalekonomiska en del). Har en del bekanta som insisterar på att det alltid ska dricksas i Sverige också.

 

 

Skum kuriosa: jag dricksade alltid generöst här - tills jag kom till USA och förstod vad dricks var till för.

 

Jag brukar kontra med att vi för det första inte får den typen av service, för det andra att servitriser har lön i Sverige.

 

De swingar då tillbaka med att deras lön är ett skämt, hotell/restaurang-facket har sämst förhandlingar år efter år, servitriserna bor nästan på gatan:

arbete som kräver gymnasial utbildning

 

Minimilön utan yrkesvana:

Kronor/månad 20 499

Kronor/timme 118:50 ~ $18

Med detta inte sagt att jag ser ned på yrket det minsta, jag skulle hemskt gärna se att Sverige ökade den generella servicenivån med 2000% och där är ju hotell/restaurang vitala. Jag menar bara att detta alltså är den där horribla botten av den monetära pyramiden.

 

Samtidigt har jag en bekant i CA som glatt uppdaterar sin facebook med detta:

Got a new job, I'm so excited! And the new pay doesn't hurt: $11 + overtime!
Alltså för ett jobb utan dricks. Nej, hon har såklart ingen fin universitetsutbildning, men det är ju inte det vi jämför med.

 

 

Eftersom det kan vara lockande att här dra in på att USA har service för att de har incitament att leverera service tänkte jag passa på att säga att jag håller med, reglerar vi lönerna som vi gör får inte personalen samma incitament att behandla dig som en kund (eller ens uppföra sig socialt mänskligt ibland). Som sagt: regleringarna är alltid olyckliga kompromisser.

 

Släpper vi lönerna helt blir differensen enorm mellan servitriser, så pass att vissa blir högavlönade och vissa knappt kan betala hyran. Detta alltså på lång sikt, på kort sikt vore det horribelt eftersom:

1 Svenskar är inte vana att dricksa

+

2 Svenskar är inte vana att leverera service

+

3 Dricks baserad på servicenivå

=

Minst en generation ledsna servitriser

 

Så det är ju liksom fin marknadslösning, men inte om man vill att de svagare ska klara att få ett okej liv. Som med de flesta kompromisser av den här typen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte jag , tror "skillnaden" är mer av den sociala normen. Sitter du på en buss i USA så äre 50/50 om du får höra din sittgrannes livshistoria medan i Sverige så är du cp i skallen om du sätter dig bredvid nån när det finns ledig plats någonstans i bussen. Då jag möter folk i service yrken brukar då bara vara trevlig och glad och jag får sällan nåt annat tillbaka. De få tillfällen de inte är trevliga och bemötande om man är tydlig och vänlig som kund så tänker jag bara att de antagligen har en väldigt god anledning till det. Varför ens bry sig mer än så, skulle någon gå omkring och hata livet så är det ju hans eller hons förlust.

 

Alla är vi ju bara människor och bara för att man jobbar i service-yrken så förväntar jag mig inte 100% varje dag, varje gång.

 

 

Jag gör skillnad på t.ex busschaufför och vanliga säljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att illustrera med en bild:

 

 

Waiting%2Bfor%2Bthe%2Bbus%252C%2BLike%2Ba%2BSwede%2B-%2BImgur.jpg

 

spoilertagga för att den gör sidan så ful då den är så stor.

 

Jag tror det här sättet att vara inte är pga att vi inte dricksar i Sverige. mamma&pappa barn runt matbordet; "du måste lära dig le och hälsa ordentligt, annars kommer du inte att få dricks när du blir vuxen och börjar jobba som servitris".. Inte för att de gör så i USA heller för den delen, men jag tror vi svenskar tog det lite väl långt då 40-talisterna satte taktpinnen på hur man skall bete sig, sköt ditt, gör ditt jobb och håll käften. Du får för böveln inte sticka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som fallet att du inte valde att betala skatt (du valde att arbeta i Sverige och det kom i paketet) så valde du inte heller att straffas vid köp av en amerikansk produkt.

LDO.

Om Huemer inte begränsar systemen exempelvis till "samhällen" innebär det att vi inte borde skydda landgränsen med sådant våld, helt oavsett vad det har för konsekvenser för svensk industri och landet som helhet.

Nu hänger jag fortfarande inte med.

 

Huemer menar att vi idag begränsar samhällen. Rätt märkligt håller jag med om, om det är bra att ha tull mot USA är det väl bra att ha tull mot Tyskland och mot Stockholm också. Ser inte riktigt hur just det följer ur ditt påstående, men jag tycker obv samma.

