Gå till innehåll

Bonus - en farlig lockelse


Softish

Recommended Posts

Hej!

Jag har ibland haft bra flyt vid pokerborden (nätpoker) och jag skulle i ett visst skede helst ha tagit ut pengarna för att jag kände att nu fick det räcka. Men, mina damer och herrar, något höll mig kvar.. bonusen! Jag måste nå upp till ett visst antal VIP-poäng för att få ut min bonus. Vad hände sedan, jo det började gå dåligt och ännu sämre tills jag hade förlorat allt. Okej, jag vet att mitt moneymanagement inte är var det borde men är det någon som känner igen sig i detta "bonus-självbedrägeri"? För mig är det ofta ett ganska onödigt stressmoment som jag hade tjänat mer på att strunta i. Man riskerar ju flera hundra eller tusen kronor/euro/dollar för att kanske vinna 200 i bonus. Snacka om dåligt EV+ egentligen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan ju vara att spela på sidor där de delar ut bonusen litet i taget. Och som el_kryddo sa. Stärva efter rimliga bonusar.

Jag kände samma stress tidigare, men spelar mer på svenska spel och den andra tycpen av bonus nu.

Spelsiternas smarta huvudidé med bonusar och cashback är ju att hålla kvar spelare oavsett hur rätt det är att ta ut pengarna eller ej. För mig har denna lockelse fört mig mot fördärvet minst tre gånger under de fyra år jag har spelat. Det kan gå hur bra som helst och man känner att nu vill jag verkligen ta ut pengarna för att inte riskera hela vinsten. Men bonusen har fått mig att spela vidare in i dagar då allt går åt skogen. Kåk mot fyrtal och utdragningar mot två-outare o s v. Jag har då kanske förlorat 1200 euro i min jakt efter 200 i bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För personer som har allvarliga problem med sitt spelande är det säkert en farlig lockelse, men i ärlighetens namn spelar det nog inte särskilt stor roll. Om man inte kan hantera sitt spelande åker man nog dit ändå och spelar bort mer än man har råd med. Personligen tycker jag att bonusar är ganska bra. Om man är vinnande dimpar det ned lite mer pengar på kontot och dessutom spelar jag som bäst när jag clearar en bonus eftersom jag spelar lugnt och metodiskt då.

 

Sen har man ju sajter som Party som då och då "ger bort" lite bonuspengar utan insättningskrav. Antingen torskar jag det eller så spelar jag upp det en del och plockar ut pengarna. Jag vet att de tjänar på det eftersom många torskar pengarna och stoppar in mer, men så länge man inte går i den fällan så är det en bra affär. Jag avskyr Party eftersom sajten är mer riggad än ett riksdagsval, men samtidigt är det nog den enda sajten där jag plockat ut mer bonuspengar än jag har betalat i rake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att bonusar k a n vara direkt skadliga, under vissa omständigheter. Antingen har du haft oflyt, och vill casha ut från siten, som du normalt inte spelar på - men hålls kvar av bonusen - och förlorar.

 

Eller så trivs du inte alls på siten; grafiken är bedrövlig, spelarna sjukt tighta, programvaran hänger sig etc..men bonusen får dig att fortsätta - med förlustresultat i slutänden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så spelar jag mycket för bonusar just nu, jag satte in lite pengar på party och fick först $60 av en affiliate utan krav, bara vips in på kontot... Stannade kvar ett tag och clearade en annan del av partys bonus och cashade ut. Flyttade över till en annan site som erbjöd en $200 bonus. Nu har jag tagit den med och även hunnit plocka in en $100 bonus hos unibet.

 

Jag har varit en vinnande spelare under tiden jag plockat bonusarna, men det har varit ett väldig bra sätt för att snabbt bygga upp sin rulle. Så jag är helt för bonusar.

 

Har man inget money management och spelar för högt och så vidare så spelar det ju ingen roll att man får en bonus, då kan man ju lätt torska iaf...

 

Kanske bättre att ha en rakeback deal om man blir stressad av bonusar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att bonusar k a n vara direkt skadliga, under vissa omständigheter. Antingen har du haft oflyt, och vill casha ut från siten, som du normalt inte spelar på - men hålls kvar av bonusen - och förlorar.

 

Eller så trivs du inte alls på siten; grafiken är bedrövlig, spelarna sjukt tighta, programvaran hänger sig etc..men bonusen får dig att fortsätta - med förlustresultat i slutänden.

