Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad

Hittar för lite matnyttigt på nätet. Någon som kör demon hunter och kan rekommendera vettig gear för inferno? Kör act 2 med en kompis och blir fullständigt mosad. Testade byta till resistance mania men samma resultat där.

Edit: Börjat hitta bra guider nu äntligen iofs.

Postad

BMI ja. Fast Biomassa totalt sett är ju nästan ännu viktigare!

Tänk er att få vara smart som en knölval, slimmad som en kines och ändå få äta lika mycket pizza som en amerikan?

Och framförallt, vem har egentligen rätt att äta pizza I Malthus första krets?

The weight of nations: an estimation of adult human biomass

The energy requirement of species at each trophic level in an ecological pyramid is a function of the number of organisms and their average mass. Regarding human populations, although considerable attention is given to estimating the number of people, much less is given to estimating average mass, despite evidence that average body mass is increasing. We estimate global human biomass, its distribution by region and the proportion of biomass due to overweight and obesity.

In 2005, global adult human biomass was approximately 287 million tonnes, of which 15 million tonnes were due to overweight (BMI > 25), a mass equivalent to that of 242 million people of average body mass (5% of global human biomass). Biomass due to obesity was 3.5 million tonnes, the mass equivalent of 56 million people of average body mass (1.2% of human biomass). North America has 6% of the world population but 34% of biomass due to obesity. Asia has 61% of the world population but 13% of biomass due to obesity. One tonne of human biomass corresponds to approximately 12 adults in North America and 17 adults in Asia. If all countries had the BMI distribution of the USA, the increase in human biomass of 58 million tonnes would be equivalent in mass to an extra 935 million people of average body mass, and have energy requirements equivalent to that of 473 million adults.

biomass2.png

biomass.jpg

Postad

bygg bara dmg, du får så jävla mkt dodge av dex som kommer rädda ditt liv de gånger du dodgar(rätt ofta) det är ingen idé bygga tanky på nåt sätt what so ever med hänsyn till hp, allresist eller armor, iofs kanske lite grann numera i 1.0.3.så du klarar nån random ranged attack du inte dodgar, men att bygga för o klara meleehits är bara waste på pengar och stats. Däremot kan du bygga dmg så att du burnar ner allt under dina smokescreen rotationer i samband med slowtrap etc.

skaffa +max discipline på chest, quiver så du kan back2backa 5 smoke screens(undantaget cdn förstås.), om du har triliarders triliarders skaffa 4 set bonusen av natalyas, den e mongobuggad atm sen 1.0.3 så att du regennar 3 disc/s ist för 1 disc/s som e base regen, vilket e rätt fint.

Finns inte så mkt att säga egentligen, skaffa movespeed på boots bracer+valfri slot så du har 24-25%(25%=cap), kita ihjäl saker och ting. GL.

/mvh aldrig spelat DH

För övrigt gör du bäst i att inte satsa på att progressa så himla mycket atm, farma A1 istället, (stacka 5 stacks festering woods, nita 3-6 packs i cementary, sen vidare till leorics manor där du hittar 1-3 packs och sen ner i halls of agony lvl2 där du kan hitta 1-9 packs fram till eventet med jailern där du hittar 1-3 packs och sedan dödar bossen för lite mer drops, sen ner en level till och nita butchern och förhoppningsvis tura 1-2 packs till på vägen.

Jag har grindat whimsyshire som är så kallat ponyleveln varje dag fram till 1.0.3. då det enligt mig var överlägset bästa grinden för ranged då, men efter 1.0.3. så har de fuckat upp dropraten totalt och i princip varenda bosspack löjligt låg dropchans på ilevel63 loot(den man vill ha helt enkelt) så det är mest lönsamt bara steamrolla act1 som har typ 2% dropchans lr nåt per drop och jag runnar ca 200 MF obuffat utan valors så dropar i genomsnitt 3 rares per pack... åså massar jag packs om och om igen ist för att wipefesta sig fram i act3 och döda sisådär 10 packs på 40 min för en whopping 4-5% droprate lr nåt.

However, det ryktas om dropratebuff på nästa maintenance så de ska bli värt ösa act3+ för dem som faktiskt är gearade för det.

/rant.

http://www.diablofans.com/topic/55671-acts-1-4-inferno-elite-hotspot-guide/ matnyttigt.

Postad

Visste inte mycket om denne Taleb för någon vecka sedan, men det blev till slut ett riktigt taleb-race.