 

Du har rätt i att det är fler aspekter som gör att Sverige är dyrt men med Sveriges löner går inte ekvationen ihop oavsett. Minimilöner plus arbetsgivaravgifter plus svårigheterna med flexibilitet (därav "konsult"-bolag, där luckan förstås täcks av högre löner istället) gör att vi mer eller mindre inte har någon billig arbetskraft alls, vilket skulle behövas om vi väntas konkurrera i områden där mycket av personalen kan vara okvalificerad.

Klart minimilöner gör saker dyrare genom att mängden utbud blir mindre, men tror även om vi slopade minimilöner så hade vi fortfarande varit väldigt dyra genom hög moms, höga företagsskatter och resursslukande byråkrati.

 

De vi konkurrerar med kommer väl i det närmaste halvera våra omkostnader i personal-intensiva områden.

Personalkostnaden specifikt är rätt liten del av det mesta vi konsumerar. Klart när man konkurrerar om margineler blir det viktigt, men det var aldrig riktigt mitt argument. Det jag mer syftar på är som gdaily sa att för en läkare är det billigare att måla själv än att anlita en målare även om målaren jobbar snabbare och lägre lön just för att han måste betala 200% skatt när han anlitar målaren jämfört med att arbeta själv(svartarbete). Vilket innebär ett enormt dåligt resursutnyttjande för samhället.

 

Nu ska vi spåra lite (förenklar ju det nationalekonomiska en del). Har en del bekanta som insisterar på att det alltid ska dricksas i Sverige också.

Dricksa är lite märkligt också, har börjat ge allt mindre. Känns lite som välgörenhet på kort sikt och då känns det bättre att ge till Unicef än att ge till random svensk.

 

Med detta inte sagt att jag ser ned på yrket det minsta, jag skulle hemskt gärna se att Sverige ökade den generella servicenivån med 2000% och där är ju hotell/restaurang vitala.

Tror bästa sättet att nå dit är genom att ta bort politisk auktoritet så det blir hårdare konkurrens så de otrevliga företagen inte överlever och att de trevliga frodas.

 

 

Som sagt: regleringarna är alltid olyckliga kompromisser.

Vetefan om jag vill kalla de kompromiss. Kompromiss är för mig något vackert, reglering är mer alla förlorar.

 

Släpper vi lönerna helt blir differensen enorm mellan servitriser, så pass att vissa blir högavlönade och vissa knappt kan betala hyran.

Imo tvärt om, om vi släpper priserna helt så helt plötsligt kommer riktigt billiga hyror uppstå. Vi i Sverige har eliminerat alla billiga boende, finns knappt en lägenhet här som är likvärdig med vad medelklassen i Hong Kong bor i. Och tvivlar på att folk skulle tjäna mycket mindre om priserna föll så att alla fick jobb och företagarna faktiskt tvingades konkurrera om arbetarna, lönerna stiger mest i länder utan eller med lägst minimilöner. Och de fallen där minimilönerna faktiskt påverkar folket i en större utsträckning som på t ex Samoa är de fruktansvärt negativa för lönerna.

 

Detta alltså på lång sikt, på kort sikt vore det horribelt eftersom:

1 Svenskar är inte vana att dricksa

+

2 Svenskar är inte vana att leverera service

+

3 Dricks baserad på servicenivå

=

Minst en generation ledsna servitriser

Äh, folk är inte dumma. Tar man bort bortaggandet av återkoppling sker anpassning väldigt snabbt. Ungefär som att ta bort skorna av en random forumit i skogen, någon timme senare har hållningen blivit bra. Tror på enstaka år snarare än generationer när det väl får fungera naturligt. Och ju mer protektionism och friktion desto längre tid tar det, därav av att servicen i Thailand inte blir bättre.

 

Tycker mig börja ana att ett växande skara personer har börjar bli så där överdrivet trevliga som bara amerikaner kan vara. Allt är positivt och intressant och så en vänlig ton konstant. Försöker själv vara lite så, det känns fint, men har väl lite reservation mot att köra fullt ut änsålänge. Förstår ni vad jag menar?

"Wow, that's awesome! Sweden is such a wonderful country, I've always wanted to go there. Have you seen the northern lights? ...", typ den stilen. Kanske är esteterna på dansen som vågar vara vänliga, på Chalmers ska alla hålla tillbaka, vara coola och inte verka för intresserad.

 

---

 

Vilken är din favoritkatt? Maru? Grumpy? Lil Bub? Goliath?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har tänkt att investera i några bitcoins nu snart, mest för att hedga mig lite inför domedagen ;-) .