 

Eller så trivs du på sajten, har en tillräckligt stor bankrulle för din nivå (alltså måste du vara en vinnande spelare), klarar av grafiken, spelar ditt vanliga spel och vinner på spelet+att du får en bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förenklat kan man säga så här: Om man är en vinnande spelare som kan hantera sitt spelande är bonusar bra, eller åtminstone inte skadliga. Om man är en förlorande spelare och/eller en spelare som inte kan hantera sitt spelande kan bonusar vara dåliga, men i så fall borde man inte spela över huvud taget. So what's the problem? Lägg ned pokern och lira lite Day of Defeat eller Hearts of Iron i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker fel. Bonus ökar din ROI om du är en vinnande spelare i längden. Är du en turpelle som lever på att göra små korta hit'n'runs så är det givetvis dåligt eftersom du suger så jävla mycket att du inte klarar att spela break even under den period som det tar att spela in bonusen.

 

Själv har jag tjänat hundratusentals kronor på bonusar... Jag älskar bonusar!

 

Hej!

Jag har ibland haft bra flyt vid pokerborden (nätpoker) och jag skulle i ett visst skede helst ha tagit ut pengarna för att jag kände att nu fick det räcka. Men, mina damer och herrar, något höll mig kvar.. bonusen! Jag måste nå upp till ett visst antal VIP-poäng för att få ut min bonus. Vad hände sedan, jo det började gå dåligt och ännu sämre tills jag hade förlorat allt. Okej, jag vet att mitt moneymanagement inte är var det borde men är det någon som känner igen sig i detta "bonus-självbedrägeri"? För mig är det ofta ett ganska onödigt stressmoment som jag hade tjänat mer på att strunta i. Man riskerar ju flera hundra eller tusen kronor/euro/dollar för att kanske vinna 200 i bonus. Snacka om dåligt EV+ egentligen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så trivs du på sajten, har en tillräckligt stor bankrulle för din nivå (alltså måste du vara en vinnande spelare), klarar av grafiken, spelar ditt vanliga spel och vinner på spelet+att du får en bonus.

 

Lustigt att flera är så angelägna om att påpeka att de är vinnande spelare!

 

Jag är själv en vinnande spelare, inget märkvärdigt med det, men det hindrar inte att jag kan ha badstreaks som alla andra, naturligtvis. Visst är bonusar generellt sett fördelaktiga, men de kan, som jag tidigare påpekat, under vissa omständigheter vara skadliga. Men om man inte läser inläggen noga, utan bara postar några rader, missar man själva poängen.:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förenklat kan man säga så här: Om man är en vinnande spelare som kan hantera sitt spelande är bonusar bra, eller åtminstone inte skadliga. Om man är en förlorande spelare och/eller en spelare som inte kan hantera sitt spelande kan bonusar vara dåliga, men i så fall borde man inte spela över huvud taget. So what's the problem? Lägg ned pokern och lira lite Day of Defeat eller Hearts of Iron i stället.

 

Här har vi en till vinnande spelare...OJ!:-D

 

Alltså..det finns faktiskt en viss komplexitet i bonusproblematiken. Grovt förenklat kan man naturligtvis säga att en vinnande spelare i längden tjänar på bonusar. Men sedan har ju medaljen en baksida. En sak jag nämnt är den situation som uppstår när man inte trivs på en site, ligger back, men fortsätter för att grinda ihop bonusen, och förlorar på kuppen.

 

Sedan finns det också andra nackdelar. Bonusar har en tendens att styra fiskstimmen; ändras bonusreglerna så att bonus bara ges för nivåer över NL $100 t. ex., kan många fiskar försvinna från de lägre nivåerna på siten. Det var en situation som uppstod på InterPoker för något år sedan.

Det går säkert att komma på fler nackdelar med bonusar. Jag anser inte att nackdelarna överväger generellt, men det skadar inte att känna till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förenklat kan man säga så här: Om man är en vinnande spelare som kan hantera sitt spelande är bonusar bra, eller åtminstone inte skadliga. Om man är en förlorande spelare och/eller en spelare som inte kan hantera sitt spelande kan bonusar vara dåliga, men i så fall borde man inte spela över huvud taget. So what's the problem? Lägg ned pokern och lira lite Day of Defeat eller Hearts of Iron i stället.

Men Cleburne, det handlar inte alltid om huruvida man är en duktig spelare eller ej för även välkända proffs har haft sina badstreaks, ibland under flera veckor. Om det då finns en bonus att cleara under en sådan period så kan det definitivt gå åt skogen om man inte skippar den. Till och med för en utomordentlig spelare som du ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att spela enlagom bonus för att inte bli stressad (inte som jag gör nu och spela 3st samtidigt där alla är tidsbegränsade).

 

Jag försöker som någon också sa se bonusen som ett extra tillskott till mitt i övrigt vinnande låglimitspel. Den gör ju att du kan gå plus trots att du "tillfälligt" backar på spelet.

 

Sista bonusen jag clearade ($200), backade jag $99 på spelet.

Dvs. bonusen räddade resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förenklat kan man säga så här: Om man är en vinnande spelare som kan hantera sitt spelande är bonusar bra, eller åtminstone inte skadliga. Om man är en förlorande spelare och/eller en spelare som inte kan hantera sitt spelande kan bonusar vara dåliga, men i så fall borde man inte spela över huvud taget. So what's the problem? Lägg ned pokern och lira lite Day of Defeat eller Hearts of Iron i stället.