Kort om Black Swan: Antagligen ungefär vad man förvänta sig. En ganska innehållsrik bok från en man som trots tafflig retorik står framför "viktiga" människor som nickar när han kallar dem korkade. Skriven för vem som helst, fåtala tekniska bitar är grundläggande (och inte så himla nödvändiga).

The bed of the procrustes: Uppsjö kortare segment som kräver mer av läsaren men egentligen kanske illustrerar hans poänger ännu bättre. Vissa resonemang i Black Swan kändes först lite icke intuitiva även för ett (så kallat) flum som mig, så personligen var det väldigt bra för mig att läsa Black Swan först. Fylld till bredden av underbara saker att citera, vilket är kul litterär bonus.

Sammantaget tror jag Black Swan är läsvärd för vem som helst, medan Bed of Procrustes möjligen är lite mer intetsägande för den som inte riktigt vill tänka på det sättet, utan att påstå att det är bra eller dålig kvalité. För mig blev N. N. Taleb nästan lite som en diffus vän, eller åtminstone någon att lära ifrån. Vi kommer från liknande sätt att tänka och irriteras, och medan jag hittat mycket - massvis - saker jag inte tänkt på undrar jag om inte den största behållningen är all uppmuntran och tips att hantera skiten det ofelbart medför.

–------------------------

Om du (eller någon annan) hittade bra bok om retorik tar jag gärna emot tips. Vore ju inte ologiskt om jag i framtiden förväntas tala om något vettigare än lärarledda lösningar av skoluppgifter så tänker att det kan vara nyttigt. Plockade upp "snacka snyggt" som tyvärr bara förstärke min (mycket tråkiga) generalisering av unga tjejer som skriver om dylikt. Boken är en mamma som tror att jag är en femårig dotter. Jag kan acceptera rollen som dotter men inte som femåring. Det är mycket troligt att hon egentligen kan sitt ämne, men jag vill inte vada genom 40 sidor koskit* för att selektera ut enstaka tips, det har jag gjort tillräckligt i amerikans litteratur om ekonomisk vacuum-optimering.

* De 40 sidorna är förstås inte skit i alla sammanhang - men jag vill alltså lära mig retorik,

Postad

jo så är det ju, men grinda a1 nu när du ändå tävlar på lika villkor på looten fram till några patchchanges, svårighetsgraden/tuffheten ökar exponentiellt i act2 och framåt så det blir bara överjävligt framåt så är inte hälften så kul progressa då du corpserunnar ihjäl varannat pack när du entrar zonerna för första gångerna.

Grinda loot =), skaffa mer dmg, har du tur med looten kanske du kan bygga tanky medan(kostar tysen miljarders kombinera dmg+tanky+mf) då de kräver 6affix items i varje slot med perfekta stats typ.

Så småningom kan du avancera, kanske du redan kan nu har inte sett din gubbe men om du nyss kommit till A2 så tror jag det blir tufft gå vidare solo då allt för en DH handlar om dmg att ta ner A3 packs och likn, allt oneshottar dig så det du måste göra är att försöka göra nog med dmg att du dödar dem innan du gör ett misstag och dör eller åker på nåt du inte kan förhindra och har alla defensiva abilities på cd och dör.

Dock, har du en bra pet-monk framför dig eller nåt som bara står där o tankar allt åt dig är det ju lugnt! :) GL!

Postad

tyty :)

Kör co-op med min dh, men kompisen jag spelar med kör wiz så det är inte direkt optimalt tankarläge. Min single player-munk är snart på lvl 60 dock så jag överväger att byta till den i co-op. Men det är mycket roligare med avståndsklasser. :)

Vet om att min dh knappast har optimalt med grejer. Jag tror att jag möjligen skulle kunna ta mig igenom A2 (corpserunna... fint ord :)) men sen lär jag ha noll chans ändå. Så farming it is. \o/

Postad

funkar bättre än vad man tror med dubbelranged, iom att ni har varsin kitespell eller två så äre bara snurra på det hela tiden, såvida ni inte har nyzonat in nånstans så äre bara och lubba tillbaka från hållet ni kom ifrån och nöta ner, trevligast stå still förstås och låta monken arbeta så man bara kan bajsa ut dmg.

Jo men det blev lite så där ett tag, att man corpserunna ihjäl elitpacksen :), nu är det snarare så att man blir corpsecampad av vissa elitpacks som man inte helt enkelt får ihjäl. (Var lite lättare förr med undermålig gear för de resetta inte lika lätt, man hade tyrael som banka på dem åt en osv i act3+).