 

Jag känner mig dock lite osäker på hur man bäst går tillväga. Vart bör man köpa? Hur bör man förvara sina bitcoins? Om man har en online wallet och något skulle hända i stil med att man förlorar lösenord osv. Kan man då skydda sig genom att ha adressen uppskriven på papper eller är det en helt annan metod för att förvara bitcoins.

 

Har googlat och så men känner att jag ändå skulle behöva lite input om någon orkar ge.

 

Kanske till och med en liten miniguide.

 

Vet att jag sett att det har frågats om detta tidigare här, men jag hittar det helt enkelt inte

 

 

Oerhört tacksam för svar

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har tänkt att investera i några bitcoins nu snart, mest för att hedga mig lite inför domedagen ;-) .

 

Jag känner mig dock lite osäker på hur man bäst går tillväga. Vart bör man köpa? Hur bör man förvara sina bitcoins? Om man har en online wallet och något skulle hända i stil med att man förlorar lösenord osv. Kan man då skydda sig genom att ha adressen uppskriven på papper eller är det en helt annan metod för att förvara bitcoins.

 

Har googlat och så men känner att jag ändå skulle behöva lite input om någon orkar ge.

 

Kanske till och med en liten miniguide.

 

Vet att jag sett att det har frågats om detta tidigare här, men jag hittar det helt enkelt inte

 

 

Oerhört tacksam för svar

 

Mvh

http://pokerforum.nu/forum/1759551-post25172.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

 

 

Vad betyder det?

 

Sorry att jag är dum i huvudet, om du inte pallar att förklara så löser jag det säkert förr eller senare ändå.

 

Vilket av det?

 

Label är bara för din egen skull så du vet vilken adress som var bitcoins kom ifrån som "donationer" "bitstamp" "försäljning av underkläder".

Kryptera=lösenordskydda

Maila= skicka email

Säkra mailkonton=mailkonton du inte loggar in på från internetcafer, gärna med googles two factor authentification ed.

 

Tror det hela klarnar när du skaffat din första wallet.

 

 

---

 

http://www.podtrac.com/pts/redirect.mp3/www.movnat.com/wp-content/uploads/powerpress/Episode0007.mp3

Paleo-Manifesto-final-cover-198x300.jpgDurant-author-photo-533x800-199x300.jpg

In "The Paleo Manifesto: Ancient Wisdom for Lifelong Health," John Durant argues for an evolutionary - and "revolutionary" - approach to health. All animals, human or otherwise, thrive when they mimic key elements of life in their natural habitat. From diet to movement to sleep, this evolutionary perspective sheds light on some of our most pressing health concerns. What is causing the rise of chronic conditions, such as obesity, diabetes, and depression? Is eating red meat going to kill you? Is avoiding the sun actually the best way to avoid skin cancer?

Durant takes readers on a thrilling ride to the Paleolithic and beyond, unlocking the health secrets of our ancient ancestors. What do obese gorillas teach us about weight loss? How can Paleolithic skulls contain beautiful sets of teeth? Why is the Bible so obsessed with hygiene? What do NASA astronauts teach us about getting a good night's sleep? And how are Silicon Valley techies hacking the human body?

Blending science and culture, anthropology and philosophy, John Durant distills the lessons from his adventures and shows how to apply them to day-to-day life, teaching people how to construct their own personal "habitat" that will enable them to thrive. The book doesn't just address what we eat, but why we eat it; not just how to exercise, but the purpose of functional movement; not just being healthy, but leading a purposeful life.

Combining the best of ancient wisdom with cutting edge science, Durant crafts a vision of health that is both fresh and futuristic.

“Anyone who runs barefoot from Harlem to Brooklyn, argues with Harvard anthropologists, and rips the lid off Bambi’s lies in the name of science is a writer worth listening to. John Durant’s goal is simple--to make everyone as strong as Tarzan--and to achieve it, he’s ripping apart decades of dangerously misguided medical opinions in search of ancient human truths. He’s not taking us back in time; he’s using his own body as a testing ground in pursuit of a healthier future.”

–Christopher McDougall, New York Times bestselling author of Born to Run

"The Paleo Manifesto is likely the most important contribution to the concept of ancestral health since Boyd Eaton's original The Paleolithic Prescription."

–Robb Wolf, New York Times bestselling author of The Paleo Solution

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Label är bara för din egen skull så du vet vilken adress som var bitcoins kom ifrån

 

okok...