 

Håller med till 100%.

 

Visst, det kan upplevas stressande att spela mot en bonus men det är väl helt enkelt något man får lära sig att klara av. I grunden består nog inte OPs problem av att han stressar för att fixa en bonus utan av att han har problem med sitt spel / tiltproblem / svårt att sluta när han känner sig okoncentrerad.

 

Att fördöma bonusar rakt av är såklart idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Cleburne, det handlar inte alltid om huruvida man är en duktig spelare eller ej för även välkända proffs har haft sina badstreaks, ibland under flera veckor. Om det då finns en bonus att cleara under en sådan period så kan det definitivt gå åt skogen om man inte skippar den. Till och med för en utomordentlig spelare som du ;)

 

Det faller liksom under "att kunna hantera sitt spelande". Om man desperat klamrar sig fast vid att spela vidare för att cleara en bonus trots att man torskar så är det inte bonusen som är problemet. Jag har själv börjat cleara bonusar, men lagt ned spelet helt eller lämnat en viss sida för att ta nya tag senare. Det kommer alltid nya bonusar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det faller liksom under "att kunna hantera sitt spelande". Om man desperat klamrar sig fast vid att spela vidare för att cleara en bonus trots att man torskar så är det inte bonusen som är problemet. Jag har själv börjat cleara bonusar, men lagt ned spelet helt eller lämnat en viss sida för att ta nya tag senare. Det kommer alltid nya bonusar...

Där håller vi alltså delvis med varandra, man måste skippa bonusen under sådana perioder. Eller i mån av tid.. ta en paus för att försöka fixa den senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Cleburne, det handlar inte alltid om huruvida man är en duktig spelare eller ej för även välkända proffs har haft sina badstreaks, ibland under flera veckor. Om det då finns en bonus att cleara under en sådan period så kan det definitivt gå åt skogen om man inte skippar den. Till och med för en utomordentlig spelare som du ;)

Du räknar helt enkelt bort alla gånger man istället får lite extra flyt när man spelar mot bonusen? När man kanske hade slutat om man inte siktade på bonusen alltså.

 

Tankar som "jag är nog inne i en bad-streak, bäst jag slutar så att den hinner gå över" är för övrigt stor humor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar helt enkelt bort alla gånger man istället får lite extra flyt när man spelar mot bonusen? När man kanske hade slutat om man inte siktade på bonusen alltså.

 

Tankar som "jag är nog inne i en bad-streak, bäst jag slutar så att den hinner gå över" är för övrigt stor humor.

Märkligt då att även vinnande proffs många gånger har lämnat detta "roande" råd ;-). Går det dåligt och man inte känner sig bekväm med situationen vid bordet så är det bättre att ta en paus och återkomma senare (bättre fly än illa fäkta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar helt enkelt bort alla gånger man istället får lite extra flyt när man spelar mot bonusen? När man kanske hade slutat om man inte siktade på bonusen alltså.

 

Tankar som "jag är nog inne i en bad-streak, bäst jag slutar så att den hinner gå över" är för övrigt stor humor.

 

Jag tror inte att vi pratar om poker som yrke här. För hobbyspelare finns det ju ingen anledning att spela vidare till varje pris om man hela tiden torskar. Då är det bättre att ta en paus tills man kan spela på topp igen. Att spela är inget självändamål för mig. "Spela när du vinner, sluta när du torskar" har fungerat ganska bra för mig. Sen om nedsvingarna beror på rigg, dåligt spel, otur eller PMS-tilt spelar ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är alltså att en bad-streak inte skulle vara något som pågår en förutbestämd tid och att man skulle kunna slippa den genom att undvika att spela ett tag. Det verkar finnas folk som tror det.

 

Självklart kan det av andra själ vara en god ide att låta bli att spela ett tag om det gått dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja

bonusar kan vara "skadliga" såsom du beskriver att man spelar och förlorar mer än vad bonusen är värd... mitt värsta exempel är nog på party när jag jagde en 100$ bonus och förlorade 150 under tiden.. inte så jävla smart...:mrgreen: blivit för jobbiga bonusar på party iaf... gillar inte att de tar betalt när man cashar ut... principsak!! jag vet att det bara är 2dollar...har nu cashat ut från party spelar än så länge bara freerolls där och ska försöka få ut någon hundring till...

nej

jag är ju inte proffs som alla andra här på sajten så bonusar har fram tills nu iaf varit bra för mig för att bygga upp rullen (tillsammans med freerolls)

håller med tidigare talare en lagom liten bonus är bättre som kan ramla in utan att man behöver titta hela tiden på raked hands...

samtidgt som jag kan hålla med om ibland spelar jag mitt lugnaste och mest koncentrerade spel när jag jagar bonus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...