Gå till innehåll

olika spel beroende på stack-storlek?


honest99

Recommended Posts

När jag ser ett intressant bord med en del bra spelare tar jag mig an utmaningen snarare än att välja ett annat bord. Köper dock gärna in mig med liten stack i början. Skulle stacken växa är jag inte en "hit and run"-typ utan spelar gärna vidare. I takt med ökad stack måste man dock ändra sitt spel (väl)? Hur ser det ut på t ex starthänder? Hur ändrar det pre- och postflop spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

När jag ser ett intressant bord med en del bra spelare tar jag mig an utmaningen snarare än att välja ett annat bord. Köper dock gärna in mig med liten stack i början. Skulle stacken växa är jag inte en "hit and run"-typ utan spelar gärna vidare. I takt med ökad stack måste man dock ändra sitt spel (väl)? Hur ser det ut på t ex starthänder? Hur ändrar det pre- och postflop spelet?

 

Varför köper du gärna in short om du gillar att spela vidare med stor stack? Du bör väl föredra det ena eller andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köper du gärna in short om du gillar att spela vidare med stor stack? Du bör väl föredra det ena eller andra.

 

Nja, det är min egen money management teori. Med missflyt eller mot bättre spelare, förlorar jag sakta och med flyt eller mot sämre spelare vinner jag snabbt. Självreglerande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida du torskar ditt halva inköp eller ej beror till 95% på varians och väldigt lite på motståndare.

 

Stämmer nog, men de facto... Förlorande 20 inköp på rad för ett tag sedan. 20!!

Vann tillbaka hälfen på en halvtimme. Hade jag förlorat 20 fulla inköp hade jag gulat... Bästa vore förstås att sluta spela ett tag, men jag har svårt för det...

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Betyder det att du spelar samma antal händer, fast andra?

 

Nej man spelar fler händer. Det som händer är att när man har större stack så får motparten implicita odds att spela fler händer mot en. Så man blir helt enkelt oftare utdragen när någon synar med mera spekulativa händer som SC och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man spelar fler händer. Det som händer är att när man har större stack så får motparten implicita odds att spela fler händer mot en. Så man blir helt enkelt oftare utdragen när någon synar med mera spekulativa händer som SC och liknande.

 

Det där vill jag tvivla på (fast utan att utesluta), eftersom det trots allt är lika billigt/dyrt att vänta på bra kort. Blindsen är ju fortfarande lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där vill jag tvivla på (fast utan att utesluta), eftersom det trots allt är lika billigt/dyrt att vänta på bra kort. Blindsen är ju fortfarande lika.

 

Du bör spela fler händer själv men du måste inte spela fler händer själv fast även om du inte spelar fler händer själv kommer andra att spela fler händer mot dig vilket gör att du kommer att se fler floppar med de händer du spelar om du har en stor stack jämfört med om du har en liten stack.

 

Blev det rörigt?

 

Ex 1. du med liten stack höjer med AK och FI med 76s foldar

Ex 2. du med stor stack höjer med AK och FI med 76s synar eller höjer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det rörigt?

 

Ex 1. du med liten stack höjer med AK och FI med 76s foldar

Ex 2. du med stor stack höjer med AK och FI med 76s synar eller höjer

 

Nejdå inte rörigt, men måste det verkligen stämma?

 

Kan det inte vara så här.

 

1. Fi foldar med 76s mot liten stack, och foldar KQo mor stor stack.

2. Fi synar eller höjer med 76s mot stor stack och synar eller höjer med KQo mot liten stack.

 

Bara en tanke.

 

Vad jag tvivlar på är huruvida frekvensen av olika bet verkligen skall ändras med stack-storleken. Ta ett postflop exempel också (med risk för att de inte går att jämföra).

 

Säg att du har AJ och floppen kommer AT6. Du bettar 60% och får en syn.

Turn 5 (säg regnbåge). Du bettar 30%, men får en liten höjning tillbaka. Enligt en del böcker bör man nu vara försiktig med en stor stack och enbart toppar eftersom det kan komma ett till bet på rivern. Med liten stack är syn mindre farligt. Men om man nu synar mindre här med stor stack, får man ju ett hål i syn-HD'n! Då blir man med säkerhet utsatt för bluffar rätt omgående.

Så vad gör man? Synar / raisar med andra händer ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fi foldar med 76s mot liten stack, och foldar KQo mor stor stack.

2. Fi synar eller höjer med 76s mot stor stack och synar eller höjer med KQo mot liten stack.

 

Blandar du inte ihop liten stack med dålig spelare här?. En bra spelare höjer med fler händer om han har en stor effektiv stack och med färre händer om han har en liten stack - d.v.s. KQo är oftare dominerad av en liten stack jämfört med en stor stack. Att höja KQo mot en tajt spelande liten stack är inget vidare eftersom du lättare blir kommitad och måste syna hans push med QQ+/AQ+.

 

Om ni har väldigt stora stackar och du är säker på att få betalt vid träff kan du t.o.m. ha odds att syna med KQo ifall FI visar upp KK för att dra mot tre damer eller stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att jag är SnG-skadad nu, men - varför det?