 

 

Tror det hela klarnar när du skaffat din första wallet.

 

Hoppas det, tack för att du tog dig tid!

 

Om/när jag kommer igång så blir min första transfer utanför mina egna konton ett microskopiskt tip till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte öppna en online wallet för att förvara några av mina bitcoins. Har kikat runt lite på olika alternativ men inte fastnat för något särskilt.

Vilka använder ni/någon värd att reka?

 

Tack wellboken

 

Rekar inte att använda online wallet. Rekar electrum. Hade jag varit tvungen att köra online hade jag nog valt blockchain.

 

Har du beställt den?

Nej, fattar inte nya sämre adlibris men kommer beställa. Tycker zoo-argumentet är oerhört kraftfullt och är en väldigt sund heuristik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wtf ebay:

http://deals.ebay.com/blog/whats-the-deal-with-bitcoins-anyway/

https://bitcointalk.org/index.php?topic=178336.msg3083833#msg3083833

 

När startas Wellbok-partiet?

 

Novus ringde mig idag och frågade mig om mina partisympatier etc. Fick känslan att frågorna de ställde var slumpade vilket förvånade mig, trodde inte de skulle förstå basic statistik. Kanske måste börja ta sådana siffror mer på allvar... Om det blir många "övriga" i nästa val är det tack vare mig :)

 

Enda frågan jag tvekade lite på var vad jag hade röstat på om det var val i EU-parlamentet idag. KLP ställer väl inte upp där? Svarade PP. Vad hade ni röstat på?

 

Tvivlar på att många här har det som krävs för att lyckas inom politik, dvs låg moral, avsknad av politisk kompass och låga alternativkostander.

 

En återkommande fråga är om man som liberal ska rösta(liberalt) eller ej. Har själv velat men efter Huemer så har jag blivit mer pragmatisk och anser numera att det är försvarbart att rösta. Minns inte exakt hur jag motiverade det, men minns att jag när jag hade läst om det och funderade igenom iaf tillslut blev övertygad om det. Kan säkert vid behov ta reda på hur jag resonerade vilket jag nöjer mig med. Sån ickefråga egentligen, en röst gör ju ändå inte skillnad och inte så att man som anti-röstare eller skattebetalare på något egentligt sätt säger att man stödjer situationen.

 

Ni som läste discrete event systems, lär man sig någonsin göra alla logiska knep som krävs för att se vad som implicerar vad och vilket språk som har vilka alfabet? Ibland känns det som sån enorm grekiska, typ sånt här:

3z7tFGF.png

Sure det kan man hänga med i och nästan lista ut, men så:

8q7vWmb.png

Börjar det helt plötsligt bli många saker att hålla i huvudet.

 

Efter att ha bråkat med sådana i 6 timmar är man rätt fuckad :cry:

 

Vänjer man sig när man bråkat tillräckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sämsta TED-talken någonsin? Pathos overload och så sjukt jobbig retorik, "Today" "We" "Imagine" "I worry" "Think about". Och så alla felaktiga slutsatser. Fick denna länken:

http://www.overcomingbias.com/2013/08/inequality-is-about-grabbing.html

 

Nog rätt sant, anledningen att vi pratar om omfördelning är för att vi på ett intuitivt HG-perspektiv tror att vi kan komma undan med det utan att riskera våld, när vi riskerar att de vi går hårt åt faktiskt sätter emot med våld låtsas som att vi inte vill det och när det inte finns något enkelt att ta gör vi någon logisk kullerbytta och låtsas som att just det är okej, men att det enkla att komma åt inte är okej.

 

Kontentan är att vi vill använda politisk auktoritet för att ta saker från de som har mer NÄR vi kan göra det säkert för det var en evolutionär fördel att göra det. Men när det inte var en evolutionär fördel så vill vi inte göra det. Hon fattar dock inte att crony capitalism inte beror på för lite politisk auktoritet utan för mycket...

 

Svamp, LSD etc bra för den mentala hälsan?

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0063972

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter att ha bråkat med sådana i 6 timmar är man rätt fuckad :cry:

 

Vänjer man sig när man bråkat tillräckligt?

 

Min erfarenhet är att man vänjer sig rätt fort, ge det bara ett par omgångar till. Om två veckor kommer du tycka problemen du postade är triviala. Däremot kommer de som har "sämst" logiskt tänkande i klassen få det otroligt kämpigt, men det är ju knappast ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man vänjer sig rätt fort, ge det bara ett par omgångar till. Om två veckor kommer du tycka problemen du postade är triviala. Däremot kommer de som har "sämst" logiskt tänkande i klassen få det otroligt kämpigt, men det är ju knappast ditt problem.