Så då får man helt enkelt reviva, och "parkera" dom nånstans så de inte stör en i fortsättningen :D

Postad
var ska vi surra om viktor bloms dag4 spel? han e för böveln chippo i horse $50k, vi måste ju heja fram vår grabb i nån av dagböckerna, här office team3k eller öppna ny tråd? U PICK!

Trist att det bara är livestream av finalbordet. Mtp startfältet och vilka som återstår borde dom streamat resten live tycker jag.

Kul att han hade lärt sig några av spelen strax före starten av turneringen :)

Postad
var ska vi surra om viktor bloms dag4 spel? han e för böveln chippo i horse $50k, vi måste ju heja fram vår grabb i nån av dagböckerna, här office team3k eller öppna ny tråd? U PICK!

Vill inte låta som den som är den, men de lirar faktiskt inte HORSE utan 8-game. Men snacka någonstans tycker jag absolut vi ska göra! :)

Postad
Trist att det bara är livestream av finalbordet. Mtp startfältet och vilka som återstår borde dom streamat resten live tycker jag.

Kul att han hade lärt sig några av spelen strax före starten av turneringen :)

Att klonka rivers hade han dock med sig från de andra varianterna.

Sjukt att han bara är 21, redan en riktig klassiker.

Postad

Blev i alla fall ITM, ute på 14.

Hann i alla fall slå ut Ivey genom att missa ett dubblebet på parade board card (lätt att göra när man lärt sig reglerna förra veckan :-) )

Ivey Eliminated By Blom

Stud

Phil Ivey has just been eliminated at the hands of start-of-the-day chip leader Viktor Blom. These two are no stranger to one another, having played plenty of high-stakes action online together.

Ivey lost a very big hand recently against Joe Cassidy and Michael "The Grinder" Mizrachi that left him with just a bit over 100,000 in chips. All the money then went in on a hand of Seven Card Stud against Blom.

Phil Ivey / /

Viktor Blom / /

On third, Ivey completed and Blom called. Pairing his king on fourth street, Ivey tossed out a double bet of 40,000. Blom threw in 20,000, but the dealer instructed him the bet was for 40,000.

"Can I take it back?" asked Blom before finally making the call.

On fifth street, Ivey bet his last 23,000 and Blom called before the hands were exposed. Ivey had a pair of kings and Blom had just four Broadway cards.

"I'd have been all right with that," said Ivey, citing Blom asking to take his bet back on fourth.

As the boards ran out, Blom made a flush on sixth street. Ivey was up and out the door before getting his seventh street cad as he was drawing dead. His hand was mucked and he was eliminated just a few spots short of the money.

Postad

Som jag skrev på fejjan: För NES-generationen...

Kickstarter-finansierad doc om personerna bakom indiespelen Super Meat Boy och FEZ. Om ni trodde pokerspelande framkallade ågren, vänta till ni ser nervknippet Tommy :-D

Postad
Vet inte riktigt vad man ska säga om denna artikeln, tänkte den kanske passar här. Bisarrt.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article15041726.ab

Är precis som när folk ska skylla mina inlägg på att jag blev tappad som liten. Finns inget som säger att det var därför.

Morsan mailade en grej jag skrev när jag var 17-18 som hon hade sparat. Det var ganska humoristiskt skrivet, och det var väl därför hon sparat det, men det var inte det jag reagerade på när jag läste det. Vi hade fått en uppgift om att skriva ett inlägg om vilken kunskap som är viktig i framtiden.

Folk hade argumenterat för att datorkunskaper minsann är det viktiga. För att skrivandets konst är det viktiga - för att skrivandets konst är förlegat. För att ubåtar är på framfart. Fan vet.

Jag då? Trillske? Jag hade vänt upp och ned på det, såklart. Jag hade dragit ett Taleb-resonemang. Jag drog allt det där - datorer, internet, blah, blah - och resonerade istället kring att ingen hade en jävla aning om det i förväg. Jag var till och med arrogant nog att avsluta vissa delar med jag vet inte.

Kunskapen jag sedan kom fram till behövdes låg i ett så brett spektra att det viktiga snarare var sätt att tänka - eller snarare sätt att inte tänka (vilket ingen lärare gillar att höra då de felaktigt översätter det till 'ingenting'). Och åtminstone för individen: "vad vissa kallar galenskap - en tro på det som inte existerar".

Jag fick ett G, tydligen, "för språklig spänst" (läs: jag vill ge dig underkänt men kan inte). Lärarens kommentar är dock det intressantaste: "det du beskriver handlar ju om tro".

Var han totalt omedveten om att jag precis hade krossat distinktionerna mellan hans versioner av tro, spekulation och prognos?