 

Implicita odds. Du kan öppna med fler händer i tidig position eller höja en öppning i sen position med spekulativa händer som små par och SC utan att vara i alltför dåligt skick om du får syn eller blir höjd när stackarna är djupa. Rekommenderas dock inte när du bara har 30bb i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Implicita odds. Du kan öppna med fler händer i tidig position eller höja en öppning i sen position med spekulativa händer som små par och SC utan att vara i alltför dåligt skick om du får syn eller blir höjd när stackarna är djupa. Rekommenderas dock inte när du bara har 30bb i stacken.

 

Implicita odds gäller ju både höjaren och synaren. Om andra spelares implicita odds försämras av din korta stack måste de tajta till sig i synerna, vilket gör dina höjningar mer profitabla. Bör inte det väga upp din förlust av implicita odds? Känns som att implicita odds rent allmänt är viktigare för den som synar pre, höjaren kan ju ta hem potten utan träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Implicita odds gäller ju både höjaren och synaren. Om andra spelares implicita odds försämras av din korta stack måste de tajta till sig i synerna, vilket gör dina höjningar mer profitabla. Bör inte det väga upp din förlust av implicita odds? Känns som att implicita odds rent allmänt är viktigare för den som synar pre, höjaren kan ju ta hem potten utan träff.

 

Visst, men att höja 76s UTG 6-handat med 30bb i stacken är inget annat än en bluff för att sno mörkarna. Med 300bb i stacken är det en del i att balansera sitt spel med hyffsade odds att klonka stort de gånger man får syn. Är dock rätt säker på att spelet inte är lönsamt med 30bb i stacken då man i princip riskerar 10-14% av sin stack för en chans att vinna mörkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dock rätt säker på att spelet inte är lönsamt med 30bb i stacken då man i princip riskerar 10-14% av sin stack för en chans att vinna mörkarna.

 

Jag ser inte helt klart hur procentandelen kan vägas mot den potentiella vinsten. Det relevanta bör väl vara antalet bb du riskerar mot antalet bb du kan vinna, samt risken att bli synad och hur väl din hand spelar om du faktiskt blir det.

 

Spekulativa händer som 76s blir ju sämre att höja med men också värdelösa för Fi att syna med, vilket gör att hans synrange tajtas till och därmed att dina steals lyckas oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du har naturligtvis rätt. Jag har inte räknat på det så jag kan inte ge några siffror (kommer säkert någon snart och visar matematiskt hur rätt/fel mitt resonemang är).

 

Det relevanta bör väl vara antalet bb du riskerar mot antalet bb du kan vinna samt risken att bli synad och hur väl din hand spelar om du faktiskt blir det.

 

Om man borster från metagame och hur mycket värde som du ger till dina starka händer när du höjer 76s UTG så stämmer ju ditt resonemang.

 

Problemet med en hand som 76s är att den oftast inte floppar nöten. Det är en hand som du vill spela flera gator med och dår krävs djupa stackar. Värdet i handen för en storstack ligger ju i att den kan klonka stort. Det krävs väl ca 5% syn HD från varje FI för att det skall vara EV+ att höja ATC 4bb bara för att sno mörkarna UTG 6-handat. Vid ett så tajt bord är det ju bra att höja med 30bb i stacken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Betyder det att du spelar samma antal händer, fast andra?

 

Vill nog ändå slå ett slag för ett (åtminstone i viss mån) jakande svar på denna fråga. Som honest99 säger så blir många high-card-händer betydligt mkt mindre värda när stackarna är djupa, detta pga de omvända implicita oddsen.

 

Det kan ju omöjligen vara så att det bara finns händer som går upp i värde - var skulle detta värde isf komma ifrån? Naturligtvis kommer detta värde från att andra händer går ned i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju omöjligen vara så att det bara finns händer som går upp i värde - var skulle detta värde isf komma ifrån? Naturligtvis kommer detta värde från att andra händer går ned i värde.

 

Jag tror du har delvis rätt där. Du stackar ju inte lika ofta av någon med AK lika ofta så värdet på den handen går väl ned något. Dock hade ju den handen lite värde ta från så att säga så det blir nog lite över.

 

Grejen är väl att värdet kommer ifrån postfloppspelet och att med riktigt djupa stackar så kan ATC vara +EV om du spelar ut dina motståndare.

 

För att förtydliga så menar jag att kortens relativa värde minskar med stackdjupet och spelskicklighetens relativa värde ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med en hand som 76s är att den oftast inte floppar nöten. Det är en hand som du vill spela flera gator med och dår krävs djupa stackar.

 

Håller fullständigt med om att 76s är sämre för en shortstack, men min poäng är att den är lika mkt sämre mot samma shortstack.

 

Det känns bara som om nånting i tesen att man ska raisa oftare med djupare stack som inte håller. Dragen till sin extrem blir den orimlig (tänk jättedjupt eller jätteshort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...