 

Ok, det jag hoppades på :)

 

Funderat lite på multiplikation med or-satser, kanske är mycket enklare än det ibland kan se ut :)

 

Taleb släpper kapitel 1-2 i sin nya bok:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/50282823/chapter1-probability.pdf

 

http://www.economist.com/news/united-states/21585010-americas-welfare-state-not-working-nearly-well-it-should-taxing-hard-up-americans

20130907_USC956.png

Negative income tax hade gjort en finare graf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen blev jag påmind om att Reinfeldt är ett unikum som statsminister. Det är säkert en jättebra människa i övrigt, men någon statsminister är det ju inte. Några år efter den överjävligt socialt auktoritäre och snabbtänkte Göran Persson kliver alltså en filur upp på podiet bredvid en amerikan och mumlar något oklart om att Sverige är ett litet land.

 

Han hade lite otur med håret, räknade till 28 år här:

Verkar vara en alltigenom trevlig och bra icke-statsminister.

 

Prokrastinering:

 

Hjärnforskning och psykologi i sig är alltid imponerande, men att gå från det där vidare till triviala råd blir lite skumt. Finns ju ingen vidare koppling alls mellan vetenskapen och tipsen, då används det ju bara för att lura fram cred.

 

Det där med att man skjuter upp vissa moment för att ha något att skylla på inser nog de flesta på egen hand före vuxen ålder, det svåra är ju att lista ut hur det ska hanteras vilket jag inte riktigt tycker han gör. Baklänges-visualisering är vidare ABC-bok.

 

Är uppgiften diffus eller om du på något vis känner att för mycket information saknas verkar vi också byggda för att snällt vänta på mer information (tänk limit theorem och statistik i allmänhet så kanske den utvecklingen är rimlig). Ska du då plocka upp telefonen och ringa ett viktigt samtal på ett annat språk inom en bransch där du är noob är det svårt att göra det på en gång, trots att det för det mesta (+relevanta förberedelser förstås) är det bästa alternativet. Det känns för många, mig inräknat, naturligt att göra något annat och att bättre information ska trilla ned från himlen till nästa gång du lyfter luren.

 

Om jag låter negativ mot den där talken är det bara för att det är ett område jag ständigt försöker förbättra hos mig själv, och det är enormt svårt att hitta bra information (och alltid ineffektivt att försöka lista ut allt själv). Jag menar ju inte att hans tips är "fel".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duktigt av en "icke-statsminister" att vinna två raka val i så fall. Något som ingen borgerlig regering gjort i modern tid.
Du får det att framstå som att rätt valtaktik har något med politiskt styre att göra. Har du glömt att vi talar om politik? Moderaterna vann valen på att vara socialdemokrater inte på att vara moderater, vid det skiftet är det då antagligen passande med en ledare som framstår som ofarlig snarare än auktoritär.

 

Väl vid posten är dock statsministern Sveriges ansikte utåt. Att sakna det sociala är väl då en sak, om man åtminstone hittar någon slags auktoritet i vad som faktiskt sägs.

När frågan dyker upp om huruvida USA bör lyssna på FN överskuggar alltså Reinfeldt socialdemokraternas historiska ökänt neutrala "njah"-politik med att svara något i stil med: "Sverige är ett litet land så vi skulle lyssnat på FN". :shock:

 

Plockade fram A-game lagom till Obamas besök alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får det att framstå som att rätt valtaktik har något med politiskt styre att göra. Har du glömt att vi talar om politik? Moderaterna vann valen på att vara socialdemokrater inte på att vara moderater, vid det skiftet är det då antagligen passande med en ledare som framstår som ofarlig snarare än auktoritär.

 

Givetvis helt rätt taktik om man ville vinna det valet vilket jag förutsätter att dom ville. Efter GPs bravader med bisarrt köp av herrgård för 20 mkr så var det givet att framställa sig som någon annan än honom för att det skulle vara EV+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen blev jag påmind om att Reinfeldt är ett unikum som statsminister. Det är säkert en jättebra människa i övrigt, men någon statsminister är det ju inte. Några år efter den överjävligt socialt auktoritäre och snabbtänkte Göran Persson kliver alltså en filur upp på podiet bredvid en amerikan och mumlar något oklart om att Sverige är ett litet land.

 

jag är lite nyfiken på vad reinfeldt saknar för att vara statsminister. har du lust att utveckla?

 

edit: nu ser jag att du kommit med ett svar och det kanske var allt du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...